[OT] "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen"

Är det avdragsgillt?

Jag får byta hjälmen mot en solhatt
8.png

Jämka bolånet? Sätta på ett sparkonto? Tjäna ett par hundralappar? Jag är uppriktigt nyfiken.
Har du kvarskatt, så har du ju troligen haft bättre ränta på de pengarna, än om du får tillbaka på skatten som du lånat ut till staten till dålig ränta, eller är det tom 0 ränta?

Har du kvarskatt, så har du ju troligen haft bättre ränta på de pengarna, än om du får tillbaka på skatten som du lånat ut till staten till dålig ränta, eller är det tom 0 ränta?
Troligen?

I år fick jag tillbaks 12000, om jag jämkat en tusing i månaden, satt in dessa på ett sparkonto med frikostiga 3% ränta hade jag vid årsskiftet haft 165 kr avkastning (innan skatt) och balans på skattekontot. Så strax över en hundring i reda pengar då. Tänker jag rätt?

Har du kvarskatt, så har du ju troligen haft bättre ränta på de pengarna, än om du får tillbaka på skatten som du lånat ut till staten till dålig ränta.
Jag ser det som att: jag hade kunnat få några kronor i extra avkastning (potentiellt - givet riskvilja hade jag ju också kunnat minska mitt kapital men låt oss bortse från den aspekten). Genom att tillgängliggöra de kronor det handlar om till det allmänna, samtidigt som många andra gör det, bidrar jag till ett större handlingsutrymme för den allmänna välfärden under året.

I slutändan tillfaller ju mina pengar mig. När valet står mellan en liten, potentiell, vinst för mig kontra en stärkt gemensam kassa under väntetiden väljer jag det senare alla dagar i veckan.

För mig personligen kommer majoriteten av återbäringen från det absurda ränteavdraget så...

Jag ser det som att: jag hade kunnat få några kronor i extra avkastning (potentiellt - givet riskvilja hade jag ju också kunnat minska mitt kapital men låt oss bortse från den aspekten). Genom att tillgängliggöra de kronor det handlar om till det allmänna, samtidigt som många andra gör det, bidrar jag till ett större handlingsutrymme för den allmänna välfärden under året.

I slutändan tillfaller ju mina pengar mig. När valet står mellan en liten, potentiell, vinst för mig kontra en stärkt gemensam kassa under väntetiden väljer jag det senare alla dagar i veckan.

För mig personligen kommer majoriteten av återbäringen från det absurda ränteavdraget så...
Förvisso, men du har ju troligen förlorat några kronor ändå.

Förvisso, men du har ju troligen förlorat några kronor ändå.
Vilket är min hela poäng. Jag avstår gärna några få kronor i individuell vinst till förmån för att stärka vår gemensamma kassa och vårt gemensamma handlingsutrymme.

För mig som individ är ett par hundralappar, vilket motsvarar en rimlig riskavvägd avkastning på det belopp jag får tillbaka i år, något jag kan ha eller mista. Om hälften av Sveriges befolkning bidrar på samma vis - ja då finns det en väldigt stor ekonomisk kraft. Om vi använder den på ett klokt sätt kommer fler än jag bli vinnare, vilket i sig är en stor vinst för mig.

Vilket är min hela poäng. Jag avstår gärna några få kronor i individuell vinst till förmån för att stärka vår gemensamma kassa och vårt gemensamma handlingsutrymme.

För mig som individ är ett par hundralappar, vilket motsvarar en rimlig riskavvägd avkastning på det belopp jag får tillbaka i år, något jag kan ha eller mista. Om hälften av Sveriges befolkning bidrar på samma vis - ja då finns det en väldigt stor ekonomisk kraft. Om vi använder den på ett klokt sätt kommer fler än jag bli vinnare, vilket i sig är en stor vinst för mig.
Det var inget ideologiskt menat, för där håller jag med dig.
Försöker bara förklara att de som får tillbaka på skatten egentligen går back på det.

-13k och frugan -6k.
Kombo av positiva kvoter ex belåningsgrad vs fastighetsavgift. Så absolut inte missgynnad men lite murken ändå!

Det var inget ideologiskt menat, för där håller jag med dig.
Försöker bara förklara att de som får tillbaka på skatten egentligen går back på det.
Dels det, sen är väl anledningen till skatteåterbäringen oftast att personen är skuldsatt, dvs betalat en massa ränta till banken som det av nån anledning ges avdrag för.

Precis. Jag avstår ränta på räntesubventionerna under några månader eftersom jag inte orkar jämka några 1000 lappar....

Inte nödvändigtvis. Det resonemanget bygger på att pengarna kan placeras med i) högre avkastning och ii) lägre risk än att garanteras av svenska staten under 1-12 månaders tid. Typ.

Det förstnämnda är generellt sett inte så knepigt, inte minst med inflationsmålet i bakhuvudet. Det andra däremot är inte lika självklart. I kombination är det än mindre givet.

Att påstå det per definition är en förlustaffär går bara att göra för den som bidrar från risk. Och att bortse från risk vid investeringar är ogörbart.

Detta på individnivå då. Som jag skrev tidigare är ett stort gemensamt ekonomiskt handlingsutrymme antagligen generellt sett mer lönsamt för den enskilde än att på egen hand förfoga över de små summor det handlar om.

Vart ju trevligt i ungefär en kvart att se att man skulle få tillbaka ~20k tills frun kollade sitt besked och var skyldig 35 🙄
Tvärtom här. Frugan öppnade först, 22 papp tillbaka. Sen min tur -10.000. Brukar vara 3-4 papp minus i mitt fall. Tror det beror på att jag är nittonhundrafemtiosjua.

Det plingade till igår, det var en trevligt överraskning. Lite sämre än i fjol, men det var ju väntat mtp att jag inte jobbat sen i september.

Tillbaka
Topp