OT privatleasa bil

OT privatleasa bil
Det lär nog också vara bättre att hitta en osåld bil hos bilhandlaren som passar hyfsat med ens önskemål. Det bör då bli enklare att förhandla fram en bra deal eftersom den bilen redan står och kostar pengar för handlaren, kontra att beställa en anpassad från fabrik.

OT privatleasa bil
Cerb sa:
ostrand sa:
Följer tråden med intresse. På mitt jobb har vi möjlighet att ha så kallad "personalbil" via Autoplan (via nån lite halvkufisk mellanhand-konsult). Kostnaden verkar bli lägre än privatleasing eftersom en del av den dras från bruttolönen.
Är det någon som har erfarenhet av detta?

Tänk då även på att din pension påverkas negativt.
Verkar variera lite. Min arbetsgivare subventionerar lite genom att betala in pension även på de avdragna pengarna.

Men det är fortfarande mycket billigare att ha den gammla, stora och skapligt välutrustad bil jag har nu än en ny motsvarande. Att ha en ny billig bil förstår jag inte riktigt vitsen med ;-)

OT privatleasa bil
Rattnalle sa:
Cerb sa:
ostrand sa:
Följer tråden med intresse. På mitt jobb har vi möjlighet att ha så kallad "personalbil" via Autoplan (via nån lite halvkufisk mellanhand-konsult). Kostnaden verkar bli lägre än privatleasing eftersom en del av den dras från bruttolönen.

Verkar variera lite. Min arbetsgivare subventionerar lite genom att betala in pension även på de avdragna pengarna.

Men det är fortfarande mycket billigare att ha den gammla, stora och skapligt välutrustad bil jag har nu än en ny motsvarande. Att ha en ny billig bil förstår jag inte riktigt vitsen med ;-)

Jo, men tjänar du förlorar ändå, beroende på inkomst, statlig pension.

OT privatleasa bil
Luzen sa:
Rattnalle sa:
Cerb sa:
ostrand sa:

Jo, men tjänar du förlorar ändå, beroende på inkomst, statlig pension.
Jo visst. Bara en aning mindre än om der dragits rakt av.

Men som sagt. Lönar sig inte jämfört med mitt nuvarande bilägande.

OT privatleasa bil
Hur fungerar det när dom 36 månaderna har gått, blir det automatiskt en ny leasingperiod om jag inte ”säger upp” avtalet i god tid eller kan kan jag bara åka dit och parkera bilen utanför och lämna in nycklarna?

Ingår det halv/helförsäkring när man leasar?

En uppsättning vinterhjul? Eller man kanske åtminstone kan räkna med att godkända vinterdäck sitter på om man hämtar ut den på vintern.

Kan jag räkna med att bilfirman köper tillbaka min (fyra år) gamla bil av samma märke om jag tar en ny på leasing?

OT privatleasa bil
Spacekitty sa:
Hur fungerar det när dom 36 månaderna har gått, blir det automatiskt en ny leasingperiod om jag inte ”säger upp” avtalet i god tid eller kan kan jag bara åka dit och parkera bilen utanför och lämna in nycklarna?

En uppsättning vinterhjul? Eller man kanske åtminstone kan räkna med att godkända vinterdäck sitter på om man hämtar ut den på vintern.

Kan jag räkna med att bilfirman köper tillbaka min (fyra år) gamla bil av samma märke om jag tar en ny på leasing?
Här kan du läsa lite hur det går till att leasa från VW: https://privatleasing.volkswagen.se/

OT privatleasa bil
Spacekitty sa:

Tjena!

Du lämnar bara tillbaka efter 36 månader.
Vinterdäck får man välja till för en viss summa i månaden.
Försäkring är lite olika.
Inbyte brukar fungera bra.

Men om mitt minne inte är fel så är väl du egenföretagare? Använder du bilen i arbetet nånting så brukar det vara smartare att leasa en bil på firman.

OT privatleasa bil
Kneecap sa:
Men om mitt minne inte är fel så är väl du egenföretagare? Använder du bilen i arbetet nånting så brukar det vara smartare att leasa en bil på firman.

Mmm har tre bolag, kör inte det minsta lilla i tjänsten i något av dom. Blir nog enklast att ta det privat.

OT privatleasa bil
Kneecap sa:
Spacekitty sa:
Mmm har tre bolag, kör inte det minsta lilla i tjänsten i något av dom. Blir nog enklast att ta det privat.

Tjena!

Nä då är det ju privat som gäller. Annars är vi inne på skattefusk och det är ju sisådär bra om man blir påkommen.

Nej, du betalar skatt på förmånsvärde. Du behöver inte köra i tjänsten för att ha en förmånsbil. Troligen fördelaktigt på en elbil.

OT privatleasa bil
Jag har haft förmånsbil/personalbil, all extra utrustning inkl. Vinterdäck mm. Läggs på månadskostnaden.
Vid återlämnandet förväntade dom sig att den skulle vara som ny, vindruta skulle bytas (självrisk) lackskador så som stenskott skulle åtgärdas mm. Och då hade jag endast kört hälften av de beräknade milen (3000 av 6000 mil) Endast 500mil räknades av till löjligt lågt värde dessutom, så du bör vara säker på körsträckan för att inte behöva betala för mycket varje månad.

Jag fick ingen info från säljaren inför återlämnandet att det var dags att komma in utan fick själv hålla i taktpinnen.

Sen att man sitter i mellan vw-återförsäljaren och volkswagenfinans gör det extra osmidigt.

Det är i min mening enklare och billigare med egen bil.

OT privatleasa bil
Men är det ditt eget företag så kan du själv välja villkoren. Och eftersom halva momsen är avdragsgill så borde det vara det mest ekonomiska.

OT privatleasa bil
Du får räkna på det men tvivlar på att det är läge att privstleasa om man har möjlighet att ta det på firman. Baserat på det i så fall inte funnits tusentals människor med förmånsbil.

OT privatleasa bil
Boromir sa:
Jag har haft förmånsbil/personalbil, all extra utrustning inkl. Vinterdäck mm. Läggs på månadskostnaden.
Vid återlämnandet förväntade dom sig att den skulle vara som ny, vindruta skulle bytas (självrisk) lackskador så som stenskott skulle åtgärdas mm. Och då hade jag endast kört hälften av de beräknade milen (3000 av 6000 mil) Endast 500mil räknades av till löjligt lågt värde dessutom, så du bör vara säker på körsträckan för att inte behöva betala för mycket varje månad.

Jag fick ingen info från säljaren inför återlämnandet att det var dags att komma in utan fick själv hålla i taktpinnen.

Sen att man sitter i mellan vw-återförsäljaren och volkswagenfinans gör det extra osmidigt.

All sån info framgår ju vid avtalstecknande. Det om 500 mil osv. Samma sak med vilket slitage som är okej.

Och rätt synd antar jag men också lite konstigt att du räknat fel på hur mycket du skulle köra med så mycket?

Men alla har kanske olika upplevelser

OT privatleasa bil
Kanske enklare att bara gå dit och beställa en ny, be dom räkna av för inbyte av den gamla, och dra bankkortet så att allt är klart. Då vet jag garanterat vad jag får.

OT privatleasa bil
Boromir sa:

+1
Leasing känns sådär, som att köra runt i en hyrbil i tre år och vara rädd för minsta lilla repa eller skada. På egen bil avgör man själv vad och hur ev skador åtgärdas, men med leasing sitter man ju på pottan då de säger ”det kostar 20k att åtgärda” och man har inget annat val än att betala. Har både läst och hört flera historier liknande din.
CFEE6F20-C1F1-4606-A2AD-74CD8DD0FF65.jpeg

OT privatleasa bil
Nu är det ett tag sen men jag såg aldrig skatt eller löneavdrag för olja, däck, självrisk eller nåt annat än det fastlagda förmpnsvärdet. Allt utom bränsle gick på firman.

OT privatleasa bil
Skatten är ju bara förmånsvärde för bil och alt soppa. Löneavdrag är ju något som avtalas med företaget så olika från fall till fall.

Har du egen firma kan du ju styra det till vad som blir bäst för dig. Tex öka din lön och göra nettolöneavdrag som du kan kvitta mot förmånsvärdet. Då ökar du också delen som du kan göra utdelning mot.

OT privatleasa bil
jonte987 sa:
Nu är det ett tag sen men jag såg aldrig skatt eller löneavdrag för olja, däck, självrisk eller nåt annat än det fastlagda förmpnsvärdet. Allt utom bränsle gick på firman.
Jag trodde tråden handlade om privatleasing? Mitt inlägg gör iaf det.

OT privatleasa bil
Vi är inne på vår andra privatleasade bil nu.

Första var en seat Leon på två år och 3000 mil.

Fick betala ~2000kr när vi lämnade in den pga en 1 m lång repa i plasten och lite små bucklor. Kostade 3200 per månad inklusive allt. Blev rätt låg milkostnad...

Leasar en VW nu på tre år. VW och Seat verkar ha de mest prisvärda leasingpriserna.

Jag kan bara rekommendera denna form av bilägande.
/Rikard

OT privatleasa bil
Är det inte så att den anställde betalar skatt på förmånsvärdet och företaget betalar arbetsgivaravgift på densamma? Är man då egen företagare är jag inte säker på att det är så lönsamt om man ska stå för fiolerna i båda leden så att säga.

Jag hade dock förmånsbil hos min förra arbetsgivare och tyckte det var kanon. Jag kollade på privatleasing när jag bytte arbete, men tyckte det var upplagt för att bli blåst i slutänden.

OT privatleasa bil
ptrk sa:
Boromir sa:
Jag har haft förmånsbil...

All sån info framgår ju vid avtalstecknande. Det om 500 mil osv. Samma sak med vilket slitage som är okej.

Och rätt synd antar jag men också lite konstigt att du räknat fel på hur mycket du skulle köra med så mycket?

I mitt fall ändrades behovet att använda egen bil i tjänsten vilket medfört att jag cyklar till jobbet, så att körsträckan blev kortare hade jag svårt att förutse.

Slitaget skulle jag säga var mindre än normalt för en bil som gått 3000mil
Rena skador är så klart en annan sak.

Till TS skulle jag säga att egen bil ger mindre huvudvärk.

OT privatleasa bil
Boromir sa:
ptrk sa:
Boromir sa:
Jag har haft förmånsbil...

I mitt fall ändrades behovet att använda egen bil i tjänsten vilket medfört att jag cyklar till jobbet, så att körsträckan blev kortare hade jag svårt att förutse.

Slitaget skulle jag säga var mindre än normalt för en bil som gått 3000mil
Rena skador är så klart en annan sak.

Till TS skulle jag säga att egen bil ger mindre huvudvärk.

Min erfarenhet är att tjänstebil på större företag är helt problemfritt. Jag betalade inte en spänn utöver bruttoavdrag och skatt. Billigt var det inte men all inklusive

OT privatleasa bil
Spacekitty sa:
Kanske enklare att bara gå dit och beställa en ny, be dom räkna av för inbyte av den gamla, och dra bankkortet så att allt är klart. Då vet jag garanterat vad jag får.
Japp, speciellt om du kör den längre än tre år. Kör du den ca 5år ist så är det garanterat billigare än att leasa. Om du inte rullar mer än 1000-1500 mil per år så känns nog inte en ny bil så gammal efter 5 år.
Men ska du köpa nytt så bestäm dig först för märke och modell och ta sen in offerter från flera säljare. Fick ner vår bil med nästan 30 tkr bara genom att ta in olika offerter på mejl. Vissa förbund/klubbar/annat brukar också ha bra bilrabatter ibland. Typ https://jagareforbundet.se/medlem/medlemsrabatter/.

OT privatleasa bil
jonte987 sa:
Min erfarenhet är att tjänstebil på större företag är helt problemfritt. Jag betalade inte en spänn utöver bruttoavdrag och skatt. Billigt var det inte men all inklusive

Tjänstebil är ju något annat än förmånsbil, då står arbetsgivaren för avtal och risken.

OT privatleasa bil
marr sa:
Boromir sa:
jonte987 sa:

Tjänstebil är ju något annat än förmånsbil, då står arbetsgivaren för avtal och risken.

Tjänstebil får du inte använda privat.

Det heter väl förmånsbil men jag har aldrig hört någon säga annat än tjänstebil. Hur som helst var det aldrig några problem

OT privatleasa bil
Pengarna verkar ju inte vara problemet så dra kortet.
Det smarta draget annars är ju en lätt begagnad bil... Eller en förmånsbil på företaget.

Salig ihopblandning av privatleasing och förmånsbil här inne.

OT privatleasa bil
jonte987 sa:
Jag har jobbat 25 år som konsult och I industrin så det vore konstigt om jag var helt lost på detta. Tro vad ni vill.

https://www.expressen.se/motor/tjanstebil-2/tjanstebil--sa-funkar-det/

"Tjänstebil är ett samlingsbegrepp för alla bilar som erbjuds anställda i jobbet. I dagligt tal används tjänstebil lika ofta för en bil som enbart får köras i jobbet som för en bil som även får användas privat."

Från din egen källa.

SKILLNADEN MELLAN TJÄNSTEBIL OCH FÖRMÅNSBIL
En tjänstebil är avsedd att enbart använda i tjänsten. Privat körning är begränsad till maximalt tio mil vid högst tio tillfällen per år. Ifall du kör mer än så riskerar du att bli straffbeskattad. Skatteverket kan be dig bevisa att du endast använder bilen i tjänsten. Därför är det viktigt att föra noggrann körjournal. Observera att resor till och från arbetet normalt räknas som privata resor.

En förmånsbil är en tjänstebil som används privat. Då ska den anställde personen betala skatt. Hur hög skatten blir beror på bilens förmånsvärde. Det bestäms av Skatteverket årligen för varje enskild tjänstebilsmodell. Tillval som exempelvis dragkrok och ljudanläggning höjer förmånsvärdet. Vem som betalar bränslet - du eller din arbetsgivare spelar också in. Betalar företaget bränslet räknas det som löneförmån och du måste betala skatt.

OT privatleasa bil
Rikard85 sa:

Fick betala ~2000kr när vi lämnade in den pga en 1 m lång repa i plasten och lite små bucklor. Kostade 3200 per månad inklusive allt. Blev rätt låg milkostnad...

Leasar en VW nu på tre år. VW och Seat verkar ha de mest prisvärda leasingpriserna.

/Rikard

Allt som i...allt? Försäkring, vinterdäck e.t.c?

Mina tankar kring privatleasing av mellanklassmodeller är, mähånda fördomsfullt, annars att det mest verkar vara ett ganska dyrt sätt att hålla sig med fordon som inte direkt behöver vara särskilt mycket bättre än motsvarande modell, tre-fem år gammal sisådär.

Med s.k premiumbilar följer en viss status (...) och teknikutveckling som oftast saknas i mellanklassen. Och småbilssegmentet verkar i sin tur ofta vara ett utmärkt sätt att hålla milkostnaden så låg som möjligt men ändå kunna hålla sig med de uppenbara fördelar som trots allt finns med helt nya fordon. Privatleasing av en ny, snikutrustad mellanklassare verkar däremot mer svårmotiverat.

OT privatleasa bil
Ja, det är det jag säger. Framför allt är min tes att om privatleasing vore billigare än förmånsbil så fanns det ingen som hade förmånsbil.

Det som duger i dagligt tal får duga på happyride också. Jag har som sagt aldrig hört någon kalla det gör nåt annat än tjänstebil

OT privatleasa bil
SGS sa:
Rikard85 sa:

/Rikard

Allt som i...allt? Försäkring, vinterdäck e.t.c?

Mina tankar kring privatleasing av mellanklassmodeller är, mähånda fördomsfullt, annars att det mest verkar vara ett ganska dyrt sätt att hålla sig med fordon som inte direkt behöver vara särskilt mycket bättre än motsvarande modell, tre-fem år gammal sisådär.

Med s.k premiumbilar följer en viss status (...) och teknikutveckling som oftast saknas i mellanklassen. Och småbilssegmentet verkar i sin tur ofta vara ett utmärkt sätt att hålla milkostnaden så låg som möjligt men ändå kunna hålla sig med de uppenbara fördelar som trots allt finns med helt nya fordon. Privatleasing av en ny, snikutrustad mellanklassare verkar däremot mer svårmotiverat.

Vi kör en golf kombi just nu, kostar 2750:-/mån. Det är inkl allt utom skatt och drivmedel. Och vinterdäck kom jag på. Dom köpte jag själv för att spara nån tusenlapp.

Visserligen inget lull-lull i bilen men eftersom den är ny har den ändå rätt mycket gotter.

Så är nog antagligen billigare än att äga många andra bilar.

OT privatleasa bil
salle sa:
Spacekitty sa:
Japp, speciellt om du kör den längre än tre år. Kör du den ca 5år ist så är det garanterat billigare än att leasa. Om du inte rullar mer än 1000-1500 mil per år så känns nog inte en ny bil så gammal efter 5 år.

Eftersom garanti & assistans är på fem år, så är det max den tiden jag tänker ha den (dvs senast byte om 11 mån). Jag är övertygad om att koreanerna har beräknat så att den börjar strula bara någon månad över tiden, och strul är jag inte intresserad av.

NickPick sa:
Pengarna verkar ju inte vara problemet så dra kortet.
Det smarta draget annars är ju en lätt begagnad bil...

Du har nästan övertygat mig nu om att dra kortet.

Nä den måste vara ny så jag vet vad den varit med om. Får se om jag hinner iväg till helgen och tjata med säljarna om köp/leasing. Sen har jag några månader på mig att fundera klart.

OT privatleasa bil
Personligen så var vi inne på leasing. Men kom fram till att eftersom vi inte behövde byta efter 3 år (känner inte det behovet vägt modet det andra) så skulle leasing (på den bilen vi ville ha) kosta oss lika mycket på 6 år som ett lån och full avbetalning på samma tid skulle kosta. Med skillnaden att med lån stod jag kvar mer något efter 6 år. Om än klart mindre värt än jag betalt, men alltid något. Så allt beror på vad för avtal man får på leasingen och hur länge man tänkt ha den. Värt att räkna på.

Senast ändrad:
OT privatleasa bil
Raggamuffin sa:
För vissa är det värt att ha någonting kvar efter 3 år och för andra är det värt att slippa ha nånting kvar efter 3 år.

Ja, precis. Och som nån redan skrev så spelar även hur länge man vill köra samma bil stor roll. Det slutade med att jag köpte ut min sista/senaste tjänstebil och körde den i många mil.

Bör tillägga att jag bara haft tjänstebil på stora företag och vet inget om hur det funkar på en mindre firma.

OT privatleasa bil
Enligt min erfarenhet är förmånsbil inte ngn vidare förmån sedan ungefär 10 år tillbaka eftersom skattereglerna förändrats till det sämre. För en herrans många år sedan var det helt klart en förmån och många körde t o m runt med fri bensin e t c. Förmånsbil idag anser jag bara är en annan finansieringsform (avser större företag o bruttolöneavdrag).

Privatleasing verkar ok så länge avtalen och avtalspartnern är ok. Men man lägger sitt öde i andras händer.

Själv köpte jag ny bil privat. Inte säker på att det var det billigaste alternativet (eller dyraste) men jag värdesätter friheten att köra så långt jag vill, äga den så länge jag vill o ev laga bilen på det sätt jag vill om skador uppstår.

Sedan Hedenhös är det absolut bästa alternativet att köpa en 3 år begagnad bil. Inget har förändrats där.

Häpp!

OT privatleasa bil
jonte987 sa:
Ja, det är det jag säger. Framför allt är min tes att om privatleasing vore billigare än förmånsbil så fanns det ingen som hade förmånsbil.

Det som duger i dagligt tal får duga på happyride också. Jag har som sagt aldrig hört någon kalla det gör nåt annat än tjänstebil

Byt umgänge. Tjänstebil är bilen som enbart används i tjänsten, får inte tas hem om arbetsplatsen inte är utgår från hemmet samt får ej användas privat mer än max 10 gånger och 50 mil per år (om jag minns rätt) om chefen går med på det.

Själv lägger jag mina pengar på cyklar så då får bilparken lida...

OT privatleasa bil
NickPick sa:
jonte987 sa:

Byt umgänge. Tjänstebil är bilen som enbart används i tjänsten, får inte tas hem om arbetsplatsen inte är utgår från hemmet samt får ej användas privat mer än max 10 gånger och 50 mil per år (om jag minns rätt) om chefen går med på det.

Själv lägger jag mina pengar på cyklar så då får bilparken lida...

Jag slutade fundera när första Google träffen bekräftar det jag säger. (Se längre upp). Självklart kan jag ändå ha fel men jag väljer att gå vidare i livet.

Tillbaka
Topp