[OT]Raaah! en invertes finne på...eh i ljumsken!

Pigmachine

Ny medlem
..och den lokala hälsocentralen är stängd. Vad skulle ni gjort, steriliserat en kniv/sax och fixat det själv eller gått till en läkare som en fegis?

Kan tilläggas att det inte alls är skönt att cykla med den! Jag höll på att trilla av hojjen idag när den kom i kontakt med sadeln... vi snackar om ca: 2 cm bula som gör ont.. inte den sortens bula ni långfärdscyklister konstant snurrar runt med.

edit-> var (haha) trots allt ot

Senast redigerad av en moderator:
file=67690

Skulle jag ha en kamera skulle ni få se på sjutton! :P
Kanske an mekrapport till å med, så folk med dessa problem kan ta hand om dom själv istället för att gå till LBS'en och få det snittat!

Sterilisera(värme eller sprit) en nål och skaffa sterila svabbar med alkohol(till fingertoppar etc.) och sedan går du lös på den. Antiseptisk salva används sedan.
Det gör ont men är skönt efteråt. Ungefär som .......?

Merparten av alkoholen har redan gått till invertes bruk, det är därför jag känner mig modig nog att ge mig på problemet själv...nåkgra brooklyn brown ale, hobgoblin, bombardier, monkey wrench, bishops finger, spitfire och en pava sake som jag drack ur när zatoitchi drack. (som att köra en dallas supa fast på japanska). Med lite tur så blir hela jag steril av meckandet!

Oh fy fan vad ont det gör att klippa sönder sig själv.. dessvärre utan resultat, jag fegade ur några millimeter innan jag var klar. Verkar som jag får åka buss resten av sommaren :(

Jag kommer nog för alltid att minnas när morsan bröt ihop efter att ha sett löpsedeln som talade om att hennes kusin med familj hade blivit mördade av den där jävla horfi**an.

Jag fick liknande problem för några sommrar sen (böld i grenen, inflamerad talgkörtel typ), men läkarna sa att man får låta kroppen läka ut inflamamtion och vänta till den bindväv som bildas går bort av sig självt för den delen av kroppen var det större risk för infektioner än att det var värt att operera... :-/

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fick liknande problem för några sommrar sen
> (böld i grenen, inflamerad talgkörtel typ), men
> läkarna sa att man får låta kroppen läka ut
> inflamamtion och vänta till den bindväv som
> bildas går bort av sig självt för den delen av
> kroppen var det större risk för infektioner än
> att det var värt att operera... :-/

Fanken oxo! hoppas ingenting ramlar loss av min klippning i mig själv. Jag har en polare som hade inflammerade talgkörtlar och fick det bortskuret hos fabbro doktorn...men jag får väl stå och cykla ett par veckor och hoppas på det bästa :(

jag hade inte så fet inflamation men jag körde med några plåster och ipren... kan ju vara en jävlig hårsäcksinflammation med...

captain8track skrev:
> jag hade inte så fet inflamation men jag körde
> med några plåster och ipren... kan ju vara en
> jävlig hårsäcksinflammation med...

Omöjligt! Jag har aldrig sex med håriga! :P

Om du tror att det står vätska (läs var) i bölden kan du stappla till Apoteket och köpa Alsolsprit och kompresser i lämplig storlek.

Blöt kompressen med Alsolspriten och sätt fast med tejp/plåster eller liknande.

Alsolsprit tokar ut "vätskande" sår och det funkar.

För ett par år sedan hade jag grym nageltrång och förmycket var för att dom ville rycka bort en bit av nageln, det kurerades med denna sprit.

Har haft dom här typen av hårsäcksinflammationer 2 ggr.

Första gången var på hakan, då gick jag efter typ en vecka till vårdcentralen som efter mycket funderande ordinerade en typ av salva. Smorde en vecka, inte ett skit hände. Gick då till cityakuten som bara konstaterade "-Jaha, en sådan där. Spricker den inte av sig själv kan man inte smörja bort den, då får man punktera den". Sagt och gjort, ett litet snitt och in med en stor tång och kläm åt.

Fick sedan precis innan Vättern i år ytterligare en inflammerad hårsäck på ungefär samma ställe du beskriver. Vis av min tidigare erfarenhet ringde jag då direkt för tidsbokning för punktering, ingen idé att vänta ut den. Dock han den spricka av sig själv natten innan, dvs det värsta försvann. Dock tog det ytterligare några veckor för den att helt försvinna.

Så kortfattat: Har den inte spruckit under de första dagarna måste du punktera den proffisionellt.

Stampe skrev:
> Så kortfattat: Har den inte spruckit under de
> första dagarna måste du punktera den
> proffisionellt.

Ännu bättre är att punktera den professionellt.

Fast kanske inte bäst?!

/Fedde

Å fy f-n... sådana här hårsäcksinflammationer är inte roliga. Hade en på vaden förra året som höll i sig i 2-3v och bara varade och ömmade hela tiden. Vi snackar böld på c:a 5cm i diameter med en litet utgångshål. Stack hål på den själv efter ett tag efter och kunde faktiskt trycka in nålen uppskattningsvis 1,5cm i köttet utan att känna ett smack (noggrann med allt steriliserande givetvis). Ut kom diverse otäcka saker...

Har en liten mörk fläck av död vävnad runt hålet. Börjar närma mig 30 så det är väl den allmäna förruttnelseprocessen som satt in lokalt. :P

Lycka till med det kirurgiska ingreppet - oavsett om du gör det själv eller får en doktor som karvar i dig. :)

Miss Lycka skrev:
> Det gör ont men är skönt efteråt. Ungefär som
> .......?

Julafton?

Men allvarligt. Jag förstår inte på grund av alla eufemismer, Sitter den i ljumsken, pungen, mellangården eller ansiktet (folk började snacka generell hårsäcksinflammation). Berätta nu.

Det här forumet upphör aldrig att förvåna... Folk ställer frågor om hur man undviker att tvätta sina cykelläder, hur man kopplar el eller hur man utför autokirurgi och tror på fullt allvar att det ska komma vettiga svar.
Läkare, moderna tvättmaskiner eller elektriker hade för mig känts som mera lämpliga lösningar.

skaparn: precis där ljumsken övergår till att vara pung

Markus F: Det finns övernaturlig kunskap samlad här!

Min operation misslyckades då det gjorde för ont att klippa sig själv i pungen mer än några millimeter djupt...samt det krasande ljudet av ens egen hud som öppnas blev dessvärre för mycket för mig.

Säljer apoteket stora sprutor med rejäla kanyler, har för mig att de hade nåt afrika paket förr i tiden som en polare köpte (då han skulle till afrika.. inte dränera sin pung).

Markus F skrev:
> Det här forumet upphör aldrig att förvåna...
> Folk ställer frågor om hur man undviker att
> tvätta sina cykelläder, hur man kopplar el eller
> hur man utför autokirurgi och tror på fullt
> allvar att det ska komma vettiga svar.
> Läkare, moderna tvättmaskiner eller elektriker
> hade för mig känts som mera lämpliga
> lösningar.

Vad var det för fel i att rekomendera att gå till läkare utifrån erfarenhet? ; )

zarth skrev:
> Just klippa låter lite väl plågsamt, använd
> rätt verktyg =)

Ont om skalpeller hemma denna vecka, och den enda kniv jag har som är vass nog är enorm, och täckt av bruna bönor. Jag skulle iofs kunna diska den, men vetskapen om att det nyss var bruna bönor på den får i alla fall mig att tveka till att hytta med den i grenen!

Den här tråden får mig att tänka på vad som dyker upp om man söker på "spider bite" på Youtube. Där kan vi tala om nasty grejer som kommer ut...

Pigmachine skrev:
> Säljer apoteket stora sprutor med rejäla
> kanyler?

Inte till dig. Sprutor, ja. Men kanyler är receptbelagda.

smurfrox skrev:
> Den här tråden får mig att tänka på vad som
> dyker upp om man söker på "spider bite" på
> Youtube. Där kan vi tala om nasty grejer som
> kommer ut...

Man kanske skulle kombinera denna otäcking med en fästing (som är ett spindeldjur) Och låta den stackarn jobba sig trött utan att få i sig nåt blod :P

Nu ska jag hoppa i säng med täcket mellan benen. Jag rapporterar utvecklingen imorrn.

Detta låter som en psiodinalsysta (stavning?). Varböld för oss vanliga människor.
Jag hade en sån för ett par år sedan, kan bara rekomendera dig till att åka till vårdcentralen och kolla upp den. Min hade blivit så stor och infekterad så man va tvungen att snitta och lägga in lite dränageslang och sen fick såret växa ihop av sig själv.
Fick dock tillbaka den efter ett år och ytterligare en dränering senare bestämde man sig att man skulle göra en riktig operation för att ta ut skiten ut kroppen.
Detta förbannade fenomen kommer sig av att ett hårstrå bestämmer sig för att växa åt fel håll.

Gå till vårdis och kolla upp den!
Lycka till

Fick en såndäringa cysta (böld av inåtväxande hårstrå) precis över svanskotan för några år sen. Överjordiskt ont gjorde den. Det blev akut operation (mycket nerver i området) sen ett öppet sår som fick självläka. Det tog ca 3 månader med ett flertal återbesök där jag bl a blev rakad i området av syster Lena :-)
Jag fick klart för mig att såna där inte är att leka med så ta problemet till en läkare tycker jag. Att börja klippa i den kan nog sluta med förskräckelse.

Låter inte som en pilonidalcysta, som några föreslagit. De sitter i området korsrygg/svanskota: http://www.vshp.fi/www/dagkirurgin/ingreppen/allman_kirurgi/pilonidalcysta.asp. Det skulle kunna vara en hidroadenit, en inflammation i någon av de apokrina körtlar som finns i underliv resp axelhålor. Hur som helst verkar det ha utvecklats till en böld och med tanke på storleken kommer den troligen inte att bara försvinna i tysthet. Om den är mogen (mjuk, med flytande innehåll) kan man punktera/skära upp och det är väl ändå bäst att låta en fackman göra det?

Jo jag ska nog överlåta det till en fackman, om det inte fixar sig under veckan. Det är ömmare idag efter mina fylleoperationer igår :(

Pigmachine skrev:
> ..och den lokala hälsocentralen är stängd. Vad
> skulle ni gjort, steriliserat en kniv/sax och
> fixat det själv eller gått till en läkare som
> en fegis?

Hade nåt liknande förra vintern. Men eftersom svullnaden var så väldefinierad så chansade jag på lite egenkirurgi. Tvättade med sprit, bedövade genom att smälta bort en isbit eller två mot den och sen peta hål med en nål. Lättnaden när det slutade spänna var väl värd obehaget.
Fast plocka fram saxen hade jag nog inte vågat...

Pigmachine skrev:
> Tog till en huskur med grodblad (

När du känner dig bättre kanske jag kan få visa dig ett prospekt på andelslägenheter på Lanzarote?

Jag passade på att sterilisera bladen och mig själv med explorer! För övrigt ör gro(d)blad väl beprövat bland vansinniga tanter och släktingar, mormor erbjod sig t.o.m att skicka upp ett par med posten om jag inte hittade egna :P

Miss Lycka skrev:
> Fick du inte leka med Syster Lena efter att hon
> spanat i dina rectala öppningar? Observera
> öppningar i plural!

Hon rakade med skalpell, en sån tjej är det bäst att akta sig för....

Pigmachine skrev:
> Jag passade på att sterilisera bladen och mig
> själv

Hoppas du tänkt över det, en dag vill du kanske ha barn, och hade bladen fått yttra sig?

Tillbaka
Topp