OT: RAZZIA

mytomspunnen Skrev:
-------------------------------------------------------
> bruse Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En fotograf som plåtar vill ha mat på bordet.
> Om
> > han inte får betalt för sina bilder, utan
> folk
> > publicerar dom gratis, vem ska då betala
> > fotografens hyra, mat, utrustning? Det
> > Kommunistiska Partiet kanske?
> >
>
> Om man publicerar dem i den meningen att man drar
> egen ekonomisk vinning av dem skall fotografen
> självklart ha betalt. Om man låter folk kopiera
> dem för eget bruk tycker jag inte att det är lika
> självklart!
> För övrigt vill jag påstå att om man skall
> sammanlänka min ståndpunkt i den här frågan med en
> politiska ideologi blir den knappast kommunistisk
> utan istället väldigt liberal...

Kopiera för eget bruk är inte olagligt. Och om jag förstått saken rätt, kommer det att vara så med nya algen också. Där har ajg inga synpunkter.

Men piratförespråkarna anser att copyrigth inte gäller länge nuförtiden. För det första heter det på juridisk svenska upphovsrätt, en bagatell. Men det är faktiskt upphovsmannens lön det handlar om! Hans sätt att få mat på bordet. Sla vi ta bort upphovsrätten, så är det knapapst någon som har lust att köpa exempelvis en kamera för 50.000 kr, å "offra" sina dagar med att plåta, å folk får publicera bilderna fritt.

Hur gör de där snorungarna som är emot upphovsrättslage? Vad lever de på? Arbetar de gratis utan lön, lever de på socailbidrag, elelr snattar dom ihop sin mat? Ok, fine, då ska jag börja stjäla deras öl eller kaffer när jag träffar på nån på fiket. "Vadå, ni är ju emot äganderätten".

Eller nåt sånt kanske?

Chrille77 Skrev:

> Hmmmm.....jag vill inte batala 30.000:- för min
> nya cykel......undera om jag skall sno den i
> stället?!?!?!?!
>

Ja, för det var cyklar vi diskuterade, eller?

Chrille77 Skrev:
>
> Men muskien/filmen har du (inte just du men du
> förstår) tillverkat den?

Ja, jag har tillverkat nya ettor och nollor på ett lagringsmedia jag köpt själv (råmaterial) med hjälp av ett program och eventuellt en cd/DVD-brännare (verktyg) utifrån någon annans orginal (orginalcykeln).

> Högst tveksamt. Någon har
> ju från början "stulit" den digitala filen och
> sedan spridit den, inte sant?
>

Om någon verkligen har stulit CD:n eller DVD:en eller vad det nu är frågan om från början så skedde där ett brott ja!
Om någon köpt skivan och sedan låter andra kopiera den utan kostnad så tycker inte jag att ett brott nödvändigtvis har begåtts.

lundatok Skrev:
> Ja, för det var cyklar vi diskuterade, eller?

Det är väl ingen moralisk skillnad på en cykel eller en musik-CD som produkt?

mytomspunnen Skrev:
> Om någon köpt skivan och sedan låter andra kopiera
> den utan kostnad så tycker inte jag att ett brott
> nödvändigtvis har begåtts.

Läs upphovsrättslagen innan du uttalar dig om det... ;)

Calle F Skrev:
>
> Då stjäl du ju Cannondales utvecklingsarbete...
>

Nej jag kopierar en färdig produkt för eget bruk vilket inte alls behöver betyda någon förlorad inkomst för cannondale. Det är INTE ALLS säkert att jag skulle ha köpt produkten om jag inte kopierat den.
Om jag däremot kopierar först och säljer sedan har jag stulit deras utvecklingsarbete.

Calle F Skrev:
> mytomspunnen Skrev:
> -----
> > Om någon köpt skivan och sedan låter andra
> kopiera
> > den utan kostnad så tycker inte jag att ett
> brott
> > nödvändigtvis har begåtts.
>
> Läs upphovsrättslagen innan du uttalar dig om
> det... ;)
>

Jag skrev TYCKER!!! Jag får väl ändå tycka som jag vill?

mytomspunnen Skrev:
> Calle F Skrev:
> -----
> > mytomspunnen Skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om någon köpt skivan och sedan låter
> andra
> > kopiera
> > > den utan kostnad så tycker inte jag att
> ett
> > brott
> > > nödvändigtvis har begåtts.
> >
> > Läs upphovsrättslagen innan du uttalar dig
> om
> > det... ;)
> >
>
> Jag skrev TYCKER!!! Jag får väl ändå tycka som jag
> vill?

Inte alltid säkert du får ;~)

bruse Skrev:
>
> Kopiera för eget bruk är inte olagligt. Och om jag
> förstått saken rätt, kommer det att vara så med
> nya algen också. Där har ajg inga synpunkter.
>
Nej men den första juni eller om det var juli verkar det som att det kommer bli olagligt.

Calle F Skrev:
> lundatok Skrev:
> -----
> > Ja, för det var cyklar vi diskuterade,
> eller?
>
> Det är väl ingen moralisk skillnad på en cykel
> eller en musik-CD som produkt?

Vart har jag sagt att man ska stjäla en cd nu då?

Frågan är väl VARFÖR man laddar ner och inte säljer, men den frågan vill ju ingen svara på. VARFÖR går cd-försäljningen ner? TROTS allt naket på tv.

Kan det vara så att CD-album är överprissatta? Kan det vara som TommyE sa att det finns flera andra medier att handla som ger ungefär samma behållning per krona? Varför ska jag köpa en cd-skiva när den kostar lika mycket som en dvdfilm?

Att det ska vara tillåtet att kopiera det man själv äger har ju STIM et al redan godtagit då man la kassettavgiften på cd- och dvdmedia.

Har du hetsat upp dig än Calle?

lundatok Skrev:
> Calle F Skrev:
> -----
> > lundatok Skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ja, för det var cyklar vi diskuterade,
> > eller?
> >
> > Det är väl ingen moralisk skillnad på en
> cykel
> > eller en musik-CD som produkt?
>
> Vart har jag sagt att man ska stjäla en cd nu då?
>
> Frågan är väl VARFÖR man laddar ner och inte
> säljer, men den frågan vill ju ingen svara på.
> VARFÖR går cd-försäljningen ner? TROTS allt naket
> på tv.
>
> Kan det vara så att CD-album är överprissatta? Kan
> det vara som TommyE sa att det finns flera andra
> medier att handla som ger ungefär samma behållning
> per krona? Varför ska jag köpa en cd-skiva när den
> kostar lika mycket som en dvdfilm?
>
> Att det ska vara tillåtet att kopiera det man
> själv äger har ju STIM et al redan godtagit då man
> la kassettavgiften på cd- och dvdmedia.
>
> Har du hetsat upp dig än Calle?
>
Varför man laddar ner och inte säljer? Antagligen för att man vill ha musik gratis/inte är villig att betala?!? Kan det vara så?

självklart går bilder,film,musik o annat under skydslagen för sådant. MEN sättet de taklar problemet de har är inte rätt, det kommer aldrig att hålla, inte i längden i alla fall. som Birgersson skriver så kan man inte förhindra utvecklingen, utan måste arbeta med den, inte kämpa emot som de försöker nu. hitta alternativ, analysera problemet o se hur man kan få folk att köpa grejjerna istället för att ladda ner. göra en köpt cd mer värd för användaren än en bränd. Universal (skivbolag) testade i usa att sänga priset 33%, föga förvånande minskade oxå piratkopieringen av deras skivor i och med att de sänkte priset. det är bara ett exempel.

sen äre ju sjukt att industrin klagar om de går 60 miljarder i vinst som någon skrev. speciellt att de klagar på att artisteran inte överlever. är det artistera som får ta den ekonomiska smällen av koperingen o skivbolagen har fortfarande sina vinstmarginaler. säg att ja bränner en cd värd 180 kr, dras då de 180 kr från artistens betalning från skivbolaget, så att artisten förlorar på det, men inte bolaget. ja säger då: var inte så snåla, ge 20 milkjarder till artisterna, så är alla sen nöjda :D:D

bruse Skrev:
------------------------------------------------------->
> Men piratförespråkarna anser att copyrigth inte
> gäller länge nuförtiden. För det första heter det
> på juridisk svenska upphovsrätt, en bagatell. Men
> det är faktiskt upphovsmannens lön det handlar om!
> Hans sätt att få mat på bordet. Sla vi ta bort
> upphovsrätten, så är det knapapst någon som har
> lust att köpa exempelvis en kamera för 50.000 kr,
> å "offra" sina dagar med att plåta, å folk får
> publicera bilderna fritt.
>

Det är mycket möjligt att vissa branscher kommer dö åtminstonde ur ett ekonomiskt perspektiv. Men så har det alltid varit när ny teknik tagits fram, vissa branscher har dött samtidigt som andra har skapats. Det är inte en naturlag att man kan leva med att livnära sig på det man är mest sugen att livnära sig på.

> Hur gör de där snorungarna som är emot
> upphovsrättslage? Vad lever de på? Arbetar de
> gratis utan lön, lever de på socailbidrag, elelr
> snattar dom ihop sin mat? Ok, fine, då ska jag
> börja stjäla deras öl eller kaffer när jag träffar
> på nån på fiket. "Vadå, ni är ju emot
> äganderätten".

Jag är INTE emot äganderätten.
Om du stjäl deras Spendrups är det stöld. Om du däremot brygger din egen öl exakt kopierat efter Spendrups recept och dricker den själv TYCKER inte jag att det är stöld. Om du däremot brygger exakt kopierad Spendrups och säljer den vidare TYCKER jag att det är stöld!
Spendrups kommer sålunda överleva ty alla kommer inte orka brygga sitt eget öl även om de har receptet.

Musikbranshen får sikta in sig på tjänster som inte går att kopiera till en rimlig kostnad/möda om de inte tycker pengarna räcker till. De får sälja t-shirts och dekaler och köra fler konserter helt enkelt.

lundatok Skrev:
> Att ladda ner musik i syftet att sälja den är, i
> min åsikt rent förkastligt.
>
Exakt vad jag tycker!

lundatok Skrev:
> Frågan är väl VARFÖR man laddar ner och inte
> säljer, men den frågan vill ju ingen svara på.
> VARFÖR går cd-försäljningen ner? TROTS allt naket
> på tv.
>
> Kan det vara så att CD-album är överprissatta? Kan
> det vara som TommyE sa att det finns flera andra
> medier att handla som ger ungefär samma behållning
> per krona? Varför ska jag köpa en cd-skiva när den
> kostar lika mycket som en dvdfilm?
>
> Att det ska vara tillåtet att kopiera det man
> själv äger har ju STIM et al redan godtagit då man
> la kassettavgiften på cd- och dvdmedia.
>
> Har du hetsat upp dig än Calle?

Ingen upphetsning här :)

Jag laddar ner själv så inte är jag väl konsekvent emot det, men jag tycker debatten fokuseras väl hårt på fysisk produkt och företag när det ändå är människor och intellektuellt arbete som är grunden för musik/film. Att priserna ligger högt är ju helt klart, men hur många hämtar det dom VERKLIGEN vill se/höra och nöjer sig med det. Hade det varit så hade jag kunnat acceptera hämtning fullt ut men jag känner ingen (Inklusive mig själv...) som inte laddar ner mer än vad man annars hade köpt.

Visst är kopiering tillåten för "eget bruk" men det gäller "enstaka exemplar" och ens "närmaste vänkrets". Med "närmaste vänkrets" menas cirka 7 personer enligt vissa tolkare. Man får väl då göra en kopia som man sen får ge till nån av dessa (cirka) 7 vänner. Om denne sen lämnar det vidare så är det olagligt. Allt vi hämtar är väl på det sättet redan olagligt om man nu inte lyckas med konststycket att bara dela ut en gång till rätt person?

:)

lundatok Skrev:
> Blir det även förbjudet med att kopiera saker för
> eget bruk? Som om jag vill ha en CD i bilen och en
> hemma?

Är det en kopieringskyddad CD får du inte göra det, det kommer bli olagligt att kringå kopieringsskydd. Det är sjukt...

Som grabben som blev åtalad för han höll in Shift-knappen när datorn skulle starta skivan vilket gjorde att programmet som skulle autostarta och 'skydda' mot kopiering inte startade och han kunde kopiera skivan som vanligt..

http://www.theregister.co.uk/2003/10/09/sunncomm_to_sue_shift_key/

Bizarrt!

Mytis skrev:
"Jag är INTE emot äganderätten.
Om du stjäl deras Spendrups är det stöld. Om du däremot brygger din egen öl exakt kopierat efter Spendrups recept och dricker den själv TYCKER inte jag att det är stöld. Om du däremot brygger exakt kopierad Spendrups och säljer den vidare TYCKER jag att det är stöld!
Spendrups kommer sålunda överleva ty alla kommer inte orka brygga sitt eget öl även om de har receptet."

Jag håller med dig i mycket du skriver i den här tråden. Men blev det inte lite fel här?

Stöld blir det inte, per definition så stjäl du inget från Spendrups. Det skulle vara om du tar råvarorna från Spendrups. Frågan är om du ens skulle bli åtalad, men skulle du bli åtalad skulle det troligen bli för varumärkesintrång. Om du däremot brygger en kopia och säljer den som ett Spendrupsöl så skulle du säkerligen bli åtalad för varumärkesintrång och falsk marknadsföring. Möjligen kan man hitta på ett par till åtalspunkter för att få upp skadeståndet, men det är nog grundpunkterna i åtalet.

Samma sak gäller i Cannondaleexemplet ovan.

Calle: Har "närmsta bekantskapskrets" verkligen definierats?

Är det någon som ens funderat på bevisbördan? Sist jag kollade måste man kunna bindas till ett brott och bevisas skyldig för att fällas. Hur sjutton bevisar man vem som begått den brottsliga handlingen? Det skall bli riktigt intressant att följa framöver.

annars kan det vara så att man inte har en fast inkomst på 20000kr i månaden utan lever på sitt studiebidrag (och ibland inte ens det...månadspeng alt veckopeng) och då kanske man inte har råd att köpa 1 skiva för att det är 1 låt man tycker om...alt man tankar skivan innan och kollar om det är något att ha...för att senare köpa den.

Chrille77 Skrev:
> Varför skriver inte dessa "snorungar" egenmusik
> och lyssnar på? De kan kopiera noterna och sjunga
> själva! :-) Det är samma metod som att brygga eget
> öl!

får man ställa den snälla frågan som de ställde till Henrik Potén i SVT Debatt? fast lite utökad :D

du har aldrig laddat ner musik eller kanske kopierat musik till kasettband från skiva som inte är din, o då menar jag aldrig, inte en ända gång? :D:D

nu vet jag inte hur gammal du är, men är du inte allt för ung så tror ja att du i alla fall har spelat in nån kassett hoss nån kompis nångång, eller fått ett sådant band, du vet, "bland-band"

förstår varför du skriver o argumenterar som du gör, jag tycker delvis lika, men tycker att så mycket annat är sjukt runt om som att de t.ex. kan gå miljarders i vinst ändå. vad som är moraliskt rätt tror jag de flesta vet o har exakt samma åsikt. men man måste ju ha lite förståelse över att det är som det är.
som exempel så har inte alla råd att köpa en cd för 200 kr bara för en låt. skulle då vara bättre om man bara kunde köpa en låt elelr komponera sin egen skiva i butik. exempel på det är Apple music store, som sålt 3 000 000 låtar eller va det är.

Senast redigerad av en moderator:
Baltazar Skrev:
> Chrille77 Skrev:
> -----
> > Varför skriver inte dessa "snorungar"
> egenmusik
> > och lyssnar på? De kan kopiera noterna och
> sjunga
> > själva! :-) Det är samma metod som att brygga
> eget
> > öl!
>
>
> får man ställa den snälla frågan som de ställde
> till Henrik Potén i SVT Debatt? fast lite utökad
> :D
>
> du har aldrig laddat ner musik eller kanske
> kopierat musik till kasettband från skiva som inte
> är din, o då menar jag aldrig, inte en ända gång?
> :D:D
>
> nu vet jag inte hur gammal du är, men är du inte
> allt för ung så tror ja att du i alla fall har
> spelat in nån kassett hoss nån kompis nångång,
> eller fått ett sådant band, du vet, "bland-band"
>
>
> förstår varför du skriver o argumenterar som du
> gör, jag tycker delvis lika, men tycker att så
> mycket annat är sjukt runt om som att de t.ex. kan
> gå miljarders i vinst ändå. vad som är moraliskt
> rätt tror jag de flesta vet o har exakt samma
> åsikt. men man måste ju ha lite förståelse över
> att det är som det är.
> som exempel så har inte alla råd att köpa en cd
> för 200 kr bara för en låt. skulle då vara bättre
> om man bara kunde köpa en låt elelr komponera sin
> egen skiva i butik. exempel på det är Apple music
> store, som sålt 3 000 000 låtar eller va det är.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-03-18
> 17:41 av Baltazar.

Håller med om att det kan behövas nya former för distrubutionen av musik/film etc. Tror nog att många är villiga att betala. Jag tror nog dessa system kommer att komma. Det jag vänder mig emot är de som bara ska ha och inte betala! Dessa individer nöjer sig inte med nya distrubutionsformer utan strävar efter att efter som det är möjligt att få det gratis så ska jag inte betala, en typisk kriminell inställning!

Skivbolag är överflödiga. Det var väl på 50/60-talet de flesta kom till när skivförsäljningen började och tekniken var ny och avancerad?

Behövs skivbolag idag? Tror ni inte att det skulle gå bättre för artisterna om de kunde få sina skivor producerade, tryckta och distribuerade utan inblandning av miljardbolag? Möjligheten finns iofs. idag och många går ju den vägen, men de flesta större artisterna ligger ju trots allt under stora skivbolag. Vore det inte bättre om de kunde distribuera musiken via nätet utan inblandning av skivbolag och på så vis få ut största delen av kakan själva? Det är ju trots allt de som skrivit och framfört musiken, även om de kanske tvingats betala någon för att producera den osv.

Skall det bli förbjudet att spela in TV-program och musikvideos i videobandspelaren eller på datorn också?

Snart måste man väl betala extra om busschauffören råkar lyssna på musik i bussen samtidigt som han kör. Skivbolaget går ju kanske miste om ett par sålda skivor!

Chrille77 (ologgad) Skrev:

> Håller med om att det kan behövas nya former för
> distrubutionen av musik/film etc. Tror nog att
> många är villiga att betala. Jag tror nog dessa
> system kommer att komma. Det jag vänder mig emot
> är de som bara ska ha och inte betala! Dessa
> individer nöjer sig inte med nya
> distrubutionsformer utan strävar efter att efter
> som det är möjligt att få det gratis så ska jag
> inte betala, en typisk kriminell inställning!

jo, om man har som filosofi att allt ska vara gratis, oavsett vad det är så har man nog lite fel inställning. jag personligen tänker inte gå o köpa en cd för 200 kr då mitt intresse inte ligger SÅ mycket på musik.

Med film äre lite annorlunda, visst kan ja tänka mig att se t.ex. sagan om ringen på datorn, MEN aldrig som första gång, aldrig att ja skulle se den på datorn innan jag sett den på bio. men en del filmer görs sig inte på bio, exempel är Kurt Wallander filmen som nyss gick på bio, såg den på bio, det fanns absolut inget i den som gjorde den värd ett bio besök, en typisk tv film som kom på bio.

42Hz Skrev:
> lundatok Skrev:
> -----
> > Blir det även förbjudet med att kopiera saker
> för
> > eget bruk? Som om jag vill ha en CD i bilen
> och en
> > hemma?
>
> Är det en kopieringskyddad CD får du inte göra
> det, det kommer bli olagligt att kringå
> kopieringsskydd. Det är sjukt...

Så jag är kriminell om jag först betalar för en skiva, låt oss säga en lyssnarlicens, sen kan jag inte spela den i vissa spelare som min dator. Då kan jag välja på:
a) reklamera den å skita i att ha den musiken
b) rippa av skivan med diverse program för att kunna lyssna på den i min dator eller mp3-spelare

Jag ahr ju betalat för att lyssna på den. Om skivbolagen gör så jag måste använda mig av mindre tillåtna program för att lyssna på den, kan det väl kallas för brottsprovokation? De tvinagr mig att vara brottslig föra tt kunna bruka den urusla produkten de sålt till mig.

Eller
c) skita i att köpa den, å ladda ned musiken på nätet

Skivbolagen gör ju sig själva en björntjänst hela tiden! Så jävla korkade så man undrar vilka nöttter som styr där.

Mattias L Skrev:
> Calle: Har "närmsta bekantskapskrets" verkligen
> definierats?

Jag pratade med diverse folk i samband med ett upphovsrättsproblem vi hade på jobbet occh nån jurist hade för sig att han sett en definition på ca 7 personer. Jag har letat efteråt själv men jag kan inte hitta nåt absolut om det tyvärr.

När jag köpte Kratwerks senaste skiva (den som det tog dem 18 år att göra...) så kunde jag inte spela den ordentligt i pc:n, utan att behöva installera nåt medföljande program, som sedan spelade upp lågupplösta låtar. De var väl i nåt egensnickrat format å spelades i 9600 kbit eller nåt sånt kasst. För 200 spänn!

På jobbet lyckades jag då rippa den med diverse program, till wav, å sen till mp3. För att kunna lyssna på skivan jag betalat för, i min mp3. När jag cyklar såklart!

Ringde då skivbolaget, och fick tala med den svensak direktören! Å jag berättade vad jag var tvungen att göra. Han förstod mig helt, å höll med i det idiotiska, men att det är det internationella bolaget som bestämmer. Han berättade att i bla Franrike så har diverse konsmentföreningar stämt skivbolagen, för att folk inte kan spela de lagligt köpta cd-skivorna i bla bilen.

Så snacka om att tvinga folk att ladda hem, installera och använda kopieringsknäckarprogram!

Den äldre generationen förstår inte över huvud taget vilken revolution som är på gång. De ser enbart på saker och ting genom sina gamla dammiga glasögon.

Leve ungdomen och nya, fräscha sätt att vara och göra! Leve de nya sätten att kommunicera och dela med sig över alla gränser! Ni är ostoppbara!

fotnot:
Jag är själv 44 år gammal så jag utpekar alltså min egen generation så som vardandes en gammal möglig, enögd strumpa.

Ja, jag min gamla j-vla gubbe kan beundra ett riktigt snyggt skivkonvolut. Kommer ihåg hur många år jag gick runt och var sur över dessa små CD konvolut. Nu sitter jag och tummar på det snyggaste konvolut hittills detta år och det är Kent’s - Du & Jag Döden.

Förstår inte detta gnäll om prisnivåer på CD's, det motsvarar ca.3 STÖL på krogen och jag har i alla fall en längre behållning av en CD än dessa 3 STÖL.

---
Fortsätter att köpa min 3-6 skivor & ca.2 DVD filmer i månaden

Åke Skrev:
> Wasabi
> "De man framför allt skadar genom piratkopiering
> är skivbolagen. Och det anser inte jag vara
> moraliskt förkastligt."
> Snälla Wasabi kan inte du försöka förklara för mig
> vad skivbolagen har gjort dig som gör det
> moraliskt riktigt för dig att skada dem?
>
> ething
> "vi kan säga bye bye till privatpersoners
> rättskydd och integritet".
> Förstår fortfarande inte varför man kränker en
> persons rättskydd genom att anonymisera brottsliga
> handlingar genom att omöjliggöra kopplingen av en
> Internet användare till en fysisk person.
> -Åke
>

Lite sent svar kanske...
Det skivbolagen har gjort mot mig och alla andra skivköpare (ja jag föredrar trots allt att köpa skivor) är att ha löjligt höga priser på skivor. Skivaffärerna tar ut vad jag skulle kalla skäligt med vinst. Artisterna, som jag skrev, får nästan inget. Och det är ju inte så att skivbolagen måste höja priserna för att ha råd att spela in och trycka skivorna. Nej, pengarna går rätt ner i fickorna på cheferna. Som på så många andra ställen. Därför ser jag inte nåt fel i fildelning.
Mina politiska åsikter är nog ganska långt från hk...

Snygg vändning. Men det förvånar mig iofs inte. Något måste dom ju göra, för vilket seriöst företag vill ha med Bahnhof att göra efter det här. Någon som tror att Bahnhof finns kvar om ett år?

Taskigt läge att vara säljare på den firman nu...

Kanske är det för att jag är ung och oförståndig men:

Jag fattar inte vad det är för jävla skillnad på att sälja och gratis distibuera material till andra? Material som någon skapar för att ställa mat på bordet. Alla ni som säger att kopiering är ok eftersom det inte är stöld och att det inte orsakar någon förlust för skaparen, tänk på följande exempel: Herr Karlsson gör en pop-låt som efter ett par spelningar på radion spelas in av någon (kopiering). Denna någon väljer sedan att på (insert file-sharing network) dela ut denna musik gratis. 6 miljarder människor laddar nu ned denna låt (fett populär låt, alla har den!). Herr Karlsson säljer därför inga skivor och tjänar därför inga pengar.

Alternativt: Cannondale kommer på en briljant lösning för en perfekt bakswings-konstruktion, Olle som jobbat i svetsen på en nu nedlagd fabrik bestämmer sig för att kopiera denna konstruktion och börjar dela ut ramar gratis via en hemsida. Plötsligt upptäcker Cannondale att "Fan vi säljer ju inga hojar, Olle har härmat vår design och delar ut hojar. Vi som hade lagt ner X miljoner dollar på det här! Hoppsan vi har inte råd att utveckla något nytt nu..." Upprepa sedan detta med alla cykelfabrikanter och plötsligt finns det inga anledningar för företag att lägga ner pengar på att utveckla nya tekniker. Hoppsan, vi blev fast med elastomer-dämpare med 30mm slaglängd. Tough Luck! Och inte nog med det, om inte företagen vill utveckla eller kan sälja sina produkter kommer folk att bli arbetslösa.

Inse nu det orimliga i att tillåta alla kopiering.

Eller förlåt, jag glömde att vi lever i den sista Soviet-staten där den gamle Karl Marx och andra förespråkare av ett marknadsfritt systems ideal lever vidare. Hmm, man kanske skulle flytta till Kuba? ;)

Krossa mig gärna, jag har en förmåga att resa mig upp igen efter ganska hårda smällar. Men akta familjelyckan bara. :)

Folk köper, till rätt pris. Vad som är rätt pris kan man alltid diskutera. När jag köpte skivor via Ginzas postorder á 129 spänn styck (det var för några år sedan) var det coolt att ha CD-skivor. Kassetter var ju urdåliga om man inte betalade $ för dyra metallband och väldigt dyra däck med Dolby S. LP var, tyckte man då, gammalmodigt och krävde rätt bra grejor för att låta bra. Nä, CD skulle det vara och musiken fanns inte på något smidigare ställe. DVD fanns inte än, det var VHS som gällde om man inte slantade upp på Laserdiscar + utrustning - vilket var ganska otänkbart när man ännu gick i högstadiet.

Idag, när man kan trycka in 12 gb på ett litet minneskort (har för mig jag sett att sådana finns i Japan nu) plus att filer är lätta att komma åt plus att det är enkelt att föra ner CD till datorn för arkivering/smidig lagring & uppspelning utan hörbar kvalitetsförlust* är det lite väl optimistiskt att tro att alla vill betala 200 spänn för en musik CD. Lite som att försöka kränga fina Facit skrivmaskiner för 6 000 kr idag när man kan få en duglig dator för samma pengar.

Nä... mediabolagen har totalt misslyckats att utnyttja internet. Säg att en enskild låt - naturligtvis i bra kvalite och utan kopieringsskydd - skulle sålts till skapligt pris, säg 5-8 spänn st. i början när Napster kom. Säg att man kunde sätta ihop sin egen CD/DVD med de låtar man ville ha till ett rimligt pris. Säg max 70 spänn för en färdigbränd skiva med snyggt konvulut hem inkl frakt. Då skulle konsumenterna lärt in betalningsviljan och fortsätta betala för den musik de verkligen vill ha.

Jag säger som lagombra. Idioter.

*Ej accepterad tes av föreningen Tyska Fladdermössaudiofilerna

Muerto, det är väl ingen här som säger att man inte är villig att betala för någon annans arbete. I dagsläget är det ju dock fullständigt befängt att behöva betala dagens priser per cd, när man kan konsumera så mycket annat för samma pengar. Folk har t ex börjat handla DVD på ett helt annat vis än när VHS fanns.

Jag tycker som Tommy, 120 pix för en skiva med konvolut och allt tycker jag är skäligt.
När jag handlar skivor idag är det på Nice Price och då kan jag garantera att artisten knappt får en krona.

Vad som är intressant är att APB et al inte kommenterar när artister går ut och säger att för deras del skulle man lika gärna kunna ge bort musiken för dom tjänar ändå bara pengarna på konserter och dens kringförsäljning.

Gå in på piratbyråns hemsida och sök på forumet efter AndersNilssons inlägg ( regissören som gapade i tv) och begrunda hur mycket (lite) EGENTLIGEN han få i fickan för varje dvd han säljer.

Kan det inte vara så att bolagen har spelat ut sin roll?

"Enligt Antipiratbyrån fanns nästan en halv miljon musikfiler på servrarna, över 5 000 datorprogram och 1 800 filmtitlar.
Men servrarna var i själva verket tomma. "

bwahahahaha :D...sköna dom där snubbarna ;)

Tillbaka
Topp