OT: RAZZIA
mytomspunnen Skrev:
-------------------------------------------------------
> bruse Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En fotograf som plåtar vill ha mat på bordet.
> Om
> > han inte får betalt för sina bilder, utan
> folk
> > publicerar dom gratis, vem ska då betala
> > fotografens hyra, mat, utrustning? Det
> > Kommunistiska Partiet kanske?
> >
>
> Om man publicerar dem i den meningen att man drar
> egen ekonomisk vinning av dem skall fotografen
> självklart ha betalt. Om man låter folk kopiera
> dem för eget bruk tycker jag inte att det är lika
> självklart!
> För övrigt vill jag påstå att om man skall
> sammanlänka min ståndpunkt i den här frågan med en
> politiska ideologi blir den knappast kommunistisk
> utan istället väldigt liberal...
Kopiera för eget bruk är inte olagligt. Och om jag förstått saken rätt, kommer det att vara så med nya algen också. Där har ajg inga synpunkter.
Men piratförespråkarna anser att copyrigth inte gäller länge nuförtiden. För det första heter det på juridisk svenska upphovsrätt, en bagatell. Men det är faktiskt upphovsmannens lön det handlar om! Hans sätt att få mat på bordet. Sla vi ta bort upphovsrätten, så är det knapapst någon som har lust att köpa exempelvis en kamera för 50.000 kr, å "offra" sina dagar med att plåta, å folk får publicera bilderna fritt.
Hur gör de där snorungarna som är emot upphovsrättslage? Vad lever de på? Arbetar de gratis utan lön, lever de på socailbidrag, elelr snattar dom ihop sin mat? Ok, fine, då ska jag börja stjäla deras öl eller kaffer när jag träffar på nån på fiket. "Vadå, ni är ju emot äganderätten".
Eller nåt sånt kanske?
-------------------------------------------------------
> bruse Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En fotograf som plåtar vill ha mat på bordet.
> Om
> > han inte får betalt för sina bilder, utan
> folk
> > publicerar dom gratis, vem ska då betala
> > fotografens hyra, mat, utrustning? Det
> > Kommunistiska Partiet kanske?
> >
>
> Om man publicerar dem i den meningen att man drar
> egen ekonomisk vinning av dem skall fotografen
> självklart ha betalt. Om man låter folk kopiera
> dem för eget bruk tycker jag inte att det är lika
> självklart!
> För övrigt vill jag påstå att om man skall
> sammanlänka min ståndpunkt i den här frågan med en
> politiska ideologi blir den knappast kommunistisk
> utan istället väldigt liberal...
Kopiera för eget bruk är inte olagligt. Och om jag förstått saken rätt, kommer det att vara så med nya algen också. Där har ajg inga synpunkter.
Men piratförespråkarna anser att copyrigth inte gäller länge nuförtiden. För det första heter det på juridisk svenska upphovsrätt, en bagatell. Men det är faktiskt upphovsmannens lön det handlar om! Hans sätt att få mat på bordet. Sla vi ta bort upphovsrätten, så är det knapapst någon som har lust att köpa exempelvis en kamera för 50.000 kr, å "offra" sina dagar med att plåta, å folk får publicera bilderna fritt.
Hur gör de där snorungarna som är emot upphovsrättslage? Vad lever de på? Arbetar de gratis utan lön, lever de på socailbidrag, elelr snattar dom ihop sin mat? Ok, fine, då ska jag börja stjäla deras öl eller kaffer när jag träffar på nån på fiket. "Vadå, ni är ju emot äganderätten".
Eller nåt sånt kanske?