(OT) RC-bil SC, nån som har koll,

johan44

Aktiv medlem
och orkar skriva av sig om vad som gäller? Sonen har gillat RC länge och igår var vi på Lövsta-banan. Kul!, men en HBX för 1000:- håller inte riktigt måttet. Jag är inne på att blocketfynda en Traxxas eller nåt och undrar vad man ska tänka på.

Bilagor

• rc.jpg
    rc.jpg
    84.3 KB · Besök: 249
Jag har väl lite koll, och svarar gärna.
Vad är det för typ utav bil ni letar? Buggy, truck eller stadiumtruck?
Generellt så är Traxxas mycket bil för pengarna, och det är lätt att hitta reservdelar till dem. Ta en koll på reservdelsrc.com, där finns det mycket trevligt att kolla på i både bilväg som reservdelsväg :)

Jag satt i samma tankar. Vill ha en byggsats som kräver lite pill men som sen går att köra med.

EDIT: länkade till något som visade sig sakna allt utom drivlina och chassi/hjul.

Senast ändrad:
Ska du ha en short course? traxxas är väldigt populärt men extremt "plastiga". Men allt handlar ju om budget. Ta en titt på vad andra kör för märken på den banan ni tänkt att hänga mest vid, då får ni hjälp och det kanske finns någon med en reservdel om olyckan skulle vara framme.

Jag föreslår detta forum för er som har frågor, det finns redan mängder med trådar om ämnet: www.rsb.se

Tack för svar och länktips, det är väl en värld att kämpa sig in i. Tänker nog short course och har kollat blocket, därav förvirringen. Kan förstå borstlöst och inte, 2 och 4 wd men sen börjar det bli trögt med vad som ska kosta och inte av titanspindlar och olika snarlika modeller som heter vxl eller inte på slutet. Jag är sugen på bakhjulsdriven buggystil, sonen vill ha 4 wd.

Den här annonsen tex, finns det nåt som kan vara rätt pris och pryl? http://www.blocket.se/stockholm/Borstlos_E_Maxx_Rustler_HBX_HSP_DBX_DST_43178200.htm?aw=1

Jag vet att en monstertruck kan locka och sådär men att köpa en bil istället som han kan utvecklas med är ingen dum idé. Ni har ju redan testat Valsta och jag gissar att syftet är att köra där igen nästa sommar.

Den bästa träningen får han med en 2wd, är det mycket konstgräs så är en 2wd också väldigt snabb, 4wd är enklare att köra på en bana med löst underlag. Ska ni köra på skarpnäck så är deras 1/10 bana helt i konstgräs.

Jag skulle kika på Team associated om det kommer till short course och buggybilar i skala 1/10. De har även prisvärda RTR versioner. associated b4 är nog världens populäraste buggybil. Och för att avväpna dig lite så är en tävlingsbil inte mer komplicerad än en Traxxas, alla bilar har fortfarande fyra hjul, dämpare osv:)

Borstlöst och lipo helt klart! Där ska du lägga krutet!

Det låter som att ni ska ha varsin bil...

Senast ändrad:
Traxxas är väldigt nybörjarvänliga med sina färdigbyggda bilar ur kartong. Elstarten är väldigt smidig ocksså. Av mina egna erfarenheter så är det även väldigt stryktåliga (för att vara en rc-bil...). Min första nitrobil var en Kyosho monstertruck. Den krånglade ganska mycket då den inte startade och den gick lätt sönder. Traxxas har vart mycket mer användarvänligt för min del. Har kört revo och T-maxx. Brorsan har även en E-maxx som fungerat väldigt bra.

Jake1, har du provat en modern elbil? Det är det som gäller för en nybörjare, sen fortsätter man med det när man ska tävla.

Här är ett klipp på min elbil, den dräper det mesta om vi ska snacka coolhetsfaktor. sen är den helt tyst om man vill dra några repor på gatan. Att kunna köra just var man vill utan att störa omgivningen är ett stort plus anser jag. Men vissa vill ha kladdet och oljudet, men prestandan är ju bättre med en elbil numera så där har man ingen hållhake som nitrojunkie..

Senast ändrad:
Tomaso skrev:
-------------------------------------------------------

> Här är ett klipp på min elbil, den dräper det
> mesta om vi ska snacka coolhetsfaktor.
>

Testa aldrig en 1:8-buggy om du vill ha kvar den uppfattningen... ;) Offroad tycker iaf jag är betydligt häftigare (och roligare att köra i längden) men det är ju såklart en smaksak.

@TS; Tänk på att reservdelsförsörjningen är A & O när det gäller RC. Traxxas och Kyosho är ju säkra kort då när det gäller moderna modeller. Kyosho är dock rätt dyra när det gäller delar.

Tipsar om www.kullagergrossisten.se - mycket bra service, snabba leveranser och trevligt bemötade (till skillnad från många Kyosho-återförsäljare..)

Senast ändrad:
Flatline, been there done that. haft en ass rc8e, flertalet 1/10 elbuggys. det är också kul, jag gillar tävlingsmomentet. Ute blir det säkerligen 1/8 buggy igen då det finns nya fina bilar på marknaden.

TS, håller med flatline om kullagergrossisten, en fantastiskt bra butik.

Om jag får vara fräck och fråga om din budget, då är det lättare att komma med tips.

Hej!

Väcker en gammal tråd till liv, jag skulle behöva lite råd. Sonen och jag var på Hobbymässan och testade lite radiostyrda bilar och det föll ju givetvis på läppen. Vi testade bla Traxxas Monstertruckar 1/10 2WD och de var ju fräsiga.

Så det skall införskaffas radiostyrt till familjen i julklapp och jag tänkte faktiskt köpa två så man kan köra tillsammans. Det skall ju givetvis vara en Monstertruck eller en Truggy eftersom min son är 8 år. Det är även tänkt att min dotter skall kunna ratta bilen lite och hon är 6 år. Så två likadana bilar (gärna i olika färger men det kanske är för mycket att begära) som går att köra för två små men också gärna ge behållning ett tag framåt. Skulle det vara så att barnen blir helfrälsta så kommer det ju nyinvesteras så vi behöver inte tänka allt för långt in i framtiden. Traxxas Craniac är ju fet men känns lite overkill. Både till prestanda och till pris så jag har spanat in några billigare alternativ. Skala 1/10 är ju givet.

Mest rätt känns den här:
http://www.radiostyrt.se/hbx-110-truggy-xt-4wd-rtr-p-44-c-102.aspx
+ Ok pris
+ 4WD
+ Rätt ok Acc
+ Reservdelar finns

Den här verkar ju rätt bra oxå:
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/radiostyrt/bilar/eldrivna/bsd-racing/bsd-viper-1-10-el-truck.html
+ Ok pris
+ 4WD
+ Rätt ok Acc
+ Reservdelar finns

Båda dom lär ju behöva kompletteras med accar och ev med laddare.

Sen finns det ju budgetalternativ som ju faktiskt ser rätt ok ut att köra när man kollar på filmer på tuben.
http://www.hobbybutiken.nu/118-3/118-monster-truck-ep-sc-4wd-24g
och
http://www.geekbuying.com/item/9116...z-38KM-H-High-Speed-2WD-RTR---Red-347415.html
och
http://www.dx.com/p/1-12-40kmh-2-4ghz-high-speed-rc-monster-truck-toy-red-black-383919#.Vkb0-PkveUk

Båda är ju lite mindre (1/18 resp 1/12). Båda lär ju vara hopplösa att hitta reservdelar till men den senare är ju så billig att man nästan kan tjacka tre. Accar lär ju behöva köpas.

Sen har jag några frågor. Styrservo anges med dragvikt, vad är ok där för en borstad 1/10? 550-motor anges ofta, vad är signifikant för den? Antal kanaler på radion, varför skall man ha mer än två på en bil?

Vad säger ni (främst om de två översta), är det att kasta pengarna i sjön eller kommer vi har kul med dom? Och de nedre... nån som har nån erfarenhet av dylika kinabilar.

Tack på förhand!

Stalle

Kung Stalle: För att göra en lång historia kort, jag skulle inte satsa mina beskattade pengar på något av det du räknar upp. Har gjort några misstag nu (i samband med att äldsta grabben blev så gammal att jag kunde motivera för frugan att börja med RC igen ;-) ).

Min erfarenhet säger mig att, visst, det finns billigare bilar som håller anständig kvalitet, och visst, en del av dessa märken finns det delar att få tag i - MEN, grejer går sönder, och de billigare märkena håller generellt sett sämre kvalitet. Behöver du hjälp är inte alla lika sugna att meka med dessa "märken"

Större, etablerade märken har vettig kundsupport, supportforum på sina hemsidor, det finns andra forum där det finns gott om folk som har samma modeller etc. Det är värt rätt mycket när det är dags att byta delar/få tag i delar.

Tycker själv Traxxas är lite tråkigt märke, men jag tänkte med huvudet för en gångs skull när vi köpte den senaste bilen, det blev en Traxxas... Som en gammal Volvo (men roligare!), det fungerar, och det finns många som kan meka med dom, och nästan alla handlare har delar hemma...
Lite dyrare, men du lär inte ångra dig.

Många av Traxxas bilar kan du dessutom ställa om så att de går på "halv fart". Bra för barnen som inte har samma koll på gasfingret som vi vuxna (förhoppningsvis) har.

De två första är kopior på dyrare märken och det finns reservdelar att få tag på. Finns hjälp att få på tex rsb.se. De billigare är skräp och när de går sönder så kastar man dom.

Med det sagt så visst en traxxas är klart bättre, var mycket nöjd med min slash. Dock är dom ju mycket dyrare och jag gissar att hsp eller bsd kommer att duga gott.

Mer än två kanaler behövs ej.

Borstad motor är enklare än en borstlös. De senare är att föredra då de inte slits på samma sätt och går fortare. Man kan inte bara byta till en borstlös senare utan att även byta ut esc.

Edit: kolla in hobbyking.com stor sida med hyfsade priser, kan välja vart man vill handla ifrån (Europa/Asien) och därigenom få olika leveranstider och priser.

Senast ändrad:
+1 på Pegorelli.
MEN, jag köpte själv en billig bil förra hösten för det verkade skoj. Och slog till på en Maxam 1/10 truggy (samma som HSP Tribeshead fast med lipo och borstlöst) och väldigt mycket runt hjulupphängningarna gick sönder... man får som sagt vad man betalar för. Men till HSP finns det hur mycket reservdelar som helst och än bättre är att tex DX.com har riktigt billiga aluminiumutbytesdelar. Så nu har jag hela chassit och hjulupphängningen i alu och det är ganska bombsäkert.

Så jag skulle säga att det funkar med billiga märken också, men man får skruva en del själv.

Riktigt bra drag är det i den också.

Har själv köpt en BSD Viper, samma som länkas i ett inlägg lite längre upp. Funkar alldeles utmärkt för en grabb på 7-8 år. Kompletterade med en större acc + en snabbladdare. Har på drygt ett år kört av en hjulupphängning, som jag fick tag på reservdelar via Hobbex per omgående.

Grabben är supernöjd och har jättekul med den varje gång han tar ut den. Hans förmåga till att köra räcker inte till att gå upp till en värre bil än, såå... att satsa mer än ca 1500-2000 kr på en sån här leksak för en liten kille ser jag som total overkill.

En komplett beg. 1:10 2wd tävlingsbuggy med borstlöst och 2s lipo är nog bästa alternativet för nybörjare som tänkt köra på bana. Bra att lära sig köra med, inte så mycket att underhålla och går även att köra med inomhus under vintern. Däremot inte lika kul att busköra med utanför bana då passar nog en Short Course typ Slash 4wd bättre eller annan monstertruck eller truggy.

Bra input. Tack!

Om man vänder lite på det då. Vilka märken är "godkända", dvs det går bra och lätt att hitta reservdelar och tillbehör. För jag lär ju köpa nåt billigare och då kommer det gå sönder så då är väl reservdelstillgängliheten en viktig parameter.

Traxxas
Kyosho
Maxam?
Arrma?
HSP?

Och är den nån av dom som brukar vara mer prisvärd än andra?

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Bra input. Tack!
>
> Om man vänder lite på det då. Vilka märken är
> "godkända", dvs det går bra och lätt att hitta
> reservdelar och tillbehör. För jag lär ju köpa
> nåt billigare och då kommer det gå sönder så
> då är väl reservdelstillgängliheten en viktig
> parameter.
>
> Traxxas
> Kyosho
> Maxam?
> Arrma?
> HSP?
>
> Och är den nån av dom som brukar vara mer
> prisvärd än andra?
>
> Stalle

Oj, det finns mycket att läsa på nätet. även nybörjarguider. Sitter inte så till att jag har länkarna tillhands just nu, men dra iväg ett meddelande med din mail-adress, så kan jag maila över en väldigt bra introduktion till RC-bilarnas förlovade värld.

Med det jag skrev ovan menade jag inte att sänka alla billigare bilar, utan mer påminna om att ett lågt pris leder till annat. Hobbex må ha delar till vissa bilar i dag, men om två år är en helt annan sak. Köper du en Traxxas kommer du hitta delar även om fem eller tio år. Om det nu är viktigt.

Som tillägg till din lista ovan:

HPI och Losi samt Team Associated
Maxxam och Arma har jag aldrig hört talas om.
HSP är väl lite blandad kompott. Har för mig att deras bilar finns från olika tillverkare. Det är ju så med många av de lite enklare fabrikaten, de finns under många olika namn (där knepet förstår är att snoka reda på vilka delar från vilka märken/modeller som passar med varandra)

Vill du ändå titta på "prisvärda" saker och inte har något emot att meka och leta delar själv kan även Hobbyking vara något att snegla på. Köper du därifrån ska du passa på och beställa en laddning reservdelar samtidigt. Allt finns inte alltid i lager, och det kan ta månader innan vissa delar dyker upp igen.

Det finns en hel del märken men ska man räkna upp några av de vanligaste "premium" tillverkarna som i första hand gör tävlingsbilar i olika klasser

Xray
Losi
Kyosho
Mugen
Team Associated
Yokomo
Serpent
Schumacher
Team Durango
Tamiya
HPI/Hot Bodies
Shepherd
Top photon
HongNor
JQ Products
Motonica
Caster

Traxxas gör inte tävlingsbilar även om det går att tävla med ett fåtal modeller i vissa klasser dock presterar de oftast mycket sämre än rena tävlingsbilar.

Alla dessa tillverkare håller generellt hög kvalité och varenda pryl på respektive aktuell modell går att få tag på som reservdel antingen via lokala hobbybutiker eller via nätet. Vissa tillverkare inriktar sig dock mer mot nitro och vissa mer mot el. Alla har heller inte alla olika klasser i sitt sortiment men de vanligaste klasserna som det internationellt tävlas med är

Nitro
1:10 Touring 4wd
1:8 Buggy 4wd
1:8 Track 4wd
1:8 Truggy 4wd

El
1:12 Track 2wd
1:10 Touring 4wd
1:10 F1 2wd
1:10 Buggy 2wd
1:10 Buggy 4wd
1:8 Buggy 4wd

Sen finns det även 1:5 bensinare som det tävlas lite med vanligast i sverige är 2wd onroad. Finns även mindre el bilar i skala 1:24, 1:16 och 1:14 som det körs lite tävlingar i.

Om man sen ska börja prata vad som är prisvärt i tävlingssammanhang blir nog att allt kostar ganska mycket. Ska man börjar från 0 och behöver köpa allt nytt är 10.000:- ingen underdrift för ett komplett kit till det kommer sen förbrukningsprylar som däck, karosser, batterier, reservdelar etc. som en löpande kostnad.

Senast ändrad:
Pegorelli skrev:
> Med det jag skrev ovan menade jag inte att sänka
> alla billigare bilar, utan mer påminna om att ett
> lågt pris leder till annat. Hobbex må ha delar
> till vissa bilar i dag, men om två år är en
> helt annan sak. Köper du en Traxxas kommer du
> hitta delar även om fem eller tio år. Om det nu
> är viktigt.

Nä men så ere ju. Men om intresset blir gigantiskt så köper vi ju säkert nåt vassare. Och om man som jag köper nåt sånthär i julklapp så är det kanske mer en leksak som skall köpas än ett precisionsinstrument. :-)

Sen så om mina barn blir frälsta så kan jag lugnt gå tillbaks till den här tråden och gräva igen.

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Tack för dina svar diHib men du har tyvärr
> missat målet en smula. Att börja tävla var det
> aldrig på tal om :-)

Hehe jo jag vet, jag bara skrev av mig lite, ser det mer som lite allmän info ang. rc-bil-sporten, det kanske är fler som läser i tråden :)

Av egen erfarenhet är det kul att basha (busköra) men tyvärr tröttnar man ganska fort på att planlöst gasa runt då är det mycket roligare att köra på bana och ännu roligare om det är flera som kör samtidigt och ännu ännu mera roligt om det är likvärdiga bilar så det blir lite racing, steget efter det är att testa på att tävla.

diHib skrev:
> Kung Stalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för dina svar diHib men du har tyvärr
> > missat målet en smula. Att börja tävla var
> det
> > aldrig på tal om :-)
>
>
> Hehe jo jag vet, jag bara skrev av mig lite, ser
> det mer som lite allmän info ang. rc-bil-sporten,
> det kanske är fler som läser i tråden :)
>
> Av egen erfarenhet är det kul att basha
> (busköra) men tyvärr tröttnar man ganska fort
> på att planlöst gasa runt då är det mycket
> roligare att köra på bana och ännu roligare om
> det är flera som kör samtidigt och ännu ännu
> mera roligt om det är likvärdiga bilar så det
> blir lite racing, steget efter det är att testa
> på att tävla.

Ja man får ju se hur det utvecklas. Men sen du vet... det spelar ingen roll hur mycket bättre en buggy är men är man 8 år då är det monstertruckar som gäller. :-)

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Pegorelli skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med det jag skrev ovan menade jag inte att
> sänka
> > alla billigare bilar, utan mer påminna om att
> ett
> > lågt pris leder till annat. Hobbex må ha
> delar
> > till vissa bilar i dag, men om två år är en
> > helt annan sak. Köper du en Traxxas kommer du
> > hitta delar även om fem eller tio år. Om det
> nu
> > är viktigt.
>
> Nä men så ere ju. Men om intresset blir
> gigantiskt så köper vi ju säkert nåt vassare.
> Och om man som jag köper nåt sånthär i
> julklapp så är det kanske mer en leksak som
> skall köpas än ett precisionsinstrument. :-)
>
> Sen så om mina barn blir frälsta så kan jag
> lugnt gå tillbaks till den här tråden och
> gräva igen.
>
> Stalle

Glöm inte att det även handlar om andrahandsvärde.
Ett billigare märke där bilen kostar 1295 och som kommer att vara svårsåld längre fram kontra en 30-40% dyrare Traxxas du hittar på rea någonstans (förra årets färg på karossen?)

Jag skriver inte om några precisionsintrument eller några tävlingsbilar; jag skriver utifrån en enkel hobby, där vi kan ha kul tillsammans med våra barn, och när grejerna går sönder (det kommer garanterat att gå sönder delar även om du är försiktig) hittar du lätt delar, och om/när ni tröttnar då finns det också ett andrahandsvärde.

Mitt tips är: http://www.hobbyequipment.se/bilar/traxxas/traxxas-rustler-2wd-1-10-tq-2-4ghz-rtr.html

Oavsett, Lycka till! :)
Och gå med i rsb.se - bra forum och väldigt hjälpsamma medlemmar. Måste säga att stämningen där är mycket mer vänlig än här på Happy

Tar upp denna tråden då jag skall skaffa min första rc bil.
Verkar bara några stycken på detta cykel forum som även sitter inne med bra information angående rc bilar. :)

Då jag mestadels kommer köra hemma på gräsmattan, asfalt och även på en bana med grus vill jag gärna ha en så tålig bil som möjligt. Men det skall inte vara någon monstertruck.
Har googlat runt en del och läst på olika forum och nästan alla säger att man skall köpa en begagnad kitbil, då får man mest för pengarna.

Så jag har fått upp ögonen för en 1/10 short course. Det jag läst och förstått är att dem är tåligare än buggyn.
Vill enbart köra el och vad jag då blivit tipsad om är att borstlös motor med lipo batteri är det bästa.
Har lite svårt att sätta en budget då jag kollat runt en del och skall man ha något prisvärt skall man upp till 4000:-.
Så kan tänka mig att lägga runt 4000:-, helst inte mer då man aldrig vet hur länge man tycker det är skoj.

Vad jag har förstått så kommer man lära sig att själva skruva och att det är lätnär man väl sätter sig in i det.
Har jag uppfattat det mesta rätt, eller vill ni berätta mer för mig så att jag blir extra nöjd med min första rc bil. :)

Jag har en traxxas slash 4wd med nya chassiet samt en traxxas rally 4wd till grabben. Det jag tycker är bäst med dom är att dom tål mycket sträck, lätt att få tag på delar och är lättskruvade.Jag har så att jag kan docka en iPhone i kontrollen och t.ex. strypa farten när barnen kör med dom. Dom tycker det är roligt att köra och jaga varandra. Jag har ändrat min så 1/8 däck passar samt monterat ett stag mellan fram och bakdel. Jag kör än så länge endast 2S batterier men min är drevad så att den nästan kommer upp i 100km/h.

Jag har hittat ett komplett kit med allt och funderar på att köpa det. Dock har jag lite dålig koll på alla saker så därför tänkte jag rådfråga er och höra vad ni tycker om detta paket?

Det är en 1/10 short course som är en s k kit bil.
Ingår 4 st karosser varav 2 st är helt nya, massa reservdelar, rc väska, extra servo savöx, futaba sändare, 2 st nästan nya zippy lipo 3s 5000 batterier, batteri laddare.
* Chassit: Hongnor SCRT 10 med options från Jammin och SCRT.
* Motor: 4 polig 4068 på 2700 kv.
* Esc: Hobbywing WP8
* Servo: Traxxas 2075 vilket gör den vattensäkrad.

Så ni rc kunniga, vad tycker ni om detta paketet?

Kan du få tag i den ursprungliga Trappas slashen som är 2wd så är den ett säkert kort hållbarhetsmässigt. Enklare konstruktionsmässigt och mindre strul, men såklart lite svårare att köra. Hade en sådan som jag stoppade borstlöst i som tog hur mycket stryk som helst utan pajja. Grymt kul att köra också, min gick på bana både inne och ute.

Traxxas är nog inte det rejsigaste i de flestas ögon, men för en grabb ger det nog mest bang for back, och ger mer köra och mindre meka.

Kör själv en rtr bil köpt från reservdelsrc -en sc bil team associated 1/10 4x4-är inte så många som kör sc bil numera'undrar lite varför ? Har förvisso fler bilar ,men är riktigt road av den här- bra köp enligt mig

Jag har köpt en LaTrax/Traxxas Teton till ändras barnet och de tål häpnadsväckande mycket stryk, går "lagom" fort och är i rätt behändigt format. Halvfartsläge är perfekt för barnen.

Det krävdes en landning på asfalt från över 2m höjd för att knäcka en länkarm på hennes Teton och vi köpte en ny länkarm i butik dagen efter.

Sen köpte jag ett par till begagnade Traxxas just med vetskapen om att det finns instruktioner, delar mm att tillgå även för bilar som är några år gamla.

RTR (ready to run) har kompromisser som lite slöa styrservon, rätt kort räckvidd på radion men som helhet är det grejer som funkar bra. Uppgradering är ofta lite begränsad då allt är "optimerat" ned till ett pris så tex mer motor ger problem med tex diffar och drivaxlaf etc.

HobbyKing har en del prisvärt men man kan räkna med att det kan ta flera månader att få tag i delar om något går sönder. Det brukar också slarvas med konstruktionerna på olika ställen.

Traxxas Slash är en ganska gammal men beprövad plattform.

Ett märke som är vettigt för den som vill tävla eller bara vill ha en lite mer seriös bil är Associated. Sedan de släppte sin buggy RC10 1984 har de varit i världstoppen. RC10 plattformen har utvecklats i massa generationer och är värd att bygga på; den Short Course RTR Som heter SC10 har ett vettigt pris och finns i ett antal olika versioner.

Jag valde för övrigt 4wd till barnen, klart lättare att köra och basha än 2WD.

Att köpa något ihop-pysslat från Blocket är ungefär som att köpa en kinaram med en salig blandning av prylar som kommit i ägarens väg. Det kan bli jättebra men det är enklare att köpa en Trek och ge sig ut och cykla.

2WD vs 4WD är ungefär som HT vs FS.

Bra att ha är lödkolv samt en bra batteriladdare.

En hygglig kanal på tuben är AussieRCPlayground. Många tester samt tips.

Tobbegubben sa:
Jag har hittat ett komplett kit med allt och funderar på att köpa det. Dock har jag lite dålig koll på alla saker så därför tänkte jag rådfråga er och höra vad ni tycker om detta paket?

Det är en 1/10 short course som är en s k kit bil.
Ingår 4 st karosser varav 2 st är helt nya, massa reservdelar, rc väska, extra servo savöx, futaba sändare, 2 st nästan nya zippy lipo 3s 5000 batterier, batteri laddare.
* Chassit: Hongnor SCRT 10 med options från Jammin och SCRT.
* Motor: 4 polig 4068 på 2700 kv.
* Esc: Hobbywing WP8
* Servo: Traxxas 2075 vilket gör den vattensäkrad.

Så ni rc kunniga, vad tycker ni om detta paketet?

Hong Nor är väl inte det starkaste märket i Sverige om jag har fattat rätt men det är ju ett etablerat märke. Mycket reservdelar är ju bra.
Jag ser väl inget jättekonstigt med det paketet (priset är ju lite avgörande) utifrån den info du anger här.

Kolla hur lätt det är att skaffa reservdelar. Det tycker jag är väldigt viktigt att det finns att tillgå lätt och att man inte behöver beställa från eBay. Jag har en TA SC10 4x4 och till den har man delar på ett par dagar eller så åker jag och köper i Hammarby Slöstad där det finns en välsorterad butik med Team Associateds grejer.

Traxxas Slash är ju bra på det sättet, det finns hur mycket reservdelar som helst.

Stalle

Kung Stalle.

Eftersom jag ville ha ett komplett kit och denna hade allt inkl sändare och batterier plus en del reservdelar.
Priset för allting är 4000:-.

Jag kan inget om HongNor men du får en körklar Shortcourse 4WD från Associated för samma pengar, eller en Slash RTR med några extra ackar.

Jag hade nöjet att köra hyrbil på OCRC Raceway i LA igår. De flesta körde RC10 buggies och det var en sån jag hyrde, men de hade också SC10 2WD som hyrbilar och några tränade med dem. De gick fint och tålde kopiöst med misshandel...

Det som jag tycker utmärker de etablerade märkena är att även de enkla bilarna har bra köregenskaper, hoppar bra och landar utan studs.

Jag säger återigen - reservdelar! När något går sönder är det bara att gå runt banan till shoppen och köpa delar. Till Traxxasbilarna har jag behövt lite delar och de har funnits i butik både i Göteborg och i USA.

Det är lite som att ha Shimano. Det finns nästan alltid bromsbelägg, kedjor mm hos lbs och i värsta fall en webshopp med 2-3 dagars leverans.

Saker som går sönder är sånt son sticker ut som tex länkarmar, drivaxlar och stötdämpartorn. Sen kan man emellanåt behöva renovera ett diffhus eller byta drev.

Elektroniken är i princip "generisk" motorer, servo, ESC, ackar mm det enda är att man kan få löda lite sladdar eller kontakter.

Lånar tråden.

Behöver balansera upp allt rosa här hemma och funderar på en radiostyrd bil till tösen. Hon är 3½ så vi pratar leksak här. Men gärna något som pappa också vill låna.
Går det köpa något kring tusenlappen eller måste man upp högre?

desmo sa:
Lånar tråden.

Behöver balansera upp allt rosa här hemma och funderar på en radiostyrd bil till tösen. Hon är 3½ så vi pratar leksak här. Men gärna något som pappa också vill låna.

Nu är alla barn olika men vår fyraåring skulle inte klara av en "riktig" bil. Han kör just nu runt med en billig skräpbil för 150 pix från biltema som pappa tejpat liggunderlag på i ett försök att skona listerna. Han har absolut inte motoriken eller konsekvenstänket för att hantera en snabbare RC bil än. Med det sagt nog kliar det i fingrarna men det är för oss ett tag kvar innan det är meningsfullt för honom att kliva på riktiga grejer.

glitch sa:
desmo sa:
Lånar tråden.

Nu är alla barn olika men vår fyraåring skulle inte klara av en "riktig" bil. Han kör just nu runt med en billig skräpbil för 150 pix från biltema som pappa tejpat liggunderlag på i ett försök att skona listerna. Han har absolut inte motoriken eller konsekvenstänket för att hantera en snabbare RC bil än. Med det sagt nog kliar det i fingrarna men det är för oss ett tag kvar innan det är meningsfullt för honom att kliva på riktiga grejer.

Så är det absolut för min tjej också. Aldrig att hon klarar av en riktig bil. Tänkte kanske att det fanns något man kunde strypa ner när hon körde, om ändå gav mig nöje. Men jag vill ju inte gråta när hon kraschar sönder den heller.

Grabben köpte en Traxxas Rustler efter sin 4-årsdag. Traxxas bilar går och ställa på "trainer mode" då har bilen 50% effekt.
Han kan köra bilen men jag tänker inte påstå att han har någon större kontroll än. Till en Traxxas kan man köpa vilken del som än går sönder istället för att försöka tillverka egna delar eller skrota bilen, vi har dock ännu inte behövt byta ut en enda del så den håller riktigt bra.

Ett enkelt sätt att strypa en för snabb bil är att tejpa fast en distans av något slag så att man inte kan bottna gasreglaget.

Jag kan inte mycket om RC bilar men googlade lite inför förra julen. Det blev aldrig nåt köp dock.
Med risk för att bli toksågad av de som vet bättre, men WL Toys A959 verkar vara mycket leksak för pengarna. Numer finns det en A959-B som är en uppgraderad och snabbare variant.
Det finns en hel del reservdelar och upgrade kits också, och den pratas om på RC forum så hjälp finns att tillgå.
Kostar en dryg 500ing.

Är i slutet av rc-fasen hemma nu med en traxxas e-revo 1/10 borstlös som väldigt kompetent leksak. Men tips till dig David, köp nåt bra av erkänt märke så att du kan hitta delar. De billiga bilarna vi köpt har varit dyra i längden.Det kommer att gå sönder och då är det ofta postorder och hela kit av delar som gäller bara för att få den där lilla prylen som alltid går av. Traxxas tex då köper man den del som behövs över disk till rimligt pris. (i Stockholm på wentzells då för min del...) Använd suddgummitricket, tejpa in ett stopp på gasreglaget så att bilen går långsamt. En fin bil kommer då aldrig att gå sönder och den kommer att vara lättare och roligare att manövrera. Öka farten sakta genom att skala av suddgummit när lillan/lillen inte ser...

För några år sedan fick jag för mig att radiostyrt var da shit, och visst, det är fortfarande jättekul den gång per år man orkar ladda upp, packa och åka nånstans för att köra. Men eftersom det blir för sällan så funderar jag på att sälja rubbet om man nu kan få en rimlig peng för prylarna? Är det då blocket som gäller eller vet ni om någon annan annonssida som passar bättre? Nypris var väl kring 15-17k skulle jag gissa, tror ni man kan begära 6-7k för det nu? Och helst sälja rubbet till en enda köpare.
Det handlar om två bilar med controllers från Traxxas i skala 1/10, en Summit och en E-Revo.
4xLiPo och 4xNiMH accar, två laddare (dvs ”riktiga”, där man kan ställa in ”allt”) varav den ena med dubbla kanaler. En uppsättning extra hjul, en praktisk låda med verktyg och lite reservdelar så som hjulupphängningar, fjädrar och drev mm.

9A92009E-B14E-45A9-9DF3-36EAAC70C6B1.jpeg

Tillbaka
Topp