[OT] Ritning på slangbella

slemklump

Ny medlem
Hej

Någon som har en bra ritning på slangbellor byggda av exempelvis gamla slangar. Tänkte bygga ett antal och sälja till kidsen i skolorna runt där jag bor.
Ammunition får de fixa själva men små dankar från kasserade kullager kanske ...

Senast redigerad av en moderator:
Dude, inte för att vara någon killjoy här nu men:

https://lagen.nu/dom/nja/2005s523
Av 2 § lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål följer att knogjärn, kaststjärnor eller andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa samt springstiletter eller springknivar inte får överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Enligt förarbetena till lagen (prop. 1987/88:98 s. 17) avses med ”andra sådana föremål” främst så kallade gatustridsvapen, vars utmärkande funktion är att de kan användas som vapen. Utöver vad som anges i lagrummet innefattar formuleringen även föremål såsom karatepinnar, strypsnaror, rivhandskar, skarpslipade mejslar, blydaggar, så kallade precisionsslangbågar, morgonstjärnor, kedjor som har försetts med handtag samt ölburkar som har fyllts med cement

Exakt hur tänkte du när du kom på att det skulle vara en bra ide att sälja slangbellor som man kan skjuta stålkulor med till skolungdomar?

Jag har ägnat en del av påskhelgen till prickskytte med slangbella i glada vänners lag.
Den var gjord av en stark grenklyka, kraftigt gummiband och en rejäl läderflärp där föremålet som skall skjutas iväg placeras. Vännerna kommer från Sydafrika och Zimbabwe och de har vuxit upp med detta farliga vapen (för det är vad det är). Och jag kan säga att det verkade ruskigt effektivt och farligt när det demo-sköts "på riktigt" (med stenar) av dessa tuffa grabbar (och några tjejer var också med).
Men sen sköt vi alla små bitar av grillkol på tomma ölflaskor, det var mer civiliserat.

Hur kul är det egentligen att skjuta med en slangbella? Det blir för all del roligare om man använder dankar från kasserade kullager eller om man även tillverkar molotovcocktails av mindre glasrör. Att bara skjuta med stenar är trist. Det går även att tillverka slangbellor där man skjuter vikta metallbitar som fungerar som primitiva pilar.

Ska du ha kul bör du försöka bygga armborstar istället. Går att göra enkla armborstar som fortfarande är starka om man använder fjäderstål och pianotråd till bågen.

/Stellan

MagnusA skrev:
-------------------------------------------------------
> Exakt hur tänkte du när du kom på att det
> skulle vara en bra ide att sälja slangbellor som
> man kan skjuta stålkulor med till skolungdomar?

Hur tänkte du när du svarade på trollet?

Stalle

Kung Stalle skrev:
>
> Hur tänkte du när du svarade på trollet?
>
> Stalle

Eh, äh, tänkte?

Var nog bland det dummaste jag har hört talas om. Visst finns det dom som kan sköta det utan problem men det är väldigt svårt att förutse. Ungdomar är ju inte direkt kända för att ha mognat särskilt mycket.

roefv skrev:
> Toa-rulle, tejp, en balong och så lite ärtor
> eller rönnbär... svider fint på nakna
> välrakade cycklist lår =)

Om du istället bygger något större behöver du inte sikta på nakna rakade ben. Med dessa kan du sikta på vad du vill. Det kommer att göra ont

589813144.JPG

p6170030.jpg

/Stellan

Den är lite stor och klumpig att ha med sig på cykeln bara =) Dock skulle det varit enormt roligt att bygga en sådan...

Klarar man inte av att hitta ritning på slangbella på internet med hjälp google är man diskvalificerad att bygga en!

Ser inte det roliga med ett armborst. Mera psykologi än effekt. Bygg en fin långbåge i stället, så fås både precision och räckvidd. En pinne väcker inte lika uppmärksamhet.

Till slangbellan kan man med fördel tälja olika hullingpilar, som hakas mot gummit framtill. Sedan är det bara att testa sig fram med olika modeller av pilar! Kan kila fast kinapuffar i träkroppen.. Tillräckligt träffsäkert, över en gårdstomt!
Jo, jag rustade under skoltiden. Sköt med både gevär och pistol,kastade stjärnor, kniv och yxa i nio år. För att hålla mobben på avstånd.
Hade även ett ficksystem för att skydda mig från sparkar och hugg.
Bara vetskapen om att kunna, gör att man kan ta lite ytterligare skit innan man ger igen!
När så skedde, fick jag en klapp på axeln ut av de vuxna på skolan! Andra har fortfarande ledproblem.

Kan nog bli en storsäljare, om rätt demonstrerad!

Stellan skrev:
>
> Ska du ha kul bör du försöka bygga armborstar
> istället. Går att göra enkla armborstar som
> fortfarande är starka om man använder
> fjäderstål och pianotråd till bågen.
>
> /Stellan

Armborst är däremot tillståndspliktiga i sverige, så innan ni börjar snickra se till att sök tillstång hos polisen.

Ända möjliga motiveringen är målskytte, så att starta med att gå med i en klubb som har målskytte med armborst på programmet är en förutsättning.

Senast redigerad av en moderator:
gör en bella av ett par gammla längdskidåknings bindningar, den typen av bindning som man spände över de fula ankpjäxorna. dubbla långa gummiband på var sida.

zero2000 skrev:
> gör en bella av ett par gammla längdskidåknings
> bindningar, den typen av bindning som man spände
> över de fula ankpjäxorna. dubbla långa
> gummiband på var sida.

Ahh Du menar Rottefella eller Mora-nisses Y-bining. Vi pratar 70-tal. Prova med att köra med sådana i ett modernt skidspår och du står på huvudet direkt.

Varför man ska tillverka vapen är obgripligt i synnerhet om det ska vara till ungdommar.

Används inte handslungor någonting av dagens ungar?
Vad jag minns tyckte jag alltid det var mycket roligare än slangbellor/pilbågar etc.
Som slunga dög lite allt möjligt, exempelvis en slips. Så länge man körde med småsten, vid större stenar var det bättre att fästa slungan vid handleden, där kunde man även fuska med en stavslunga. En slunga och en icke öppnade sommarvarm ölburk/läskburk var kul.
Lite läbbigt med att det skulle vara så lätt att använda av gathulliganer dock. Skulle det hända skulle väl gatstenarna i våra städer avlägsnas ganska snart...

Graj skrev:
> Används inte handslungor någonting av dagens
> ungar?

Inte ska man fuska som David gjorde. Slunga sten, när motståndaren hade svärd.

att bygga av cykelslang kan du göra och sälja till kidsen med gott samvete.
det kommer inte att gå så bra. starkt gummi men inte elastiskt nog. satsa på att laga slangen du har istället och styr upp en verksamhet där du lagar punteringar åt den från början tilltänkta kundkretsens föräldrar istället:) det är mina fem öre.

Tillbaka
Topp