[OT] [ ro som fan ] Happy rodd-challenge

Efter att ha läst den nya raden i tabellen: Jag tycker vi ska ranka efter W/KG i stället! ;-)

smiley: ska du slå rekord på 2000 och inte heter Micke Samuelsson så är nog inte 10:ans motstånd att rekommendera. Kör givetvis det som känns bäst för dig, men troligen får du ut mer av köra runt 5-6. Ca. 30 i rytm är nog att anse rätt lagom, troligen får du inte ut fulla drag (ben-rygg-armar) idag skulle jag gissa. Jag planerar att teknikträna lite och köra på motstånd runt 4-5 ibland men med långa, hela drag, blandat med tyngre motstånd andra gånger för mer styrkeinriktad träning.

Starkt kört av alla, riktigt kul med jämförelsemöjligheterna här. :-)

Lite intressant att jämföra effektnivåerna med vad man producerar på cykel. Jag har wattmätare både på trainern och på cykeln, och jag ser att jag producerar ganska mycket högre effekt på cykeln. På 10,000 meter som är runt 40 minuter borde på cykel prestera runt tröskeleffekt = ca300W, men jag kommer bara upp i 222W.

Om man tittar på världsrekordet 10,000m för lightweight (75kg) så är det 31:36,5 = 410W = ca 5,5W/kg (förutsätter att han vägde nära 75kg). Tour de France-vinnarna brukar väl ha en tröskeleffekt på dryga 6 W/kg. Kanske är cykling något effektivare än rodd när det gäller att producera effekt?

En annan del av förklaringen (varför jag ligger så långt från min tröskeleffekt på cykel) är nog att jag tränat så mycket mer cykel jämfört med rodd. Kanske skulle man närma sig sin tröskelnivå som man har på cykel även på rodd om man tränade lite mer seriöst teknik och rodd-specifik styrka?

John, är lite nyfiken på hur snabb du är på en cykel. Har du cyklat tempo-lopp någon gång?

Hm, lite teknikträning vore på sin plats. Frågan är bara: Hur sjutton tränar man på den? Jag kan ingenting om rodd. Har rott 2000m vid fyra tillfällen. That's it. Däremot ska jag, som någon rekommmenderade i tråden försöka att ta ut rörelserna max nästa gång.
Eventuellt får vi en till utmanare. Har "övertalat" (det var inte speciellt svårt) Leo att hänga på över julledigheten. Det ska bli oerhört spännande att se vad han får för tid på 2000m.

smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ska bli oerhört spännande att se vad han får för tid
> på 2000m.

Ja det ska bli kul att se!
Är han lika stark som när han cyklar runt Vättern så kan det bli en minst sagt skaplig tid!

Joakim Quensel skrev:
>
> Ja det ska bli kul att se!
> Är han lika stark som när han cyklar runt
> Vättern så kan det bli en minst sagt skaplig
> tid!

Det är lugnt. Han är helt införstådd med vad som gäller. Topp tre, annars inget gos på flera timmar. ;o)

Testade 500m igår på "min" lösa maskin. Det funkar inte att köra snabbt på en som inte är bultad i golvet. Slutade på 1.32,5, men det positiva var att jag inte kände illamåendet som brukar komma, körde sedan ett ryggpass vilket gick bra. Körde med en ny andningsteknik - ut på draget och snabbt in innan jag gled tillbaka.

Jag får satsa på 2000m tills jag hittar en maskin som står still helt enkelt. Målet är att toppa den listan oavsett omräkningar. Har nog lagt på mig något trivselkilo också, till cykelsäsongen är 75kg tänkt som matchvikt, det blir perfekt även för denna gren :)

Jocke: en del i skillnaden för dina watt-tal beror nog på fördelningen av muskler också, sen så har överkroppens muskulatur större andel typ 2 fibrer, vilka inte har samma uthållighet och oxidationsförmåga som typ 1. I benen är det oftast vice versa. Självklart är det en träningssak och kroppen anpassar sig.
Jag tror inte Magnus Samuelsson skulle få en motsvarande lika bra tid på lång distans.

Magnus79 skrev:
> Målet är att toppa den listan oavsett omräkningar.

Klarar du ItWERX:s tid 1:25,7 på 500m med en vikt kring 78kg så är blir jag minst sagt imponerad!
Är nästan beredd på att satsa pengar... ;-)

EDIT: Fast jag såg ju din spurt på Roslagshösten så man ska aldrig säga aldrig...

Senast redigerad av en moderator:
Hmm.

Jag menade ju 2000m. Där har ItWERX kört snabbare än jag, men med viktkompensation leder jag ;)

Femhundringen blir garanterad svår, men inte omöjlig. Underdog är alltid skoj.

Magnus79 skrev:
> Hmm.
>
> Jag menade ju 2000m. Där har ItWERX kört
> snabbare än jag, men med viktkompensation leder
> jag ;)

Inte nu längre sedan John satte sin super-tid!
Den får du nog kämpa för att slå, i alla fall om du ska slå honom utan kompensation för din 10kg lägre vikt!

provade första gången på 10an hmm 7.24 o 73kg 2000m
ska prova 10 tusingen istället känns lite mer min grej är inte så snabb
bra uppvärmning innan lite styrka o bastu:-)

Det börjar bli skoj det här :-) Magnus79 ska toppa 2000m, vilket står i konflikt med mitt mål att toppa alla listorna innan året är slut :-) Nästa mål är sub 1.40 på 2000m. Att toppa 10000m handlar mest om att mentalt stå ut tristessen. 500m känns riktigt tufft, mest pga av att maskinen lever runt så när man trycker i.

Mitt mål är att komma under 8 minuter på 2000m. Jag bara ska klara det. Den här träningsveckan har gått upp i rök p.g.a. jag drog på mig ett ryggskott i måndags. Går tack och lov åt rätt håll, så jag räknar med att vara tillbaks på gymmet nästa vecka.

Kul att tråden lever och att så många engagerar sig i min rodd-tävling! :-)
Fan kunde ju inte ro i går när jag var på gymmet och tränade. Köttsåret i baken är fortfarande inte läkt...

Nästa försök blir i alla fall på 2000m. Det känns som att där är mitt enda hopp att möjlligtvis kunna toppa någon lista (som det ser ut just nu i alla fall). Satte min 2000m-tid för nästan ett år sedan, och jag är nog starkare nu + att jag vill minnas att jag tyckte att jag inte körde fullt.

Helst ska man ju kanske vara lite utvilad också om man ska prestera riktigt på toppen av sin förmåga. Oftast så tränar jag en Onsdag eller Torsdag eftermiddag med en massa pendlar-mil i benen.

Nästa gång jag sammanställer listorna så kommer jag att inkludera en kombinations-tävling också där jag räknar snitt-tiderna för 500m, 2000m och 10000m. Allt för att i alla fall för en stund få ligga etta på någon lista! ;-)

Måste säga att vi ror ganska bra om man jämför med kändislistan som triggade igång den här tråden (se första inlägget)! En massa elitidrottare ju! Någon som vet vilken viktklass som brottaren Jörgen Olsson tävlade i?

Joakim Quensel skrev:
Kompenserat för din vikt 90kg blir det en ranknings-tid på 41:36. Där har du en fingervisning hur du ligger till.

Lite allmänt surr, av intresse:

Varför straffas man för att man är tyngre i såna här uträkningar? Man utgår helt enkelt från att tyngre = mer muskler, inte mer fett? Det är nog sant för elitidrottare/högnivåamatörer förstås. Jag skulle gissa att i en sån här sport/aktivitet, där konditionen också spelar viss roll, så kanske det finns nackdelar med mer muskler också, de kräver ju mer syre för att drivas. Jag vet inte om hjärtat pumpar mer och bättre bara för att man är tyngre och starkare. En bodybuilder är knappast världens bästa maskinroddare, på lite längre sträckor i alla fall.

Ni som är inne på rodd, är det en stor fördel att vara lite längre, eller inte? Roddarlagen som kör i Oxford/Cambridge brukar ju vara båda långa och rätt kralliga. Givet att det är en fördel med jämn längd i en lagrodd. Men indivuellt kanske en kort roddare kan kompensera sin kortare "slaglängd"/draglängd med högre frekvens. Ungefär som i löpning. Eller?

smiley skrev:
> Hm, lite teknikträning vore på sin plats.
> Frågan är bara: Hur sjutton tränar man på den?
> Jag kan ingenting om rodd. Har rott 2000m vid fyra
> tillfällen. That's it. Däremot ska jag, som
> någon rekommmenderade i tråden försöka att ta
> ut rörelserna max nästa gång.
> Eventuellt får vi en till utmanare. Har
> "övertalat" (det var inte speciellt svårt) Leo
> att hänga på över julledigheten. Det ska bli
> oerhört spännande att se vad han får för tid
> på 2000m.

gå fram tills du har typ 75 graders vinkel i benen med raka armar och överkroppen något framåtlutad.
tryck ifrån med benen
när benen blivit raka fullfölj draget genom att luta lite bakåt och dra med armar/rygg
draget avslutar bakåtlutat med böjda armar med händerna precis under bröstmusklerna.

träna till övergången mellan ben och armar känns smidig och följsam,

prova att gå på med hög frekvens i intervaller så att du lär dig behärska det och inte åker runt på sliden.

enligt Dave McGovan (4 på os i Athen i tungvikts 4:a mins inte om det var skuller eller enkelåra) körde de sina tester och träning med spjället på ca 4 efterssom det liknade hur de rodde på vattnet.

MoeJoe skrev:
> Lite allmänt surr, av intresse:
>
> Varför straffas man för att man är tyngre i
> såna här uträkningar? Man utgår helt enkelt
> från att tyngre = mer muskler, inte mer fett?

Omräkningen som jag använder (som kommer från Concept2) kompenserar för det ökade motståndet du skulle haft om du rodde en riktig roddbåt. Högre vikt = mer vatten som ska trängas undan. Rankingen visar alltså hur vi ungefär skulle placera oss om vi rodde en riktig båt.

Motståndet i vattnet ökar dock inte i proportion med vikten, utan bara med ca 2/3. Därför har en tung roddare fortfarande en fördel mot en lättare roddare om de producerar lika mycket effekt per kg. De bästa roddarna i världen är som sagt var också ofta stora och långa.

Det är samma sak som i cykel. På platten där större delen av effekten är för att övervinna luftmotståndet så har en stor cyklist med hög effekt en fördel mot en lättare cyklist. Ännu större fördel än i rodd faktiskt, jag läste en uppgift om att luftmotståndet på cykel ökar med en faktor 40% av kroppsvikten. 10% högre vikt ger ca 4% högre luftmotstånd alltså. I backar så är ju dock W/kg helt avgörande. I bergsetapperna på TdF så handlar det nästan enbart om tröskeleffekt per kg.

du skulle ro mycket långsammare i en riktig båt. Och placeringarna skulle inte bli de samma :)

till att börja med sägs det att tiderna på roddmaskinen är för snabba i förhållande till i en båt oavsett sedan är det grymt mycket teknik att få flyt på vattnet.

OK, men håller du med om att de viktkompenserade tiderna bättre (än de okompenserade) visar de förutsättningar vad gäller styrka och uthållighet som vi har för att ro snabbt, förutsatt att vi lärt oss tekniken att ro en riktig båt?

Jaha, då gjorde man ett försök på 10000m igen, men fick ge upp efter 34 minuter med underarmar svullna som Karl Alfreds och en obeskrivlig smärta... Surt... Efter det körde jag ett benpass på gymmet. Sen gav jag 500m ett försök. Tid: 1.26.2 Inte så tokigt efter 1 timmes hård träning.

Uppdaterade listor:
Concept22008-11-13.GIF ht=702

EDIT: Uppdaterade med John:s tid på 500m

Jäklar vilken tid John - starkt jobbat. Lite avis, vill också köra en "riktig" 500 meters.

Jocke det är bara att leta nya knep, snart leder du någon lista ;)
Du kanske är Happys mesta roddare ;-)

Magnus79 skrev:
> Jocke det är bara att leta nya knep, snart leder
> du någon lista ;)
> Du kanske är Happys mesta roddare ;-)

Äh, det är väl som med alla trådar som jag startar. Jag har stora planer på att gå ner i vikt, träna trainer och att ro som fan. Sen blir det mest att jag sitter och skriver om det...

Det ska hur som helst bli spännande att följa "giganternas kamp" mellan Magnus ocoh John i vinter! Och kanske dyker ItWERX upp med nya tider? Och hur länge kommer en tjej att ligga överst på en topoplista? Vad har Lejon för kapacitet på 10000 meter? Spänningen är oooliiiiiidlig!

Joakim Quensel skrev:
> OK, men håller du med om att de viktkompenserade
> tiderna bättre (än de okompenserade) visar de
> förutsättningar vad gäller styrka och
> uthållighet som vi har för att ro snabbt,
> förutsatt att vi lärt oss tekniken att ro en
> riktig båt?

Visst finns det en poäng i det du säger men det haltar ändå tyvärr.
Riktig Rodd är den sport där det är enklast att förutse ett resultat mellan olika
tävlande bara genom vägning och mätning Lång och tung = snabb. Det är ju därför
man har lättviktklasser. Watt/kg är ett bra hjämförelse mått tycker jag. Att räkna om tider
utifrån en förenklad modell av hur displacement på en båt skulle påverkas blir aldrig
bra. Jag skulle göra två rankingar en med effekt/kg och en med tider
de som är stora och tunga ror alltid fortare än de små lätta som utvecklar mer kraft/kg

Jag vill ha en kolumn där tiden omräknats utifrån %andel kroppsfett. ju mer fett ju större kompensation.

edit: eh, det vill jag nog inte ändå förresten. :-)

Då var det rott, lite besviken men nytt pers iaf - 6.52,0 blev tiden. Satans jobbigt, men är motiverad för nya tag (obs ordvitsen ;-)) nästa vecka! Men att slå Johns tid utan omräkning blir svårt, 2,5 sek/ 500m måste jag kapa (minst alltså, räknar med att han förbättrar sig inom kort)

Trevlig helg!

Det är bara att bita ihop :-) Jag tror inte jag har jättemycket att kapa på 2000m, däremot endel på 10000 och 500. Måste bara synka underarmarnas form med övriga kroppens...

Ja jäklar, jag petar nog ner dig. Trodde inte det skulle räcka men kikar man på tabellen så är den omräknade tiden tight. Inväntar Jocke....

gjorde ett försök efter morgonens paddelpass för att se vart jag stod
gick över förväntan.

Distans 500m
tid 1:31:0
spjäll 1
frekvens 38
vikt 85 kg

får ta och göra ett rejält försök någon dag.

//Magnus

första på 10000m 38.38.5 på 10an fortfarande 73kg tung/lätt och fy fan vad ont i arslet man får på de sätena:-(
startade första 2000på 7.25 sedan gick det bara långsammare och långsammare

så där det fick bli en 2tusing orkade inte mer idag, och en lugn 5tusing...
2 tsingen gick på 7.13 och 10ans läge..... resten höll jag på i 2min 500m tempo

mjaha, nu har jag rott igen. 7.28,9 blev det på 10an. kändes helt ok efteråt jmf med näradödenupplevelsen sist. (förutom hostan. Vad fan är det med mig och segdragen hosta?) 1.51, 1.54, 1.55 och 1.49 blev de avrundande mellantiderna. mer kommer.

Lejon skrev:
> Pressade mig precis under 7 min idag på 2000 m:
> 6.59,8. Väger fortfarande 72 kg.

Härligt, nu är man nedpetad till tredjeplats. Körde ett hårt intervallpass på roddmaskinen idag, får väl skörda frukterna av det nästa vecka :-)

Tillbaka
Topp