[OT] [ ro som fan ] Happy rodd-challenge

Uppdaterade listor:
Concept22008-11-19.GIF ht=704

Igår gränslade jag roddmaskinen för första gången på tre veckor. Såret i ändan börjar läka och har bildat en stor kraftig sårskorpa tillräckligt för att det inte ska göra ont när jag sitter (intresseklubben antecknar). Inget rekordförsök, men ett fint pass 5000 meter i skapligt tempo.

Märker att styrketräningen börjar ge resultat också. Igår kände jag mig hur stark som helst. Avslutade benpasset med att köra ett set på 160kg i smithmaskinen (stående benböj)! Det bådar gott inför kommande rekordförsök på 500m! :-)

Senast redigerad av en moderator:
Å jag gjorde ett försök på 10000m i onsdags, men fick återigen ge upp med kramp i underarmarna. Upptäckte i nåt gammalt träningsmilstope-papper att jag förra hösten körde på 1.49.7, men här ska vi inte tävla på gamla meriter. Nu börjar det dra ihop sig mot nyåret, vilket innebär att jag ska toppa alla listorna :-) Dags att jobba på....

Efter träningspasset tänkte jag att det var dags för en 500 metare. Inte direkt nöjd, tiden kan putsas rejält om jag bara kör rodden tror jag. tid: 1:58,8 77 kg väger jag.

Så, då har jag provat på rodd för första gången på en sån där manick med 10:ans motstånd. Började ouppvärmd med att gå ut på sprinten 500m, ovetandes om vilken fart man skulle hålla. Studsade runt lite då benen helt klart har mer kraft än armarna. Väger 68kg, 179cm lång.

500m: 1.47,8.

Sen blev det 2000m, då jag var lite uppvärmd. Lite bättre koll på fart, men det gick ju att öka efter 1000m så jag hade nog tagit i lite för lite första halvan.

2000m: 8.08,0

Kul var det! Bättre tider blir det nästa gång... :-)

/Leo

smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> Hallå, ursäkta mig, men Leo väger faktiskt 68
> kg. :o)

Hoppsan, blev lite fel i hastigheten! Fixat nu...

Då så! Nu höll underarmarna, men kroppen var segare än senast. Trots allt ett fint rekord på 10000m. 36.26 blev tiden. Nu återstår att putsa 500m och ta sig upp på toppen av 2000 igen...

Om det inte är allt för mkt folk i gymmet idag ska jag riva av en femhundring. Det är lite pinsamt när maskinen rör sig framåt och bakåt och man tar i som en galning ;-)

John du får kämpa på med 2000m så jag får en morot ;-)
Kul att vi är 3 pers inom 1 sekund.

Men oj vad det sliter...kroppen känns riktigt seg idag. Jag upptäckte att min roddmaxpuls inte är 190, utan 195 under denna roddtur. :-) Snittpulsen låg på 178. Från 17 minuter och framåt låg jag konstant över 180. Hur ligger ni andra?

Jag har inte kollat min puls men med tanke på hur man mår så borde den vara rätt hög, sen använder man ju många muskler vilket lättare ger hög puls.

Vad har du för maxpuls då? Verkar som du ligger högt = bra träning för centrala kapaciteten :)

Har inte heller rott med pulsmätare.
Ror typist någon Torsdag eller Fredag eftermiddag efter jobbet med sönderpendlade ben. Skulle vara kul att åka dit fräsh någon Söndag med ett par dagars vila i kroppen och maxa.

Börjar, trots tidigare inställning, bli lite sugen på att testa 10 000, men jag får ont i baken av bara 10 min lugn rodd. Och sen har man ju läst Jockes trauma med köttsår - låter inte lockande. Man kanske kan fixa nåt mjukt att sitta på, men då kanske man glider av. Nån som testat eller har tips?

Jocke: kan du inte ro före jobbet då?

Ja, trodde min maxpuls var 188 för några månader sen. Sen har jag pressat mer och mer på rodden och nu är den uppe i 195. :-)

Köttsår har jag inte varit med om, däremot lite skinnflådd. Testa att luta lite åt sidan för att avlasta en skinkan om det börjar göra ont, sen den andra. MEN kom ihåg att det aldrig är nån smöraktivitet att köra 10000m i maxtempo, alltid gör det ont nånstans. Om inte annat så mentalt. Jag är konstant beredd att lägga av varje sekund efter 20 minuter...

Jocke: annars är väl måndag morgon en härlig start på veckan ;-)

Mitt gym öppnar itne förrän 10 någon gång.
Kanske har tid Söndag. Skulle gärna maxa 2000 meter, har inte gjort det i år och förra året kändes som att jag hade mer och ge. Ska testa att lägga mig kring 1:42-1:43 och se hur länge det håller. Vilket motstånd kör ni på för respektive distans? Tänkte testa med 6:an på 2000m. Eller ska man köra 10:an tror ni?

Jag kör alltid på 10 när jag kör max, i nån sorts fåfäng förhoppning detta ska kompensera för utebliven styrketräning. När kör jag intervall så varierar jag ibland med att dra ner till 7:an. Det händer dock inte ofta att jag kör det, tyvärr.

Jag kör på 10an, som om det skulle vara någon ledtråd...

Eftersom det tar emot som fan att sätta sig i roddmaskinen (för att inte tala om hur mycket det tar emot efter en minut) så skriver jag här och nu att jag ska maxa på 500 eller 2k i morgon, för att om motivera mig en smula.

Hur värmer ni upp? jag tänkte värma upp på cykel i tio minuter eller så, och spara kontorsarmarna lite, och sen ro lite i fem minuter. Eller ska man köra korta intensiva roddintervaller som uppvärmning?

Jag brukar sitta och slödra (2.20-tempo) lite, varvat med lite kortare ryck (1:35-tempo) i totalt 5-10 minuter. Das ist alles.

Jag kör på 5-6 i motstånd. Fått för mig att det fungerar bättre för en klenis som mig. Kör jag på 8-10 så känns det väl tungt och jag drar (än) lättare på mig mjölksyra.

Fick ett tydligt bevis i hur mycket teknik ger igår (på ett för mig positivt sätt :-) ). Körde lugna 2000 meter och låg på 5 i motstånd och mellan 29/30 i frekvens. Snittade 2:05-2:10/500 ungefär. Bredvid mig satt en kvinna som körde korta ryckiga drag på 10:an med 33-34 i frekvens och inte körde snabbare än 2:25-2:30. Såg samma sak förra veckan med en hetsig karl som också han körde 10 i motstånd, höga 38 i frekvens men likväl inte hade högre tempo än runt 2:30. Tyngre motstånd*snabbare frekvens ger ju på t.ex. cykel direkt proportionellt snabbare hastighet, men i rodd är det även intressant med längd på dragen och fördelningen av kraft under varje enskilt drag. Lite teknik har man uppenbarligen snappat upp. :-)

Pöh. Typisk amatörgrej att tro att dragfrekvensen har med hastighet att göra. Det la jag av med förra veckan. Jäklar vad du tränar förresten Nisseson!

Jag rodde 2000 meter i lördags och i tisdags, utan att lyckas förbättra tiden på min jumboplats. Det som är oerhört frustrerande är att jag med säkerhet vet att jag rodde snabbare både i lördags och i tisdags, för då låg jag på minst 33s/m hela tiden, och när jag rodde hem mitt personbästa bestämde jag mig för att inte ligga under 30s/m men inte heller så mycket snabbare, och när jag rodde som snabbast låg jag runt 32s/m. Börjar nästan bli konspiratorisk och tro att maskinerna är olika kalibrerade, för jag får bara inte ihop att jag ror snabbare men aldrig lyckas förbättra min tid.

Utanför ämnet. Ställde mig på löpbandet igår. Mest på skoj. Det visade sig att det inte var så skoj, snarare en närmare-döden-upplevelse. Jösses, cyklingen och roddmaskinen känns ju som en söndagspromenad i parken i jämförelse.

Du skulle börjat springa när bandet började rulla. :-)

smiley skrev:
"Ställde mig på löpbandet igår." "närmare-döden-upplevelse"

Om rodden så tror jag inte roddfrekvensen är så bra indikator på farten. Jag kikar på snittiden över 500m och försöker dra låga drag. Frekvensen kan ju hjälpa till att hålla koll på tekniken kanske.

då var det rott igen då, 500m på 1.30,3. Men underbart är kort, min nya matchvikt är 81 panner :S
Något trivselkilo plus lite muskler som vaknat upp igen av att man flyttat vikter.
Antar att min omräknade tid inte förbättras nämnvärt :(

Däremot kändes det riktigt bra i kroppen, bra tryck och ork, men maskinen står ju inte still som jag tidigare nämnt - tyvärr, tror jag skulle fixa en hygglig tid annars.

SuperApe skrev:
> Du skulle börjat springa när bandet började
> rulla. :-)
>
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> "Ställde mig på löpbandet igår."
> "närmare-döden-upplevelse"
>
> Om rodden så tror jag inte roddfrekvensen är så
> bra indikator på farten. Jag kikar på snittiden
> över 500m och försöker dra låga drag.
> Frekvensen kan ju hjälpa till att hålla koll på
> tekniken kanske.

Haha... Just det. Kanske därför det var så segt. Jag drar också låga drag. Ser till att "roddpinnen" hamnar i höjd med naveln och så har jag börjat att dra längre drag. Vet inte om det gör någon skillnad. Tappade lite av motivationen efter mina senaste fadäser, så jag tänkte att jag minsann är bättre på att snubbla runt på löpbandet.

En tanke om frekvens och hastighet: förutsatt att man har samma återföringstid och längd på dragen så borde väl frekvens och fart vara linjärt? Eller kan man utveckla olika mkt kraft i olika faser under draget och därmed påverka farten?

Det intressanta borde vara vilken energi du kan alstra per drag, effekten i draget ggr dragtiden(typ integralen). Och med vilken frekvens du kan alstra energin. Det är ju det som ska övervinna motståndet i vattnet och skjuta dig framåt, med en vissa fart/rörelseenergi, som är prop mot den energi man alstrar. Att mecka runt med olika stor kraft i de olika faserna av draget tror jag inte har nån betydelse, utom då för att kompensera för kroppslig trötthet i nån viss del av dragfasen.

Hoppade in i en spontan tävlig på TomTit i helgen, sökte djupt i min själ efter styrka och fullständigt krossade motståndet! Grymt skön känsla.. Minns inte tiden men det var nog världsrekord.

(Och rätt obetalbart att se barnens smått chockerade ansiktsutryck moahahahahah.... :-D )

ro1.JPG ht=544

r2.JPG ht=544

Nu är det dags att sätta fart på dököttet, värmde upp i joddmaskinen inför jymmandet.
Det blev 2000m på 7.18, sen en femhundring på 1.44. Väger in på 81 kg.

Hupp!

Dax att kasta sig in i leken.......

Jag har idag plågat mig över 10 000 meter, tiden blev 37.32, jag väger 78kg (bör bli slagen med några sekunder eller så av #1 på rankingen misstänker jag).

Men det kan nog bli ett nytt försök snart eftersom jag gick ut lite för löst (1.54.5 i 500m snitt på första 5000m) för att sedan öka successivt.

Sägas ska kanske oxå att jag tävlingsrodde för en så där 15 år sedan och därmed har ganska bra teknik jämfört med "muskelbergen" på gymet som tror dom har något att komma med=)

Som kuriosa kan jag också nämna att när jag satte mitt pers på 2500m (jo, jag rodde 2500m, inte 2000m) så hade jag ett snitt på 1.39.8/500m............men det är ju en numera gammal merit.

Och JA, det finns inget annat läge att köra på än belastning 10!

Dr Sulo

Hey! Grusa nu inte mina planer på att toppa alla listorna innan nyår ;-) Verkar som om det blir en svettig ledighet framöver...

fredrikw skrev:
> arrangörerna har också gjort en smått bisarrt
> bildspel från förra tävlingen, man måste se
> hela och ha hög volym

Jag kollade på hela bildspelet på hög volym, och nu mår jag jätte konstigt.
Kan men kalla roddmaskin extremsport?

/M

48/16 skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > arrangörerna har också gjort en smått bisarrt
> > bildspel från förra tävlingen, man måste se
> > hela och ha hög volym
>
>
> Jag kollade på hela bildspelet på hög volym,
> och nu mår jag jätte konstigt.
> Kan men kalla roddmaskin extremsport?

bra fråga, jag skulle säga att titta på bildspelet definitivt är extremsport.

fredrikw skrev:
>
> jag skulle säga att titta på
> bildspelet definitivt är extremsport.

Ha ha!
Jag ska titta på det igen i helskärmsläge och se vad som händer då.

Haha... Vilka stjärnor vi är, jag och Leo. Har varit på gymmet tre gånger den här veckan och formen har börjat att komma tillbaks efter ryggskottet. Det gjorde den överraskande snabbt, men jag undrar om jag någonsin kommer att lyckas med att toppa mina tider. Att ro är jobbigt.

Då så! Körde 2000m på 6.32.8. Då har man nått målet med att toppa alla listorna innan nyår. :-)

Nya utmaningar? Någon?

//J

hehe...sorry...

Men t ex Sulo lär inte bli att leka med, låg på halvfart i 5000m och tangerade sånär min mjölksyrastinna tid.

JohnM skrev:
> Då så! Körde 2000m på 6.32.8. Då har man
> nått målet med att toppa alla listorna innan
> nyår. :-)
>
> Nya utmaningar? Någon?
>
> //J

Snacka med Lasse Karonen. :-)

Själv körde jag lite oväntat max på 500m, tangerat pers, i veckan. Vad var meningen med det kan man fråga sig, ingen bättrad tid och halvförstört träningspass... Nåja, nya tag i januari. Hur jag ska kunna slå mina 7:29 på 2000m förstår dock jag inte.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp