[OT] Rök/BBQ

Leffe

Aktiv medlem
[OT] Rök/BBQ
Har varit sugen länge på långgrillning och rökning. Funderar på en weber Smokey mountain. Vad har ni att säga om den och ämnet i allmänhet?

[OT] Rök/BBQ
Jag använder en vanlig klotgrill som fått en liten enkel ombyggnation inuti. Det kostade mig under hundringen och fungerar hur bra som helst. Oavsett vilken rök du väljer så a höjd för att investera i en bra dubbeltermometer så blir livet betydligt enklare. Och kom ihåg att det är stor skillnad mellan olika grillkol/briketter, välj en kvalitetsprodukt och lär dig hur snabbt och varmt den brinner.

[OT] Rök/BBQ
WSM funkar mycket bra, dock går det mycket briketter. En julskinka och kalkon tar nästan 10 kg briketter plus rökträ.
Men som lågtemp-grill och rök är den grym.
Den är vindkänslig så om du bor på utsatt plats kan det vara på sin plats med vindskydd.

[OT] Rök/BBQ
Vad gör en dubbeltermometer, mäter den både köttet och värmen i grillen?

Varmrökning.

Ok hur mycket kostar 10kg briketter? Jag kör bara med gasol för tillfället. Går det 10kg även till en bit entrecote?
Kommer även röka mycket fisk och vanligt sidfläsk men det går Ju fortare.

Klarar man sig på en 37cm eller behöver man en större?

Det blåser enormt mycket här ibland, gasolgrillen blåste ut i somras t.o.m. (Med locket stängt!!!) Men jag ska bygga ett vindskydd i vår.

Finns det några bra alternativ i samma prisklass?

[OT] Rök/BBQ
Sorry för lätt osammanhängande svar...
10 kg var kanske att ta i men en skinka på 5 kg och en fågel på 4 kräver sina briketter
En termo för köttet och en temo för röktempen.
WSM har ett vattenbad/balja som håller nere tempen.
Jag har 57 cm så jag vet inte vad de mindre går för riktigt men 37-an är söt!

För mindre grillbitar går det givet mindre kol men jag får aldrig till nåt bra med mindre än 2,5 kg (liten säck) (men då är min värmekammare stoor)
10 kg skogens kol kostar väl kring 100-lappen

Edit: mer text

Senast ändrad:
[OT] Rök/BBQ
Jag röker i min klotgrill 57 cm, funkar kanon till varmrökning. brukar köra mindre briketter för lägre temp och längre tid och vise versa för kortare tid. kör på känsla utan termometrar.

[OT] Rök/BBQ
Är du helt ny inom rökning går det bra på en vanlig grill, kan vara värt att testa innan du köper en WSM.
Finns många grill/BBQ grupper på FB för tips o trix.

Börja med köttdetaljer som tar 4-5 timmar att röka för att lära känna grillen och tekniken

[OT] Rök/BBQ
MtbLars sa:
Sorry för lätt osammanhängande svar...
10 kg var kanske att ta i men en skinka på 5 kg och en fågel på 4 kräver sina briketter
En termo för köttet och en temo för röktempen.
WSM har ett vattenbad/balja som håller nere tempen.
Jag har 57 cm så jag vet inte vad de mindre går för riktigt men 37-an är söt!

För mindre grillbitar går det givet mindre kol men jag får aldrig till nåt bra med mindre än 2,5 kg (liten säck) (men då är min värmekammare stoor)
10 kg skogens kol kostar väl kring 100-lappen

Edit: mer text

Okok. Lutar nog åt en 47 då, känns lagom.
Har redan en digital termometer med köttsticka larm och sladd. Den tillsammans med termometern på locket bör ju räcka.

[OT] Rök/BBQ
REO sa:
Jag röker i min klotgrill 57 cm, funkar kanon till varmrökning. brukar köra mindre briketter för lägre temp och längre tid och vise versa för kortare tid. kör på känsla utan termometrar.

Det är ju som att säga att man har en cykel bara som funkar till lite av varje ?

Tillbaka
Topp