OT: Router med föräldrakontroll

Herr Thomas

Aktiv medlem
Jag behöver en statbil router med föräldrakontroll för att kunna begränsa barnens surfande.
Finns det några bra rekommendationer från happy kollektivet?

Jag kör en Asus RT-N56U. Den kan man ställa scheman på macadressnivå. Funkar tills ungarna lärt sig spoofa macadress på sina nätverkskort :)

Man kan även ställa schema på wifi.

Mkt bra router i övrigt även om det finns vassare (för mer pengar)

/Johan

JojjeM sa:
Jag kör en Asus RT-N56U. Den kan man ställa scheman på macadressnivå. Funkar tills ungarna lärt sig spoofa macadress på sina nätverkskort :)

Man kan även ställa schema på wifi.

Mkt bra router i övrigt även om det finns vassare (för mer pengar)

/Johan

Intressant info :)
Har kikat på efterföljaren RT-N66U
https://m.prisjakt.nu/product/1021218

Har läst någonstans att man även ska kunna reglera hastigheten på olika anslutna MAC-adresser men inte fått det bekräftat i ngn review ännu...

Tjena!

Kör dom Windows 10 så finns det riktigt bra föräldrakontroll inlagt. Du kan sätta av och på internet från telefonen, se precis vilka sidor som besöks, bestämma nivån på spärr av sidor m.m.

Kneecap sa:
Tjena!

Kör dom Windows 10 så finns det riktigt bra föräldrakontroll inlagt. Du kan sätta av och på internet från telefonen, se precis vilka sidor som besöks, bestämma nivån på spärr av sidor m.m.

"Bra" övervakning är inte detsamma som "avancerad" övervakning.

Och jag ska väl inte säga för mycket än, men rent krasst tror jag att spärrar och övervakning är ett dåligt system för att lära barn att uppföra sig på internet.

H. sa:
Och jag ska väl inte säga för mycket än, men rent krasst tror jag att spärrar och övervakning är ett dåligt system för att lära barn att uppföra sig på internet.
+1
Tycker det har funkat på mina kids. Dom gör inte värre saker på nätet än jag gjorde utanför Ica i samma ålder.

SÅg för övrigt någon artikel om att det varnades för appen Periscope i Gävle pga orsak. Men som jag förstod det så var socialtjänstens (tror jag det var) råd att man som förälder skulle radera appen om ens barn hade den installerad.
Ja för det hjälper ju säkert mot problemet (grooming etc i det här fallet)
Inte ett ord om att lära sina baran hur man beter sig på nätet.

H. sa:
Kneecap sa:
Tjena!

"Bra" övervakning är inte detsamma som "avancerad" övervakning.

Det är nog ett bra sätt att lära dem att kringgå spärrar.

Tills barnen har lärt sig spoofa och hitta lösningar är det nog bra med ett filter. Tanken på att de minsann skall klara av att filtrera själv är grymt naiv.

Det ena utesluter inte det andra men en 5-6-7 åring som klickar runt på rotten.com (finns den kvar?) har inget egenansvar. Trycket från äldre skolkompisar och syskon är obönhörligt, det kan vara skönt med föräldrar som sätter upp de parametrar som föräldrar har som uppgift att göra. Det kallas att skänka trygghet.

Kanske motståndarna tror att ett föräldrafilter är något för 10-12 åringar? Hur gamla är deras egna barn tro?, eller är dina åsikter mer av "jag skjuter från höften" karaktär?

Min dotter sökte efter "pung på engelska". Skador för livet kunde ha uppstått men det gick bra. :-)

Det var alltså "pouch", det vill säga en sån som kängurur har, som eftersöktes och inget annat. ;)

Jag har letat efter router som ger mig kontroll över 1/ när på dygnet som vilken macadress använder internet och 2/ kunna köra QoS.
1:an har varit helt hopplös att hitta. Många har det, men på få routrar fungerar det. Därför har 2:an ofta fallit med.

Mr Handley sa:
Jag har letat efter router som ger mig kontroll över 1/ när på dygnet som vilken macadress använder internet och 2/ kunna köra QoS.
1:an har varit helt hopplös att hitta. Många har det, men på få routrar fungerar det. Därför har 2:an ofta fallit med.

Jag är inte alls säker, men det tycks som om Synologys router RT1900 ac kan göra det du söker. I alla fall om jag tolkar instruktionerna på deras webbplats:

1
https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/SRM/help/SRM/RouterApp/parentalcontrol_schedule
(www.synology.com/sv-se/knowledgebase/SRM/help/SRM/RouterApp/parentalcontrol_schedule)

2
https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/SRM/help/SRM/RouterApp/trafficcontrol_general
(www.synology.com/sv-se/knowledgebase/SRM/help/SRM/RouterApp/trafficcontrol_general)

Funkar att göra med Tomato Firmware på flera olika routers, jag blockade min egen macadress efter midnatt förut :-)

Även QoS funkar, prioriterade upp IP-telefoni och prioriterade ner P2P.

Senast ändrad:
jomper sa:
Funkar att göra med Tomato Firmware på flera olika routers, jag blockade min egen macadress efter midnatt förut :-)

Lite som när Pippi Långstrump säger till sig själv på skarpen att det är dags att gå och lägga sig.

OnT så är det precis så (separata scheman per macadress) man kan göra i Asusen jag har. Svagheten är möjligtvis att det bara är hela timmar.

Den har även nån QoS men jag har inte känt behov av att tillämpa någon trafikprioritering.

/johan

Föräldrakontrollen är till för att helt stänga av deras internetåtkomst, det blir för mycket surfande annars.
Det här gäller både från datorer och mobiler så tipset med windows10 tror jag inte fungerar just av den anledningen.
Jag kan också nämna att jag idag har en Asus RT-N56U och den funkar skitdåligt.
Vissa av dom spärrade IP-adresserna släpps igenom.
Icke spärrade IP blockeras.
Tidsschemat fungerar inte alls, det är av eller på manuellt som gäller.
Har provat att uppgradera firmwire men utan skillnad.

Kör med en Asus Rt66u problemet med den är att den inte bryter aktiva sessioner. Just nu funkar det då sonen mest spelar matcher i olika spel som pågår en begränsad tid.

Asus fungerar inte alls. Har provat flera. Sessioner bryts inte, andra kommer inte upp efter det att "offtiden" är slut och på det hela ganska kackigt. Samma sak med Linksys och Dlink. Skall prova tomato enligt ovan

Atlas sa:
Tills barnen har lärt sig spoofa och hitta lösningar är det nog bra med ett filter. Tanken på att de minsann skall klara av att filtrera själv är grymt naiv.

Det ena utesluter inte det andra men en 5-6-7 åring som klickar runt på rotten.com (finns den kvar?) har inget egenansvar. Trycket från äldre skolkompisar och syskon är obönhörligt, det kan vara skönt med föräldrar som sätter upp de parametrar som föräldrar har som uppgift att göra. Det kallas att skänka trygghet.

Kanske motståndarna tror att ett föräldrafilter är något för 10-12 åringar? Hur gamla är deras egna barn tro?, eller är dina åsikter mer av "jag skjuter från höften" karaktär?

En femåring kanske ska släppas lös fritt på internet lika lite som lämnas vind för våg i centrala Stockholm. Istället för att förlita sig på filter är det väl bättre att begränsa användandet av apparater samt att delta som förälder.

Vad gäller äldre barn har jag ingen stans sett vilken ålder detta handlar om och det förändrar inte min åsikt i sak.

Sätter ni gps-loggers med larm runt halsen på dem också?

H. sa:
Atlas sa:

En femåring kanske ska släppas lös fritt på internet lika lite som lämnas vind för våg i centrala Stockholm. Istället för att förlita sig på filter är det väl bättre att begränsa användandet av apparater samt att delta som förälder.

Vad gäller äldre barn har jag ingen stans sett vilken ålder detta handlar om och det förändrar inte min åsikt i sak.

Sätter ni gps-loggers med larm runt halsen på dem också?

En stilla undran; hur gamla är dina barn?

Herr Thomas: Kollade vad min Netgear kan göra (har inte testat hur bra/om det fungerar):
Du kan tillåta tjänster per IP-adress enligt schema.
Det går att låsa IP till MAC-adress.
Du kan blocka per protokoll om det skulle vara av intresse.
De har även någon tjänst för att spärra vad man kan komma åt på internet: http://www.netgear.com/lpc

En egen router till ungarna kanske kan vara något. Då kan surftiden begränsas med en hederlig timer eller fjärrstyrt uttag. Fast det är ju lätt att komma runt förståss om ungarna är lagom med. Filter borde dock vara lättare att ställa in utan att behöva fippla med mac etc.

H. sa:
Atlas sa:
En stilla undran; hur gamla är dina barn?

Ah, bara invandrare får ha synpunkter på integration? Bara kvinnor kan tycka saker om förlossning?

Ska jag fortsätta?

Inte nog med att jag i mitt exempel skriver 5-6-7 år men du väljer att plocka ut 5 som exempel. Du tar dig dessutom rollen som förbjuden att uttrycka en åsikt. Det är du inte. Men det är högst relevant i vilken ålder dina barn är. För det är en väsensskild sak att ha en uppfattning om hur livet med småbarn ser ut och hur det faktiskt ser ut. Det är något som man vet om man har barn.

femåringar kan skicka länkar till varandra på iPaden och helt i enighet med din hållning så bör de få göra saker utan övervakning (nej just det det fick de ju inte, eller hur var det nu). Jag vill inte begränsa mina barns frihet men jag vill sätta gränser.

Får höra nu, hur gamla är dina barn? Hur nära relation har du till ämnet som du uttrycker åsikter i?

Jag nöjer mig med en replik: kommer du blockera Youtube och Google?

Tack, det var allt.

Senast ändrad:
H. sa:
Jag nöjer mig med en replik: kommer du blockera Youtube och Google?

Tack, det var allt.

En replik som inte besvarar den enda frågan som ställdes. Plus ett avslut som markerar sista ordet och därmed vinst av debatten. Skönt, då var det avklarat, så kan tråden gå tillbaka till ämnet:

Se till att barnen vet om att du kan gå in och kolla vad dom haft för sig och när och hur mycket, det är minst lika effektivt som själva spärren. På ett tidigare jobb hade vi spärr, det var nästan en sport att se vad som släpptes igenom (ren porr) och inte (grävmaskinstillverkaren CAT).

Själv hade jag velat ha en skärmtidsspärr på mobilen, då hade jag sovit för länge sen nu.

Herr Thomas sa:
Föräldrakontrollen är till för att helt stänga av deras internetåtkomst, det blir för mycket surfande annars.
+1

Jag plockar med mig nätdelen till routern ibland när jag går till jobbet. Då får vi undanplockat i hallen och diskmaskinen tömd. Blir mer och mer effektivt ju längre månaden går och de har mindre surf kvar på mobilen.

Jag har en ubuquiti edge router som jag håller på och konfar. Lite mer jobb än med en airport extreme. Men hursomhelst, i EdgeOS lägger man upp regler som kan gå på timer. Däremot vet jag inte om den droppar existerande sessioner.

Hittade detta exempel på ub:s supportforum.

rule 1 {
action drop
description "Block Julias iPhone on Timer"
log disable
protocol all
source {
group {
}
mac-address XX:XX:XX:XX:XX:XX
}
time {
starttime 20:00:00
stoptime 23:59:59
}
}

Bra drag i tråden :-)
Möjligen har jag kommit en bit på vägen att lösa problemet. Igår rensade jag listan under föräldrakontroll och la därefter till klienterna igen, dom som ska spärras och nu verkar det fungera! Det kan bero på (?) att klienterna har fått nya IP-adresser vartefter och då stämmer ju inte den ursprungliga listan. Verkar finnas en funktion att låsa IP till MAC och det kanske är den man ska använda för att det inte ska upprepas igen?

Att vissa tider helt stänga av uppkopplingen tycker jag låter som en vettig idé. Men då måste du ju som sagt låsa så att samma enheter alltid tilldelas samma ip-adresser, om du inte kan lägga inställningarna direkt på Mac-adressen.

För övrigt delar tex organisationen "surfa lungt" mina värderingar, men ni som anser att min åsikt inte är av värde kan säkert ändå hitta på något anledning att inte bemöta mig i sak.

Om det bara handlar om kontroll under tid när du är hemma och inte till exempel när du är på jobb så borde det till exempel vara en enkel lösning att ha två separata wifin.

Ett allmänt hemma med ett lösenord som kidsen inte har. Och från den routern kabla vidare till en till router som har ett lösenord som ungarna har.

Då är det ju inte svårare att begränsa mängden surf än att plocka bort nät-sladden till router nr2.

Sen loggandet och spärrandet lämnar jag till nån mer kunnig:)

H. sa:
Att vissa tider helt stänga av uppkopplingen tycker jag låter som en vettig idé. Men då måste du ju som sagt låsa så att samma enheter alltid tilldelas samma ip-adresser, om du inte kan lägga inställningarna direkt på Mac-adressen.

För övrigt delar tex organisationen "surfa lungt" mina värderingar, men ni som anser att min åsikt inte är av värde kan säkert ändå hitta på något anledning att inte bemöta mig i sak.

Ta av dig offerkoftan, den klär dig inte. Och konceptet att vikta någons åsikter efter vederbörandes närhet till ämnet är inte märklig. Jag diskuterar till exempelt inte däckstryck inför cykelvasan på ett fotbollsforum.

Idag ligger barnen inte med en serietidning och ficklampa under täcket i sängen, de har med sig iPaden. Som man sedan antingen tar därifrån när de somnat efter de avtalade 10 minutrarna det tar att bygga klart legolandet man har lovat att de skall få göra för att tandborstningen skall bli gjord hela två minuter och för att pyjamasen skall bytas för att favoritpyjamasen är i tvätten. Alternativt kommer man på dem med att inte kunna lägga från sig paddan alls och så tar man den bara och läser boken ett varv till. Som du redan läst 40 gånger den senaste månaden. Det är sådant man vet om man är förälder till små barn. Det är ett evigt justerande fram och tillbaks, släppa, ge, ta, muta, belöna, banna. Glädje, tårar, uppror. Låta vara arg, trösta när hen är arg. Avleda, ge upp, förlora, vinna, kramas, älska och frustreras. Jämt. Alla dagar, hela tiden. Det kommer tid då avstängning av internet är bästa lösningen, det kommer tid då de ens fattar konceptet att jag kan se vad de surfar på, det kommer tid då de fattar vad hushålla med surftid betyder. Det finns en tid då ett föräldrafilter är rätt lösning.

Och så till frågan, jag har en Asus men mina tjejers ålder är 2,5 och 4 så de ligger helt i startgroparna för att detta skall bli aktuellt.

Så jag ser med glädje fram emot att veta vad för upplägg som folk har för att få det att funka med en lagom fit and forget - lösning. Jag vill helt klart att barnen skall kunna surfa under begränsade tider utan att jag skall övervaka allt som görs. Det triggar nyfikenheten och vetgirigheten.

Jag har redan fått förbjuda både min bror att dumpa sina barns avlagda iPads på mina barn och förbjuda min mamma att köpa nya till dem i julklapp. Än så länge knappar de runt på min tillsammans med mig och även det kan bli väl tjatit ibland.

Atlas sa:
Idag ligger barnen inte med en serietidning och ficklampa under täcket i sängen, de har med sig iPaden. Som man sedan antingen tar därifrån när de somnat efter de avtalade 10 minutrarna det tar att bygga klart legolandet man har lovat att de skall få göra för att tandborstningen skall bli gjord hela två minuter och för att pyjamasen skall bytas för att favoritpyjamasen är i tvätten. Alternativt kommer man på dem med att inte kunna lägga från sig paddan alls och så tar man den bara och läser boken ett varv till. Som du redan läst 40 gånger den senaste månaden. Det är sådant man vet om man är förälder till små barn. Det är ett evigt justerande fram och tillbaks, släppa, ge, ta, muta, belöna, banna. Glädje, tårar, uppror. Låta vara arg, trösta när hen är arg. Avleda, ge upp, förlora, vinna, kramas, älska och frustreras. Jämt. Alla dagar, hela tiden. Det kommer tid då avstängning av internet är bästa lösningen, det kommer tid då de ens fattar konceptet att jag kan se vad de surfar på, det kommer tid då de fattar vad hushålla med surftid betyder. Det finns en tid då ett föräldrafilter är rätt lösning.

Oj, vad man känner igen sig i det där... Själv har jag börjat känna behovet av att kunna spärra visst innehåll efter nyckelord eller webadresser. Lillgrabben på 7år såg i höstas en bild han inte borde sett på storasysters platta, en i mina ögon harmlös bild, men efter det vågade han inte sova, gå på toa, gå upp på morgonen... kort sagt han vågade ingenting utan att jag eller frugan var inom synavstånd. Dessutom vägrade han prata om vad som gjorde honom rädd. Det blev kort sagt 2-3 väldigt jobbiga månader, med mycket spring på nätter, barikaderade sovrumsdörrar +annat innan det lugnade sig. Nu hade vi inte kunnat förebygga just detta, men med den erfarenheten i bagaget ser åtminstone jag att man skulle kunna förebygga uppkomsten av nya liknande situationer med lite fasta gränser kring vad som är ok på internet åtminstone i hemmet.

mawa sa:
Oj, vad man känner igen sig i det där... Själv har jag börjat känna behovet av att kunna spärra visst innehåll efter nyckelord eller webadresser. Lillgrabben på 7år såg i höstas en bild han inte borde sett på storasysters platta, en i mina ögon harmlös bild, men efter det vågade han inte sova, gå på toa, gå upp på morgonen... kort sagt han vågade ingenting utan att jag eller frugan var inom synavstånd. Dessutom vägrade han prata om vad som gjorde honom rädd. Det blev kort sagt 2-3 väldigt jobbiga månader, med mycket spring på nätter, barikaderade sovrumsdörrar +annat innan det lugnade sig. Nu hade vi inte kunnat förebygga just detta, men med den erfarenheten i bagaget ser åtminstone jag att man skulle kunna förebygga uppkomsten av nya liknande situationer med lite fasta gränser kring vad som är ok på internet åtminstone i hemmet.
Sånt där har ju förekommit i alla tider. Äldre barn i skolan berättar "spökhistorier".
Förbjud skolan helt enkelt.
För 30år sedan låg porrtidningarna i skogen och varenda 10åring visste var. Same, same but different liksom.

eketjall sa:
Sånt där har ju förekommit i alla tider. Äldre barn i skolan berättar "spökhistorier".
För 30år sedan låg porrtidningarna i skogen och varenda 10åring visste var. Same, same but different liksom.

Ja?

mawa sa:
eketjall sa:

Ja?
Jag fick uppfattningen att du var för filtrering för att förhindra liknande saker. Jag misstog mig förstår jag på ditt frågande svar.

Vi har också en ASUS RT-66vaddennuheter-router.
Tycker föräldrakontrollen funkar hyfsat, men den går bara att ställa på hela timmar, inte minuter eller så. Har inte tänkt på om den bryter pågående sessioner eller inte, det får jag nog lov att testa.
Men det finns en app (AI-router) till den som gör att jag borde kunna stänga av det från telefonen när jag sitter på jobbet. Har funderat på att använda den varianten istället, dvs att de får ringa mig och begära att den slås på, då kan jag ha lite bättre koll på att läxor och annat blir gjort innan spelhålan öppnar. Annars är det rätt vanligt att man kommer hem och hittar ett berg av kläder innanför dörren och ungarna hålögda framför Minecraft och alla läxor ogjorda...

mk04 sa:
Precis, porrtidningarna låg i skogen, inte hemma i vardagsrummet på kaffebordet.
Spelar det någon roll hur ett barn får tag i dom? Är det ens något dåligt att dom får tag i dom?
Barn i mellanstadieåldern (det var väl ungefär då man visste var dom där porrtidningarna låg) "råkar" inte hitta porr på internet. Den söks upp aktivt. Precis som ingen "råkade" hitta tidningar i skogen.
Däremot så är ju inte riktigt barnens syfte samma som för vuxna när det gäller porren alltså. Pratar man med någon barnpsykolog så säger dom säkert att det visst har med barnens sexuella utveckling att göra osv osv, men grejen är väl att det är "förbjudet".
Det fnissas och skrattas och ingen tittar längre än några sekunder för att dom tycker det är "äckligt".
Är det något man ska fokusera på när det gäller barn och internet, eller förresten det gäller i lika stor grad vuxna, så är det hur man beter sig mot andra människor. Men det är inget som ett "föräldrarfilter" löser.

mk04 sa:
rikard sa:
Kör med detta hemma och det fungerar fint, kostnaden är att man blir övervakad men det blir man ju ändå så vad spelar det för roll.

Precis, porrtidningarna låg i skogen, inte hemma i vardagsrummet på kaffebordet.

/M

Min poäng precis.

Och för de som inte tror det spelar roll. Precis som för vuxna som förbereder sig inför en överraskning eller behaglig/obehaglig/spännande/tråkig upplevelse gör barn det. Det finns en poäng i att porrtidningarna måste uppsökas, macadresser spoofas, ip adresser istället för webnamn skrivas in. Det ger tid för förberedelse och en känsla av att få undersöka i fred, att själv sätta gränserna.

Det finns en anledning till att nyheterna inte visar sprängda kroppar på 7 utan på 9 nyheterna, att de varnar för starka bilder. Det är inte för att få dig att stänga av utan för att få dig att höja garden.

Jag skulle aldrig låta barnen se på tex FROST, som jag vet är OK för dem, första gången utan mitt sällskap. Nu när de vet när trollen kommer (jätteläskiga tycker Nora 2,5) , när snömonstret kommer (jätteläskigt tycker Hedda 4 men Nora gillar honom) kan de se den själv när jag tex lagar mat. De kan egga sig att kolla genom det läskiga eller gå ifrån. De kan få bli rädda och få en kram direkt efter. De växer med sin nyfikenhet, de känner trygghet i att få utmana sig.

Varken jag eller någon annan här har uttryckt en vilja att skydda barnen från allt, att begränsa deras nyfikenhet eller uttryckt sig naivt tex. tro att barnen inte kommer att se eller uppleva saker de inte är redo för eller vill se eller kan förstå hur det passar in.

Men, jag vill inte ha porrtidningarna på soffbordet, inte avskurna halsar i närbild heller för den delen. Jag vet att det kommer leta sig in där i alla fall och att jag kommer få agera på det då. För mig handlar frågan om att erbjuda en trygg miljö med lagom öppna dörrar som kan forceras när nyfikenheten växer. Och att trösta och förklara när snytingarna kommer.

eketjall sa:
Jag fick uppfattningen att du var för filtrering för att förhindra liknande saker. Jag misstog mig förstår jag på ditt frågande svar.

Nja, jag tror att viss filtrering kan vara bra om man samtidigt pratar med sina barn och förklarar varför man gör saker, men inte avstängning av nätet. Mitt "Ja?" var att jag inte förstod vad du ville ha sagt med ditt svar. Nu är jag med.

Jag hittade också porrtidningar i skogen i lågstadiet, och smygtittade när kompisars större syskon tittade på Terminator och liknande. Som jag ser det är skillnaden mot i vårt fall ovan är att allt detta var uppsökande, barnet är mao berett på ett annat vis att det kommer få se något som kanske inte är helt bekvämt att titta på.

När min grabb sitter och slötittar på vad storasyster gör på plattan är det en annan femma enligt mig. Han förväntar sig inte se saker som han inte vill se i det läget, han väljer framförallt inte själv. Från my little pony till five nights at freddys är ett ganska stort steg på några sekunder för en ängslig sjuåring. I det läget tror jag att ett tidsbestämt filter på nyckelord kan vara ett hjälpmedel. Vill storasyster då absolut se på något kan hon ju komma och be om hjälp att titta på det medan vi sysselsätter lillebror på annat håll.

I övrigt är jag helt enig. Jag saknar bara en liten "broms" så man hinner rycka in.

Du kommer nog att bli besviken om du ska sköta filtrering automatiskt. Hur ska filtren se skilnad mellan my little pony och Freddie?
Jag tror att bästa jämförelsen är att släppa ut dem på nätet är som att släppa ut dem.
Vågar du inte lita på att de klarar sig på gården är du med, litar du på att de går till kompisen och ingen annan stans kan de göra det. Du ger tider de får vara ute och hur långt de får gå, du bygger inte ett staket. För det funkar inte.
Tid som routern funkar håller jag med om kan vara bra, ( min router har ett gästnätverk som man kan tidsbestämma )
Mina barn är 12 och 8 eftersom det tydligen var viktigt.

maxel sa:
Du kommer nog att bli besviken om du ska sköta filtrering automatiskt. Hur ska filtren se skilnad mellan my little pony och Freddie?

Jag är redan besviken :) . Vet att det är en utopi. Var mer en önskefunktion.

maxel sa:
Jag tror att bästa jämförelsen är att släppa ut dem på nätet är som att släppa ut dem.
Vågar du inte lita på att de klarar sig på gården är du med, litar du på att de går till kompisen och ingen annan stans kan de göra det. Du ger tider de får vara ute och hur långt de får gå, du bygger inte ett staket. För det funkar inte.
Tid som routern funkar håller jag med om kan vara bra, ( min router har ett gästnätverk som man kan tidsbestämma )
Mina barn är 12 och 8 eftersom det tydligen var viktigt.

Håller med. Det är så det fungerar idag också så långt det är praktiskt möjligt, fast med uttalade regler istället för faktiskt avstängning av routern.

Tillbaka
Topp