[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Nu börjar det bli varmt och då kommer jag tillbaka till de där med vatten. Mitt behov är egentligen bara att få med mig lite vatten, kanske 0,5-1 l som mest. Inga utrustningskrav i övrigt, men kan man få med en mobil också gör det inget.

Jag skulle helst vilja ha något som det här:
Den är förvisso listad på deras site under löpargrejer, men av beskrivningen så verkar det mest vara för behjulad verksamhet. Funkar den utmärkt att springa med, eller finna det någon motsvarande för löpning som rekommenderas?

Annars så är jag lite ute efter något i den här stilen:
Är det någon som har erfarenhet av dylika?
Någon från Ospreys Duro serie kanske? Många fickor för småprylar iaf, och mobilen kan du ha lättåtkomligt på bröstet.

Nu börjar det bli varmt och då kommer jag tillbaka till de där med vatten. Mitt behov är egentligen bara att få med mig lite vatten, kanske 0,5-1 l som mest. Inga utrustningskrav i övrigt, men kan man få med en mobil också gör det inget.

Den är förvisso listad på deras site under löpargrejer, men av beskrivningen så verkar det mest vara för behjulad verksamhet. Funkar den utmärkt att springa med, eller finna det någon motsvarande för löpning som rekommenderas?

Det är relativt lite vatten så ett bälte skulle nog vara ett bättre alternativ. Oavsett vilken väst skulle jag gissa att det blir varmt och klumpigt i jämförelse. Finns även shorts med inbyggt bälte om man vill ha det.

Det är relativt lite vatten så ett bälte skulle nog vara ett bättre alternativ. Oavsett vilken väst skulle jag gissa att det blir varmt och klumpigt i jämförelse. Finns även shorts med inbyggt bälte om man vill ha det.
Är det salomons bälten som gäller då? Det som är träligt med flaskor är allt pillande så slipper man det så är mycket vunnet imho. (Jag tillhör de som alltid kör(de) med camelbak på cykeln och aldrig skulle få för mig att fippla med en flaska i skogen, bara på landsväg)

Är det salomons bälten som gäller då? Det som är träligt med flaskor är allt pillande så slipper man det så är mycket vunnet imho. (Jag tillhör de som alltid kör(de) med camelbak på cykeln och aldrig skulle få för mig att fippla med en flaska i skogen, bara på landsväg)
Att rycka fram en softflask, dricka, och stoppa tillbaka, är nog ganska enkelt under löpningen (killgissar utan egen erfarenhet av bälte.) Vad säger @jomper och andra som använder bälte?

Ska jag ut på en runda <1 timme och bara ha med mig max en soft flask (ofta kanske halvfull), funkar bälte utmärkt.

Vill jag ha med mig mer vätska än en soft flask så blir det ADV Skin 12 västen.
Den är faktiskt helt suverän och funkar sjukt bra även utan packning. 1-2 soft flasks, mobilen brukar hamna i horisontella stuvutrymmet över ryggslutet, nycklar i någon av blixtlåsfickorna och beroende på väder / klockslag kanske en vindväst / jacka eller annat förstärkningsplagg i ryggfickan. Lätt den mest bekväma västen jag provat och även helt tom är det så man snabbt glömmer av att den ens sitter där. Så snackar vi mångsidighet slår den ett bälte med hästlängder men ska man vara minimalistisk är bälte bra.

Att rycka fram en softflask, dricka, och stoppa tillbaka, är nog ganska enkelt under löpningen (killgissar utan egen erfarenhet av bälte.) Vad säger @jomper och andra som använder bälte?
Jag använder väst eller en flaska man spänner fast på handen (om det är varm och jag inte behöver något annat).

Mjuka flaskor blir rätt meckiga att ha att göra med så om man vill dricka kontinuerligt hade jag valt en lösning där man kommer åt pipen utan att ta loss flaskan. Vill man springa en bra bit, stanna och pausa och sen fortsätta kan man bortse från det.

I ett bälte eller annan lösning som kräver lossad flaska hade jag valt en hård flaska av den anledningen.

Jag har västar/ryggsäckar från Nathan, camelbak och Solomon och använder nästan bara det senare. Framförallt för flaskornas skull.

Mjuka flaskor skaver mindre och skvalpar inte när de är halvfulla. Och de är smidigare än blåsa att fylla på och veta hur mycket man har kvar.

Om du väljer en västlösning så var noga med storleken och välj hellre den mindre om du är mellan storlekar enligt min erfarenhet.

Har en USWE Vertical 4, USWE Zulu 2 och köpte på mig en USWE Pace 2 på Bikesters utförsäljning.
Har som krav att de skall vara luftiga och sitta bra utan att skumpa. Alla uppfyller det, även om Zulun kan skumpa lite när blåsan är full. Använde den under Trail-SM förra året när det var asvarmt och det gick bra. Pace 2 har jag bara hunnit provspringa en gång. Föredrar nog ändå att dricka från slang, snarare än soft flask.

Jag slipper helst ryggsäck och kör med bälte och en softflask enligt tidigare poster här i tråden. Märks inte alls när man springer med 5 dl vatten i en mjuk flaska fram. Går att ha flera flaskor om man vill men det har jag inte testat.

Ska man krossa miltider å är det kanske inte rätt lösning men jag har inga som helst problem att ta fram flaskan ur strechfickan fram och dricka under tiden jag springer. När hunden ska dricka stannar vi dock :)

Jag har både USWE och Silva som du länkar till. Gillar Silva mycket mer vid löpning. Sitter bättre?

Satans tungt och varmt var det på varvet idag. Speakern sa att man kan vänta sig tre minuter sämre tider för eliten i och med värmen så då är det väl ok att dra av tre minuter på sin egna tid också? I så fall är jag nöjd ändå trots att det nog blir nedgradering i startgrupperna till nästa år.

Satans tungt och varmt var det på varvet idag. Speakern sa att man kan vänta sig tre minuter sämre tider för eliten i och med värmen så då är det väl ok att dra av tre minuter på sin egna tid också? I så fall är jag nöjd ändå trots att det nog blir nedgradering i startgrupperna till nästa år.
Räkna i procent istället! ?

Salomon Adv Skin funkar utmärkt, möjligt att de är på utgående dock? Har kört med 12an på ett par ultratrail-lopp.

trailskor åt det mer minimalistiska hållet är ju tex inov8 xtalon 212. Jag har sprungit i såna i typ 15 år snart, gillar dom skarpt.

vill man ha dämpning finns inov8 nånting nånting g300 eller nåt sånt med fetare sula
Fick hem ett par Inov-8 X-Talon 212 i fredags som tyvärr var aningens för små, men jag stog i dom en timma vid ståbordet, mycket hårdare snörade än vad som behövs och jag fick inte ont! Sååå sköna för mina fötter! Lyckades hitta snäppet större storlek på en annan sajt och väntar nu otåligt...
Men, inget "skydd" under hålfoten upptäckte jag när jag klev på en tröskel, skriker man inte rakt ut då om man råkar träffa en rot eller sten ute i skogen?

Förenklat så är det värmeacklimatisering, kroppsvikt och intensitetsnivå som påverkar hur mycket långsammare det går. En väl värmeacklimatiserad, lätt elitlöpare som springer med hög intensitet kanske får sänka farten från 20 km/h till 19 km/h vilket blir ca 3 minuter långsammare tid. Men samtidigt kanske en väl värmeacklimatiserad, lätt löpare som springer i 8 km/h inte påverkas alls. Intensiteten är så låg att kroppsvärmen inte ökar mer då det är 25 grader ute.

Mest påverkas tunga personer som inte är värmeacklimatiserade men är tränade för att hålla ett högt tempo. Jag (drygt 80 kg, varit i och tränat i svalt väder senaste månaderna och fart kring 13,5 km/h) hade nog tappat mer än 3 minuter i lördags. Jag uppskattar att jag tappade ungefär 3-4 minuter förra året då det inte var lika varmt. Min taktik när det är varmt brukar vara att hålla samma upplevda ansträngningsnivå som vanligt och så får farten bli vad den blir.

Men det var trevligt väder att stå och heja på i lördags.

Spännande med väder, det var väl på Stockholm Marathon för några år som det var regn och under 10 grader varmt, vilket gjorde att en stor del av de riktigt snabba i startfältet fick bryta.

Spännande med väder, det var väl på Stockholm Marathon för några år som det var regn och under 10 grader varmt, vilket gjorde att en stor del av de riktigt snabba i startfältet fick bryta.
Tänker du på 2012? Det var knappt 6°C, hällregn och halv storm... Fruktansvärt väder att heja på i. ?️

Tänker du på 2012? Det var knappt 6°C, hällregn och halv storm... Fruktansvärt väder att heja på i. ?️

Då stod jag och tittade. Folk frös som fasen. Kallare än julafton har jag för mig

Senast ändrad:
Fick hem ett par Inov-8 X-Talon 212 i fredags som tyvärr var aningens för små, men jag stog i dom en timma vid ståbordet, mycket hårdare snörade än vad som behövs och jag fick inte ont! Sååå sköna för mina fötter! Lyckades hitta snäppet större storlek på en annan sajt och väntar nu otåligt...
Men, inget "skydd" under hålfoten upptäckte jag när jag klev på en tröskel, skriker man inte rakt ut då om man råkar träffa en rot eller sten ute i skogen?
Alltså lite skydd är det, man får ju inte en pinne upp genom foten om man råkar sätta foten fel. Men nej, dom är ju rätt minimalistiska, rätt så mjuk sula som liksom följer med fotens form lite.

jag har iaf inte haft problem med ont i fötter efter rätt många mil i mina. Vandrat rätt mkt med dom också, allt från sarek till grand canyon till roslagsleden osv...

Alltså lite skydd är det, man får ju inte en pinne upp genom foten om man råkar sätta foten fel. Men nej, dom är ju rätt minimalistiska, rätt så mjuk sula som liksom följer med fotens form lite.

jag har iaf inte haft problem med ont i fötter efter rätt många mil i mina. Vandrat rätt mkt med dom också, allt från sarek till grand canyon till roslagsleden osv...
Ok, regel #5 alltså…
Men är det en utgående modell eftersom det var så svårt att hitta ett par 43or? Skulle ju vara typiskt om man nu ”hittar hem” och sen försvinner dom…

Ok, regel #5 alltså…
Men är det en utgående modell eftersom det var så svårt att hitta ett par 43or? Skulle ju vara typiskt om man nu ”hittar hem” och sen försvinner dom…
Salming Elements är väldigt lik X-talon 212 men det verkar nästan som att den också är på utgående, i alla fall om man bara kollar på Salmings egen hemsida...

Ja, det måste det ha varit!

Det var lite småkyligt sista varvet över Västerbron vill jag minnas...

Kanske är så - skulle vara trist är en toppensko!
Enligt deras chat så finns dom inte längre :-( Så om jag trivs med dom kanske jag får beställa ett par till därifrån jag till sist hittade dom i min storlek... :-)

Following your email these trainers have been discontinued, but I would like to direct you towards our new Mudtalon Speeds. This trainer brings together grip, comfort and performance, and is built for running fast over soft ground. Featuring uniquely positioned 8mm lugs and our STICKYGRIP™ rubber, the Mudtalon Speed offers unrivalled grip over wet rock, hill, fell and mountain sides. They also have a Powerflow Pro midsole and flexible META-SHANK rock plate, for the perfect blend of cushioning,bounce and protection. With a 4mm drop (26mm heel/22mm toe box – total stack height) and weighing only 260g, the Mudtalon Speed take performance to new levels.

The Mudtalon Speed feature our new anatomical shape which hugs the natural contours of your foot, locking in at the heel and widening at the toes, and are available in both a Precision and Wide fit. As a guide, our Precision fit represents an industry C fit, while the Wide equates to a E fit in the forefoot.

Senast ändrad:
Tack för att du delar.

Trist, har som sagt haft dom som hikingskor i över 10år. Kanske närmare 15... Uppdelat på två par då.

Ska också se om jag lyckas få tag på ett par 43or innan dom är slut överallt.

Tycker det är förvånansvärt ofta som nya modeller av skor är försämringar. Köpte ett par Altra Olympus 5 nu senast t.ex. och föredrar definitivt fyran, de har gjort sulan på femman lite smalare och hela skon känns lite lägre och inte lika skön.

Jo, jag tycker att X-Talon 212 är för mjuka för min typ av hemmaterräng, där det är väldigt mycket sten och rötter. Jag har haft ett par och var lyrisk pga första lätta/nätta terrängskon, men efter de blivit slitna i sulmönstret och jag trampat igenom på några riktigt elakt vassa lagom stora stenar och det smärtar upp genom foten ordentligt, började jag kolla alternativ.
Rockplate kallas en funktion i sulan som minskar genomtramp, och jag har varit ännu mer nöjd med mina VJ XTRM som har det, fantastiskt greppig gummiblandning i sulan också. Dock har jag smala låga platta fötter, och VJ:s läster kanske inte passar alla. IRock är en annan av deras modeller som är bra för stig.

Tycker det är förvånansvärt ofta som nya modeller av skor är försämringar. Köpte ett par Altra Olympus 5 nu senast t.ex. och föredrar definitivt fyran, de har gjort sulan på femman lite smalare och hela skon känns lite lägre och inte lika skön.

Intressant, jag tolkade det som att femman egentligen bara var en upper redesign vilket för mig verkade positivt då jag tyckte plösen var lite väl tunn respektive jag saknade hälstadga och bägge delarna ändrades på femman.

Köpte hem Timp 5 orna men de fick åka på retur snabbt. Alldeles för smala tvärs över metatarsalerna och jättekonstigt hårt plastigt material i ovandelen. Tåskyddsranden verkar lossna rätt omgående på dessa, den såg ut att lyfta när som helst i kanterna och det hårda materialet skapade skarpa veck som gjorda för skavsår.

Sen var det lite lustigt för mina inslitna Olympus som ska ha 4 mm högre stack upplevdes som mycket lägre än Timparna. Skulle tro att mina egentligen är redo för pension och skummet duktigt komprimerat men ändå.
Väntar på ett par 5or som reafyndades så det ska bli intressant att jämföra känslan i ny foam mot den gamla. När man har skor längre så degraderas ju sulan gradvis och man vänjer sig så man minns ju inte hur skom kändes som ny.

Testade att lägga dem bredvid varandra och sulan är 3-4 mm smalare i höjd med tåleden.

Hälkappan bak är högre på femman men den känns "lägre skuren" runt bakre delen av foten än fyran. Det kanske beror på att dem gamla är mera nertrampad iofs men jag tror inte det. Sprungit runt 100 mil i de gamla, egentligen skulle de pensioneras men jag dubbade dem i november och sen fick de rulla hela vintern i princip, har aldrig sprungit så mycket i dubbade skor förut. Funkade för övrigt suveränt bra som dubbade vinterskor.

Jag gillade hälkappan på fyran, den är tunn men det har fungerat för mig, och hela skon torkar otroligt fort när den blivit blöt.

Har tre par Paradigm, brukar fasa in ett nytt par när det äldre börjar närma sig 80-90 mil och då bara springa kortare rundor i de gamla. Det är STOR skillnad på nya och gamla skor, märks ju extra tydligt när det är exakt samma modell.. Gjorde misstaget att köpa Torin 7 som ersätttare nu senast och de sitter inte riktligt lika skönt och dessutom har jag slitit hål i hälkappan på den ena redan vid 25 mil ca. Väntar på en bra deal på Paradigm 6 så blir det ett nytt par snart.. :)

Vad gör ni andra med era utslitna skor? Man kan ju inte spara hur många som helst som är slutsprungna både dämpningsmässigt och undertill. Men det tar emot att slänga skor som SER fräscha ut.

Testade att lägga dem bredvid varandra och sulan är 3-4 mm smalare i höjd med tåleden.

Hälkappan bak är högre på femman men den känns "lägre skuren" runt bakre delen av foten än fyran. Det kanske beror på att dem gamla är mera nertrampad iofs men jag tror inte det. Sprungit runt 100 mil i de gamla, egentligen skulle de pensioneras men jag dubbade dem i november och sen fick de rulla hela vintern i princip, har aldrig sprungit så mycket i dubbade skor förut. Funkade för övrigt suveränt bra som dubbade vinterskor.

Jag gillade hälkappan på fyran, den är tunn men det har fungerat för mig, och hela skon torkar otroligt fort när den blivit blöt.

Har tre par Paradigm, brukar fasa in ett nytt par när det äldre börjar närma sig 80-90 mil och då bara springa kortare rundor i de gamla. Det är STOR skillnad på nya och gamla skor, märks ju extra tydligt när det är exakt samma modell.. Gjorde misstaget att köpa Torin 7 som ersätttare nu senast och de sitter inte riktligt lika skönt och dessutom har jag slitit hål i hälkappan på den ena redan vid 25 mil ca. Väntar på en bra deal på Paradigm 6 så blir det ett nytt par snart.. :)

Vad gör ni andra med era utslitna skor? Man kan ju inte spara hur många som helst som är slutsprungna både dämpningsmässigt och undertill. Men det tar emot att slänga skor som SER fräscha ut.
Skor som är slut men ser okej ut brukar bli vardagsskor för mig. Om jag gillar dem iaf. Annars åker de på tippen.

På mina senaste skor har ovandelarna gått sönder före sulan och dämpning tagit slut så har inte haft det problemet på ett tag..

På mina senaste skor har ovandelarna gått sönder före sulan och dämpning tagit slut så har inte haft det problemet på ett tag..
På "moderna" skor med Pebax eller Lightstrike eller liknande så verkar dämpningen inte bli sämre, där är det oftast slitgummit som tar slut, ibland brukar jag limma med Shoe goo för att förlänga livet på dojorna.

Hur vet man vad dämpningen är gjord av då? Jag upplever definitivt att det blir sämre på mina Altraskor. Däremot har slitgummit en del kvar att ge i alla fall på Paradigm-skorma. Olympus som är trailskor har förstås massa sula kvar men dubbarna är ordentligt rundade så de har tappat lite skärpa i greppet även om det mesta ändå ligger i gummit.

De enda Altra som jag slitit ut slitytan på är ett par gamla Torin 4, det var mina första altraskor och jag hade nog en liten övergångsperiod där jag landade lite mycket på hälen vilket slet mera. Pensionerade dem tidigt men har dem som vardagsskor ibland för de ser helt nya ut på ovansidan.

Hur vet man vad dämpningen är gjord av då? Jag upplever definitivt att det blir sämre på mina Altraskor. Däremot har slitgummit en del kvar att ge i alla fall på Paradigm-skorma. Olympus som är trailskor har förstås massa sula kvar men dubbarna är ordentligt rundade så de har tappat lite skärpa i greppet även om det mesta ändå ligger i gummit.

De enda Altra som jag slitit ut slitytan på är ett par gamla Torin 4, det var mina första altraskor och jag hade nog en liten övergångsperiod där jag landade lite mycket på hälen vilket slet mera. Pensionerade dem tidigt men har dem som vardagsskor ibland för de ser helt nya ut på ovansidan.
Har ej koll på Altras skor. Andra tillverkare brukar skryta om vilket mellansulematrial de använt.

Nån som har tips på något roligt trail-lopp i Sthlms-området i höst? Distans runt 10 km eller möjligen längre men inte svinlångt.

Sprang Tjurruset förra året och även om resultatlistan visade att jag gjorde bra ifrån mig tyckte jag att det var alldeles för mycket swimrun i träsk för att uppskatta det till fullo.

Senast ändrad:
Nån som har tips på något roligt trail-lopp i Sthlms-området i höst? Distans runt 10 km eller möjligen längre men inte svinlångt.

Sprang Tjurruset förra året och även om resultatlistan visade att jag gjorde bra ifrån mig tyckte jag att det var alldeles för mycket swimrun i träsk för att uppskatta det till fullo. Jag springer lopp för att prestera och utmana mig, inte för att komma i mål.

Finns både 10 km och 16,7 km. Uppskattat av de som springer det vet jag! 20 Oktober.

En annan skotillverkare som man verkligen kan springa långt i utan att mellansulan blir sämre är Skechers med deras Ultraflight mellansula, ingen skillnad mellan mil ett och när övriga skon är tokslut.

En annan skotillverkare som man verkligen kan springa långt i utan att mellansulan blir sämre är Skechers med deras Ultraflight mellansula, ingen skillnad mellan mil ett och när övriga skon är tokslut.
Hur vet man det?
Hur lång tid/distans krävs för att de skall vara tokslut?

Jag tror de har någon egen variant som de kallar för Ego och Ego Max.
Ego är Altras basic EVA och Ego Max är en blandning av EVA och TPU för att få mer bounce som jag förstått det.

PEBAX skum blir ännu studsigare och lättare och sägs hålla bättre över tid men samtidigt är det en utmaning att få stabilitet i det vilket är extra viktigt på trailskor.

Nu loggar jag inte mil, men längst av allt jag testat iaf, det grundar sig på empirisk forskning så man får ta det för vad det är...
Det är intressant. Jag tror aldrig jag känt av försämrad prestanda i mellansulan och jag sliter varken ut yttersulan eller överdelen. Det som någon gång har blivit dåligt är insidan av hälkappan. Ändå byter jag ur skor efter 100-200 mil, mest för att jag antar att de tappat i prestanda. Annars skulle jag nog kunna springa några hundra mil till i samma skor.

Tillbaka
Topp