Even Steven
Medlem
[OT] Samlingstråd för OT
Även om du har massa tid som pappaledig måste jag rekommendera dig att skaffa tryckkokare. Du halverar tillagningstiden och behåller smak- och näringsämnen i grytan. Du spar dessutom energi/miljö. Smart matlagning! Helt genialt!
Jag gör en kycklinggryta på 20 min. Från Scratch.
Stycka upp en hel kyckling i 4-6 delar.
Dela en lök i fyra delar. Alt en hel purjolök.
Slanta två morötter.
Lägg allt i tryckkokaren, täck ingredienserna med hönsbuljong.
I med några pepparkorn och en msk mald korianderfrön. tryck i en msk tomatpuré.
Koka i 10 min.
Voila, Bon Ap!
En tryckkokare kostar ca 1500 men det är den värd flera gånger om. Köp största storleken så du kan göra lite större kok. Det är grymt fint att kunna komma hem hungrig från jobbet och göra en riktigt gryta. Jag blir ibland trött på alla snabba pastarätter...
Senaste dillköttgrytan var en kulinarisk uppenbarelse.
Det ska vara speciellt bra för kok av bönor med lång koktid i konventionell grytkok. Anna Skipper har gjort en bra kokbok för tryckkokare.
Jag gör en kycklinggryta på 20 min. Från Scratch.
Stycka upp en hel kyckling i 4-6 delar.
Dela en lök i fyra delar. Alt en hel purjolök.
Slanta två morötter.
Lägg allt i tryckkokaren, täck ingredienserna med hönsbuljong.
I med några pepparkorn och en msk mald korianderfrön. tryck i en msk tomatpuré.
Koka i 10 min.
Voila, Bon Ap!
En tryckkokare kostar ca 1500 men det är den värd flera gånger om. Köp största storleken så du kan göra lite större kok. Det är grymt fint att kunna komma hem hungrig från jobbet och göra en riktigt gryta. Jag blir ibland trött på alla snabba pastarätter...
Senaste dillköttgrytan var en kulinarisk uppenbarelse.
Det ska vara speciellt bra för kok av bönor med lång koktid i konventionell grytkok. Anna Skipper har gjort en bra kokbok för tryckkokare.