G
Gano
Guest
OT: Science Fiction tips?
Nån som har tips på bra SciFi författare? Jag gillar typ riktigt nörd rymd epos typ Stiftelsetrilogin av Isaac Asimov, men inser att jag borde prova nåt nytt...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
revben sa:Älskar the expanse serien av James S.A Corey (som är två personer). 8 av 9 böcker finns ute, nästa (sista) kommer om några månader har jag för mig. Första heter Leviathan wakes. Har även blivit tv-serie på syfy som blivit nedlagd men amazon har förbarmat sig över den och återupplivat spektaklet.
Luthman Photography sa:Det är ju kanske inte riktigt Asimov, men jag läste just klart trilogin Themisfilerna av Sylvain Neuvel. Jag tyckte att de var bra, sci-fi/thrillers typ. Sovande jättar, Gudarna vaknar och Bara människa.
Har man möjlighet är väl originalspråk nästan alltid att föredra.wukkaN sa:Luthman Photography sa:Det är ju kanske inte riktigt Asimov, men jag läste just klart trilogin Themisfilerna av Sylvain Neuvel. Jag tyckte att de var bra, sci-fi/thrillers typ. Sovande jättar, Gudarna vaknar och Bara människa.
+1
Det bästa jag har läst på länge, jag blev helt såld. Annorlunda berättarteknik som kanske inte ligger alla i smaken men väl värt att prova. Kan tänka mig att de engelska eventuellt är *bättre* beroende på kvalitén på översättningen till svenska.
wukkaN sa:Luthman Photography sa:Det är ju kanske inte riktigt Asimov, men jag läste just klart trilogin Themisfilerna av Sylvain Neuvel. Jag tyckte att de var bra, sci-fi/thrillers typ. Sovande jättar, Gudarna vaknar och Bara människa.
+1
Det bästa jag har läst på länge, jag blev helt såld. Annorlunda berättarteknik som kanske inte ligger alla i smaken men väl värt att prova. Kan tänka mig att de engelska eventuellt är *bättre* beroende på kvalitén på översättningen till svenska.
revben sa:Älskar the expanse serien av James S.A Corey (som är två personer). 8 av 9 böcker finns ute, nästa (sista) kommer om några månader har jag för mig. Första heter Leviathan wakes. Har även blivit tv-serie på syfy som blivit nedlagd men amazon har förbarmat sig över den och återupplivat spektaklet.
Luthman Photography sa:Sen om du gillar lite mer dystopisk icke-rymdig sci-fi är ju Dmitri Gluchovskijs Metro-serie en klassiker.
ante74 sa:Stjärnklart (+dom två böckerna som kommer efter i trilogin) av Lars Wilderäng. Tycker jag var bättre än Themistrilogin av Sylvain som nämns ovan.
Wool tyckte jag var ok, klassiskt coming of age-tema där det var mest miljön som kändes ny. Mer en ungdomsbok i mitt tycke.frippegubben sa:david kitson, turing evolved. Köpt och läst via Amazon och deras Kindle-app. Riktigt bra Sci-fi!
hugh howey, wool-serien. Också köpt och läst via Amazon/Kindle. Inte rymd, men dystopisk framtidsvision. Riktigt bra den också.
Joppe_k sa:Ser att ingen rekommenderat Dune av Frank Herbert ännu. En klassisk sci-fi som är mycket läsvärd.
Rattnalle sa:Har man möjlighet är väl originalspråk nästan alltid att föredra.wukkaN sa:Luthman Photography sa:Det är ju kanske inte riktigt Asimov, men jag läste just klart trilogin Themisfilerna av Sylvain Neuvel. Jag tyckte att de var bra, sci-fi/thrillers typ. Sovande jättar, Gudarna vaknar och Bara människa.
+1
Rattnalle sa:Har man möjlighet är väl originalspråk nästan alltid att föredra.
zodah sa:Ingen har heller tipsat om Rendezvous with Rama av Arthur C Clarke.
thomaslundstrom sa:Luthman Photography sa:Sen om du gillar lite mer dystopisk icke-rymdig sci-fi är ju Dmitri Gluchovskijs Metro-serie en klassiker.
Han har en väldigt bra idé på ämne, men jag tyckte böckerna var lite kasst skrivna och dessutom rätt långtråkiga. Ettan är bättre än tvåan dock. Jag ger ettan tre sl-kort av fem och tvåan två sl-kort.
svurr sa:thomaslundstrom sa:Luthman Photography sa:Sen om du gillar lite mer dystopisk icke-rymdig sci-fi är ju Dmitri Gluchovskijs Metro-serie en klassiker.
Han har en väldigt bra idé på ämne, men jag tyckte böckerna var lite kasst skrivna och dessutom rätt långtråkiga. Ettan är bättre än tvåan dock. Jag ger ettan tre sl-kort av fem och tvåan två sl-kort.
Tycker nog bara man ska läsa ettan, den har en mysig och mystisk lägereldskänsla om jag minns rätt.
Tvåan är medioker och tredje boken blir en jävla katastrof halvvägs in ungefär. Var dock rätt ung när jag läste första boken så jag hade kanske inte tyckt samma sak idag.