OT: Science Fiction tips?

• Trådstartare Trådstartare Gano
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
G

Gano

Guest
Nån som har tips på bra SciFi författare? Jag gillar typ riktigt nörd rymd epos typ Stiftelsetrilogin av Isaac Asimov, men inser att jag borde prova nåt nytt...

Svårt att inte tipsa om Iain M Banks Culture-serie. Peter F Hamilton skriver mer åt rymdopera.
Hannu Rajaniemi skriver bra och smarta grejer.
Gillar man lite vrickade böcker är Stephen Donaldsons Gap-serie bra.
Du har väl läst Ender-böckerna av Orson Scott Card?

Älskar the expanse serien av James S.A Corey (som är två personer). 8 av 9 böcker finns ute, nästa (sista) kommer om några månader har jag för mig. Första heter Leviathan wakes. Har även blivit tv-serie på syfy som blivit nedlagd men amazon har förbarmat sig över den och återupplivat spektaklet.

revben sa:
Älskar the expanse serien av James S.A Corey (som är två personer). 8 av 9 böcker finns ute, nästa (sista) kommer om några månader har jag för mig. Första heter Leviathan wakes. Har även blivit tv-serie på syfy som blivit nedlagd men amazon har förbarmat sig över den och återupplivat spektaklet.

+1 på den (Tycker att tredje boken tvärnitar och bara är skit slö (tar sig dock i slutet))

Den här trilogin är riktigt bra. Varje bok är mycket bättre än den föregående.
98BCC741-AE6A-4CF9-A9D7-2A7EC35BDB73.jpeg

Fysikern, ledamot i vetenskapsakademin, medlem i Harry Martinssonsällskapet Peter Nilson (avliden) och mest känd för sina populärvetenskapliga essäer Rymdljus, Stjärnvägar och Solvindar skrev även några skönlitterära böcker. "Rymdväktaren" och "Nyaga" (del 1 och 2) kan jag rekommendera om man gillar kvantdatorer, Bach och talmystik.

Luthman Photography sa:
Det är ju kanske inte riktigt Asimov, men jag läste just klart trilogin Themisfilerna av Sylvain Neuvel. Jag tyckte att de var bra, sci-fi/thrillers typ. Sovande jättar, Gudarna vaknar och Bara människa.

+1

Det bästa jag har läst på länge, jag blev helt såld. Annorlunda berättarteknik som kanske inte ligger alla i smaken men väl värt att prova. Kan tänka mig att de engelska eventuellt är *bättre* beroende på kvalitén på översättningen till svenska.

wukkaN sa:
Luthman Photography sa:
Det är ju kanske inte riktigt Asimov, men jag läste just klart trilogin Themisfilerna av Sylvain Neuvel. Jag tyckte att de var bra, sci-fi/thrillers typ. Sovande jättar, Gudarna vaknar och Bara människa.

+1

Det bästa jag har läst på länge, jag blev helt såld. Annorlunda berättarteknik som kanske inte ligger alla i smaken men väl värt att prova. Kan tänka mig att de engelska eventuellt är *bättre* beroende på kvalitén på översättningen till svenska.
Har man möjlighet är väl originalspråk nästan alltid att föredra.

wukkaN sa:
Luthman Photography sa:

+1

Personligen tyckte jag att del ett och två var bäst, trean var väl okej, men den tappade lite tycker jag. Bland det bättre jag läst på sista tiden också, de och 1793/1794.

Senast ändrad:
Bra tråd, Heinlein bör nämnas, annars har jag inte så mycket nytt att bidra med. Vill man ha lite kiosklitteratur att döda tid på tjänsteresan så kan man kolla på Jack Cambell och Jerry Pournelle men det är inte precis Asimov.

EDIT, Ready Player One läste jag också innan jag kollade filmen. Helt ok.

Senast ändrad:
revben sa:

+1

Kan även rekommendera Murderbot-serien av Martha Wells.

Stjärnklart (+dom två böckerna som kommer efter i trilogin) av Lars Wilderäng. Tycker jag var bättre än Themistrilogin av Sylvain som nämns ovan.

david kitson, turing evolved. Köpt och läst via Amazon och deras Kindle-app. Riktigt bra Sci-fi!
hugh howey, wool-serien. Också köpt och läst via Amazon/Kindle. Inte rymd, men dystopisk framtidsvision. Riktigt bra den också.

Luthman Photography sa:
Sen om du gillar lite mer dystopisk icke-rymdig sci-fi är ju Dmitri Gluchovskijs Metro-serie en klassiker.

Han har en väldigt bra idé på ämne, men jag tyckte böckerna var lite kasst skrivna och dessutom rätt långtråkiga. Ettan är bättre än tvåan dock. Jag ger ettan tre sl-kort av fem och tvåan två sl-kort.

ante74 sa:
Stjärnklart (+dom två böckerna som kommer efter i trilogin) av Lars Wilderäng. Tycker jag var bättre än Themistrilogin av Sylvain som nämns ovan.

Kanske värda att titta på, jag har Höstsol liggande på hyllan nu. Jag har varit lite anti-Wilderäng tidigare då jag fått ett lite väl domedagsprofetiskt intryck av honom. Men jag blev rekommenderad Höstsol så nu får vi väl se.

frippegubben sa:
david kitson, turing evolved. Köpt och läst via Amazon och deras Kindle-app. Riktigt bra Sci-fi!
hugh howey, wool-serien. Också köpt och läst via Amazon/Kindle. Inte rymd, men dystopisk framtidsvision. Riktigt bra den också.
Wool tyckte jag var ok, klassiskt coming of age-tema där det var mest miljön som kändes ny. Mer en ungdomsbok i mitt tycke.

Jag tyckte att första boken "Sleeping Giants" av Sylvian Neuvel var riktigt torftigt skriven och extremt förutsägbar. Kändes som en ungdomsbok. Men då hade jag precis läst Cixin Lius trilogi ovan och den kändes som en doktorsavhandling i jämförelse.

Joppe_k sa:
Ser att ingen rekommenderat Dune av Frank Herbert ännu. En klassisk sci-fi som är mycket läsvärd.

Just det. Herbert och Heinlein är väl de jag minns från min ungdoms kommunala bibbla. Samt Adams.

EDIT: Just det ja. Clarke glömde jag. Tack

Senast ändrad:
Jag rekommenderar ett besök på bibliotekets SF-hylla där om man har tur hittar gamla nummer av JulesVerene-magasinet (om jag nu stavar rätt) där de mest fantastiska SF-novellerna publicerades, både av kända och okända författare. Redaktörerna var riktigt duktiga. Nu är det säkert 30 år sedan utgiven upphörde så det mesta är säkert gallrat, men man hittar ofta böcker från serien Det hände i morgon som är sammanställningar av novellerna från magasinet. Böckerna brukar även kunna finnas för en struntsumma på antikvariat och hos handlare i begagnade böcker på nätet.

Om TS har vägarna förbi SF-bokhandeln i Gamla stan i Stockholm går det att leta efter helgula bokryggar för de kommer från en serie böcker innehållande de största klassikerna.

Gillar man rolig SF får man inte missa Stanislav Lem. Dick är utsökt, men hans dåliga mentala hälsa lyser igenom mot slutet.

Rattnalle sa:
wukkaN sa:
Luthman Photography sa:

+1

Kan tipsa om den engelska ljudboksversionen av Themisfilerna. Många berättare som gör en eller flera karaktärer, lite mer som radioteater. Tror författaren gör en av rösterna i uppläsningen.
Tyckte radioteatervarianten passade bra med berättartekniken. Jag hittade den på storytel.

Rattnalle sa:

Generellt så tror jag de flesta överskattar sin egen språkförmåga i jämförelse med duktiga översättare, men när det gäller sån här litteratur och fantasy så brukar översättningarna nästan alltid vara otroligt usla

zodah sa:
Ingen har heller tipsat om Rendezvous with Rama av Arthur C Clarke.

+1

Även "Rama II" och Clarks mest kända "2001 A Space Oddesey" och efterfäljarna därtill....

Vill även minnas att han gett ut en bok med riktigt bra SF Short Stories

Senast ändrad:
Asimov e ju bäst.
Douglas Adams såklart.
Ben Elton har gjort några riktigt coola böcker.
Men favoriten är ändå Zero Calvin och uppföljarna av Brian Cramer. Ascool och rolig.

Kan hålla med om murderbot diaries, rama med clarke samt the expanse. Mycket bra böcker! Gillade även "Pushing ice" med alastair reynolds.

Galactic north läste jag senast och den var helt ok. Ganska vitt skilda berättelser i samma universum.

thomaslundstrom sa:
Luthman Photography sa:
Sen om du gillar lite mer dystopisk icke-rymdig sci-fi är ju Dmitri Gluchovskijs Metro-serie en klassiker.

Han har en väldigt bra idé på ämne, men jag tyckte böckerna var lite kasst skrivna och dessutom rätt långtråkiga. Ettan är bättre än tvåan dock. Jag ger ettan tre sl-kort av fem och tvåan två sl-kort.

Tycker nog bara man ska läsa ettan, den har en mysig och mystisk lägereldskänsla om jag minns rätt.

Tvåan är medioker och tredje boken blir en jävla katastrof halvvägs in ungefär. Var dock rätt ung när jag läste första boken så jag hade kanske inte tyckt samma sak idag.

svurr sa:
thomaslundstrom sa:
Luthman Photography sa:

Tycker nog bara man ska läsa ettan, den har en mysig och mystisk lägereldskänsla om jag minns rätt.

Tvåan är medioker och tredje boken blir en jävla katastrof halvvägs in ungefär. Var dock rätt ung när jag läste första boken så jag hade kanske inte tyckt samma sak idag.

Jag håller med om att tvåan inte är så bra. Men jag tycker ändå att trean var helt okej. Tre roliga dashcamvideos av fem möjliga.

Tillbaka
Topp