[OT] SIMCA (och andra klassiska franska automobiler)

• Trådstartare Trådstartare JTF
  • Start datum Start datum
De saknade (saknar?) i alla fall inte fantasi de franska bilbyggarna.
Jag har inte haft någon klassisk fransos, men en Citroën C5. Den var ganska trevlig tills motorn havererade efter så där en 13000 mil. Jag gillade och hade nytta av att kunna hissa upp bilen när vi åkte på den dåliga traktorvägen till sommarstugan.

0D9206EC-86AF-4294-8373-687B0F0D7C78.jpeg
Simca 1100 TI

Får en liten tår i ögat när jag tänker på franska bilar och speciellt "skrytbilen" Renault 4 Luxe som jag växte upp med. Det blev genom åren tre stycken, två blåa och en brandgul, den senare köptes strax innan försäljningen upphörde i Sverige 1981. Hade all "lyx" Citroen 2CV saknade så som rak fyrcylindrig motor, vattenkylning, godkänd belysning, kupévärmare och en 34hp motor. Enligt den inte allt för tillförlitliga mätaren, som fö var graderad till 130, lyckades vi plåga upp Laban i ca 150 km/h på autobahn! Lanserades redan 1961 och såldes i över åtta miljoner exemplar innan tillverkningen i Frankrike lades ner 1986, varefter produktionen fortsatte till -94 i Slovenien och Marocko.

renault_r4_sweden_ad.jpg

Spec:
Renault 4 1972
Nypris: 13 980 kronor
Värde idag: 30 000 – 40 000 kronor
Motor: Rak fyrcylindrig med stötstänger, två ventiler per cylinder. En förgasare. Vattenkylning. Volym 845 cm3.
Max effekt 34 hk DIN (25 kW) vid 5 000 r/min.
Max vridmoment 57 Nm vid 3 000 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift.
Fyrväxlad manuell låda. Panelspak.
Mått: Axelavstånd 240–245 cm.
Längd/bredd/höjd 370/149/153 cm.
Spårvidd fram/bak 128/124 cm.
Vikt 790 kg.
Tank 26 liter.
Fjädring/hjulställ: Längsgående torsionsstavar fram, tvärgående bak, svingarmar bak. Hydrauliska stötdämpare.
Styrning: Kuggstång. 3,8 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 10 m.
Hjul: Plåtfälgar, bredd 4 tum, däck 135 SR 13.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Trummor fram och bak. Ej servo.
Fartresurser: Toppfart 121 km/h. Acceleration 0–100 km/h 27,5 s.
Förbrukning: 0,77 l/mil blandad körning.
(såldes därför slut pga höga bensinpriser under oljekrisen i mitten av 70-talet).
Info:
http://www.klassiker.nu/alltom/Renault/R4
https://sv.wikipedia.org/wiki/Renault_4

RenaultR4pparissalongenvisadesuppietapper1961.jpg

Trafikmagasinet testar "ungdomsbilar".... :D

Följ med bröderna Claude och Bernard Marreau i en Renault R4 Sinpar 4x4 som slutade på tredje plats i Paris-Dakar 1980
(notera hur en Citroën CX kämpar i sanddynorna vid 3.06):

Jacques Tatis "Trafic" från 1971 med den optimala MTB-campingbilen!

ba92538355ff97432af1c616736e2f7a.jpg

Lite camping-tema

Gammal Laban (första gen. tror jag) i sällskap med Simca vid tidsenlig tält-camping :-)
2323569796.jpg

Simca 1100 Camper
232669766.jpg

Matra-Simca (Talbot) Rancho med Rancho-släp :-)
32365974646.jpg

23235656469.JPG

Renault 5 är en klassisk fransk automobil, dock inte optimal husvagnsdragare, i detta klassiska cykelrelaterade klipp:

Senast ändrad:
Jo, dom kom väl i trälådor till Ana i Nyköping och slutmonterades där. Några andra utländska märken som också kom den vägen. Sen på 60-talet tog väl Saab över mer och mer.

En tråd om klassiska franska automobiler på ett cykelforum måste givetvis ha med Peugeot 504 Mavic service des courses.

Bilagor

• mavic.png
    mavic.png
    544.7 KB · Besök: 104
tobo sa:
En tråd om klassiska franska automobiler på ett cykelforum måste givetvis ha med Peugeot 504 Mavic service des courses.

En sån här fast kombi och ljusblå hade vi i familjen. Eller är det en annan beteckning för kombi? Hursomhelst hade den nån slags snäckväxel i transmissionen, den gick sönder precis innan högsta punkten på västerbron och farsan blev stående mitt i trafiken. Brukar tänka på det när jag cyklar Mälaren Runt och kommer till krönet. Har inte kollat det där med snäckväxeln men nånting var jäkligt klent i drivlinan.

Hasse#7 sa:
tobo sa:

En sån här fast kombi och ljusblå hade vi i familjen. Eller är det en annan beteckning för kombi?
De hette också 504, fast med tillägget Break.
Fanns även en kombi med extra sätesrad kallad Familiale.

32235679777.jpg

65689964649.jpg

JTF sa:
Hasse#7 sa:
tobo sa:

En sån här fast kombi och ljusblå hade vi i familjen. Eller är det en annan beteckning för kombi?
De hette också 504, fast med tillägget Break.
Fanns även en kombi med extra sätesrad kallad Familiale.

Nä den är lite för liten. Den vi hade var aningen större. Liknande utseende fram men nästan antydan till fenor bak trots att det var en kombi. 505?

JTF sa:
Aha, då var det kanske en 404?

Japp den är det. Fast ljusblå med enorma AIK-märken i båda bakre sidorutorna. Ingen i min familj hejar på AIK men farsan var mer intresserad av att vara "annoying" än sportintresserad. De satt där när bilen köptes och de satt där när den skrotades. Minns inte om drivlinehaveriet var nådastöten. Han var inte glad då i alla fall.

Sen när Peugeot 604 kom 1975 så blev det genast fyrkantigare och i mitt tycke fulare. Men den var nästan att betrakta som lyxbil för sin tid, med t.ex. V6-motor (den s.k. PRV-motorn som även satt i lyxigare Renault och Volvo 260-serien, senare 760) automatlåda och påkostad inredning med elfönsterhissar m.m. Även turbodieslar med antingen manuell eller automatlåda fanns som alternativ.

Populär kärra i sitt hemland Frankrike bland direktörer, läkare, och andra höjdare. Kunde även beställas i förlängd limousine-version. I början av 80-talet var den en konkurrent till bl.a. bilar som Volvo 760 GLE, Ford Granada 2.8 Ghia, BMW 5-serien, och Audi 200 (lyxversionen av Audi 100). Sista året för Peugeot 604 blev 1985. Därefter fanns 505 med V6 en kort tid som ersättare, innan en helt moderniserad modell 605 med V6 och framhjulsdrift tog över "storbilslyxen" hos Peugeot i slutet av 80-talet.

232656899763.jpg

5656232989.jpg

23256979463.jpeg

JTF sa:
Sen när Peugeot 604 kom 1975 så blev det genast fyrkantigare och i mitt tycke fulare. Men den var nästan att betrakta som lyxbil för sin tid, med t.ex. V6-motor (den s.k. PRV-motorn som även satt i lyxigare Renault och Volvo 260-serien, senare 760) automatlåda och påkostad inredning med elfönsterhissar m.m.

En sån motor satt det i min 244.

Årets bil 1966, Renault 16! Bäddbar, för att nämna en av många features. Jag lärde mig köra i en "sport" som hade startknapp och varvräknare. Ser ut och funkar lite som en fullvuxen CV2.

Bilagor

• r16.jpg
    r16.jpg
    216.8 KB · Besök: 67
En kompis till mig hade en 2CV på 90-talet. En kväll hamnade vi bredvid en annan 2CV framför rödljuset innan Skanstullsbron. Motorer varvades och det blev race uppför bron.

heklamama sa:
Dude sa:
Det bästa av två världar!

Ojsan hoppsan.
Jag har kört rätt mycket 2cv i mina dar.
Det där var hårigt.
Jag har faktiskt även sett och hört en 2cv med BMW motor i.

Den var med här nånstans. Spöade massor med bilar i hillclimb och på bana. Förutom effekten i motorn verkade föraren vara av god kvalisort.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp