[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Löste B96 idag. En dubbellektion på körskola och hyrde körskolans bil/släp till uppkörningen (inkl transport). Tror dessutom körskolan har en del bokade tider hos Trafikverket Förarprov vilket är värt mycket så här på vårkanten. Jobbigaste var att komma ihåg att blinka sig ut ur alla rondeller ?

Inga problem alls om man har släpvana, gå dock igenom belysning/bromsar och lastsäkring en extra gång. Största fördelen som jag ser är att kunna köra vissa kombinationer som blir helt olagliga på bara B-kort om kombinationen så skulle väga 3510 kg. Samt att vissa tyngre husvagnar/ hästtransporter får framföras men kanske inte lastas maximalt. Och som någon skrev kanske ev överlast ger böter isf indraget körkort - större flexibilitet helt enkelt.
Sen när du kört tungt släp med liten bil så kommer du kanske till och med lära dig varför man behöver blinka ut ur rondellerna. Otyg med folk som inte kan blinka, när man behöver stanna och gå igång igen med lastbil med släp eller dylikt.

Fler körkort åt folket är en bra grej. Om alla hade A-körkort så hade de lärt sig att titta i döda vinkeln när de bytte fil på motorvägen. Om alla hade C-körkort hade de lärt sig blinka i rondeller. Det är givande att se saker ur andra människors perspektiv ibland.

Sen när du kört tungt släp med liten bil så kommer du kanske till och med lära dig varför man behöver blinka ut ur rondellerna. Otyg med folk som inte kan blinka, när man behöver stanna och gå igång igen med lastbil med släp eller dylikt.

Fler körkort åt folket är en bra grej. Om alla hade A-körkort så hade de lärt sig att titta i döda vinkeln när de bytte fil på motorvägen. Om alla hade C-körkort hade de lärt sig blinka i rondeller. Det är givande att se saker ur andra människors perspektiv ibland.
Just A-kortet har man nytta av även som trampcyklist.
Man lägger sig till med vissa vanor som att man tittar efter andra saker,aldrig någonsin lägger sig i någons döda vinkel m.m
Sådant lär man sig av att köra MC..

liksom om man cyklar bland bilar i stan:)

framförallt är det ett $#%*~< otyg med folk som svänger vänster i rondeller utan stt blinka i god tid före rondellen att de tänker göra just detta.

biinkandet ut ur rondeller vid körning rakt fram sker i 99 procent så sent att det inte till någon vägledning varken för mötande eller motkörande.

efter en högst två blink är den ett fullbordat faktum.

Det bidrar ju lite att reglerna för hur man ska blinka ändras hela tiden. Tror inte man ska blinka in i rondellen längre egentligen? Jag gör det.. speciellt i små.

Det bidrar ju lite att reglerna för hur man ska blinka ändras hela tiden

Det har väl (iaf under de snart 25 år jag har haft körkort) aldrig varit lag på att blinka in i rondeller? Däremot är det ju lag på att blinka ut.

Jag brukar dock blinka in i de flesta; bara för att det inte är lag på det, betyder det inte att det är en dålig idé.

liksom om man cyklar bland bilar i stan:)

framförallt är det ett $#%*~< otyg med folk som svänger vänster i rondeller utan stt blinka i god tid före rondellen att de tänker göra just detta.

biinkandet ut ur rondeller vid körning rakt fram sker i 99 procent så sent att det inte till någon vägledning varken för mötande eller motkörande.

efter en högst två blink är den ett fullbordat faktum.
Om man står och väntar vid en rondell och någon svänger vänster utan att blinka får man vänta oavsett om de blinkar eller ej. Svänger de däremot höger utan att blinka hade man kunnat köra. Det är ju det som är det enerverande med att folk låter bli att blinka i rondellerna.

Som jomper säger behöver man väl inte ens blinka vänster längre? Att man ändå har möjligheten att tydligt visa vad man avser göra är precis som vanligt en stor fördel, varför man såklart blinkar vänster om man ska åt vänster, följt av högerblink EXAKT när man passerat näst sista utfarten så att de som lämnar företräde "framför" i rondellen har tid att anpassa sin körning.

Med små elbilar kanske man inte har så ont av att behöva stanna i onödan innan rondellen, men med tunga fordon blir det en massa fördelar om man kan köra följsamt och effektivt. En yrkesförare sätter värde på att kunna köra snyggt dessutom.

Hur svänger man vänster i en rondell? Är det utebliven sväng vi pratar om?

Hur svänger man vänster i en rondell? Är det utebliven sväng vi pratar om?
Screenshot_20220222-081411.png

Tänker jag

Håller med men åtminstone i brommaplansrondellen är det mest spännande att folk blinkar ut ur rondell på tok för tidigt så de passerar utfarter utan att lämna. Alltid spännande när man är på väg in i rondell. Kanske lika bra att göra som Frankrike, högerregel även i rondell, det är åtminstone konsekvent...

Det har väl (iaf under de snart 25 år jag har haft körkort) aldrig varit lag på att blinka in i rondeller? Däremot är det ju lag på att blinka ut.
+1
Det har varit så sedan förra årtusendet. Men trots lag eller ej har man väl alltid blinkat ut ur rondeller? Oavsett lag eller ej för att underlätta för annan trafik.

Men det är väl lite som med vilken sida av cykelbanan man skall promenera,
den som inte har brytt sig om den regel som har funnits sedan 1967 klagar över den "nya bestämmelsen" sedan lagen infördes 2018.

Nåja, om vi ska snacka rondeller så måste ju denna upp 7 i 1

Screenshot_20220222-082628~2.png

Bilagor

• Screenshot_20220222-082628~2.png
    Screenshot_20220222-082628~2.png
    888.1 KB · Besök: 66
Så tomtarna som väntar ska hålla reda på vilken min 3e avfart är?

+1
Det har varit så sedan förra årtusendet. Men trots lag eller ej har man väl alltid blinkat ut ur rondeller? Oavsett lag eller ej för att underlätta för annan trafik.

Men det är väl lite som med vilken sida av cykelbanan man skall promenera,
den som inte har brytt sig om den regel som har funnits sedan 1967 klagar över den "nya bestämmelsen" sedan lagen infördes 2018.
Oh, hatar 2018-års plötsliga införande av partiell vänstertrafik. Nån som vet vem enmansutredaren är som fick till den skvadern?

Fast jag tycker det är fler som blinkar in i rondell nu än när jag började köra bil. Tycker mig minnas körskolebil senast förra veckan som blinkade vänster in i rondell. Jag har inte koll på vad de lär ut numera men jag tolkar det som att ngt ändrats.

Det tillfälle jag uppskattar snabb acceleration kanske nästan som mest är vid att köra in i rondeller. Jag behöver inte fundera på om jag ska hinna eller ej, folk kan blinka som dom vill, så blinkar jag som jag ska.

Håller med men åtminstone i brommaplansrondellen är det mest spännande att folk blinkar ut ur rondell på tok för tidigt så de passerar utfarter utan att lämna. Alltid spännande när man är på väg in i rondell. Kanske lika bra att göra som Frankrike, högerregel även i rondell, det är åtminstone konsekvent...

Det är ingen rondell vid Triumpfbågen, det är en rund korsning, därav högerregeln.

Det är ingen rondell vid Triumpfbågen, det är en rund korsning, därav högerregeln.
Nja, eller så har fransmännen två olika sorters rondeller: (edit, man kanske kan kalla det rund korsning...)
"To make matters worse France distinguishes between two type of roundabout: a rond-point and a Carrefour à sens giratoire, which are far more common now.

For a rond-point you are expected to give priority to vehicles entering from the right, even if you are on the roundabout. These are generally the smaller roundabouts, but this is also the case at the Arc de Triomphe roundabout in Paris (see video below)."

Senast ändrad:
Mina ögon blöder. Den var ju nästan fulare än Fiat Multipla…

Mina ögon blöder. Den var ju nästan fulare än Fiat Multipla…
Vet. könlös oxå. Ska man gå den vägen är det väl lika bra att köra fullt ut ;)
Polaren är helnöjd, utom möjligen med värmen vintertid som tar lite tid. Kupe-värmare?

Värmen brukar vara ögonblicklig på elbilar. Nu har jag inte kört den aktuella bilen dock, men det är ju ingen motor som behöver bli varm som värmen tas från utan ett rent el-element eller i vissa fall en värmepump. Tror vår bil kan brassa på med 6kW som mest men i normalfallet runt 1kW när kupen är varm och det är kyligt ute.

Jag kikade på e-Soul, men skippade den för att den är så ful. Köpte en Kona istället. Som att den är så mycket snyggare. ?
Men på senare tid, när jag åkt bakom en Soul, har det slagit mig att I en sån där borde man ju kunna slänga in en cykel i hur lätt som helst! Kanske skulle jag ha tagit en sån ?

Jag kikade på e-Soul, men skippade den för att den är så ful. Köpte en Kona istället. Som att den är så mycket snyggare. ?
Men på senare tid, när jag åkt bakom en Soul, har det slagit mig att I en sån där borde man ju kunna slänga in en cykel i hur lätt som helst! Kanske skulle jag ha tagit en sån ?
Ful går över, opraktisk är för alltid...

Finns ju dom som uppenbarligen gillade Multipla o amerikanska Aztec eller va den hette (breaking bad-mobile), eller som tyckte den va praktisk. Så jag håller helt me
Jag har en kollega som alltid hävdade att funktionell/praktiskt alltid är vackert. Jag håller inte helt med, men lite ligger det i det. "Snygga" produkter där designelementen bara göra produkten sämre är inte vackert, blir mest lite löjligt i mina ögon. Funktionell OCH med intressant design där designelementen är detaljer som på något sätt gör produkten bättre tillför. Fejk är fånigt i min värld.

Jag har en kollega som alltid hävdade att funktionell/praktiskt alltid är vackert. Jag håller inte helt med, men lite ligger det i det. "Snygga" produkter där designelementen bara göra produkten sämre är inte vackert, blir mest lite löjligt i mina ögon. Funktionell OCH med intressant design där designelementen är detaljer som på något sätt gör produkten bättre tillför. Fejk är fånigt i min värld.

Så en oergonomisk ostkniv som ser ut som en bit ost går alltså bort?! En kompis far hade starka åsikter huruvida god smak var medfött eller ej.

Den här kanske kan intressera ngn
jfr10.jpg

Bilden från: https://fatherben.se/wordpress/
Handlar om en inbiten(?) volvoägares val av Kia Niro istf Volvo,
och varför det blev en Niro Hybrid istf plug in eller eNiron

<REDIGERAT>
Det här var lite intressant
"INTIUTIV SLUTSATS
De flesta som kör laddhybrid idag har inte susning om att det ofta inte är en särskilt smart lösning om man kan hitta en vanlig hybrid som laddar själv i den storleksklass man vill ha.
"
Från: https://fatherben.se/wordpress/snalaste-elbilarna-och-laddhybriderna-i-verkligheten/

Senast ändrad:
OT i OT-tråden, har någon erfarenhet av att åka med två bilbarnstolar i ID4/Enyaq/Q4 eller Kia EV6 / Hyundai Ioniq 5? Skulle helst ha en för tvååringen i passagerarsätet fram och en för en bebis bak.

ID3 har Isofix i passagerarsätet, och jag fick faktiskt plats med bakåtvända stolar bakom varandra i den, två ganska stora Besafe-stolar. ID4 har också isofix fram - misstänker att kusinerna också har det? Borde vara ännu rymligare än ID3.

Ioniq och kusinen har rätt smala baksäten och har inte isofix fram.

Men bara två barn är ju enkelt, det funkar i de flesta bilar - bara mer eller mindre bra!

Vi fick byta till besafe för att få plats med två bakåtvända

ID3 har Isofix i passagerarsätet, och jag fick faktiskt plats med bakåtvända stolar bakom varandra i den, två ganska stora Besafe-stolar. ID4 har också isofix fram - misstänker att kusinerna också har det? Borde vara ännu rymligare än ID3.

Ioniq och kusinen har rätt smala baksäten och har inte isofix fram.

Men bara två barn är ju enkelt, det funkar i de flesta bilar - bara mer eller mindre bra!
Nackdelen med isofix-stolar när barnen börjar bli lite äldre är dock att övre viktgränsen är 18 kg istället för 25 kg. Vi hade till exempel behövt skaffa en till stol för att fortsätta ha vår äldste son bakåtvänd trots att han inte var nära 5 år för han passerade 18 kg ganska tidigt.

Så är det. Vi hade en av varje och den besafe utan isofix var ett jävla meck varje gång den skulle in

Fick dra in på maten så klarade det sig bra på 18kg

För babyskyddet spelar det ju mindre roll och det är ofta det som är aktuellt att ha fram. Skönt att enkelt kunna ta i och ur det och att det sitter riktigt stabilt.

Annars håller jag med, det finns nackdelar. En annan är att fästena ofta sitter onödigt långt in mot mitten av bilen och att positionen i djupled är fast - med Isofix-stolar hade vi inte kunnat ha tre barn i baksätet. Nu får vi krångla med remmar och grejor men får in två bakåtvända stolar lite om lott.

Tror vi hade babyskydd "bas" utan isofix som man klickade i. Extremt smidigt och sen adapter på på hjulen så skyddet kunde klickas i där också. Nice när man skulle in på Biltema och liknande lite snabbt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp