[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför inte? Det är ju det jag undrar ?
Haha...kan ge ett argument....dragvikt...och även räckvidd med 2500kg släpkärra. (som jag inte får dra)
Så,är inte intresserad av att köpa eldriven transportbil,och ser inget behov av att göra det inom en överskådlig tid.?

Haha...kan ge ett argument....dragvikt...och även räckvidd med 2500kg släpkärra. (som jag inte får dra)
Så,är inte intresserad av att köpa eldriven transportbil,och ser inget behov av att göra det inom en överskådlig tid.?
Dumt att köpa en bil som du inte får dra släpvagnen du ändå inte ska köra med, helt klart!

Dumt att köpa en bil som du inte får dra släpvagnen du ändå inte ska köra med, helt klart!
Jag menade att jag med en eldriven transportbil inte får dra 2500kg...vilket jag får och gör med min idag....
BTW...är det nyfikenhet,ironi,spydighet eller skämt din kommentar?
Förstår inte vad du egentligen menar med dina frågor om mitt bilbehov?

Senast ändrad:
Hej bullen..
Jag behöver lite pepp och stöd i letandet efter bil. Situationen är såhär:
Jag har en dieselbil som jag köpte begagnad (ford mondeo 2014) förra året kontant för 85000 kr som jag är väldigt nöjd med, inget krångel än så länge. Billig försäkring och relativt snål (0.55) för en så stor bil som får dra stort släp.
Min sambo har en liten bullrig renault clio som vi tänker sälja snart så vi behöver en till bil och behåller mondeon. (Nej vi kan inte dela på en bil)
Jag pendlar 1700 mil om året tänke ju att det är ett gyllene tillfälle att köpa en elbil men ju mer jag räknar på det så blir det väldigt dyrt i förhållande till min mondeo. Eller investeringen känns väldigt hög för att få ner månadskostnaden några få tusenlappar i bränsle.
De bilar jag kollat på är Nissan Leaf 40Kwh för ca 250-270k eller en Hyundai kona 64kwh för ca 370k. Ja det finns billigare elbilar men renault Zoe lockar inte av många anledningar och jag tycker det känns osäkert att köpa en bil där batterierna hamnar utanför garantitid. Har sett flera annonser på blocket där det skryts med att batterier bytts ut på garanti.
Om man räknar på värdetappet på de två ovan nämda bilar efter tre år så ser de ut att ha tappat 25000 kr per år. Min mondeo ser ut att ha gått upp i värde senaste året snarare än tappat något.
Tankning av min nuvarande bil kostar väl 30.000 (minus avdrag på skatten för pendling) om året men det verkar ju ätas upp nästan helt av värdeminskningen av en nyare elbil och jag slipper punga ut med hundra tusentals kronor initialt.
Självklart kan min nuvarande bil gå sönder och behövas fixas för dyra pengar så småningom men just i nuläget kan jag inte se att en elbil skulle spara oss några pengar alls.
Jämför ni andra som pendlar längre elbilar med nyare bränselbilar för att få kalkylen att gå ihop eller har alla tjänste/förmånsbil (som kanske går att fixa via företaget men får nog rodda i det själv)?
Jag vill ju köra en pigg rolig och miljövänlig elbil men efter att ha läst mycket om att det är så billigt för pendlare så är jag inte så imponerad efter att jag räknat på det.

Senast ändrad:
Det är nog svårt att få en ekonomisk uppsida jämfört med en snart 10 år gammal bil om man jämför med en helt ny.

Det som ofta är billigare är skatten (speciellt jämfört med malusbilar men även äldre), service (men gamla bilar kan man ju serva själv) och bränslet förstås.

Kör man 5000+ mil om året så kan det ändå vara en OK affär ekonomiskt även jämfört med en äldre men med bara 1700 mil tror jag det är svårare att räkna hem det.

Beror också lite på din laddsituation. Laddar man hemma och kan köra timspotpris går det ofta att komma ner i ett snittpris på under 1 kr / kWh, då blir bränslekostnaden försumbar för arbetspendling. Måste man däremot förlita sig på publika laddare blir det dyrare eller mycket dyrare beroende på vad du har för utbud nära. Om det ens finns något.

Det är nog svårt att få en ekonomisk uppsida jämfört med en snart 10 år gammal bil om man jämför med en helt ny.

Det som ofta är billigare är skatten (speciellt jämfört med malusbilar men även äldre), service (men gamla bilar kan man ju serva själv) och bränslet förstås.

Kör man 5000+ mil om året så kan det ändå vara en OK affär ekonomiskt även jämfört med en äldre men med bara 1700 mil tror jag det är svårare att räkna hem det.

Beror också lite på din laddsituation. Laddar man hemma och kan köra timspotpris går det ofta att komma ner i ett snittpris på under 1 kr / kWh, då blir bränslekostnaden försumbar för arbetspendling. Måste man däremot förlita sig på publika laddare blir det dyrare eller mycket dyrare beroende på vad du har för utbud nära. Om det ens finns något.
Min bil är 8 år nu i november och jag tittar på elbilar som är ca 3 år gamla. Nya har lite lång lev tid..
Jag kan ladda hemma till fastpris på 60 öre. Vid laddning på publika laddare hade kalkylen sett riktigt illa ut.
Men då är det så att man måste värdera lyxen att ha en nyare bil för att det skall "löna" sig med elbil. Eller att man kör väldigt mycket mer än mig.

Jag jämför med 3 år gamla elbilar nu. Nya har lite lång lev tid =D
Jag kan ladda hemma till fastpris på 60 öre. Vid laddning på publika laddare hade kalkylen sett riktigt illa ut.
Men då är det så att man måste värdera lyxen att ha en nyare bil för att det skall "löna" sig med elbil. Eller att man kör väldigt mycket mer än mig.

Tyvärr har ju begpriserna åkt upp lite, för ett par år sen fick du en eGolf eller eUp för rätt rimliga pengar begagnat.

Men jag tycker det är som du säger. Vi har valt att bara ha en bil (och en lastcykel) och har därmed lite mer utrymme att lägga på en bil som klarar "allt". Men kalkylen bygger också på att vi behåller den länge, minst de 8 år som det är garanti på batteri och drivlina.

Batteribyte tror jag inte man ska bli helt avskräckt av. Tidigare har de alltid bytt hela batteriet, ofta mot ett reparerat, för att sedan reparera de som tas ur. Antagligen för att det går fortare. Men det börjar dyka upp företag som reparerar batterierna också och det blir klart billigare. Lär ju bli vanligare dessutom.

Tyvärr har ju begpriserna åkt upp lite, för ett par år sen fick du en eGolf eller eUp för rätt rimliga pengar begagnat.

Men jag tycker det är som du säger. Vi har valt att bara ha en bil (och en lastcykel) och har därmed lite mer utrymme att lägga på en bil som klarar "allt". Men kalkylen bygger också på att vi behåller den länge, minst de 8 år som det är garanti på batteri och drivlina.

Batteribyte tror jag inte man ska bli helt avskräckt av. Tidigare har de alltid bytt hela batteriet, ofta mot ett reparerat, för att sedan reparera de som tas ur. Antagligen för att det går fortare. Men det börjar dyka upp företag som reparerar batterierna också och det blir klart billigare. Lär ju bli vanligare dessutom.
Ja det lär väl bli ohållbart att byta hela batteripacket inom kort när fler elbilar åldras. Men hittils har man ju sett en del skräckartiklar om att Tesla vill ha typ 170k för att fixa batteriet oavsett hur litet felet varit med följd att en del av de tidiga model S redan är skrotade på grund av det.

Ja det lär väl bli ohållbart att byta hela batteripacket inom kort när fler elbilar åldras. Men hittils har man ju sett en del skräckartiklar om att Tesla vill ha typ 170k för att fixa batteriet oavsett hur litet felet varit med följd att en del av de tidiga model S redan är skrotade på grund av det.

Grufman har ett informativt inlägg om batterireparationer på sin FB.

Tesla kan bli en batterifälla
Allt fler Tesla-ägare ringer till oss och meddelar vad som händer med deras Tesla Model S 2013-2014.
Det som händer är att batteriet lägger av vilket gör bilen okörbar.
Att högspänningsbatteriet slutar fungera på elbilar förekommer undantagsvis och tack vare en ofta generös garanti behöver bilägaren inte vara orolig för att bli sittande med höga kostnader. Detta förändras dock när fordonets batterigaranti går ut och man själv får bekosta ett nytt batteri.
Grundproblemet:
Tesla Model S 2013-2014 har batteripack som liknar det på bilden nedan. Varje pack består av ett antal moduler och varje modul består av en mängd enskilda celler. En dator per modul övervakar batteripaketet och säkerställer att batteriet "mår bra".
Problemet med dessa gamla batterier är att kemin inuti de enskilda cellerna inte håller måttet och åldras. Över tid blir de enskilda cellerna alltmer resistiva och fungerar som ett motstånd istället för ett batteri. Detta upptäcker datorn och stänger av modulen eller hela batteripacket.
Det finns olika lösningar på att "laga" ett dylikt batteri. Standardmetoden är att ta ner batteriet, lyfta på locket (låter enkelt - är mycket komplicerat), mäta sig fram till vilken av de 7000 cellerna som är trasig, och knipsa bort cellen ur kretsen. Det kan lösa problemet tillfälligt men det finns ju inget som säger att resterande 6999 celler kan bestämma sig för att bli dålig dagen efter.
Det andra alternativet är att köpa ett fabriksrenoverat batteri från Tesla. Dessa kostar ca 130 000kr monterat och klart med 4 år eller 8000 mils garanti. Vi anser i dagsläget att detta är det bästa alternativet.
Problemet är dock att det batteriet som Tesla monterar in som ersättning inte är ett fabriksnytt batteri - utan resterna av andras inlämnade batterier. Vi misstänker att man alltså tagit ut moduler ur gamla batterier, mätt upp och återmonterat i utbytespaketen.
Vi har nämligen fått flera rapporter från olika kunder som oberoende av varandra vittnat om att utbytesbatterier från tesla, som bytts både inom och utom garantin gått sönder kort efteråt.
Exempelvis har en kund som fick sitt batteri utbytt på garanti efter 7 år och 9 månader (batterigarantin är 8 år) beskedet att utbytesbatteriet återigen behöver bytas ut, nu efter 8 år och 6 månader (dvs efter att garantin gått ut). Vi har även hört från kunder som köpt ett utbytesbatteri och råkat ut för att även det batteriet slutat fungera och fått det utbytt ånyo.
Grundproblemet som vi misstänker ligger i att Tesla inte längre tillverkar dessa batteripaket, eller cellerna däri. 100% av batteriproduktionen ägnas åt nya fordon, och det finns inget som helst incitament att tillhandahålla fabriksnya batterier för 10 år gamla bilar.
Utöver detta har vi nu fått uppgifter om att Tesla själva har väntetid på ersättningsbatterier till dessa bilar. Exakt vad det beror på vet vi inte, men det kan inte uteslutas att det beror på att tillgången på fungerande batteripaket har blivit begränsad och att efterfrågan överstiger det allt minskande utbudet.
Med detta vill vi ha sagt att vi idagsläget starkt AVRÅDER någon från att skaffa sig en Tesla Model S årsmodell 2013-2014 just på grund av dessa anledningar.
Övriga årsmodeller berörs INTE av detta meddelande. Tvärtom är kommande årsmodeller försedda med battericeller av mycket högre kvalitet som med allra största sannolikhet kommer leva längre än vad bilen i övrigt lever.

1666699099509.png

Grufman har ett informativt inlägg om batterireparationer på sin FB.
Det skall väl dock sägas att det endast är dessa model S av årsmodell 13-14 som än så länge är utom garantitid av alla bilar som tesla sålt (förutom roadster). Det återstår väl med andra ord att de hur mycket bättre de nyare bilarna håller i längden?

Roadster 1.0 har grymt mycket problem med batterierna också. Men det var ju inte riktigt en massproducerad bil. De har utlovat uppdaterade batteripack till dem men det verkar av förklarliga skäl inte så prioriterat.

Om man läser Grufmans post så ska man läsa hela! Och det finns företag som reparerar batteripackarna nu, närmast är nog Oslo men de åker ut på jobb också.

Roadster 1.0 har grymt mycket problem med batterierna också. Men det var ju inte riktigt en massproducerad bil. De har utlovat uppdaterade batteripack till dem men det verkar av förklarliga skäl inte så prioriterat.

Om man läser Grufmans post så ska man läsa hela! Och det finns företag som reparerar batteripackarna nu, närmast är nog Oslo men de åker ut på jobb också.

Absolut, jag har läst hela och vet att dom reserverar sig att det enbart gäller S 13-14. Dom har väl fått skit av Tesla tidigare för någon post dom gjorde om dåligt byggda bakluckor som tar in vatten så dom är säkert försiktiga att inte vara sakliga.

Men motsvarande problem kommer säkert drabba fler märken/bilar, då tekniken är relativt ny och man sannolikt kommer överge gammal teknik till förmån för ny och lämnar en del gamla elbilar värdelösa när batteriet ger upp.

Läste hela men tyckte inte det var solkart varför de nyare är bättre mer än att det står att det är bättre kemi, utan belägg. Är det tesla som sagt att de gamla är dåliga? Varför valde tesla dåliga batterier och visste de redan 2015 att de var dåliga eftersom de bytte? Varför har de inte gjort recall eller förlängt garantier på early adopters i så fall. Eller i alla fall fixat ett snyggare sätt att lösa problemet än att montera in gamla batterier under garantitid.

Absolut, jag har läst hela och vet att dom reserverar sig att det enbart gäller S 13-14. Dom har väl fått skit av Tesla tidigare för någon post dom gjorde om dåligt byggda bakluckor som tar in vatten så dom är säkert försiktiga att inte vara sakliga.

Men motsvarande problem kommer säkert drabba fler märken/bilar, då tekniken är relativt ny och man sannolikt kommer överge gammal teknik till förmån för ny och lämnar en del gamla elbilar värdelösa när batteriet ger upp.
Skulle vara kul att se frekvensen av motorer, lådor och kamkedjehaverier VW har haft de senaste tio åren ??

Skulle vara kul att se frekvensen av motorer, lådor och kamkedjehaverier VW har haft de senaste tio åren ??
En motor eller växellåda byter man ju för 30k mot en bättre begagnad på vilken verkstad som helst. Lite dyrare och meckigare med en äldre tesla med paj batterier även om det såklart kommer poppa upp många nya verkstäder för batterier inom några år.

Läste hela men tyckte inte det var solkart varför de nyare är bättre mer än att det står att det är bättre kemi, utan belägg. Är det tesla som sagt att de gamla är dåliga? Varför valde tesla dåliga batterier och visste de redan 2015 att de var dåliga eftersom de bytte? Varför har de inte gjort recall eller förlängt garantier på early adopters i så fall. Eller i alla fall fixat ett snyggare sätt att lösa problemet än att montera in gamla batterier under garantitid.
Som vanligt är det väl ??som styr, dom har det rätt knapert har jag hört!

De har tydligen arbetats fram en lösning i Finland för krånglande Teslor... ;)

tesla-teslamodels.gif

Känns som en tidsfråga innan det kommer batteripackslösningar från tredje part som inte kostar lika mycket som bilen.

Urrrrghh, slogs just av en tanke.
Biltillverkare måste enligt lag tillhanda hålla reservdelar i 15 år efter sista bilen av modellen har tillverkats.
T.ex. Första generationen av Roadstern behöver ju Tesla inte leverera reservdelar till efter 2027, t.ex. batterier.
Spännande.

De har tydligen arbetats fram en lösning i Finland för krånglande Teslor... ;)

Känns som en tidsfråga innan det kommer batteripackslösningar från tredje part som inte kostar lika mycket som bilen.

Just den filmen fick nog mer uppmärksamhet än den förtjänade, den var fullagad trots att den var under garanti - och batteripacket sålde han innan bilen sprängdes så helt kass kan det inte ha varit.

Tror även andrahandsmarknaden för batterier kommer växa stort. Även med lite sämre kapacitet så är ju ett såpass stort batteri värt massa flis. Såg t.ex. en krockad Leaf med intakt batteri och drivlina till salu för 25000 kr. Väldigt lite pengar för ett 24kWh batteri - och då är det en komplett drivlina med motor, inverter, laddare osv också.

Min bil är 8 år nu i november och jag tittar på elbilar som är ca 3 år gamla. Nya har lite lång lev tid..

Hur länge kan du ladda för 60 öre?
Mitt fastpris på 48 öre går ut i månadsskiftet.
Inte sköj!

Tesla verkar ju generellt inte vara så roliga att ha att göra med när nåt går fel. Även de som köper bilen ny verkar de behandla som skit, så att de skulle bry sig om andra- eller tredjehandsköpare känns långsökt.

Till slutet av 2024. Tills dess måste jag installera en kamin..
Rörligt och eldar i brasinsatsen som är i öppna spisen varje dag.....3,5 kubik ved ska nog klara vintern.
Murstocken mitt i huset värmer upp under och övervåningen bra när man håller fyr i spisen varje dag! (y)

130 tkr för batteribyte låter ändå "billigt" jag har fått göra tre garantiåtgärder av större dignitet på GTE.
Mekatronikenhet=100 tkr enligt VW
Infotainmentburken (stereon)=40 tkr
Tätning av batteriet, bärgad till Gävle och borta tre dagar= okänd kostnad.

Hade ju varit sådär roligt om bilen var min på riktigt..

130 tkr för batteribyte låter ändå "billigt" jag har fått göra tre garantiåtgärder av större dignitet på GTE.

De säger ju att de fått ordning på DSG-lådorna nu, VW.. Det fanns flera orsaker till att jag inte var så sugen på att äga Touranen även om det var en mkt trevlig bil. DGS-lådan, långa serviceintervall, lätt skeptisk till en 1.4 liters turbomotor med 150hk effektuttag i längden även om det fungerade väldigt bra så länge jag hade den.

Byta hela infotainmentsystemet kostar 10-15k hos Tesla, många som har äldre bilar har uppgraderat till nyare.

Senast ändrad:

En tidigare bil jag köpte begagnad fick jag med kvitto på navigationssystemet efter att det blivit stulet. Det hade kostat ca 100k att återinstallera enligt BMW. Det måste vara ett sätt för biltillverkarna att mjölka försäkringbolagen och hålla äldre bilar borta från vägarna. Som före detta volvoarbetare så vet jag ju hur shockerande lite biltillverkare betalar för ingående delar till en bil.

De säger ju att de fått ordning på DSG-lådorna nu, VW..

Byta hela infotainmentsystemet kostar 10-15k hos Tesla, många som har äldre bilar har uppgraderat till nyare.

Ja det är säkert så, jag vet faktiskt ingen som har haft problem med dom även fast vi kör VW på alla våra produktionsbilar på jobbet och har gjort så länge. Men uppenbarligen har ju många haft problem överlag.

Infotainment fick stöldskyddet aktiverat huxflux för mig, och då krypterades allting och det gick inte att låsa upp på något sätt så det blev byte av hela enheten. Mekatroniken var ett rätt vanligt fel visade det sig efter ett tag, när det drabbade mig var det först ingen som visste vad som var fel. Men senare har dom berättat att dom fått byta rätt många med samma fel.

En tidigare bil jag köpte begagnad fick jag med kvitto på navigationssystemet efter att det blivit stulet. Det hade kostat ca 100k att återinstallera enligt BMW. Det måste vara ett sätt för biltillverkarna att mjölka försäkringbolagen och hålla äldre bilar borta från vägarna. Som före detta volvoarbetare så vet jag ju hur shockerande lite biltillverkare betalar för ingående delar till en bil.

Ja jag fick aldrig se något kvitto utan det var info jag fick av dom på bilmetro som sa vad delarna kostade, det var ju garantijobb så dom redovisade ju aldrig något för mig.

De säger ju att de fått ordning på DSG-lådorna nu, VW.. Det fanns flera orsaker till att jag inte var så sugen på att äga Touranen även om det var en mkt trevlig bil. DGS-lådan, långa serviceintervall, lätt skeptisk till en 1.4 liters turbomotor med 150hk effektuttag i längden även om det fungerade väldigt bra så länge jag hade den.

Det var väl 7-stegad DSG-låda med torrlamellkoppling som var problemet och jag tror inte den finns kvar i nya bilar. Är inne på min 4:e bil med DSG-låda och inte haft några problem trots 10.000mil med den nämnda 7-stegslådan.

Det var väl 7-stegad DSG-låda med torrlamellkoppling som var problemet och jag tror inte den finns kvar i nya bilar. Är inne på min 4:e bil med DSG-låda och inte haft några problem trots 10.000mil med den nämnda 7-stegslådan.
Jsg körde 16k mil utan problem med dsg7 i min 2019 skoda. Vilken modell det var vet jag dock inte.

Den största kombin / SUV (mest bagage) som drar minst soppa (gärna bensin) under 100k?

Den största kombin / SUV (mest bagage) som drar minst soppa (gärna bensin) under 100k?

SUV = mindre utrymme en kombi om man generaliserar lite. CUV kan ju vara ett alternativ, det är ofta det man får köpa idag om man egentligen vill ha en kombi, verkar betyda halvkombi i många fall :-)

Tjena!

Omega och drar minst soppa i samma mening ?

Rätt svårt att hitta en snål bensinare under 100 som är stor. Ett bra alternativ är V70 D2, diesel men snål nått så förbannat. Jag körde min på en bra bit under halvliter, då var den ändå sliten hade gått 19' när jag köpte den och sålde den efter tre år och då kört 10'
På långresa gick det att komma ner till ärliga 0,35(!)!
Största nackdelen är att man behöver nedförsbacke, medvind och en kilometer för att köra om en långtradare. 116hk i så stor bil är rätt klent. Men kör man lugnt och inte har bråttom så går det hur fint som helst.

SUV = mindre utrymme en kombi om man generaliserar lite. CUV kan ju vara ett alternativ, det är ofta det man får köpa idag om man egentligen vill ha en kombi, verkar betyda halvkombi i många fall :-)
Ja SUV går nog bort, kollar på Skoda Superb och liknande nu, lite synd för gillar att sitta högt, men bränsleförbrukning kommer få styra.

Tjena!

Omega och drar minst soppa i samma mening ?

Rätt svårt att hitta en snål bensinare under 100 som är stor. Ett bra alternativ är V70 D2, diesel men snål nått så förbannat. Jag körde min på en bra bit under halvliter, då var den ändå sliten hade gått 19' när jag köpte den och sålde den efter tre år och då kört 10'
På långresa gick det att komma ner till ärliga 0,35(!)!
Största nackdelen är att man behöver nedförsbacke, medvind och en kilometer för att köra om en långtradare. 116hk i så stor bil är rätt klent. Men kör man lugnt och inte har bråttom så går det hur fint som helst.
Låter perfekt, kör sällan över 100km/h då Transportern idag blir sanslöst dyr och trivs med det körsättet, mindre stress osv. Har kollat på den, ska kika vad som finns beggat!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp