Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte? Det är ju det jag undrar ?Fungerar inte rent praktiskt för mej helt enkelt.?
Haha...kan ge ett argument....dragvikt...och även räckvidd med 2500kg släpkärra. (som jag inte får dra)Varför inte? Det är ju det jag undrar ?
Dumt att köpa en bil som du inte får dra släpvagnen du ändå inte ska köra med, helt klart!Haha...kan ge ett argument....dragvikt...och även räckvidd med 2500kg släpkärra. (som jag inte får dra)
Så,är inte intresserad av att köpa eldriven transportbil,och ser inget behov av att göra det inom en överskådlig tid.?
Jag menade att jag med en eldriven transportbil inte får dra 2500kg...vilket jag får och gör med min idag....Dumt att köpa en bil som du inte får dra släpvagnen du ändå inte ska köra med, helt klart!
@1888 du hade rätt. Här är beviset. Volvo SUV är inget annat än premium.Visa bilaga 589471
Urvalet vid fotografering var begränsat.Fast just den modellen kan diskuteras ?
Min bil är 8 år nu i november och jag tittar på elbilar som är ca 3 år gamla. Nya har lite lång lev tid..Det är nog svårt att få en ekonomisk uppsida jämfört med en snart 10 år gammal bil om man jämför med en helt ny.
Det som ofta är billigare är skatten (speciellt jämfört med malusbilar men även äldre), service (men gamla bilar kan man ju serva själv) och bränslet förstås.
Kör man 5000+ mil om året så kan det ändå vara en OK affär ekonomiskt även jämfört med en äldre men med bara 1700 mil tror jag det är svårare att räkna hem det.
Beror också lite på din laddsituation. Laddar man hemma och kan köra timspotpris går det ofta att komma ner i ett snittpris på under 1 kr / kWh, då blir bränslekostnaden försumbar för arbetspendling. Måste man däremot förlita sig på publika laddare blir det dyrare eller mycket dyrare beroende på vad du har för utbud nära. Om det ens finns något.
Jag jämför med 3 år gamla elbilar nu. Nya har lite lång lev tid =D
Jag kan ladda hemma till fastpris på 60 öre. Vid laddning på publika laddare hade kalkylen sett riktigt illa ut.
Men då är det så att man måste värdera lyxen att ha en nyare bil för att det skall "löna" sig med elbil. Eller att man kör väldigt mycket mer än mig.
Ja det lär väl bli ohållbart att byta hela batteripacket inom kort när fler elbilar åldras. Men hittils har man ju sett en del skräckartiklar om att Tesla vill ha typ 170k för att fixa batteriet oavsett hur litet felet varit med följd att en del av de tidiga model S redan är skrotade på grund av det.Tyvärr har ju begpriserna åkt upp lite, för ett par år sen fick du en eGolf eller eUp för rätt rimliga pengar begagnat.
Men jag tycker det är som du säger. Vi har valt att bara ha en bil (och en lastcykel) och har därmed lite mer utrymme att lägga på en bil som klarar "allt". Men kalkylen bygger också på att vi behåller den länge, minst de 8 år som det är garanti på batteri och drivlina.
Batteribyte tror jag inte man ska bli helt avskräckt av. Tidigare har de alltid bytt hela batteriet, ofta mot ett reparerat, för att sedan reparera de som tas ur. Antagligen för att det går fortare. Men det börjar dyka upp företag som reparerar batterierna också och det blir klart billigare. Lär ju bli vanligare dessutom.
Ja det lär väl bli ohållbart att byta hela batteripacket inom kort när fler elbilar åldras. Men hittils har man ju sett en del skräckartiklar om att Tesla vill ha typ 170k för att fixa batteriet oavsett hur litet felet varit med följd att en del av de tidiga model S redan är skrotade på grund av det.
Det skall väl dock sägas att det endast är dessa model S av årsmodell 13-14 som än så länge är utom garantitid av alla bilar som tesla sålt (förutom roadster). Det återstår väl med andra ord att de hur mycket bättre de nyare bilarna håller i längden?Grufman har ett informativt inlägg om batterireparationer på sin FB.
Roadster 1.0 har grymt mycket problem med batterierna också. Men det var ju inte riktigt en massproducerad bil. De har utlovat uppdaterade batteripack till dem men det verkar av förklarliga skäl inte så prioriterat.
Om man läser Grufmans post så ska man läsa hela! Och det finns företag som reparerar batteripackarna nu, närmast är nog Oslo men de åker ut på jobb också.
Roadster 1.0 har grymt mycket problem med batterierna också. Men det var ju inte riktigt en massproducerad bil. De har utlovat uppdaterade batteripack till dem men det verkar av förklarliga skäl inte så prioriterat.
Om man läser Grufmans post så ska man läsa hela! Och det finns företag som reparerar batteripackarna nu, närmast är nog Oslo men de åker ut på jobb också.
Skulle vara kul att se frekvensen av motorer, lådor och kamkedjehaverier VW har haft de senaste tio åren ??Absolut, jag har läst hela och vet att dom reserverar sig att det enbart gäller S 13-14. Dom har väl fått skit av Tesla tidigare för någon post dom gjorde om dåligt byggda bakluckor som tar in vatten så dom är säkert försiktiga att inte vara sakliga.
Men motsvarande problem kommer säkert drabba fler märken/bilar, då tekniken är relativt ny och man sannolikt kommer överge gammal teknik till förmån för ny och lämnar en del gamla elbilar värdelösa när batteriet ger upp.
En motor eller växellåda byter man ju för 30k mot en bättre begagnad på vilken verkstad som helst. Lite dyrare och meckigare med en äldre tesla med paj batterier även om det såklart kommer poppa upp många nya verkstäder för batterier inom några år.Skulle vara kul att se frekvensen av motorer, lådor och kamkedjehaverier VW har haft de senaste tio åren ??
Som vanligt är det väl ??som styr, dom har det rätt knapert har jag hört!Läste hela men tyckte inte det var solkart varför de nyare är bättre mer än att det står att det är bättre kemi, utan belägg. Är det tesla som sagt att de gamla är dåliga? Varför valde tesla dåliga batterier och visste de redan 2015 att de var dåliga eftersom de bytte? Varför har de inte gjort recall eller förlängt garantier på early adopters i så fall. Eller i alla fall fixat ett snyggare sätt att lösa problemet än att montera in gamla batterier under garantitid.
Skulle vara kul att se frekvensen av motorer, lådor och kamkedjehaverier VW har haft de senaste tio åren ??
De har tydligen arbetats fram en lösning i Finland för krånglande Teslor... ;)
Känns som en tidsfråga innan det kommer batteripackslösningar från tredje part som inte kostar lika mycket som bilen.
Min bil är 8 år nu i november och jag tittar på elbilar som är ca 3 år gamla. Nya har lite lång lev tid..
Jag kan ladda hemma till fastpris på 60 öre. Vid laddning på publika laddare hade kalkylen sett riktigt illa ut.
Men då är det så att man måste värdera lyxen att ha en nyare bil för att det skall "löna" sig med elbil. Eller att man kör väldigt mycket mer än mig.
Tesla verkar ju generellt inte vara så roliga att ha att göra med när nåt går fel. Även de som köper bilen ny verkar de behandla som skit, så att de skulle bry sig om andra- eller tredjehandsköpare känns långsökt.Läste hela men tyckte inte det var solkart varför de nyare är bättre mer än att det står att det är bättre kemi, utan belägg. Är det tesla som sagt att de gamla är dåliga? Varför valde tesla dåliga batterier och visste de redan 2015 att de var dåliga eftersom de bytte? Varför har de inte gjort recall eller förlängt garantier på early adopters i så fall. Eller i alla fall fixat ett snyggare sätt att lösa problemet än att montera in gamla batterier under garantitid.
Till slutet av 2024. Tills dess måste jag installera en kamin..Hur länge kan du ladda för 60 öre?
Mitt fastpris på 48 öre går ut i månadsskiftet.
Inte sköj!
Har rörligt så håller på med kaminen nuTill slutet av 2024. Tills dess måste jag installera en kamin..
Rörligt och eldar i brasinsatsen som är i öppna spisen varje dag.....3,5 kubik ved ska nog klara vintern.Till slutet av 2024. Tills dess måste jag installera en kamin..
Japp, Toyota är premium på sitt sätt! ?Dags att köpa en trisslott tror jag. Två dagar i rad och inte samma bil.Visa bilaga 589724
130 tkr för batteribyte låter ändå "billigt" jag har fått göra tre garantiåtgärder av större dignitet på GTE.
Mekatronikenhet=100 tkr enligt VW
Infotainmentburken (stereon)=40 tkr
Tätning av batteriet, bärgad till Gävle och borta tre dagar= okänd kostnad.
Hade ju varit sådär roligt om bilen var min på riktigt..
En tidigare bil jag köpte begagnad fick jag med kvitto på navigationssystemet efter att det blivit stulet. Det hade kostat ca 100k att återinstallera enligt BMW. Det måste vara ett sätt för biltillverkarna att mjölka försäkringbolagen och hålla äldre bilar borta från vägarna. Som före detta volvoarbetare så vet jag ju hur shockerande lite biltillverkare betalar för ingående delar till en bil.130 tkr för batteribyte låter ändå "billigt" jag har fått göra tre garantiåtgärder av större dignitet på GTE.
Mekatronikenhet=100 tkr enligt VW
Infotainmentburken (stereon)=40 tkr
Tätning av batteriet, bärgad till Gävle och borta tre dagar= okänd kostnad.
Hade ju varit sådär roligt om bilen var min på riktigt..
De säger ju att de fått ordning på DSG-lådorna nu, VW..
Byta hela infotainmentsystemet kostar 10-15k hos Tesla, många som har äldre bilar har uppgraderat till nyare.
En tidigare bil jag köpte begagnad fick jag med kvitto på navigationssystemet efter att det blivit stulet. Det hade kostat ca 100k att återinstallera enligt BMW. Det måste vara ett sätt för biltillverkarna att mjölka försäkringbolagen och hålla äldre bilar borta från vägarna. Som före detta volvoarbetare så vet jag ju hur shockerande lite biltillverkare betalar för ingående delar till en bil.
De säger ju att de fått ordning på DSG-lådorna nu, VW.. Det fanns flera orsaker till att jag inte var så sugen på att äga Touranen även om det var en mkt trevlig bil. DGS-lådan, långa serviceintervall, lätt skeptisk till en 1.4 liters turbomotor med 150hk effektuttag i längden även om det fungerade väldigt bra så länge jag hade den.
Byta hela infotainmentsystemet kostar 10-15k hos Tesla, många som har äldre bilar har uppgraderat till nyare.
Jsg körde 16k mil utan problem med dsg7 i min 2019 skoda. Vilken modell det var vet jag dock inte.Det var väl 7-stegad DSG-låda med torrlamellkoppling som var problemet och jag tror inte den finns kvar i nya bilar. Är inne på min 4:e bil med DSG-låda och inte haft några problem trots 10.000mil med den nämnda 7-stegslådan.
Opel OmegaDen största kombin / SUV (mest bagage) som drar minst soppa (gärna bensin) under 100k?
Den största kombin / SUV (mest bagage) som drar minst soppa (gärna bensin) under 100k?
Opel Omega
Ja SUV går nog bort, kollar på Skoda Superb och liknande nu, lite synd för gillar att sitta högt, men bränsleförbrukning kommer få styra.SUV = mindre utrymme en kombi om man generaliserar lite. CUV kan ju vara ett alternativ, det är ofta det man får köpa idag om man egentligen vill ha en kombi, verkar betyda halvkombi i många fall :-)
Låter perfekt, kör sällan över 100km/h då Transportern idag blir sanslöst dyr och trivs med det körsättet, mindre stress osv. Har kollat på den, ska kika vad som finns beggat!Tjena!
Omega och drar minst soppa i samma mening ?
Rätt svårt att hitta en snål bensinare under 100 som är stor. Ett bra alternativ är V70 D2, diesel men snål nått så förbannat. Jag körde min på en bra bit under halvliter, då var den ändå sliten hade gått 19' när jag köpte den och sålde den efter tre år och då kört 10'
På långresa gick det att komma ner till ärliga 0,35(!)!
Största nackdelen är att man behöver nedförsbacke, medvind och en kilometer för att köra om en långtradare. 116hk i så stor bil är rätt klent. Men kör man lugnt och inte har bråttom så går det hur fint som helst.