[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sharan och Touran (säkert Golf+ också) sitter man högt i jämfört med Golf och Passat. Grym busskänsla i Touranen vi hade efter Audi A6 som hade både sportchassi och sportstolar. Samma sak att byta från Model 3 till Model Y.

Men... jag gillar busskänslan :)

Vilken Volvo var det som hade problem med partikelfiltret, det kunde väl leda till att motorn rusade av sig själv har jag för mig?

Edit: verkar vara 1,6 och 2,0 innan 2011.

Senast ändrad:
Vilken Volvo var det som hade problem med partikelfiltret, det kunde väl leda till att motorn rusade av sig själv har jag för mig?

Tjena!

Det var dom femcylindriga, men inte pga partikelfilter, dom tryckte upp motorolja i cylindrarna vilket då fungerade som bränsle.

Orsaken var väl att tråget fylldes av oförbränt bränsle, pga att avgasreningen inte fungerade av olika anledningar kanske.

Orsaken var väl att tråget fylldes av oförbränt bränsle, pga att avgasreningen inte fungerade av olika anledningar kanske.

Dom 4-cylindriga franska motorerna alltså.

Volvos kvalitet, driftsäkerhet och enkla reparerbarhet för hemmamekare låg på topp fram till och med 1998 med sista årsmodellen av 945. En rostfri lågmilad Classic hade inte varit fel att ha i garaget.

Mvh "gubbe" ?

850ee80f-a95b-47fa-89df-e71f3a83a3f7.jpeg

Får prisskillnaden på lokala macken till 28,57 % mellan diesel och bensin just nu, går kanske räkna hem en bensin som drar mer då trots att man bara kör 1000 mil per år.

Dom 4-cylindriga franska motorerna alltså.

Tjena!

Har nog inte så mycket med att det är franska motorer, för problemet finns (precis som jag mindes) på femmorna också.

D2 jag rekomenderade är just en av de franska motorerna, men är det en V70 D2 så är den efter 2011 och har inte det problemet. Min var en 1,6D från 2011 men hade ju aldrig några sådana problem.

Just den PSA motorn sitter i precis hur mycket bilar som helst, Peugeot, Citroen, Volvo, Ford, Mini och Mitsubishi har använt den.
Lustigt nog är det bara Volvo som haft problemet med rusningarna så vitt jag vet. Det och att dom har haft det med femmorna också säger mig att det är Volvos programvara som ställer till det.

Får prisskillnaden på lokala macken till 28,57 % mellan diesel och bensin just nu, går kanske räkna hem en bensin som drar mer då trots att man bara kör 1000 mil per år.
Frågan är ju hur länge du tänker ha bilen. När reduktionsplikten återställs till eu-nivå lär en stor del av den där skillnaden försvinna, ex.vis här i Italien där jag befinner mig nu verkar skillnaden vara ca 2 kr jmf med nästan 7 kr i Sverige. Som jag förstått är det om ett drygt år (1 Jan 2024) reduktionsplikten planeras återställas till eu-nivå.

Tjena!

Focus är ingen laståsna, men Mondeo är det.
Aha. Kollade inte så noga. Snabbgooglade och hittade nån uppgift (oklart vilka årsmodeller) att Focus lastade fler liter än V70 både utan och med fällda säten. Sen behöver ju inte bilen vara bra att lasta eller köra med last för det ?

/J

Ford Focus och Mondeo kombi lastar väl hyfsat (i klass med V70 har jag för mig) och borde finnas med skapligt snål bensinare inom budget.

Typ en sån här (360 kr i skatt)

/J
Mondeon är svårslagen, i alla fall den 07:a jag hade innan. Bodde i den på en semester i Frankrike, hade två 29" MTBs i bilen samtidigt som vi sov. Tror det är typ Skoda Superb som kan mäta sig med just den last-mässigt idag.

Aha. Kollade inte så noga. Snabbgooglade och hittade nån uppgift (oklart vilka årsmodeller) att Focus lastade fler liter än V70 både utan och med fällda säten. Sen behöver ju inte bilen vara bra att lasta eller köra med last för det ?

/J
Intressant, man kanske lurar sig då. Syrran har en Focus och den ser verkligen inte stor ut.

Frågan är ju hur länge du tänker ha bilen. När reduktionsplikten återställs till eu-nivå lär en stor del av den där skillnaden försvinna, ex.vis här i Italien där jag befinner mig nu verkar skillnaden vara ca 2 kr jmf med nästan 7 kr i Sverige. Som jag förstått är det om ett drygt år (1 Jan 2024) reduktionsplikten planeras återställas till eu-nivå.
Minst 5 år är nog tanken!

Misstänkte att det var så, har undrat var alla privatleasade bilar som tvunget måste lämnas igen tar vägen (vet folk som velat köpa loss sin, men fått blankt nej, har sedan inte sett den öht på beg.marknaden). Känns ju extra bra att vi skattebetalare pyntar in miljöbonusar i det hela också, för att snabba på omställningen av den svenska bilparken. Tjena.

Fast det står inget om är det skulle vara bonusbilar som förvinner ut nu.

Många (nya och beg) elbilar är billigare i Tyskland nu t.ex Tesla och VW så det vore märkligt om de gick dit.

Enligt Trafikanalys ser det ut så här. Ganska tydligt att stora andelar av de laddbara bilarna försvinner ut ur landet (att det är låg andel för de nyaste årsmodellerna förklaras av att de inte hunnit exporteras än)
83578687-E16D-4B49-8D01-5B8CBE2AC147.png

Vi får väl se framåt, med nuvarande prisläge är jag skeptisk till det. Men det svänger ju fort också.

Misstänkte att det var så, har undrat var alla privatleasade bilar som tvunget måste lämnas igen tar vägen (vet folk som velat köpa loss sin, men fått blankt nej, har sedan inte sett den öht på beg.marknaden). Känns ju extra bra att vi skattebetalare pyntar in miljöbonusar i det hela också, för att snabba på omställningen av den svenska bilparken. Tjena.
De får väl kvitta det på biståndet då.

Återkom gärna med ett par regnr så kan vi ju spåra de där bilarna!
Man får ”alltid” köpa loss om man vill, men det är ju inte till något kompispris som förr i världen.

Ps, om 7 år är kanske din BMW olaglig ?

Återkom gärna med ett par regnr så kan vi ju spåra de där bilarna!
Man får ”alltid” köpa loss om man vill, men det är ju inte till något kompispris som förr i världen.

Ps, om 7 år är kanske din BMW olaglig ?
Nej, det får man inte. Jag litar mer på vad mina vänner säger än vad du påstår.
Det du påstår i din sista mening är t.ex. fullständigt fel, och visar återigen vilken dålig koll du har.

Ville köpa loss vår Sharan men det var nogo, gick inte enligt bilfirman. Verkar vara nått nytt påfund

Enligt Trafikanalys ser det ut så här. Ganska tydligt att stora andelar av de laddbara bilarna försvinner ut ur landet (att det är låg andel för de nyaste årsmodellerna förklaras av att de inte hunnit exporteras än)
Visa bilaga 590705
Det är väl inte så konstigt att elbilar och elhybrider säljs på export när gemene man är precis lika skeptiska till elbilar som du själv? Inte sett ett positivt eller ens neutralt inlägg i frågan från ditt konto i någon av elbilstrådarna på detta forum.

Det grämer mig att [onämnbara krafter] fimpat fin kärnkraft inom landets gränser men att med skattemedel subventionera ny, dyr, lokalt utsläppsfri teknik har jag svårt att se problemet med. Värderas fordonen högre utomlands så är det ju där de hamnar till slut men det är knappast [onämnbar kraft]s fel. Det är marknaden.

Synd är det hur som helst, då den Svenska elmixen har co2-utsläpp i absolut världklass. Det är här elbilarna borde köras, inte i Tyschkland etc där elen har tre-fyra gånger vårt koldioxidavtryck. Men återigen, du och många andra vill ju köra diesel så det är vad det är.

Är VW nörd så kört VW mesta delen av mitt liv.

Började mitt cykelliv med en Golf GTI 16V - 86 när jag var singel. Perfekt fälla baksätet så kan du få in två cyklar där. Hade alltid takräcke på oftast då med en windsurfingbräda på. Bilen gick till skroten vid 28.000 mil rosten tog den. Maskinellt gick den bra. Riktigt härlig bil om man skall köra i alperna.

Nästa bil en VW Corrado VR6 - 92 då med ett ned fällt baksäte, plats med två cyklar. Kamkedja med spännare och skenor byta vid 17.000 mil. Har gått 25.000 mil idag och har den sparad i ett varmgarage. En helt underbar bil att köra :-) Ett Autobahnlok som den är byggd för.

Nästa VW en Passat 3bg 1,8T - 02 och med familj. Mer utrymme men mer problem med bilen. Oljetrycksproblem bla. Men fungerar som A-traktor i familjen nu. Oljesilen och oljepumpen är bytt bilen har gått 26.000 mil. Svag koppling.

Nu en VW Tiguan mk2 - 17 GT 2.0 DSG TDI 4-motion.
Härlig bil att köra långt med men för hög att ha cyklar på taket med oss som är under 1.70 :-)
Dragkrok finns så V-räcke bak finns men gillar inte att köra längre sträckor med det. Annars en problemfri bil än så länge 13.000 mil

Lite kort men har ni frågor så svarar jag gärna.

Ville köpa loss vår Sharan men det var nogo, gick inte enligt bilfirman. Verkar vara nått nytt påfund
Precis det som hänt mina bekanta också. Det gick inte ens att diskutera, det var blankt nej. Och som du säger, det är de senaste 1-2 åren detta kommit, helt korrelerat med att beg.priserna (och tydligen exporten) skjutit i höjden.

Jag lovar det är mycket få som hellre ser avgashoj än elhoj på stigarna.
Sen tillkommer ju det där med att inte hålla på med sånt man inte får. Där finns det också grader i helvetet avseende hur mycket det påverkar. Men bränsledrivna och eldrivna mc hör inte hemma i skog, utan skall vara på väg eller bana beroende på registrering eller inte.

Tänkte mer på cykel vs elcykel.
Att jämställa en vanlig cykel med en bensin/dieselbil i jämförelse med elalternativ är ungefär lika relevant som att tycka att det vore konstigt att en elbilsägande klassisk gitarrist inte byter till elgitarr.

Att jämställa en vanlig cykel med en bensin/dieselbil i jämförelse med elalternativ är ungefär lika relevant som att tycka att det vore konstigt att en elbilsägande klassisk gitarrist inte byter till elgitarr.
Läs orginalinlägget istället för fri tolkning.
Elbilar är ok för happyister men elcyklar inte. Lite dubbelmoral

Läs orginalinlägget istället för fri tolkning.
Elbilar är ok för happyister men elcyklar inte. Lite dubbelmoral
Nja. Elbil är alternativ till bil driven med förbränningsmotor. Dvs motordrivna i båda fallen. Elcykel framförs väl oftast som alternativ till vanlig cykel. Dvs motordrivet vs muskeldrivet. Så din ”jämförelse” haltar en hel del.
Talar vi dessutom cykling i terräng tillkommer ju den allemansrättsliga aspekten med motordrivet, som Hasse#7 mycket riktigt påpekar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp