[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Berätta att du är gammal utan att berätta att du är gammal ??gillar att sitta högt
Någon miljonprogramstaxi typ sharan tänker jag på.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Berätta att du är gammal utan att berätta att du är gammal ??gillar att sitta högt
Berätta att du är gammal utan att berätta att du är gammal ??
Golf+ är väl det gubbigaste man kan köra, men man sitter bra i den. Dock inte något bagageutrymme att tala om som halvsyskonet Tiguan.Sharan och Touran (säkert Golf+ också) sitter man högt i jämfört med Golf och Passat.
Vilken Volvo var det som hade problem med partikelfiltret, det kunde väl leda till att motorn rusade av sig själv har jag för mig?
Dom 4-cylindriga franska motorerna alltså.Orsaken var väl att tråget fylldes av oförbränt bränsle, pga att avgasreningen inte fungerade av olika anledningar kanske.
![]()
Volvos diesel tokvarvar under färd
Volvo har problem med skenande motorer. Orsaken uppges vara slarv med att fylla på additiv som förbränner sotpartiklar.www.vibilagare.se
![]()
VARNING: Livsfarlig motor i Volvo
På väg hem till Laxå rusade Volvons dieselmotor och bilen skenade. Tobias Larsson lyckades få stopp på bilen, men fick höra motorn tokrusa tills den skar. Reparationen kostar 34 000 kronor – och Volvo står inte för en enda krona, trots att felet är känt.teknikensvarld.expressen.se
Orsaken var väl att tråget fylldes av oförbränt bränsle, pga att avgasreningen inte fungerade av olika anledningar kanske.
![]()
Volvos diesel tokvarvar under färd
Volvo har problem med skenande motorer. Orsaken uppges vara slarv med att fylla på additiv som förbränner sotpartiklar.www.vibilagare.se
![]()
VARNING: Livsfarlig motor i Volvo
På väg hem till Laxå rusade Volvons dieselmotor och bilen skenade. Tobias Larsson lyckades få stopp på bilen, men fick höra motorn tokrusa tills den skar. Reparationen kostar 34 000 kronor – och Volvo står inte för en enda krona, trots att felet är känt.teknikensvarld.expressen.se
Dom 4-cylindriga franska motorerna alltså.
Frågan är ju hur länge du tänker ha bilen. När reduktionsplikten återställs till eu-nivå lär en stor del av den där skillnaden försvinna, ex.vis här i Italien där jag befinner mig nu verkar skillnaden vara ca 2 kr jmf med nästan 7 kr i Sverige. Som jag förstått är det om ett drygt år (1 Jan 2024) reduktionsplikten planeras återställas till eu-nivå.Får prisskillnaden på lokala macken till 28,57 % mellan diesel och bensin just nu, går kanske räkna hem en bensin som drar mer då trots att man bara kör 1000 mil per år.
Får prisskillnaden på lokala macken till 28,57 % mellan diesel och bensin just nu, går kanske räkna hem en bensin som drar mer då trots att man bara kör 1000 mil per år.
Ford Focus och Mondeo kombi lastar väl hyfsat (i klass med V70 har jag för mig) och borde finnas med skapligt snål bensinare inom budget.
Typ en sån här (360 kr i skatt)
/J
Aha. Kollade inte så noga. Snabbgooglade och hittade nån uppgift (oklart vilka årsmodeller) att Focus lastade fler liter än V70 både utan och med fällda säten. Sen behöver ju inte bilen vara bra att lasta eller köra med last för det ?Tjena!
Focus är ingen laståsna, men Mondeo är det.
Mondeon är svårslagen, i alla fall den 07:a jag hade innan. Bodde i den på en semester i Frankrike, hade två 29" MTBs i bilen samtidigt som vi sov. Tror det är typ Skoda Superb som kan mäta sig med just den last-mässigt idag.Ford Focus och Mondeo kombi lastar väl hyfsat (i klass med V70 har jag för mig) och borde finnas med skapligt snål bensinare inom budget.
Typ en sån här (360 kr i skatt)
/J
Intressant, man kanske lurar sig då. Syrran har en Focus och den ser verkligen inte stor ut.Aha. Kollade inte så noga. Snabbgooglade och hittade nån uppgift (oklart vilka årsmodeller) att Focus lastade fler liter än V70 både utan och med fällda säten. Sen behöver ju inte bilen vara bra att lasta eller köra med last för det ?
/J
Minst 5 år är nog tanken!Frågan är ju hur länge du tänker ha bilen. När reduktionsplikten återställs till eu-nivå lär en stor del av den där skillnaden försvinna, ex.vis här i Italien där jag befinner mig nu verkar skillnaden vara ca 2 kr jmf med nästan 7 kr i Sverige. Som jag förstått är det om ett drygt år (1 Jan 2024) reduktionsplikten planeras återställas till eu-nivå.
Finns en lösning till när elen slutar fungera:De har tydligen arbetats fram en lösning i Finland för krånglande Teslor... ;)
Visa bilaga 589635
Känns som en tidsfråga innan det kommer batteripackslösningar från tredje part som inte kostar lika mycket som bilen.
MSN
www.msn.com
De får väl kvitta det på biståndet då.Misstänkte att det var så, har undrat var alla privatleasade bilar som tvunget måste lämnas igen tar vägen (vet folk som velat köpa loss sin, men fått blankt nej, har sedan inte sett den öht på beg.marknaden). Känns ju extra bra att vi skattebetalare pyntar in miljöbonusar i det hela också, för att snabba på omställningen av den svenska bilparken. Tjena.
Återkom gärna med ett par regnr så kan vi ju spåra de där bilarna!Misstänkte att det var så, har undrat var alla privatleasade bilar som tvunget måste lämnas igen tar vägen (vet folk som velat köpa loss sin, men fått blankt nej, har sedan inte sett den öht på beg.marknaden). Känns ju extra bra att vi skattebetalare pyntar in miljöbonusar i det hela också, för att snabba på omställningen av den svenska bilparken. Tjena.
Nej, det får man inte. Jag litar mer på vad mina vänner säger än vad du påstår.Återkom gärna med ett par regnr så kan vi ju spåra de där bilarna!
Man får ”alltid” köpa loss om man vill, men det är ju inte till något kompispris som förr i världen.
Ps, om 7 år är kanske din BMW olaglig ?
Det är väl inte så konstigt att elbilar och elhybrider säljs på export när gemene man är precis lika skeptiska till elbilar som du själv? Inte sett ett positivt eller ens neutralt inlägg i frågan från ditt konto i någon av elbilstrådarna på detta forum.Enligt Trafikanalys ser det ut så här. Ganska tydligt att stora andelar av de laddbara bilarna försvinner ut ur landet (att det är låg andel för de nyaste årsmodellerna förklaras av att de inte hunnit exporteras än)
Visa bilaga 590705
(jag får rätta mig själv, Tyskland har drygt 10ggr co2-footprint jmf Sverige atm)Tyschkland etc där elen har tre-fyra gånger vårt koldioxidavtryck.
Lustigt att så många på happy förordar elbil men hatar elhoj ;)
Precis det som hänt mina bekanta också. Det gick inte ens att diskutera, det var blankt nej. Och som du säger, det är de senaste 1-2 åren detta kommit, helt korrelerat med att beg.priserna (och tydligen exporten) skjutit i höjden.Ville köpa loss vår Sharan men det var nogo, gick inte enligt bilfirman. Verkar vara nått nytt påfund
Sen tillkommer ju det där med att inte hålla på med sånt man inte får. Där finns det också grader i helvetet avseende hur mycket det påverkar. Men bränsledrivna och eldrivna mc hör inte hemma i skog, utan skall vara på väg eller bana beroende på registrering eller inte.Jag lovar det är mycket få som hellre ser avgashoj än elhoj på stigarna.
Tänkte mer på cykel vs elcykel.Jag lovar det är mycket få som hellre ser avgashoj än elhoj på stigarna.
Tänkte mer på cykel vs elcykel.
Tänkte mer på cykel vs elcykel.
Att jämställa en vanlig cykel med en bensin/dieselbil i jämförelse med elalternativ är ungefär lika relevant som att tycka att det vore konstigt att en elbilsägande klassisk gitarrist inte byter till elgitarr.Tänkte mer på cykel vs elcykel.
Läs orginalinlägget istället för fri tolkning.Att jämställa en vanlig cykel med en bensin/dieselbil i jämförelse med elalternativ är ungefär lika relevant som att tycka att det vore konstigt att en elbilsägande klassisk gitarrist inte byter till elgitarr.
Nja. Elbil är alternativ till bil driven med förbränningsmotor. Dvs motordrivna i båda fallen. Elcykel framförs väl oftast som alternativ till vanlig cykel. Dvs motordrivet vs muskeldrivet. Så din ”jämförelse” haltar en hel del.Läs orginalinlägget istället för fri tolkning.
Elbilar är ok för happyister men elcyklar inte. Lite dubbelmoral