[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tänk om man kunde dricka en liter diesel och få ut all den energin på en timme..
Eller käka en urankuts, den innehåller lika mycket energi som 800 liter diesel.
EE2DC16A-B669-4C0F-95F6-6422A177FE9B.jpeg

Nu har jag inte synat den i fläsket.

Tittade faktiskt in i VW Showroom vid Norrmalmstorg när jag cyklade till jobbet, den är ändå rätt stor. Har inte kollat måtten men den är mycket större än Touranen och känns lite större än Sharan också.

Vore inte det allra, allra bästa att kunna äta vanlig mat men kunna kärnklyva den i magen, dvs ha ett mat-drivet kärnkraftverk invändigt? Verkar så tråkigt att äta uran.
Fast å andra sidan räcker väl en ärta väldigt långt då så det blir inte så mycket att smörja kråset med iaf.

1 liter bensin innehåller ca 9,1kWt, mänsklig effektivitet ut i pedaler ligger runt 22%, alltså skulle en cyklist kunna leverera ca 2000w kontinuerligt i en timme om hen drevs på en liter bensin. Det ger dock inte mer än runt 93,5km/t för Ganna i velodromen (enligt lite gissningar med https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html )
Det ger ju typ 0,1 liter/milen, om det stämmer någorlunda så är det inte illa för den farten :)

Hur var förbrukningen enligt färddator? Känns som den måste vara "törstig"?

Verkar förvånansvärt ok ändå. Inte M3-klass men bättre än många (trängre) SUV:ar. Enligt Teslabjörns räckviddstest drog den 206 Wh/km i 90 och 302 Wh/km i 120 under icke-optimala förhållanden.

Tyvärr är barnen så stora att vi inte behöver sjusits längre. Sjukt sugen på en Buzz annars ?

/J

Tjena!

Provade precis iD Buzz.. Minskade inte suget.
Jag gick mest runt och trånade kring den precis när jag köpte reservdelar till Transportern, den är ju verkligen pytteliten i jämförelse, men då har jag en Transporter Kombi (långa), men ska väl inte jämföras egentligen.

Jag gick mest runt och trånade kring den precis när jag köpte reservdelar till Transportern, den är ju verkligen pytteliten i jämförelse, men då har jag en Transporter Kombi (långa), men ska väl inte jämföras egentligen.

Tjena!

Nej, skulle mer säga att den är ett alternativ till Caddy Maxi.

Tjena!

Nej, skulle mer säga att den är ett alternativ till Caddy Maxi.
Väldigt stort habegär oavsett bara genom att kolla på den, ska se om jag hinner testa den nästa vecka. Känns som en helt optimal "göra-allt-bil". En sak jag tänkte på när man kunde jämföra olika modeller var hur mycket sämre finish den va på lacken på många nya elbilar inne på VW, jämfört med något år äldre andra modeller. Samtliga gick att se supertydligt med apelsinskal i lacken, känns som något man vill slippa på en så dyr bil, men misstänker att dom gjort hemläxan och gemene man är nöjd så länge det är en svinstor display innuti ;)

Verkar förvånansvärt ok ändå. Inte M3-klass men bättre än många (trängre) SUV:ar. Enligt Teslabjörns räckviddstest drog den 206 Wh/km i 90 och 302 Wh/km i 120 under icke-optimala förhållanden.

Det är ändå priset man får betala för den icke optimala formen. Har snittat under 170Wh/km (rapporterat av bilen) under de 1000 mil MY rullat sen somras.

Inte ens i motorvägsfart+ är det över 250Wh/km (fast jag är ingen som ligger och pressar i 150 ska jag väl säga).

Tycker originallacken på de flesta bilar är mer eller mindre apelsinskalig.
Ja, skiljer en del mellan märken, men dessa tyckte jag stack ut. Förvånansvärt ofta markant skillnad på kulör på olika paneler med, förstår att det är för att en kofångare lackas i en annan fabrik osv. Svårt att sluta tänka på när man väl börjat spana.

Får nog skaffa elbil snarast. Idag/inatt ar elpriset negativt pga av god blåst. Tänk att få betalt för att ladda bilen!

Synd att inte iD Buzz är en elhybrid, hade kopt den direkt isåfall

Företaget ser över förmånsbilarna nu, antagligen typ dess vara eller icke vara. Vi har ju en jäkligt hög svansföring ang elbilar/laddhybrider. Ska bli intressant att se om dom håller fast vid det även när priserna går upp.

Rimlig lösning är ju en höjning av TCO eller att ta fram några konceptbilar som är förhandlade till bättre priser och med mer eller mindre fast utrustningsnivå. Blir ju mindre jidder då..

Verkligen märkligt rapporterat av nyheter etc. -Ni får betalt för att förbruka el!

Nja, av elhandlaren månne men nätägaren ska ju ha ca 0,75 öre/kWh så knappast. Jag räknar med 1,5 kr/kWh för nät och handel.
Sedan är det väl kanske på sin höjd 10% som har timprisavtal och kan dra nytta av det, så man undrar hur många som blir lurade och bränner på järnet nu utan att fatta att de ändå får betala månadens medelpris för all el de förbrukar under månaden...

Ja, skiljer en del mellan märken, men dessa tyckte jag stack ut. Förvånansvärt ofta markant skillnad på kulör på olika paneler med, förstår att det är för att en kofångare lackas i en annan fabrik osv. Svårt att sluta tänka på när man väl börjat spana.

Plats och plåt är bra färgmatchade på vår bil (vit pearl) en locket till dragöglan fram drar rätt mycket åt det gula hållet. Och har man väl sett det går det inte att ose!

Sedan är det väl kanske på sin höjd 10% som har timprisavtal och kan dra nytta av det, så man undrar hur många som blir lurade och bränner på järnet nu utan att fatta att de ändå får betala månadens medelpris för all el de förbrukar under månaden...

Det hjälper ju till för att dra ner snittpriset så helt tokigt är det inte ändå.

Vi har timpris och sänker nog kostnaden med 10-20% med det, trots att det bara är disk och tvätt som går på billiga timmar. Och i kronor och ören är det inte mycket, eftersom elräkningen normalt sett ligger på runt 400 kr.

Men den stora fördelen tycker jag ärligt talat är att jag hela tiden kan se vad det kostat hittills under månaden. Med rörligt månadspris har man ju ingen aning förrän fakturan kommer.

I teorin kan jag ju ladda bilen via hemmaabonnemanget också, har trefasuttag, portabel trefasladdare och parkering nära vår fasad. Men än så länge laddar jag i brf-garaget till en kostnad av 1.8 kr / kWh.

Blir det inte fler och fler. Hos oss får man inte välja har man ny mätare och rörligt så får man timpris. Och dom säger att dom flesta mätare ska vara bytta under detta år.

Blir det inte fler och fler. Hos oss får man inte välja har man ny mätare och rörligt så får man timpris. Och dom säger att dom flesta mätare ska vara bytta under detta år.
Vadå får inte välja? Jag får ju välja bolag, och flera bolag erbjuder ju både rörligt avtal och timprisavtal, så det verkar väldigt konstigt om jag ska tvingas på timpris om jag inte aktivt valt det.

Vadå får inte välja? Jag får ju välja bolag, och flera bolag erbjuder ju både rörligt avtal och timprisavtal, så det verkar väldigt konstigt om jag ska tvingas på timpris om jag inte aktivt valt det.
Har man rörligt med det lokala bolaget så är det timpris. Man gör inget aktivt val om man har dom som elleverantör utan flyttas till timme när det är möjligt som jag förstått det. Är Boo energi. För oss passar det ändå bra med Tim så har inte lagt ner så mycket energi.

Har en manuellt växlad Peugeot 508 årsmodell 2013. (Samma motor) Helt otroligt hur man kan få en så stor bil att dra så lite soppa.
Har faktiskt börjat spana lite på 508:an, verkar svårslagen sett till pris, storlek och förbrukning i spannet jag kikar efter. Hur upplever du kvaliten?

Har man rörligt med det lokala bolaget så är det timpris. Man gör inget aktivt val om man har dom som elleverantör utan flyttas till timme när det är möjligt som jag förstått det. Är Boo energi. För oss passar det ändå bra med Tim så har inte lagt ner så mycket energi.
Ja, men då är det ju inget tvång. Man har alltid rätt att välja elleverantör, det kan inte nätbolaget (vilket jag antar är vad du menar med ”lokala bolaget”) sätta stopp för, då bryter de mot lagen.
F.ö. om du inte gjort nåt aktivt val kan det vara värt att kolla upp vad du verkligen betalar, så att du inte sitter med ett tillsvidare-avtal (timpris eller inte) som brukar vara riktigt dåliga då bolagets påslag ovanpå börspriset är väldigt högt.

Ja, men då är det ju inget tvång. Man har alltid rätt att välja elleverantör, det kan inte nätbolaget (vilket jag antar är vad du menar med ”lokala bolaget”) sätta stopp för, då bryter de mot lagen.
F.ö. om du inte gjort nåt aktivt val kan det vara värt att kolla upp vad du verkligen betalar, så att du inte sitter med ett tillsvidare-avtal (timpris eller inte) som brukar vara riktigt dåliga då bolagets påslag ovanpå börspriset är väldigt högt.
Vi har inte tillsvidarepris, min poäng var att med vissa elleverantörer så styrs Tim eller schablon av vilken mätare du har vid rörligt avtal( och inte något du kan välja) och vad jag förstått så är planen att alla med rörligt pris ska över på timpris för att man ska få marknaden att fungera.

Vi har inte tillsvidarepris, min poäng var att med vissa elleverantörer så styrs Tim eller schablon av vilken mätare du har vid rörligt avtal( och inte något du kan välja) och vad jag förstått så är planen att alla med rörligt pris ska över på timpris för att man ska få marknaden att fungera.

Nja, det där låter lite fult och lurigt. Många nätbolag hävdar dock att om du har bytt till timpris så kan du inte sedan byta tillbaka. Skulle vara märkligt om man på så sätt tvingar på kommande ägare ett specifikt prisavtal så det är klart att det går att ändra igen. Dock tror jag att ändringar etc är mycket manuellt arbete hos nätägaren.

Har faktiskt börjat spana lite på 508:an, verkar svårslagen sett till pris, storlek och förbrukning i spannet jag kikar efter. Hur upplever du kvaliten?
Köpte min när den var 6 år gammal och hade gått 15000 mil. Nu är den 10 år och har gått 22500 mil. Det jag har behövt göra med bilen som inte kan räknas som service/slitdelar är att reparera elhissmekanismen vänster fram och bak, koppla ur bältesvarnaren bak då den blev fuktskadad samt byta ett hjullager. (Anser man att även hjullager är slitdelar så kan man ju stryka det från listan)

Jag ringde Vattenfall för ja i höst var det iaf, och sa jag ville ha rörligt. De sa att javisst det kan vi fixa. Men du kan aldrig byta tillbaka sen.. Varför inte? Näe det kommer inte att gå teckna sen sa de. Jag har inte fått första fakturan än men tror jag lyckats flytta en del till natten (varmvatten framför allt)

Edit: timpris menar jag

Nja, det där låter lite fult och lurigt. Många nätbolag hävdar dock att om du har bytt till timpris så kan du inte sedan byta tillbaka. Skulle vara märkligt om man på så sätt tvingar på kommande ägare ett specifikt prisavtal så det är klart att det går att ändra igen. Dock tror jag att ändringar etc är mycket manuellt arbete hos nätägaren.
Jo lite dålig information var det, men tror det kom mitt i vår flytt så var mycket som var stökigt. Jag tror vi snart bara har Tim eller fast pris. Vad jag förstått är det redan så i Finland.

Jo lite dålig information var det, men tror det kom mitt i vår flytt så var mycket som var stökigt. Jag tror vi snart bara har Tim eller fast pris. Vad jag förstått är det redan så i Finland.

Du säger ”vår” så jag antar att det finns andra vuxna i hushållet - om du ångrar dig helt eller bara vill byta handelsavtal går det att ställa en respektive för nätavtalet. Och då kan man ju byta elhandlare samtidigt till någon som kanske accepterar månadsmedel om ni nu är intresserade av det. För familjefriden hemma har mitt fastprisavtal varit det absolut bästa ?

Det låter väldigt märkligt. Visst, det behövs en ny mätare för att kunna debutera timpris, men även rörligt månadspris är ju en funktion av timpriset, det är ju bara att räkna fram. Så det är nog mest retorik fr bolagen, kanske för att slippa byta mätare innan de rullar ut dem brett.
Vattenfall är f.ö. på gång att byta mätare i vårt hus, får se om det påverkar mitt avtal med Storuman energi. Har hittills inte sett nåt i informationen fr Vattenfall att mätaren i sig skulle tvinga på oss timpris, enbart att den ger möjlighet att välja timprisavtal.

Du säger ”vår” så jag antar att det finns andra vuxna i hushållet - om du ångrar dig helt eller bara vill byta handelsavtal går det att ställa en respektive för nätavtalet. Och då kan man ju byta elhandlare samtidigt till någon som kanske accepterar månadsmedel om ni nu är intresserade av det. För familjefriden hemma har mitt fastprisavtal varit det absolut bästa ?
Vi var på g mot timavtal ändå, gick bara lite snabbare nu ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp