[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Fossil-XC90 väger 2700+ kg. Verkar vara en trend..
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast det är väl totalvikt som listas där (gross weight), medan EX90s 2.8 ton är tjänstevikt (som väl motsvaras av curb weight). EX90s totalvikt ligger gissningsvis en bra bit över 3 ton.Fossil-XC90 väger 2700+ kg. Verkar vara en trend..
Med ram!
En stor och tung bil som man sitter högt får åtminstone (en del av) bilköparna att känna sig både tryffare och säkrare, det påstås åtminstone vara en av anledningarna att amerikanska familjer övergav volvokombi som familjetransportör och i gick över till stora SUVar.Krocksäkerhetsmässigt kan det väl inte heller vara bra med hög vikt? Och nu tänker jag på alla inblandade, inte bara Volvons passagerare.
medhögre vikt så ökar krafterna vid kollision F=maKrocksäkerhetsmässigt kan det väl inte heller vara bra med hög vikt? Och nu tänker jag på alla inblandade, inte bara Volvons passagerare.
Jag kan ju hålla med om att det säkert finns annat som har mer nytta/kr, men i dagsläget verkar ambitionen väldigt väldigt låg... det hade varit mer övertygande om pengarna hade satsats i annan åtgärd, men det har vi ej settStudier visar också att det är en väldigt ineffektiv åtgärd mätt i sparad CO2 per satsad krona. Dvs om man verkligen vill göra nåt för klimatet, kan pengarna användas bättre.
Jag anar att denna informationen hjälper TS att ta beslutet att det bästa är att inte köpa ngn bil alls.Jag kan ju hålla med om att det säkert finns annat som har mer nytta/kr, men i dagsläget verkar ambitionen väldigt väldigt låg... det hade varit mer övertygande om pengarna hade satsats i annan åtgärd, men det har vi ej sett
Ah sorry, ledsen för att jag postade första inlägget i tråden som inte är 100% relevant för TS bilvalJag anar att denna informationen hjälper TS att ta beslutet att det bästa är att inte köpa ngn bil alls.
Nu har ju visserligen nästan exakt samma summa som man sparar på slopad bonus satsats på en helt annan åtgärd, nämligen subventionerat fossilbränsle.Jag kan ju hålla med om att det säkert finns annat som har mer nytta/kr, men i dagsläget verkar ambitionen väldigt väldigt låg... det hade varit mer övertygande om pengarna hade satsats i annan åtgärd, men det har vi ej sett
Nu har jag inte hört att de framfört detta som argument, jag nämnde bara fakta som studier visat vilket skulle kunna vara en bakgrund till beslutet.Nu har ju visserligen nästan exakt samma summa som man sparar på slopad bonus satsats på en helt annan åtgärd, nämligen subventionerat fossilbränsle.
Jag tror att argumentet att bidraget var innefektivt ur miljösynpunkt därmed faller ganska platt.
Men du har ju redan köpt bil nu ?Ojoj, snart blir tråden stängd. Det vore synd tycker jag.
Stämmer det där verkligen? Cayennen var knappast den enda frukten av Wendelin Wiedekings omstrukturering av Porsche.Tjena!
Porsche hade kursat om dom inte släppt Cayenne.
Stämmer det där verkligen? Cayennen var knappast den enda frukten av Wendelin Wiedekings omstrukturering av Porsche.
Fina siffror men det verkar som att polestar 2 single motor har något lägre förbrukning vid 20% högre snitthastighet jämfört med zoe’n (högra tabellen för tripmätare, bild nedan)En bild från idag. Förbrukning Zoe, blandkörning 80, 70, 50, 40, 60, 30 km/h. Kan vara bra som en påminnelse om att små elbilar gör skillnad på pendling.
Visa bilaga 593053
Vadå? Att Cayennen knappast var den enda frukten av Wendelin Wiedekings omstrukturering av Porsche?Tjena!
Ganska välkänt ja.
Samtidigt är bilen en fantastisk uppfinning och jag önskar verkligen att även mina barn skall få chansen till ett vettigt bilägande. Känns som att vi just nu befinner oss i en historisk brytningstid när det gäller bilens framtid. Skrämmande och spännande.Smartare: färre bilar och mer kollektivt och car sharing TBH. Det finns ingen magisk lösning som gör att alla familjer kan ha (minst) en bil och samtidigt inte belasta klimatet, och det kommer inte komma.
Vadå? Att Cayennen knappast var den enda frukten av Wendelin Wiedekings omstrukturering av Porsche?
Ser bra ut. Men i min högst personliga definition handlar pendling med bil om en person med en resväg som kräver bil för att alternativ saknas. Svårt att motivera en jättebil där.Fina siffror men det verkar som att polestar 2 single motor har något lägre förbrukning vid 20% högre snitthastighet jämfört med zoe’n (högra tabellen för tripmätare, bild nedan)
bilens vikt 2 ton
luftmostånd ökar som bekant med kvadraten så om du pendlar i 110+ långa avstånd köp tesla model 3 och om du bor några mil från jobb i en stad spelar varken vikt eller aero speciellt stor roll. EX90 är tung men lär bli en av de säkraste bilar man kan köpa för pengar. Koldioxidutsläppen minskar vi genom att köra på el och satsa utvecklingspengar på att ta fram batterier med betydligt lägre utsläpp än idag. Streta emot så länge ni vill… eller återinför elbilspremielikande subventioner och låt utvecklingen gå framåt. Hisingen engineering är bra för klimatet och om man motsätter sig det, så åtminstone för Sveriges ekonomi.
Visa bilaga 593219
Ja och nej. Om personen behöver bil även för andra ändamål, så är det för miljön oftast bättre med en bil som löser alla behoven istf flera olika.Ser bra ut. Men i min högst personliga definition handlar pendling med bil om en person med en så resväg som kräver bil för att alternativ saknas. Svårt att motivera en jättebil där.
Nu har ju visserligen nästan exakt samma summa som man sparar på slopad bonus satsats på en helt annan åtgärd, nämligen subventionerat fossilbränsle.
Jag tror att argumentet att bidraget var innefektivt ur miljösynpunkt därmed faller ganska platt.
Märklig molotovcocktail. Nästan alla tittar på sina egna behov och sin ekonomi i första hand. Sen kommer frågan om vem som primärt betalar, jag själv, banken, leasingbolaget eller jobbet. Sen kommer frågan om behov som skall täckas. Först därefter börjar tex miljöaspekter komma. De flesta el och laddhybridsägare i denna tråd har kommit på att de hittills åker billigare än tidigare. Detta utan att tumma på behov för mycket och med miljövinst på köpet. Sen finns det såklart folk som vill maxa sin skrytbil på uppfarten eller ha all lyx när man kör, men de är enligt mig få här. Suckandet handlar mer om att vi nu går tillbaka mot the Dark Ages trots att det är en återvändsgränd. Sen blir ju alla bilar dyrare i månadskostnad nu och oavsett får man betala mer eller kompromissa. Mig spelar det ingen roll, jag har äldre elbilar och har aldrig använt bidrag till det.Jag har inget emot elbilar,kanske inte på G att köpa en själv i närtid,men handlar inte om vare sej ekonomi eller att jag avskyr dom.
Och har en undran,kanske inte hör hit,men ändå....
Hypotetiskt......OM man köpte,(eller leasade,är väl det alla gör?) en skapligt dyr elbil för 2-3 år sedan,en fläskig elbil som grannen blir avis på.
Och med hjälp av bidraget fick man en månadskostnad man hade råd med,man kunde ju köpa en "för dyr" bil,men månadskostnaden blev ok ändå.
Och om leasingen går ut,säg typ nu i December,och man måste leasa en ny,lösa den eller lämna tillbaka.....blir det inte så att om man ska ha en likvärdig bil har månadskostnaden skjutit i höjden för motsvarande bil?
Dvs för att för att behålla sin nivå på bil,blir det rejält dyrare?
Kan detta vara en liten orsak att det blir ramaskri bland elbilsägarna/presumativa köparna?
Man måste gå ner i nivå/prisklass vid bilköp?
Inte kunna köpa en fullsmetad bil,utan en vanlig basicbil?
Tror personligen att merparten av elbilsköparna har köpt elbil ENDAST pga det blir ett billigare inköp och ägande än fossilbil,sen att man kan slå sej för bröstet och säga man räddar världen,plus man kan peka på alla vårdslösa,miljöförnekande fossilbilsägare blir ju en bra bonus....men egna ekonomin är den primära orsaken!
Därför knorras det nu höglljutt,inte att det blir mindre som köper elbil när bidraget försvann och miljön drabbas,,utan det blir dyrare att behålla samma standard man har.....egna plånboken drabbas,det är viktigare än miljön!!
Nja,man har ju läst flertalet inlägg där suckandet endast handlat om att det blir dyrare i månaden....och även i flertal tidigare trådar har elbilen motiverats med miljöaspekten som enda orsak,inte sin ekonomiska vinning.Märklig molotovcocktail. Nästan alla tittar på sina egna behov och sin ekonomi i första hand. Sen kommer frågan om vem som primärt betalar, jag själv, banken, leasingbolaget eller jobbet. Sen kommer frågan om behov som skall täckas. Först därefter börjar tex miljöaspekter komma. De flesta el och laddhybridsägare i denna tråd har kommit på att de hittills åker billigare än tidigare. Detta utan att tumma på behov för mycket och med miljövinst på köpet. Sen finns det såklart folk som vill maxa sin skrytbil på uppfarten eller ha all lyx när man kör, men de är enligt mig få här. Suckandet handlar mer om att vi nu går tillbaka mot the Dark Ages trots att det är en återvändsgränd. Sen blir ju alla bilar dyrare i månadskostnad nu och oavsett får man betala mer eller kompromissa. Mig spelar det ingen roll, jag har äldre elbilar och har aldrig använt bidrag till det.
Bara en tidsfråga....är för tillfället inne och jobbar på ett ställe där det i samarbete med 2 stora tillverkare inom bilindustrin utvecklas teknik för att minska "sekundära utsläpp" för att klara dom kommande kraven.Grejer på G! Egentligen inte oväntat.
Sveriges Radio: Förslaget: Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar - Nyheter (Ekot).
![]()
Förslaget: Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar | Sveriges Radio
EU-kommissionens vill se skärpta regler för tyngre fordon som bussar och lastbilar och för vissa personbilar beroende på bränslet.sverigesradio.se
Om en person som har bestämt sig för att köpa en ny bil köper en elbil så är ju det bättre för dig och för mig. Vi vinner på det iom att vi får renare luft! Vad spelar det då för roll om köparen får posera lite? Låter som petty drama...Tror personligen att merparten av elbilsköparna har köpt elbil ENDAST pga det blir ett billigare inköp och ägande än fossilbil,sen att man kan slå sej för bröstet och säga man räddar världen,plus man kan peka på alla vårdslösa,miljöförnekande fossilbilsägare blir ju en bra bonus....men egna ekonomin är den primära orsaken!
Därför knorras det nu höglljutt,inte att det blir mindre som köper elbil när bidraget försvann och miljön drabbas,,utan det blir dyrare att behålla samma standard man har.....egna plånboken drabbas,det är viktigare än miljön!!
Må så vara....handlar mer för mej om hyckleriet bland många elbilsägare om deras enorma miljötänk.?Om en person som har bestämt sig för att köpa en ny bil köper en elbil så är ju det bättre för dig och för mig. Vi vinner på det iom att vi får renare luft! Vad spelar det då för roll om köparen får posera lite? Låter som petty drama...
Men herregud. OM alla satte miljön i första rum och alltid tog superinformerade altruistiska beslut så skulle inga politiska styrmedel behövas från början. Släpp det där nu.Må så vara....handlar mer för mej om hyckleriet bland många elbilsägare om deras enorma miljötänk.?
Haha...jadå inga probs,släpper elbilarna nu,dumt av mej att trampa på ömma tår.?Men herregud. OM alla satte miljön i första rum och alltid tog superinformerade altruistiska beslut så skulle inga politiska styrmedel behövas från början. Släpp det där nu.
Elbilar i sig är absolut ingen öm tå för mig, jag är inte intresserad av någon bil öht och jag tycker att det vore vettigare att satsa mer på kollektivtrafik och tåg. Men du verkar inte kunna släppa den där typen av känsloargument, så jag tror att dom ömma tårna är på dina fötter.Haha...jadå inga probs,släpper elbilarna nu,dumt av mej att trampa på ömma tår.?
Var vi inte överens att släppa det nu?Elbilar i sig är absolut ingen öm tå för mig, jag är inte intresserad av någon bil öht och jag tycker att det vore vettigare att satsa mer på kollektivtrafik och tåg. Men du verkar inte kunna släppa den där typen av känsloargument, så jag tror att dom ömma tårna är på dina fötter.
Hur är det med bilars hela livscykel? Får man tillgång till någon vettig info när man köper en ny bil idag gällande det? Alltså hela kedjan från tillverkning till skrot, förlåt, återvinning!Bara en tidsfråga....är för tillfället inne och jobbar på ett ställe där det i samarbete med 2 stora tillverkare inom bilindustrin utvecklas teknik för att minska "sekundära utsläpp" för att klara dom kommande kraven.
Har arbetats på under relativt lång tid,så att alla fordon,inkl elbilar kommer bli föremål för rigorösa utsläppskrav mer än ur avgasröret är inget konstigt.
Nja,man har ju läst flertalet inlägg där suckandet endast handlat om att det blir dyrare i månaden....och även i flertal tidigare trådar har elbilen motiverats med miljöaspekten som enda orsak,inte sin ekonomiska vinning.
Finns dock många som är "ärliga" med orsak till sitt val av elbil,men många hävdar att vi är på väg till avgrunden miljömässigt med slopat bidrag,när egna plånboken är det enda man tänker på.
Ok, förlåt. Jag pratade givetvis om nya bilar. Och för ordningens skulle så var det ju inga elbilar 2010, så ert argument fallet ändå.Från https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek
Lätta lastbilar, lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) som togs i trafik första gången den 1 januari 2011 eller senare beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut. Om det saknas uppgift om fordonets koldioxidutsläpp, fastställs den administrativt genom en särskild beräkningsmetod.
Läs mer om hur den koldioxidbaserade fordonsskatten beräknas.
Fordon som tagits i trafik före den 1 januari 2011 beskattas i stället utifrån skattevikt; fordonets totalvikt.
"ert argument"?Ok, förlåt. Jag pratade givetvis om nya bilar. Och för ordningens skulle så var det ju inga elbilar 2010, så ert argument fallet ändå.
Vilket säger en hel del om vilket ras som sker. Att det ens finns Porschar med fler än två dörrar är en seger för ekonomernas syn på världen. Som tekniker och fordonsentusiast så får det mig att må illa. Det är en ful VW SUV, inget annat.Tjena!
Att Cayenne var den största anledningen till att Porsche överlevde menar jag. Boxster var första steget, men Cayenne drog in dom riktigt stora pengarna.
Varför lät de priset falla ner till 13-14kr under pandemin isf?Sen, det är väl ingen som tror att det är några andra än oljebolagen som sätter drivmedelspriset? Dom räknar på vad vi är beredda att betala. Skatt, tillsatser mm är sekundärt. Nån som minns tramset med resturangmomsen?
Varför lät de priset falla ner till 13-14kr under pandemin isf?
Däremot kan ju Opec styra råoljepriset till ganska
Lockdown. Sälja där det gick att sälja. Och dyrt med lager osvVarför lät de priset falla ner till 13-14kr under pandemin isf?
Däremot kan ju Opec styra råoljepriset till ganska stor del.