[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
El, stor, 40-45 mil och under 500 000 låter omöjligt tycker jag. Men jag blir också glad om det finns något sådant alternativ.

Billigaste Ioniq 5 på Blocket ligger fortfarande en bit över 500 k, men det kanske inte är så långt bort att det går att hitta en under...
Har inte testat själv, men baksätet ska väl vara bra (och är skjutbart om man behöver prioritera last).

Edit: men man får nog inte köra så snabbt om man ska komma 40 mil.

/J

Billigaste Ioniq 5 på Blocket ligger fortfarande en bit över 500 k, men det kanske inte är så långt bort att det går att hitta en under...
Har inte testat själv, men baksätet ska väl vara bra (och är skjutbart om man behöver prioritera last).

Edit: men man får nog inte köra så snabbt om man ska komma 40 mil.

/J
Klen bagage på den.

Artikel om tester av energiåtgång för att hålla värmen i en elbil i sträng kyla.

En stor fördel är att elbilen alltid startar, även i mycket sträng kyla. När de började testa elbilar var många skeptiska till hur bilen skulle klara kylan.
– Då var det faktiskt en ganska lustig upplevelse att gå ut till en elbil i minus -37, starta den och bara rulla iväg. Testar man det med en förbränningsbil är det inte ens säkert att den tänder till.”

En stor fördel är att elbilen alltid startar, även i mycket sträng kyla. När de började testa elbilar var många skeptiska till hur bilen skulle klara kylan.
– Då var det faktiskt en ganska lustig upplevelse att gå ut till en elbil i minus -37, starta den och bara rulla iväg. Testar man det med en förbränningsbil är det inte ens säkert att den tänder till.”
Nu har ju motorvärmare funnits sedan 40-talet, så i praktiken är ju inte det där nåt problem. Åtminstone inte för vettiga bilägare.

Men bra och informativ artikel i övrigt, vintertid kan man alltså räkna med ca 60% av uppgiven WLTP-räckvidd idag.

Jag tycker nog det är en fördel att man inte behöver tänka på sådant som motorvärmare.. Inte för att jag brukar använda det men det är ju bra om det är riktigt kallt.

Ja, det är inte så många bilar du kan hitta i den prisklassen begagnade som är både jättestora och har lång räckvidd.

Sen kan man fundera över hur lång räckvidd man egentligen behöver, när, och hur nära 0% man känner sig trygg med att landa. Runt 5% tycker jag känns väldigt skönt att ha kvar.

Hade alltid problem med det med min förra diesel :)

Men även en elbil har väl diffar och knutar så viss mjukstart är klart bra i -30 ändå.

Nu har ju motorvärmare funnits sedan 40-talet, så i praktiken är ju inte det där nåt problem. Åtminstone inte för vettiga bilägare.

Men bra och informativ artikel i övrigt, vintertid kan man alltså räkna med ca 60% av uppgiven WLTP-räckvidd idag.
Om du inte kör en L200. Inte mycket till vinterbil när det börjar att bli vinter på riktigt.

Det är ju inte alltid det finns någonstans att ansluta motorvärmare heller, eller ens alla bilar som har det.

Men enda gången jag varit med om kyla av den magnituten så startade bensinsubarun utan problem. Den var dock inte så pigg på att röra på sig till en början, växellådan och kopplingen ville inte arbeta som vanligt :-)

Det är ju inte alltid det finns någonstans att ansluta motorvärmare heller, eller ens alla bilar som har det.

Men enda gången jag varit med om kyla av den magnituten så startade bensinsubarun utan problem. Den var dock inte så pigg på att röra på sig till en början, växellådan och kopplingen ville inte arbeta som vanligt :-)

-35 är det kallaste jag startat i. Mycket glad att min far sa åt mig att lämna bilen i neutral. Den fick stå på tomgång tills den var varm nog och sen drog jag iväg i ettan, innan jag hade hunnit få i tvåans växel så stod jag redan still igen ?.

• Gilla
Reactions: Bsk
Under minus 30 är kallt på riktigt. Då vill iaf inte jag ge mig ut på vägarna i onödan även om det givetvis har hänt ett antal gånger. Om man blir stående så kan det fort otrevligt och bilen tycker inte om det.
Minus 25 är inte alls samma (upplevda?) påfrestning.

Räckte med -26°C för att bilen inte skulle gå igång en gång , hade ingen tillgång motorvärmare. Klart den hade startat med ett bättre batteri men det var liksom inga problem i -15°C.

Defa och Calix har till de flesta, det ska nog vara en väldigt exotisk bil för att det inte ska finnas. Däremot har det ju med åren blivit allt färre bilägare som tar kostnaden/omaket att låta installera det.

Defa och Calix har till de flesta, det ska nog vara en väldigt exotisk bil för att det inte ska finnas. Däremot har det ju med åren blivit allt färre bilägare som tar kostnaden/omaket att låta installera det.

Jo, det var det jag menade, inte så många som installerar längre. Sen känns det som att det är mest blockvärmare numera, det borde vara mycket sämre än en klassisk värmare som värmer oljan i tråget? Men det är bara min magkänsla och den har ju varit fel förut..

Finns faktiskt även batterivärmare från några av tillverkarna, den tanken är inte så dum. I vår BRF är motorvärmaruttagen "gratis" så det vore ju klart mera rättvist att värma batteriet från det uttaget.. :-)

Allt är inte bra med elbilar men det måste väl änåd va en fördel i om man kan skita i allt vad motorvärmare heter? Inte för att det är en så stor grej men.

Med tanke på att ett par per år man känner eller träffar på inte får igång bilen när det är -10 i tre dagar så kan man inte säga något som ”motorvärmare har funnits sedan 40-talet”, då derbyt samma sak som med el elbil som ju är så dåligt… man behöver tillgång till el.
Allt jag har haft med dieselvärmare har inte ens haft motorvärmare… men då ska man ju också ha friskt batteri.

Minns en vecka i Funäsfjällen med minus 34 som lägst. Många lät sina bilar stå hela veckan till söndagen när de skulle startas för hemfärd. Bilbärgaren hade ganska fullt upp.
Vi hade jobbat hela veckan med batteriladdare, motorvärmare och uppstart men vi kom hem också. Grannens bil fick åka bärgare för att tinas upp.

Skulle aldrig köpa en fossilbil utan elektrisk värmare...

Nja, i många fall kräver det också en stor plånbok eftersom alla inte har ett eluttag vid parkeringsplatsen.
När jag för ett par vintrar sedan, före pandemin, kollade vad det skull kosta att installera en bränslevärmare i den bil jag hade då började priserna på 28.500 SEK!

Med tanke på att ett par per år man känner eller träffar på inte får igång bilen när det är -10 i tre dagar så kan man inte säga något som ”motorvärmare har funnits sedan 40-talet”, då derbyt samma sak som med el elbil som ju är så dåligt… man behöver tillgång till el.
Allt jag har haft med dieselvärmare har inte ens haft motorvärmare… men då ska man ju också ha friskt batteri.
Nu är ju motorvärmarens syfte inte primärt att få igång bilen när det är svinkallt, utan den gör ju nytta redan fr nollgradigt och nedåt, både för bränsleförbrukning, utsläpp, och framförallt motorns hållbarhet och livslängd. Men ja, jag är ju inte förvånad att just du hör till dem som hoppat över den, trots att du bor på breddgrader där den gör nytta i princip varje dag fr november till mars.

Nja, i många fall kräver det också en stor plånbok eftersom alla inte har ett eluttag vid parkeringsplatsen.
När jag för ett par vintrar sedan, före pandemin, kollade vad det skull kosta att installera en bränslevärmare i den bil jag hade då började priserna på 28.500 SEK!
Bensin?
Ofta så är svensksålda dieselbilar sålda med dieselvärmare, även om man inte kryssat för det tillvalet vid inköp, som mest behöver aktiveras för att kunna användas som motorvärmare.
Sitter det en sådan i så brukar det inte bli många tusenlappar för att använda den som programmerbar värmare.

En motorvärmare gör viss nytta även vid plusgrader. Så här tycker tex Audi

Diesel.
Svensksåld, tillverkad i Europa och med fabriksinstallerad elmotorvärmare (på hyfsad effekt uppmätt av mig till ~500W) och även med kupévärmaruttag.
Men ingen bränslevärmare.
Okej, då kanske det är så att bränslevärmaren plockas bort när man kryssar i elvärmaren från fabrik?
Varit med om flera jobbilar där det suttit en dieselvärmare monterad utan möjlighet att styra den då chefen inte valt till det på bilen i fråga.
Sedan så har det eftermonterats elvärmare när bilen kommit till handlaren.

Är inte bränslevärmare rätt kassa för miljön med tanke på att de bränner soppa utan rening (väl?). Men det kanske kompenseras av att motorn och katalysator/partikelfilter mm kommer upp i temp snabbare efter start? Men kanske bra ur LCA-perspektiv om bilen håller längre också.

/Johan

Okej, då kanske det är så att bränslevärmaren plockas bort när man kryssar i elvärmaren från fabrik?
Det verkar variera mellan märkena och då kanske även mellan modellerna. Jag har haft tre bilar av samma märke. Tillverkade mellan 2010-2017, två diesel en bensin
Ingen har haft bränslevärmare men alla har haft fabriksmonterade elmotorvärmare med kupévärmaruttag.

Funderar på en id4 gtx eller köpa en begagnad bmw 5 serie. Men den där fjällresan vi gör varje år spökar. Hur många gånger behöver man ladda på väg upp till fjällen, 50 mil resa med en fullpackad id.4 med takbox vintertid? Tilläggsfråga, ni som har gjort en sådan resa, hur lång tid tar det? Min gissning är 7-8 h med elbil, 6h med diesel.

Funderar på en id4 gtx eller köpa en begagnad bmw 5 serie. Men den där fjällresan vi gör varje år spökar. Hur många gånger behöver man ladda på väg upp till fjällen, 50 mil resa med en fullpackad id.4 med takbox vintertid? Tilläggsfråga, ni som har gjort en sådan resa, hur lång tid tar det? Min gissning är 7-8 h med elbil, 6h med diesel.

Tjena!

Om det tar fyra timmar extra ToR en gång per år så är inte det som skulle styra mitt bilval. Såpass gott om tid har man. Har man inte det så borde man kan se över sina prioriteringar.

Jag testade den bilen i ABRP appen med en förbrukning på 250 Wh/km och en utetemperatur på -5. Sträckan jag valde var Linköping-Idre och då rekommenderar appen att två laddstopp på totalt 30 min. Men det kan bero på var man åker och vilka hastigheter som gäller.

Beror väl på hur du använder bilen i övrigt också. Om mycket kortkörningar i och kring stad utgör huvuddelen så är väl elbilen vettig, givet att du vill lägga mycket på fast kostnad och har bra möjlighet till hemmaladdning. Om du använder bilen mindre i vardagen och främst för lite längre turer ex.vis på helgerna så skulle iaf jag föredra en lägre fast kostnad och lite högre kostnad när den används, dvs BMW:n.

Sträckkör man alltid utan att stanna för mat eller kisspaus så blir skillnaden större, så är det.

Mitt bästa tips är att tvinga alla i bilen att kissa när man laddar, då sparar man in kommande stopp :) (barn har en tendens att inte vara ett dugg kissnödiga fem minuter innan det är panik så visst mått av tvång kan behövas).

Jag testade den bilen i ABRP appen med en förbrukning på 250 Wh/km och en utetemperatur på -5. Sträckan jag valde var Linköping-Idre och då rekommenderar appen att två laddstopp på totalt 30 min. Men det kan bero på var man åker och vilka hastigheter som gäller.
Testade ABRP och då sa den att jag behövde ladda i 25 minuter i -5grader. EVnavigation.com har en annan uppfattning där krävs 2 laddningar iaf. Men om jag matar in kortare räckvidd (200km) för att kompensera för minusgrader och takbox så blir det nästan 9h körning, men jag vet ju inte vad som är vettigt här.

Alla har inte tillgång till motorvärmare ?

Sträckkör man alltid utan att stanna för mat eller kisspaus så blir skillnaden större, så är det.

Mitt bästa tips är att tvinga alla i bilen att kissa när man laddar, då sparar man in kommande stopp :) (barn har en tendens att inte vara ett dugg kissnödiga fem minuter innan det är panik så visst mått av tvång kan behövas).
kanske går att planera på ett vettigt sätt, frågan är hur många stopp man måste göra? Ingen med verklig erfarenhet? kisspauserna är ju ändå bara på några få minuter så det är oftast försumbart. Är ju helt ok om man gör ett stopp för att käka och ladda, men sen är nog tålamodet slut. Då kommer det bara vara negativt att äga elbil. Om man spontant vill åka upp över en weekend så lär man ju inte drömmma om att göra en sådan resa med elbil om man måste stanna flera timmar för att ladda.

Jag blir också fascinerad över det här med kisspauser. För mig är en sådan max 2 minuter.

Jag kör regelbundet en sträcka på 50 mil och har ett laddställe med bra mat ungefär mitt på sträckan. Jag laddar och käkar och efter en knapp timme rullar jag vidare. Helt problemfritt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp