Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då finns det ingen bil som passar dina parametrar. 450-500k med lång räckvidd och gott om utrymme och ingen VAG och ingen Tesla, då är det tomt.Inga kineselbilar, brr
Klen bagage på den.Billigaste Ioniq 5 på Blocket ligger fortfarande en bit över 500 k, men det kanske inte är så långt bort att det går att hitta en under...
Har inte testat själv, men baksätet ska väl vara bra (och är skjutbart om man behöver prioritera last).
Edit: men man får nog inte köra så snabbt om man ska komma 40 mil.
/J
Nu har ju motorvärmare funnits sedan 40-talet, så i praktiken är ju inte det där nåt problem. Åtminstone inte för vettiga bilägare.”
En stor fördel är att elbilen alltid startar, även i mycket sträng kyla. När de började testa elbilar var många skeptiska till hur bilen skulle klara kylan.
– Då var det faktiskt en ganska lustig upplevelse att gå ut till en elbil i minus -37, starta den och bara rulla iväg. Testar man det med en förbränningsbil är det inte ens säkert att den tänder till.”
”
En stor fördel är att elbilen alltid startar, även i mycket sträng kyla. När de började testa elbilar var många skeptiska till hur bilen skulle klara kylan.
– Då var det faktiskt en ganska lustig upplevelse att gå ut till en elbil i minus -37, starta den och bara rulla iväg. Testar man det med en förbränningsbil är det inte ens säkert att den tänder till.”
Om du inte kör en L200. Inte mycket till vinterbil när det börjar att bli vinter på riktigt.Nu har ju motorvärmare funnits sedan 40-talet, så i praktiken är ju inte det där nåt problem. Åtminstone inte för vettiga bilägare.
Men bra och informativ artikel i övrigt, vintertid kan man alltså räkna med ca 60% av uppgiven WLTP-räckvidd idag.
Det är ju inte alltid det finns någonstans att ansluta motorvärmare heller, eller ens alla bilar som har det.
Men enda gången jag varit med om kyla av den magnituten så startade bensinsubarun utan problem. Den var dock inte så pigg på att röra på sig till en början, växellådan och kopplingen ville inte arbeta som vanligt :-)
Det är ju inte alltid det finns någonstans att ansluta motorvärmare heller, eller ens alla bilar som har det.
Men enda gången jag varit med om kyla av den magnituten så startade bensinsubarun utan problem. Den var dock inte så pigg på att röra på sig till en början, växellådan och kopplingen ville inte arbeta som vanligt :-)
Defa och Calix har till de flesta, det ska nog vara en väldigt exotisk bil för att det inte ska finnas. Däremot har det ju med åren blivit allt färre bilägare som tar kostnaden/omaket att låta installera det.Det är ju inte alltid det finns någonstans att ansluta motorvärmare heller, eller ens alla bilar som har det.
Varför inte? Nåt som går att köra på Hvo? Kanske en C4 picasso/spacetourer?Kanske ska mellanlanda på en äldre fossilbil i väntan på https://www.hyundai.se/om-oss/ioniq-7
Defa och Calix har till de flesta, det ska nog vara en väldigt exotisk bil för att det inte ska finnas. Däremot har det ju med åren blivit allt färre bilägare som tar kostnaden/omaket att låta installera det.
Nja, i många fall kräver det också en stor plånbok eftersom alla inte har ett eluttag vid parkeringsplatsen.Nu har ju motorvärmare funnits sedan 40-talet, så i praktiken är ju inte det där nåt problem. Åtminstone inte för vettiga bilägare.
Nu är ju motorvärmarens syfte inte primärt att få igång bilen när det är svinkallt, utan den gör ju nytta redan fr nollgradigt och nedåt, både för bränsleförbrukning, utsläpp, och framförallt motorns hållbarhet och livslängd. Men ja, jag är ju inte förvånad att just du hör till dem som hoppat över den, trots att du bor på breddgrader där den gör nytta i princip varje dag fr november till mars.Med tanke på att ett par per år man känner eller träffar på inte får igång bilen när det är -10 i tre dagar så kan man inte säga något som ”motorvärmare har funnits sedan 40-talet”, då derbyt samma sak som med el elbil som ju är så dåligt… man behöver tillgång till el.
Allt jag har haft med dieselvärmare har inte ens haft motorvärmare… men då ska man ju också ha friskt batteri.
Bensin?Nja, i många fall kräver det också en stor plånbok eftersom alla inte har ett eluttag vid parkeringsplatsen.
När jag för ett par vintrar sedan, före pandemin, kollade vad det skull kosta att installera en bränslevärmare i den bil jag hade då började priserna på 28.500 SEK!
Diesel.Bensin?
Allt under 90 grader är kallstart!En motorvärmare gör viss nytta även vid plusgrader. Så här tycker tex Audi
Guider
Din Bil är Sveriges största auktoriserade återförsäljare av Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Škoda, SEAT, CUPRA och Porsche.audi.dinbil.se
Okej, då kanske det är så att bränslevärmaren plockas bort när man kryssar i elvärmaren från fabrik?Diesel.
Svensksåld, tillverkad i Europa och med fabriksinstallerad elmotorvärmare (på hyfsad effekt uppmätt av mig till ~500W) och även med kupévärmaruttag.
Men ingen bränslevärmare.
Det verkar variera mellan märkena och då kanske även mellan modellerna. Jag har haft tre bilar av samma märke. Tillverkade mellan 2010-2017, två diesel en bensinOkej, då kanske det är så att bränslevärmaren plockas bort när man kryssar i elvärmaren från fabrik?
Funderar på en id4 gtx eller köpa en begagnad bmw 5 serie. Men den där fjällresan vi gör varje år spökar. Hur många gånger behöver man ladda på väg upp till fjällen, 50 mil resa med en fullpackad id.4 med takbox vintertid? Tilläggsfråga, ni som har gjort en sådan resa, hur lång tid tar det? Min gissning är 7-8 h med elbil, 6h med diesel.
Jag testade den bilen i ABRP appen med en förbrukning på 250 Wh/km och en utetemperatur på -5. Sträckan jag valde var Linköping-Idre och då rekommenderar appen att två laddstopp på totalt 30 min. Men det kan bero på var man åker och vilka hastigheter som gäller.Funderar på en id4 gtx eller köpa en begagnad bmw 5 serie. Men den där fjällresan vi gör varje år spökar. Hur många gånger behöver man ladda på väg upp till fjällen, 50 mil resa med en fullpackad id.4 med takbox vintertid? Tilläggsfråga, ni som har gjort en sådan resa, hur lång tid tar det? Min gissning är 7-8 h med elbil, 6h med diesel.
Beror väl på hur du använder bilen i övrigt också. Om mycket kortkörningar i och kring stad utgör huvuddelen så är väl elbilen vettig, givet att du vill lägga mycket på fast kostnad och har bra möjlighet till hemmaladdning. Om du använder bilen mindre i vardagen och främst för lite längre turer ex.vis på helgerna så skulle iaf jag föredra en lägre fast kostnad och lite högre kostnad när den används, dvs BMW:n.Funderar på en id4 gtx eller köpa en begagnad bmw 5 serie. Men den där fjällresan vi gör varje år spökar. Hur många gånger behöver man ladda på väg upp till fjällen, 50 mil resa med en fullpackad id.4 med takbox vintertid? Tilläggsfråga, ni som har gjort en sådan resa, hur lång tid tar det? Min gissning är 7-8 h med elbil, 6h med diesel.
tycka och tro kan man ju göraTjena!
Om det tar fyra timmar extra ToR en gång per år så är inte det som skulle styra mitt bilval. Såpass gott om tid har man. Har man inte det så borde man kan se över sina prioriteringar.
Testade ABRP och då sa den att jag behövde ladda i 25 minuter i -5grader. EVnavigation.com har en annan uppfattning där krävs 2 laddningar iaf. Men om jag matar in kortare räckvidd (200km) för att kompensera för minusgrader och takbox så blir det nästan 9h körning, men jag vet ju inte vad som är vettigt här.Jag testade den bilen i ABRP appen med en förbrukning på 250 Wh/km och en utetemperatur på -5. Sträckan jag valde var Linköping-Idre och då rekommenderar appen att två laddstopp på totalt 30 min. Men det kan bero på var man åker och vilka hastigheter som gäller.
Alla har inte tillgång till motorvärmare ?Nu har ju motorvärmare funnits sedan 40-talet, så i praktiken är ju inte det där nåt problem. Åtminstone inte för vettiga bilägare.
Men bra och informativ artikel i övrigt, vintertid kan man alltså räkna med ca 60% av uppgiven WLTP-räckvidd idag.
kanske går att planera på ett vettigt sätt, frågan är hur många stopp man måste göra? Ingen med verklig erfarenhet? kisspauserna är ju ändå bara på några få minuter så det är oftast försumbart. Är ju helt ok om man gör ett stopp för att käka och ladda, men sen är nog tålamodet slut. Då kommer det bara vara negativt att äga elbil. Om man spontant vill åka upp över en weekend så lär man ju inte drömmma om att göra en sådan resa med elbil om man måste stanna flera timmar för att ladda.Sträckkör man alltid utan att stanna för mat eller kisspaus så blir skillnaden större, så är det.
Mitt bästa tips är att tvinga alla i bilen att kissa när man laddar, då sparar man in kommande stopp :) (barn har en tendens att inte vara ett dugg kissnödiga fem minuter innan det är panik så visst mått av tvång kan behövas).
Jag blir också fascinerad över det här med kisspauser. För mig är en sådan max 2 minuter.
Jag vet, och det var precis det jag skrev ?Alla har inte tillgång till motorvärmare ?