[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Folk pratar alltid om laddpauser på resan men är det inte mer besvärligt att ladda när man kommer fram?
Om jag tex åker till fjällen så kan jag planera för ett eller två laddstopp som förhoppningsvis funkar. Men framme så har jag ju troligen i dagsläget ingen bra laddning vid stugan. Då känns det sådär att komma fram med ett halvtomt batteri för en veckas småkörande i kall temp. Hur funkar detta i praktiken?

Folk pratar alltid om laddpauser på resan men är det inte mer besvärligt att ladda när man kommer fram?
Om jag tex åker till fjällen så kan jag planera för ett eller två laddstopp som förhoppningsvis funkar. Men framme så har jag ju troligen i dagsläget ingen bra laddning vid stugan. Då känns det sådär att komma fram med ett halvtomt batteri för en veckas småkörande i kall temp. Hur funkar detta i praktiken?
Elen ingår i hyran. Ta med en skarvsladd och lämna samvetet hemma.

Det finns väl en hel del publika laddmöjligheter på destinationerna, om än inte laddstolpe vid varje stuga?

Testade ABRP och då sa den att jag behövde ladda i 25 minuter i -5grader. EVnavigation.com har en annan uppfattning där krävs 2 laddningar iaf. Men om jag matar in kortare räckvidd (200km) för att kompensera för minusgrader och takbox så blir det nästan 9h körning, men jag vet ju inte vad som är vettigt här.
Jag körde Romme alpin ToR i -6 till -8 och att det snöade lite på vägen upp med min Q4 40. Det blev en tripp på ca 40 mil och jag behövde ladda en gång på den sträckan, men hade inte takbox eller mycket last. Då drog min strax under 240 Wh/km och jag laddade en gång. Det var 235 km till laddstoppet och hade då ca 20% batteri kvar. Så med takbox och last kanske den drar runt 280 Wh/km.

Har du elbil så bokar man antagligen stuga med närhet till destinationsladdare, har du egen stuga förutsätter jag att man har laddare på plats.

tycka och tro kan man ju göra

Tjena!

Har du så stressigt liv att du inte kan undvara dom timmarna? Då kan jag berätta för dig att du sparar in dom på alla besök på macken som du gör under ett år med en ICE.
Jag har slutat att ha bråttom när man är iväg på semester. Det tar den tiden det tar.

Klart det tar längre tid med elbil, moderna förbränningsmotorer går långt på en tank.

Även stordieslar klarar av att starta kalla även om det inte är att rekommendera :)
Motorerna jag lekte med i lumpen var på 47.6l och en morgon hade vi väl en 15 minus iaf och just den dagen var det svinviktigt att starta vagnarna fort pga anledning (tänk många eklöv) så vi fick inte köra värmarna.
Kommer aldrig glömam ljudet som startmotorn gav ifrån sig efter 2min förglödning Mmmmmm*TYST*. Föraren tyckte (efteråt helt rätt) att det var rimligt att hålla inne startknappen och efter sådär 15 sekunder började man höra "nnnnnNNNNNNNMMMMMMBOPP" och sen rasslade den igång.

Undrar hur många timmar slitage den starten gav. :D

Jag blir också fascinerad över det här med kisspauser. För mig är en sådan max 2 minuter.

Det är skillnad med fru och barn och logistiken kring det. Och ofta är det smart att dela upp laddningen på två gånger, att ladda 10-50% tar klart mindre tid än att ladda 50-90%. Ofta mindre än hälften.

Sitter man och äter är det lätt hänt att ladda mycket mer än man behöver.

Som sagt, de här "problemen" är ofta större i teorin än i verkligheten.

• Gilla
Reactions: .A.

Mer relevant fråga än oron över ett eller två stopp på vägen, säger jag. Hade sett till att kunna ladda på plats, antingen i stugan eller att det finns publik laddare inom nära avstånd.

Nu finns det laddmöjlighet till de ställen jag oftast åker. Meckigast är Höga Kusten där vi har tillgång till stuga, parkeringen är en samfällighets och ligger flera hundra meter från stugan, saknar laddmöjlighet. Där brukar jag låta bilen "tanka" när vi är och handlar på Ica.

Men det lilla krånglet uppvägs av att aldrig behöva åka och tanka till vardags - det har jag mindre tid till än att behöva ladda under långresor.

Även stordieslar klarar av att starta kalla även om det inte är att rekommendera :)
Motorerna jag lekte med i lumpen var på 47.6l och en morgon hade vi väl en 15 minus iaf och just den dagen var det svinviktigt att starta vagnarna fort pga anledning (tänk många eklöv) så vi fick inte köra värmarna.
Kommer aldrig glömam ljudet som startmotorn gav ifrån sig efter 2min förglödning Mmmmmm*TYST*. Föraren tyckte (efteråt helt rätt) att det var rimligt att hålla inne startknappen och efter sådär 15 sekunder började man höra "nnnnnNNNNNNNMMMMMMBOPP" och sen rasslade den igång.

Undrar hur många timmar slitage den starten gav. :D
Ja, jag minns när den sprillans nya hjullastaren plågades igång ute i skogen när det var under minus 30 när jag gjorde lumpen i Boden, det lät inte alls bra (man kunde nästa höra metall mot metall inne i motorn) och man fick ju ytterligare bekräftelse på vilken lekstuga med skattepengar det var. Enorm misshandel de maskinerna fick utstå.

Mer relevant fråga än oron över ett eller två stopp på vägen, säger jag. Hade sett till att kunna ladda på plats, antingen i stugan eller att det finns publik laddare inom nära avstånd.

Nu finns det laddmöjlighet till de ställen jag oftast åker. Meckigast är Höga Kusten där vi har tillgång till stuga, parkeringen är en samfällighets och ligger flera hundra meter från stugan, saknar laddmöjlighet. Där brukar jag låta bilen "tanka" när vi är och handlar på Ica.

Men det lilla krånglet uppvägs av att aldrig behöva åka och tanka till vardags - det har jag mindre tid till än att behöva ladda under långresor.
Nu är det väl inte så att ”åker och tankar”? Det gör man ju när man ändå passerar en mack, tar max 5 minuter, sedan har man uppåt 100 mil utan att behöva tänka på tankning/laddning/räckvidd/appar/ruttplanering/etc. Bara att köra! När mätaren börjar komma under kvarts tank kvar har man gott om tid att hitta det där tillfället när det passar att slinka in på en mack igen. Tycker synd om dig om du inte har dessa 5 minuter över i vardagen, låter som ett väldigt stressigt liv.

Det kräver ju lite mer planering när man kör el. Jag har gått från diesel, som jag haft i många år, till en ID4 gtx, köpt i somras.
Åker från Stockholm till stugan i Sälen flera ggr per år, Ellös, Växjö osv. Första gången man åker en sträcka så får man planera lite, nu har jag lärt mig att mest lita på inbyggda navigatorn och var den föreslår att man ska ladda någonstans.
Till Sälen, 46 mil, var det två stopp på ca 30 minuter innan jag fixade laddning vid stugan. Nu kan jag komma fram med rätt tomt batteri, det ville jag inte innan.
Var i Växjö, en bit utanför förra veckan och ville ha minst 50% när jag kom fram. Då blev det två stopp ner och ett hem.

Till Sälen tar det ca en knapp timme längre än med dieseln, förra veckans resa till Växjö tog ca 1,5 timme längre.

Vill inte byta bort elbilen, den är perfekt mina behov. Kör va 2000 mil per år med den.

Vill jag ha roligt plockar jag ut miatan….

Nu är det väl inte så att ”åker och tankar”? Det gör man ju när man ändå passerar en mack, tar max 5 minuter, sedan har man uppåt 100 mil utan att behöva tänka på tankning/laddning/räckvidd/appar/ruttplanering/etc. Bara att köra! När mätaren börjar komma under kvarts tank kvar har man gott om tid att hitta det där tillfället när det passar att slinka in på en mack igen. Tycker synd om dig om du inte har dessa 5 minuter över i vardagen, låter som ett väldigt stressigt liv.

Jag säger bara att jag har mindre tid till fem (ofta kö hemma på Jet också, brukar ta mer) minuter än jag har till en halvtimmes ändå välbehövlig paus på en långresa.

I just mitt fall ligger tapparna hemma inte riktigt vid mina vanliga resvägar heller men det spelar mindre roll. De blir ju mindre och mindre vanliga.

I just mitt fall ligger tapparna hemma inte riktigt vid mina vanliga resvägar heller men det spelar mindre roll. De blir ju mindre och mindre vanliga.
Tapp? Ooms har väl inte västkuströtter (Hälsingland?)
så han kanske inte förstår riktigt vad du menar ?

Förlåt. Vissa saker fastnade tydligen under de år jag bodde på baksidan. Mot är ett annat trafik-ord som ingen fattar när man säger här hemma.
Av nån anledning kallas trafikplatsen på E4 där avfart till Björklinge sker för Forsamotet. Har annars bara sett det på baksidan, så måste varit nån sillstrypare som lyckades bestämma det…

Bor du inte i hus så lär de flesta inte kunna ladda hemma. Inget konstigt i det

Jag har ett svagt minne att ett argument som framförts här mot elbilar var att alla inte kan ladda hemma. Av någon, minns inte vem.
Ja, betydligt fler har tillgång till motorvärmaruttag än möjlighet att ladda elbil. Jag kan bara se mig om i kvarteret, går säkert 50 mv-uttag på varje elbilsladdpunkt.

Man måste inte kunna ladda hemma. Min bil laddar på dagen när jag är på jobbet.

Jag har inte hyrt en stuga i närtid som inte har elstolpe.

Skistar i Sälen om elbilsladdning:

Bodde på gammelgården i Sälen nyligen, fanns parkering med ett gäng laddare. Gissar att det inte är ovanligt i Sälen även om jag inte åkt skidor där på 23 år.

I Åre finns det ju relativt gott om laddare, det är väl björnen som har varit utan fram tills typ förra vintern. Nu finns det ett gäng, lofsdalen har dock klent mig veterligen.

Snabb titt i chargefinder visar ca 70 publika laddare i Lindvallen. Ca 70 i Tandådalen. 40 i Stöten. 20 teslaladdare i Malung. Ska nog gå att köra elbil även till Sälen, mot alla odds

Eller kollektivt. Pendla i bil till/i Sthlmsområdet är ju dötrist.
Rätt säker på att jag skulle tycka bilpendling var öken oavsett var det var. Åtminstone till dess de har självkörande bilar, dock med en viss brasklapp för att sittpositionen fortfarande skulle kunna vara ett problem, men det kanske blir liggbil då? Borde väl gå att få ner luftmotståndet om man ligger istället för sitter?

Rätt säker på att jag skulle tycka bilpendling var öken oavsett var det var. Åtminstone till dess de har självkörande bilar, dock med en viss brasklapp för att sittpositionen fortfarande skulle kunna vara ett problem, men det kanske blir liggbil då? Borde väl gå att få ner luftmotståndet om man ligger istället för sitter?
dominic-wilcox8089.jpg

dominic-wilcox8096.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp