[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Förlåt. Vissa saker fastnade tydligen under de år jag bodde på baksidan. Mot är ett annat trafik-ord som ingen fattar när man säger här hemma.
Finns det inte ett mot någonstans i Sthlmsområdet också? (kanske är mälardalen iofs, vetefan)

Ang bilar i kyla; min salig 240 startade finfint i -mycket (lägre än -25 iaf) en gång. Det tog tyvärr ett tag innan jag kunde spola vindrutan pga att spolarvätskan hade frusit. ?

I riktig kyla brukar man inte behöva spola rutan tycker jag. Har blivit lat och kör med färdigblandad -18-spolarvätska numera, brukar alltid finnas något ställe där man kan köpa 4 dunkar för 100-120 kr och det räcker en säsong utan problem.

OT, men i lumpen användes det "startpatroner"(?)
för att starta lastbilar i kyla, vad innehåller såna eg, någon typ av startgas?

Har blivit lat och kör med färdigblandad -18-spolarvätska numera, brukar alltid finnas något ställe där man kan köpa 4 dunkar för 100-120 kr och det räcker en säsong utan problem.
Ingen strålkastarspolning på Tesla?
Hur är det med torkare och spolning på bakrutan?

Ingen strålkastarspolning på Tesla?
Hur är det med torkare och spolning på bakrutan?

Nej varken eller. Upplever ändå att belysningen framåt är bra, saknar spolning av backkameran mer. Brukar torka av lyktorna fram ibland.

Ingen torkare eller spolning av bakrutan men det har jag aldrig saknat. Har nog med bilens form att göra, det fanns ju inte på gamla Saab 900 heller och jag saknade det inte på dem heller!

Baken på bilen blir dock extremt skitig!

saknar spolning av backkameran mer.
VW har en bra lösning på Golf (fler modeller?) där kameran sitter under VW-märket som fälls ut när backen läggs i.
vw-original-emblem-med-backkamera.jpg

Känns ju som att be om problem med oskyddad kamera på bakluckan alla tider om året? ?

Just backkameran är väldigt märklig: i vissa bilar blir den nästan aldrig skitig medans andra räcker 100 m resa för att den ska gegga igen.

Med reservation för att mekanismen kan haverera så är ju annars lösningen med att kameran fäller ut sig suverän. Jag har kört ca 10 000 mil med min GTE och aldrig behövt gjort ren kameran.

Åkte med en kollega i en tiguan som inte har utfällbar kamera, och den var ju obrukbar pga smuts.

Vad gäller rengöring av backkameran blev jag visad en sådan här för ett tag sedan
il_340x270.4225887089_9o1j.jpg

För Kia Niro
Det är en xtra borste som torkar rent kameralinsen som sitter på undersidan av torkarfästet.
Men jag är skeptisk, borde den inte riskera att repa linsen?

En annan sak som skiljer mellan bilar är vindrutespolningen, tex Volvo har bra system för utportionering av spolarväska. Det vanliga sprutet är ju rätt dåligt.

På skodan så spolar den backkameran när man spolar bakrutan. Det fungerar bra.

Samma på Touranen. Helt funktionellt.

Teslan använder kameran vid självkörning och säkert för passiv säkerhet av svara slag så den kan inte fällas in. Men någon rengöring borde finnas. Nu torkar jag oftast av den när jag öppnat garaget och ska åka.

Det är praktiskt när man ska backa in hos oss så man inte hamnar i bäcken Lex Postnord (Lex muffin också) när man backar till smala släp med breda bilar är det inte heller så dumt. Ett brett släp har man något att sikta på.

Har två kollegor som blivit påkörda på parkeringsplatser då de backat ut och bara tittat i kameran istället för höger/vänster.

På skodan så spolar den backkameran när man spolar bakrutan. Det fungerar bra.

Gör inte min, nog enda jag är missnöjd med. VW har bättre lösning där.

Det är praktiskt när man skall koppla på släpet. Annars är det en helt menlös pryl.
+1
Suveränt att se när kulhandsken är precis över kulan.
Annars kollar jag mest i den när jag behöver komma riktigt långt in på en P-plats, samt för att se så det inte är något barn bakom häcken när jag backar ut från tomten.
Dottern som alltid haft backkamera tittar aldrig över axeln när hon backar.

backkamera, är det inte för dom som inte kan backa?
Det är praktiskt när man skall koppla på släpet. Annars är det en helt menlös pryl.
Nja, i verkligheten kan det göra stor skillnad
På lite större bilar som skall backa till mer än 20-30ggr/arbetsdag sparar det även både tid och pengar.
Allt enl den bekant som berättade hur mkt backskadorna hade minskat på de (last-)bilar som har backkamera på åkeriet han jobbade på.
Ren vinst sa han!

Parkerar man ofta i phus så är den rätt bra för att hålla rätt på alla dårar..
Det är väl en av anledningarna till att det är lagkrav på backvarnare.

Har två kollegor som blivit påkörda på parkeringsplatser då de backat ut och bara tittat i kameran istället för höger/vänster.
Det är en av anledningarna till att det är bättre att backa in och köra ut.
Inte minst med backkamera.

För mig låter logik och argument hos dem som är emot backkamera ungefär likadant som hos de cyklister som är emot skivbromsar.
Oj, är verkligen "då kan man inte ställa upp i brakeless-fixie-tävlingar" ett vanligt argument mot backkamera? :sneaky:

På lite större bilar som skall backa till mer än 20-30ggr/arbetsdag sparar det även både tid och pengar.
Allt enl den bekant som berättade hur mkt backskadorna hade minskat på de (last-)bilar som har backkamera på åkeriet han jobbade på.
Ren vinst sa han!
Dottern skalade av backkameran på DHL-bilen hon körde. Det blev klart stökigare att parkera utan.

Nja, i verkligheten kan det göra stor skillnad
Ren vinst sa han!

Jovisst, men det är ändå inte MANLIGT med backkamera. Å vet du hur mycket brudar man får om man är bra på att backa med släp?

• Gilla
Reactions: H.
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp