[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det verkar ju som att de tidiga model 3 kan ha lite problem. Främst rostiga skärmkanter pga kalifornieingenjörer... På teslaforumet tror jag någon sålde för 330 nyligen, värt att kolla där.
Nya bilar har 2,99 i ränta nu men tappar rejält på ett år istället.
Jo kvalité klingar inte högst hos Model 3 så det är man medveten om, lacken skall bland annat vara ganska tunn tex. men ligga och trycka 2500 mil om året med bensinare kostar också. Slår man månadkostnaden bara i ägande och samt bränslekostnaderna så blir Tesla 3 billigare mot det jag har nu. Dock gillar jag min Mazda 6 skarpt men ja...har ju fram till våren på mig att begrunda det :) är ändå nytt jobb man skall hoppa på så får se hur det blir med det först innan man köper annat :)

Prismässigt är det väl läge att invänta highland-uppdateringen av TM3. Priset på dagens TM3 lär ju droppa än mer när den kommer. Jag antar man vill ha en -21 minst med bättre ljudisolering etc??

Köper man beg/ny tesla ska man satsa på att rostskydda. Ta bort plasten på underredet och täta alla plåtfalsar runt hjulhus,trösklar och fyll på tunnflytande rostskydd i håligheter, vissa hål ska vara kvar för dränering.
En del kalifornienkonstruktioner på karossen kan åtgärdas med att bygga "backar" med rostskydd så att smutsen/fukten rinner av istället för att byggas på

Begpriserna på 3an är annars ganska rimliga nu. Kommer ju dock en uppdatering på både 3 och Y snart(-24?)

Ja dom (E-tron) är ju svindyra nya men verkar snabbt falla ner mot 500 tkr i pris, 50:an ner mot 400 tkr. Men med den kommer man ju nästan ingenstans ? Väldigt dyra att försäkra dock..
Fasen alltså, det är jäkligt svårt att komma runt e-tron som alternativ till ny familjebil. Det är ruskigt mycket fin bil för pengarna (om man inte har räckviddsångest), man kan ju få en 50 med 3000 mil på mätaren för drygt 400 kkr.

Fasen alltså, det är jäkligt svårt att komma runt e-tron som alternativ till ny familjebil. Det är ruskigt mycket fin bil för pengarna (om man inte har räckviddsångest), man kan ju få en 50 med 3000 mil på mätaren för drygt 400 kkr.
Ja det ser ut som de är svåra att sälja och priset sjunker snabbt. Men det gäller ju att man kan tänka sig att behålla den länge annars gör man väl en lika dålig affär själv ?

Prismässigt är det väl läge att invänta highland-uppdateringen av TM3. Priset på dagens TM3 lär ju droppa än mer när den kommer. Jag antar man vill ha en -21 minst med bättre ljudisolering etc??
Tesla känns väl ändå mest rimligt om man ska köpa ny bil även nu? Ändå sålde väl BYD atto 3 mest i juli...

Tesla brukar leverera mest sista månaden varje kvartal, första är alltid tämligen död.

Lacken är avsevärt bättre på de som inte kommer från USA. De gamla bilarna därifrån lämnade nog ett och annat att önska på flera fronter (jag har ju haft en själv..). Det är egentligen konstigt att tillverkningsland ska spela roll men så verkar det vara. Även nya S/X från USA verkar ha mer problem än 3/Y från Kina/Tyskland.

Ren spekulation från min sida men jag tror priserna på Highland-treorna kommer vara lite högre till en början, de kommer ändå sälja bilar och de är ständigt ute efter att maximera intäkterna. Men beställer du en idag lär du få en Highlandbil, men till dagens pris. Och om du avbeställer får du tillbaka dina 2500 kr så det är ju rätt riskfritt egentligen.

Model 3 kommer alltid från Kina, det är bara Y som tillverkas i Tyskland. Tror det kommer förbli så, sedanmarknaden här är för liten.

Tycker EQB seglat upp som en fin allrounder också, kostar ungefär som en Tesla Y men klenare motor och mer klassisk bilkvalitet. Hur tycker du de står sig mot Audin?

EQB är en mindre bil och verkar ladda med max 100kW jämfört med 250kW (som bäst, effekten sjunker ju mer fullt batteriet blir). En bit törstigare och en bit mindre batteri. Ska man inte åka på längre resor eller inte är så brydd över laddstopp så är det säkert helt ok.

En av de bästa sakerna med Teslan är att långresor är helt bekymmersfria, man behöver inte planera eller tänka, bara åka och göra som bilen säger. Sen går det att optimera lite om man tycker det är roligt, på bekostnad av säkerhetsmarginaler.

Tesla känns väl ändå mest rimligt om man ska köpa ny bil även nu? Ändå sålde väl BYD atto 3 mest i juli...
Räknas privatleasing in i samma siffror? Leasa Tesla är ju otroligt dyrt jämfört med aktuella kampanjer på leasing av Atto 3 så det förklarar väl åtminstone delvis.

EQB är en mindre bil och verkar ladda med max 100kW jämfört med 250kW (som bäst, effekten sjunker ju mer fullt batteriet blir). En bit törstigare och en bit mindre batteri. Ska man inte åka på längre resor eller inte är så brydd över laddstopp så är det säkert helt ok.

En av de bästa sakerna med Teslan är att långresor är helt bekymmersfria, man behöver inte planera eller tänka, bara åka och göra som bilen säger. Sen går det att optimera lite om man tycker det är roligt, på bekostnad av säkerhetsmarginaler.
Ja laddnätverket internationellt är ju helt unikt. Den största lyx man kan erbjuda numera. Men MB och några till verkar joina Teslas nätverk under 2024, vet inte om detaljerna skiljer i hur man kan och får använda det med andra bilar än Teslor?

Också värt hur väl det är integrerat med bilens och apparnas mjukvara och ruttplanering. Men Tesla lär ju alltid ligga många steg före i det med sitt ekosystem hur bra de andra än försöker.

Laddkapaciteten 100 vs 250 också betydelsefull men åas så tyckte jag ofta att vi inte fick ut ens 100 på stationerna runtom i landet med Kian. Pga konkurrens om kapaciteten, antar jag. Inte jättemånga minuter per år det handlar om i praktiken kanske, oavsett, även om det kan vara viktiga minuter vissa gånger.

Det du läst gäller i USA, i Sverige är Teslas nätverk redan öppet till 95% för andra. Här har Tesla samma standard (CCS) som alla andra. Lite dyrare för andra om man inte betalar 129 kr / mån i prenumerationsavgift + att det är helt "plug and pay" med Tesla, inte för de andra.

Jag har alltid fått rejält bra fart men det beror nog delvis på att Tesla förvärmer batteriet inför snabbladdning om man navigerat till en sådan. Men det gäller att sätta sig in i hur det fungerar. Att rulla in med 50-60% eller utan att ha förvärmt batteriet (speciellt vintertid) ger medioker hastighet.

Privatleasingerbjudandena är ofta hårt sponsrade genom ett lågt garanterat restvärde. Man har ju periodvis kunnat leasa e-Tron 55 som kostar en mille för 4500-5000 kr / mån. Det är ett sätt att ge rabatter utan att sänka nypriset. Tesla verkar dock inte blyga för att justera priserna för att stimulera efterfrågan. Skulle inte privatleasa en Tesla.

Kan man leva med förbrukningen så tror jag e-Tron är ett helt ok begagnatköp, de är "billiga" och laddar väldigt fort genom hela batteriet i princip. Dubbelkolla bara så att de har rimlig utrustning, till och med backkamera är extra och ingår inte i vanligaste paketet (Proline) sjukt nog. Den har dock elhissar både fram och bak numera.. :-)

Privatleasingerbjudandena är ofta hårt sponsrade genom ett lågt garanterat restvärde. Man har ju periodvis kunnat leasa e-Tron 55 som kostar en mille för 4500-5000 kr / mån. Det är ett sätt att ge rabatter utan att sänka nypriset. Tesla verkar dock inte blyga för att justera priserna för att stimulera efterfrågan. Skulle inte privatleasa en Tesla.

Kan man leva med förbrukningen så tror jag e-Tron är ett helt ok begagnatköp, de är "billiga" och laddar väldigt fort genom hela batteriet i princip. Dubbelkolla bara så att de har rimlig utrustning, till och med backkamera är extra och ingår inte i vanligaste paketet (Proline) sjukt nog. Den har dock elhissar både fram och bak numera.. :-)
E-tron såldes väl med våldsamma rabatter ett tag också så begpriserna är inte fullt så bra som det ser ut.

Tycker EQB seglat upp som en fin allrounder också, kostar ungefär som en Tesla Y men klenare motor och mer klassisk bilkvalitet. Hur tycker du de står sig mot Audin?
Den Mercedes som är närmast jämförbar med E-tron är väl isf EQC. Den är något kortare men samma typ av lågbyggd lyx-suv. EQB är en mer åt en trist budgetorienterad bil.

Kan man tänka sig ratta en kines är ju onekligen byd atto 3 billig på leasing https://www.hedinbil.se/bilar/7807372/pb-nc-byd-atto-3-2023
PRIVATLEASING

2 995 kr/mån
Pris inkl. moms

1000 mil, 12 månader.

Samma som lanseringspriset! Men räntan har ju gått upp, hur blir det om man leasar nu? Räntan hade ju börjat stiga innan leverans sist så frågan är om man kommer ha under 3000kr någon gång.
Bilen är väldigt bra förutom några buggar. Välutrustad som hen sa.

PRIVATLEASING

2 995 kr/mån
Pris inkl. moms

1000 mil, 12 månader.

Samma som lanseringspriset! Men räntan har ju gått upp, hur blir det om man leasar nu? Räntan hade ju börjat stiga innan leverans sist så frågan är om man kommer ha under 3000kr någon gång.
Bilen är väldigt bra förutom några buggar. Välutrustad som hen sa.
Priset måste ju vara kraftigt subventionerat för att få ut så många bilar som möjligt. Står ju att det gäller september ut och bilar finns ju i lager, försäkring kostar ca 300:-/mån för mig.

Skulle vara en lämplig lösning för mig under ett år, men jag behöver nog 1500 mil iaf men det måste ju gå att höja.

88kW i max laddstyrka, så det kommer inte gå så fort vid laddaren. Men absolut, om den skulle vara duktig på att hålla sig runt maxstyrka vid laddning så funkar det.

88kW i max laddstyrka, så det kommer inte gå så fort vid laddaren. Men absolut, om den skulle vara duktig på att hålla sig runt maxstyrka vid laddning så funkar det.

Jag klarar mig till vardags till kanske 90% på GTE:ns räckvidd så där tror jag inte problemet för mig ligger, vi har en till bil när det krävs. Nackdelen är väl att den inte erbjuds med drag :unsure:

Jag tror min nya arbetsgivare erbjuder bil om ett tag när man inser vad det kommer kosta med alla hyrbilar, men tills dess skulle jag haft en lösning och denna löser ju vardagskörningen enkelt.

Priset måste ju vara kraftigt subventionerat för att få ut så många bilar som möjligt. Står ju att det gäller september ut och bilar finns ju i lager, försäkring kostar ca 300:-/mån för mig.

Skulle vara en lämplig lösning för mig under ett år, men jag behöver nog 1500 mil iaf men det måste ju gå att höja.
Bilen kostade ju typ 540000kr alldeles nyligen så nog har priset gått ner.
Tyvärr får man ju med Hedin bil att göra, men det kan man råka ut för om man åker Mercedes, BMW eller nästan vad som helst...

Vi höjde till 2000 mil för att ligga på rätt sida marginalen och tror det kostade knappt en tusenlapp mer innan räntorna drog. Tror vi betalar ca 10% mer än avtalat pga räntor.

Kolla vad övermil kostar också, kan vara billigare att betala för 750 övermil än att betala för ett avtal som innehåller 1000 mil till. Om man nu inte kommer köra exakt 1000 mil.

Ibland får man tillbaka pengar för undermil också, jag hade kört 4000 bara på tre år pga coronan och fick tillbaks lite. Tror det var 3kr tillbaka och det dubbla om man kört flytt långt.

Sen har du ju ev service är ta hänsyn till med, åker du på en sådan pga extra mil kan det vara en ganska stor kostnad på totalen. Samma med slitage på däck.

Jag klarar mig till vardags till kanske 90% på GTE:ns räckvidd så där tror jag inte problemet för mig ligger, vi har en till bil när det krävs. Nackdelen är väl att den inte erbjuds med drag :unsure:

Jag tror min nya arbetsgivare erbjuder bil om ett tag när man inser vad det kommer kosta med alla hyrbilar, men tills dess skulle jag haft en lösning och denna löser ju vardagskörningen enkelt.
KW, inte kWh. Dvs hur stark likström den kan ta emot vid snabbladdning.

Edit: Ah, du menar att du inte kommer behöva snabbladda. ??

Tyvärr får man ju med Hedin bil att göra, men det kan man råka ut för om man åker Mercedes, BMW eller nästan vad som helst...

Vi höjde till 2000 mil för att ligga på rätt sida marginalen och tror det kostade knappt en tusenlapp mer innan räntorna drog. Tror vi betalar ca 10% mer än avtalat pga räntor.

Kollar man hemsidan är det ett nytt erbjudande sen 9:e aug så detta borde ju iaf stå sig någon månad. Hur är dom vita sätena, blir de skitiga lätt? En av våra juveler (barn...) är extrem på att skita ner bilar så vit känns inte on point.

Kolla vad övermil kostar också, kan vara billigare att betala för 750 övermil än att betala för ett avtal som innehåller 1000 mil till. Om man nu inte kommer köra exakt 1000 mil.

Ibland får man tillbaka pengar för undermil också, jag hade kört 4000 bara på tre år pga coronan och fick tillbaks lite. Tror det var 3kr tillbaka och det dubbla om man kört flytt långt.

Sen har du ju ev service är ta hänsyn till med, åker du på en sådan pga extra mil kan det vara en ganska stor kostnad på totalen. Samma med slitage på däck.

Ja man får kolla avtalet, men jag tänker inte ha den mer än ett år. Så däck lär inte vara ett problem. Får ringa och kolla till veckan, finns ju på Bavaria i Gävle så det är ju nära att testköra.

Kollar man hemsidan är det ett nytt erbjudande sen 9:e aug så detta borde ju iaf stå sig någon månad. Hur är dom vita sätena, blir de skitiga lätt? En av våra juveler (barn...) är extrem på att skita ner bilar så vit känns inte on point.
Tyvärr har vi inte vit inredning utan typ mörkblå (?). Vitt blir lika smutsigt som svart, men det syns kanske annorlunda...
Röd är nog snyggast irl. Vi har grå den är riktigt gråtråkig.

Edit: dom var lite vit.

Bilagor

• IMG_1551.jpeg
    IMG_1551.jpeg
    810.3 KB · Besök: 43
Senast ändrad:
Tyvärr har vi inte vit inredning utan typ mörkblå (?). Vitt blir lika smutsigt som svart, men det syns kanske annorlunda...
Röd är nog snyggast irl. Vi har grå den är riktigt gråtråkig.

Edit: dom var lite vit.
Det var den vita mittdelen jag tänkte på, laddar den 11kW på trefas? Såg en artikel där det stod att den bara laddade enfas hemma, men det verkar åtgärdat?

Tjena!

Senaste tre familjebilarna (inklusive nuvarande) har haft ljus skinnklädsel. Det är fantastiskt bra. Man ser fortare när det är smutsigt och ser då till att det är rent. Med mörk klädsel så gror skiten in sig mycket mer.
Sen blir bilen luftigare innuti också vilket är mycket trevligt.

Hm, så du har något emot Hedin bil? Just nu brinner Hedin bil i Danderyd. Kan det ha ett samband?

Tjena!

Hedin är väldigt omtalade för sin fantastiska kundservice.. Eller avsaknaden av den kanske det var.

Risk att någon ruttnat rejält ?

Tjena!

Personligen har jag bara fått halvkass kundservice. Står och tittar på en ny bil och säljaren kan typ inget om bilen och känns allmänt ointresserad.
Men jag känner lite för många som haft stora problem för att jag skulle säga att Hedin är ett ställe där jag skulle handla bil.
På Porsche Center i Jönköping fick jag iofs väldigt bra service när jag var inne och kollade på Taycan när den släpptes. Fick ta en riktigt lång provtur bland annat.

Tjena!

Personligen har jag bara fått halvkass kundservice. Står och tittar på en ny bil och säljaren kan typ inget om bilen och känns allmänt ointresserad.
Men jag känner lite för många som haft stora problem för att jag skulle säga att Hedin är ett ställe där jag skulle handla bil.
På Porsche Center i Jönköping fick jag iofs väldigt bra service när jag var inne och kollade på Taycan när den släpptes. Fick ta en riktigt lång provtur bland annat.
På BMW i Sundsvall blev jag inte ens tilltalad även fast jag provsatt en I4 och försökte öppna bagaget som var låst etc. Satt flera lediga säljare ett par meter bort, när det kom in en kotlettfrilla med dunväst hade dom tungorna så långt upp i skitan på honom så dom killade prostatan innan han ens hunnit fram till bilarna..

Oklart när jag fått ett bra intryck av en bilförsäljare :unsure:

Edit:Jo det vet jag ju, han som hjälpte mig när jag beställde passaten var väldigt bra ?

Senast ändrad:
På BMW i Sundsvall blev jag inte ens tilltalad även fast jag provsatt en I4 och försökte öppna bagaget som var låst etc. Satt flera lediga säljare ett par meter bort, när det kom in en kotlettfrilla med dunväst hade dom tungorna så långt upp i skitan på honom så dom killade prostatan innan han ens hunnit fram till bilarna..

Oklart när jag fått ett bra intryck av en bilförsäljare :unsure:
Visst är det roligt (eller nåt). Dags för mig att beställa ny bil. Bilar är dyrt nu, den kommer kosta 800-1000 ksek. Jag har gått in till flera affärer med familjen. Semesterklädda. I praktiken kommer vi alltså in med en väska med en miljon i kontanter till den säljare som vill ha. De där pengarna skall ut inom en månad eller två. För oss är det bara BMW som har skött det snyggt. Hedin suckade flera gånger när jag hade övertygat säljaren om att de andra säljarna var upptagna och undrade om vi ändå kunde få provköra en bil som vi ev skall beställa?
På annat ställe hade de inte tid alls, vi störde nog i fikapausen.
Sällan jag har med proffs att göra och känner att jag skulle gjort jobbet så oändligt mycket bättre, men vad gäller bilförsäljare är det alltid så.

Visst är det roligt (eller nåt). Dags för mig att beställa ny bil. Bilar är dyrt nu, den kommer kosta 800-1000 ksek. Jag har gått in till flera affärer med familjen. Semesterklädda. I praktiken kommer vi alltså in med en väska med en miljon i kontanter till den säljare som vill ha. De där pengarna skall ut inom en månad eller två. För oss är det bara BMW som har skött det snyggt. Hedin suckade flera gånger när jag hade övertygat säljaren om att de andra säljarna var upptagna och undrade om vi ändå kunde få provköra en bil som vi ev skall beställa?
På annat ställe hade de inte tid alls, vi störde nog i fikapausen.
Sällan jag har med proffs att göra och känner att jag skulle gjort jobbet så oändligt mycket bättre, men vad gäller bilförsäljare är det alltid så.

Ja jag har ju som väldigt många i min bransch en väldigt ledig klädstil oavsett om jag är i tjänst eller ej, jag går ofta i en typ houdini-fleece och vandringsbrallor. Det signalerar väl inte potentiell bilköpare verkar det som :ROFLMAO:

Har det kommit tillbaka? Trodde det försvann med Helly Hansen tröjorna under bubblan kring sekelskiftet

Ja jag har ju som väldigt många i min bransch en väldigt ledig klädstil oavsett om jag är i tjänst eller ej, jag går ofta i en typ houdini-fleece och vandringsbrallor. Det signalerar väl inte potentiell bilköpare verkar det som :ROFLMAO:
Men man kan tycka att en 47-åring som får med hela familjen till bilaffären och går rakt in och provsitter passande familjebilar borde signalera köpare. Dessutom om de är lite vakna kan de se att vi kom åkande i en typisk tjänstekärra ca 2-3 år gammal i en hyfsad prisklass även om det är en Volvo. Signalerar definitivt köpare. Hade någon av säljarna varit ännu vaknare hade han noterat att det hängde cyklar för 60-70 ksek på bilen.
Men de noterade nog bara att jag hade Everest-shorts?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp