[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har det kommit tillbaka? Trodde det försvann med Helly Hansen tröjorna under bubblan kring sekelskiftet

Norr om Dalälven har det aldrig försvunnit ?

Är du dessutom en fjäll-människa är det litet av standarduniformen, sen är väl kanske inte en Hoduini-fleece något budgetplagg för någon som vet vad de kostar. Men det syns ju inte, lantisarnas motsvarighet till ortens adidaskrigare..

Senast ändrad:
Om någon står i begrepp att beställa en Model Y (eller annan Tesla) så glöm inte att använda en referal-länk vid beställningen för att få 5000 kr i rabatt. Jag har haft Model 3, har Model Y och är ganska påläst, använd min länk så ingår fri tillgång till mig för att ställa dumma frågor :-) Som tack för jag "krediter" som jag kan använda för till Supercharging eller för att köpa lite tillbehör t.ex.

Det kommer löpande in "lagerbilar" med rätt bra rabatt mot att lägga vanliga beställningar. Lagerbil kan betyda allt mellan att den är nyss lastad på båt och kommer om en månad till att den står i ett annat and eller till och med är helt redo för leverans någonstans i Sverige.

Norr om Dalälven har det aldrig försvunnit ?

Är du dessutom en fjäll-människa är det litet av standarduniformen, sen är väl kanske inte en Hoduini-fleece något budgetplagg för någon som vet vad de kostar. Men det syns ju inte
Jag menar attityd från säljare. Trodde det var accepterat att man inte längre kan se vem som har pengar

Jag menar attityd från säljare. Trodde det var accepterat att man inte längre kan se vem som har pengar
Alla utom bilsäljare verkar ha accepterat det. Sen vet jag iofs inte om de som ser annorlunda ut får annan service. Jag bär regelbundet kostym men det brukar inte vara de dagarna jag har tid att svänga förbi en bilsäljare :-)

Alla utom bilsäljare verkar ha accepterat det. Sen vet jag iofs inte om de som ser annorlunda ut får annan service. Jag bär regelbundet kostym men det brukar inte vara de dagarna jag har tid att svänga förbi en bilsäljare :-)
Samma här. Däremot har jag svängt förbi klädaffärer i kostym och det var/är skillnad på service

På BMW i Sundsvall blev jag inte ens tilltalad även fast jag provsatt en I4 och försökte öppna bagaget som var låst etc. Satt flera lediga säljare ett par meter bort, när det kom in en kotlettfrilla med dunväst hade dom tungorna så långt upp i skitan på honom så dom killade prostatan innan han ens hunnit fram till bilarna..

Oklart när jag fått ett bra intryck av en bilförsäljare :unsure:

Edit:Jo det vet jag ju, han som hjälpte mig när jag beställde passaten var väldigt bra ?
Fast BMW i Sundsvall är väl Bavaria numer, dvs Hedin…

I ärlighetens namn har jag fått ganska bra service när jag ringer den säljare som är utpekad för att hantera märkets försäljning till det stora företag jag jobbar på. Då är det inga problem, mer än att jag oftast vet mer om bilarna än dem. Då vet de ju att jag har möjlighet att beställa, samt att jag har väldigt många kollegor som kan påverkas.
Men jag tycker fortfarande jag skall kunna svänga förbi med familjen en lördag och få vettig hjälp, passar inte det så går jag någon annan stans.

Med nya prissänkningar från många som fyllt på lagren aggressivt innan räntor stack och huspriser rasade, kanske en 3000-kronors-leasing på en ”whatever-bil” är rätt starkt alternativ till en (också prissänkt) Tesla Y?

Med nya prissänkningar från många som fyllt på lagren aggressivt innan räntor stack och huspriser rasade, kanske en 3000-kronors-leasing på en ”whatever-bil” är rätt starkt alternativ till en (också prissänkt) Tesla Y?

Ja en Y kommer du inte ner i de pengarna på hur du än räknar. Oavsett om du cashar har du en värdeminskning när du säljer som normalt är hög på en dyr bil.

Vi hade 33:-/mil på en passat vi köpte ny, sen tillkom diesel, service, skatt och försäkring. Antagligen 50:-/mil det minns jag inte exakt.

Bokade en Atto 3 idag på 12mån. Tyckte den var förvånansvärt hygglig att köra och priset svårslaget ?

Vi hade 33:-/mil på en passat vi köpte ny, sen tillkom diesel, service, skatt och försäkring. Antagligen 50:-/mil det minns jag inte exakt.

Touranen vi leasade landade på 39 kr milen inkl allt. Det är inte alltid dyrt med leasing jämfört med att köpa ny bil, men då måste man vara lite om sig och kring sig och ha hygglig koll på hur mycket man kör osv.

Hade jag t.ex. inte roterat däcken ganska noga så hade det kunnat vara för lite mönster kvar på framdäcken och då hade jag fått betala för nya.

Du lär ju få en särdeles låg milkostnad på Atto:n. Så kort leasingtid också så ingen service, inga däck osv riskerar du att åka på. Undrar vad de tänkt kunna sälja den för efteråt bara. Nya märken brukar ha rätt dåligt andrahandsvärde.

Touranen vi leasade landade på 39 kr milen inkl allt. Det är inte alltid dyrt med leasing jämfört med att köpa ny bil, men då måste man vara lite om sig och kring sig och ha hygglig koll på hur mycket man kör osv.

Hade jag t.ex. inte roterat däcken ganska noga så hade det kunnat vara för lite mönster kvar på framdäcken och då hade jag fått betala för nya.

Du lär ju få en särdeles låg milkostnad på Atto:n. Så kort leasingtid också så ingen service, inga däck osv riskerar du att åka på. Undrar vad de tänkt kunna sälja den för efteråt bara. Nya märken brukar ha rätt dåligt andrahandsvärde.
Ja det känns som ett märkligt upplägg, men antar att det är för att få ut bilar och bygga upp varumärket typ ?‍♂️

Det handlar väl mycket om att skapa acceptans för ett nytt märke också.

Bokade en Atto 3 idag på 12mån. Tyckte den var förvånansvärt hygglig att köra och priset svårslaget ?
När får du den på riktigt? Inte dags för byte här än men om det tar några månader att få den ändå så skulle det ju vara smart att passa på nu kanske.

Ja det känns som ett märkligt upplägg, men antar att det är för att få ut bilar och bygga upp varumärket typ ?‍♂️

Det handlar väl mycket om att skapa acceptans för ett nytt märke också.
I Kina har staten alltid ett finger med i företagen och jag tror att när saker ser konstiga ut så kan man kanske se dem i ett större perspektiv. Ett aggressivt intåg är det hur som helst https://www.vibilagare.se/nyheter/byd-chefens-krigsrop-krossa-de-gamla-legenderna

Så vitt jag vet är Tesla enda västerländska bilföretaget som har tillverkning i Kina utan att staten är delägare.

Men ett långtgående avtal med åttaganden, begränsningar att ta ut vinst med mera
Dessutom var man väl enda västerländska företag som tillsammans med de kinesiska tillverkarna undertecknade ett avtal i somras där man lovade att upprätthålla ”sund konkurrens” och ”kommunistiska värden”, eller hur det uttrycktes.

Dessutom var man väl enda västerländska företag som tillsammans med de kinesiska tillverkarna undertecknade ett avtal i somras där man lovade att upprätthålla ”sund konkurrens” och ”kommunistiska värden”, eller hur det uttrycktes.
Ja, utan att bli politisk så är det väl ett faktum att Kina är världshistoriens största diktatur och fritt företagande finns inte där.

Samma här. Däremot har jag svängt förbi klädaffärer i kostym och det var/är skillnad på service
det märks verkligen, och tycker jag tråkigt att säga. inte bara i klädaffären, mest överallt, och mest ifall det är trängsel i butiken.

har man som jag själv åtminstone på resa mest bohemiska kläder kan man styra bemötandet med något så enkelt som vilken klocka man för tillfället sätter på armen.
.
IMG_9331.jpeg

Jag var in på bavaria i Gävle igår i shorts och t-shirt. De klarade av att ge bra service trots det, så det räcker ju att välja bort idioterna, inte behöva klä ut sig..

det märks verkligen, och tycker jag tråkigt att säga. inte bara i klädaffären, mest överallt, och mest ifall det är trängsel i butiken.

har man som jag själv åtminstone på resa mest bohemiska kläder kan man styra bemötandet med något så enkelt som vilken klocka man för tillfället sätter på armen.
.
Visa bilaga 646674
Ledsen att säge det, men för mig, och gissar jag de flesta, har jag ingen aning om de där klockorna signalerar mångmiljonär eller upphittat fynd. Svårt att tro att det påverkar service särskilt ofta.

Jag var in på bavaria i Gävle igår i shorts och t-shirt. De klarade av att ge bra service trots det, så det räcker ju att välja bort idioterna, inte behöva klä ut sig..
Där har jag varit in ett antal gånger utan att någon av säljarna sett mig, jag har alltså gått från bil till bil under 15-20minuter utan att någon av säljarna har visat minsta intresse av att närma sig.

Ledsen att säge det, men för mig, och gissar jag de flesta, har jag ingen aning om de där klockorna signalerar mångmiljonär eller upphittat fynd. Svårt att tro att det påverkar service särskilt ofta.

Tjena!

Ingen av dom signalerar miljonär. Seikon i mitten signalerar att det är någon med ett klockintresse, Väduren till höger signalerar mer söderhipster och den till vänster att någon borde bytt klocka för länge sedan.

Men kais01 har en bra poäng. En bra säljare har ögon för sådana detaljer. Jag har själv gått in i lyxbutiker i lite halvdassiga sommarkläder och får ett lite halvdant öga först. Men en del av säljarna har lyckats se vad jag har haft på mig för klocka och då blivit väldigt trevliga på en gång.
Sen kan man se lite halvdassig ut och ändå skriker det om en att man har mycket pengar.

Tjena!

Har en Ioniq 6 hemma nu, mycket trevlig på många sätt och hade legat riktigt högt på köplistan om jag inte hade behövt en bil där jag får in hundbur. Baksätet slår tillochmed Skoda Superb på fingrarna i benutrymme.
Men på vägen är den riktigt bekväm, tyst och trevlig på alla sätt. Det enda som irriterar mig är att man behöver klicka som f-n i menyer för att stänga av varningen för att man kör för fort, varje gång man startar bilen. Iofs en vettig funktion men det räcker att man passerar med en km så låter det ganska högt och lyser rött både i instrumentpanelen och mitt i rutan.

Där har jag varit in ett antal gånger utan att någon av säljarna sett mig, jag har alltså gått från bil till bil under 15-20minuter utan att någon av säljarna har visat minsta intresse av att närma sig.
Egentligen inte förvånad då dom kränger BMW, jag var med om exakt samma i Sundsvall...

Men igår hade dom slagit på charmen ?

Man går väl bara in och frågar efter nycklarna och slänger in pengarna på säljkontoret?

du behöver inte ha koll. försäljare som grupp har gärna ett åtminstone latent intresse. och det kan räcka.

ointresserade lägger ändå märke till koderna klädsel eller klocka utstrålar. eller för den delen vilken bil du kommer med.

skulle säga att det påverkar ungefär som klädsel. ibland mycket, ibland knappast alls. men är du underklädd för ett tillfälle kan en klocka alltså vara en av andra metoder att kompensera. vad du säger och hur du säger det är säkert väl så viktigt.

apropå trådämnet, bilhandlare och klädsel berättade en där vi lärde känna varandra litegrann när vi efterhand rodde iland en trixig affär om den trädgårdsklädde kunden med stövlar och allt som gick runt i affären, kollade och ställde frågor ganska länge efter stängningsdags en lördag. och som sedan sa hej.

några veckor senare hörde vederbörande av sig, och hans företag skulle byta bilpark och fabrikat. typ 30-40 stycken. blev en bra kund:)

Tjena!

Har en Ioniq 6 hemma nu, mycket trevlig på många sätt och hade legat riktigt högt på köplistan om jag inte hade behövt en bil där jag får in hundbur. Baksätet slår tillochmed Skoda Superb på fingrarna i benutrymme.
Men på vägen är den riktigt bekväm, tyst och trevlig på alla sätt. Det enda som irriterar mig är att man behöver klicka som f-n i menyer för att stänga av varningen för att man kör för fort, varje gång man startar bilen. Iofs en vettig funktion men det räcker att man passerar med en km så låter det ganska högt och lyser rött både i instrumentpanelen och mitt i rutan.

Ett av de främsta klagomålen jag hört mot Ioniq 5 (som kanske skulle passa dig bättre men har helt sjuka leveranstider, har hört många som väntat nästan två år) är att det är väldigt mycket tut och pip och grejer.

Ett av de främsta klagomålen jag hört mot Ioniq 5 (som kanske skulle passa dig bättre men har helt sjuka leveranstider, har hört många som väntat nästan två år) är att det är väldigt mycket tut och pip och grejer.

Tjena!

Femman gillade jag inte alls lika mycket. Kommer inte ihåg om den pep mer eller mindre. Men det finns en programmerbar favoritknapp, ska kolla om man kan få den att gå hela vägen till den inställningen. Ska ju bara ha bilen i fyra dagar så är väl inte ett jätteproblem just nu.
Jag inväntar sjuan. Det tror jag är helt rätt bil för oss.
Helst hade jag velat ha en ordinär kombi typ 5-serie, A6, V70.. Det enda som verkar ligga i pipelinen i det stuket är id7 och är osäker på om bagaget kommer vara tillräckligt stort.

Och innan någon säger 'hur ofta behöver du så stor bil?" så är det ett antal gånger per år. Räcker med att hela familjen ska åka till stugan en helg så är bilen så full att barnen sitter med en vägg av packning mellan sig. Hundbur tar plats.
Nu när ju inte XC60 som vi har idag ett under när det kommer till bagaget, men på långsemester så fyller vi dessutom en enorm takbox.
Hade det varit en resa per år så hade jag hyrt bil den resan, men nu är det nästan en gång i månaden som bilen är helt proppfull.

host-harkel-model-Y :-)

Bara frunk och lådan under bagaget rymmer mer än många andra bilar gör. Med hundbur i kan man såga ett snitt i locket till subtrunken och komma åt det ändå.

Fram ryms en fullproppad ikea-påse, bak ännu mer, innan man ens börjat använda bagaget. Vi hade takbox på Touranen för att klara oss men jag har inte ens köpt takräcke ännu.

Man brukar ju säga att fina skor är billigaste sättet att höja helhetsintrycket. En klocka ses ju mest av en nörd (om det ens syns).

host-harkel-model-Y :-)

Bara frunk och lådan under bagaget rymmer mer än många andra bilar gör. Med hundbur i kan man såga ett snitt i locket till subtrunken och komma åt det ändå.

Fram ryms en fullproppad ikea-påse, bak ännu mer, innan man ens börjat använda bagaget. Vi hade takbox på Touranen för att klara oss men jag har inte ens köpt takräcke ännu.
Ja numera går man väl lasta åtminstone lite i Model Y. När den kom fick man knappt skjutsa 3 fullvuxna män utan att passera maxlast (vilket är ett problem med många elbilar men MY var väl värst).

Apropå model y vs xc60 bagage... Y ska ha typ 580(?) medans xc60 typ 465. Vi pratar liter... är skuffen så stor verkligen?

Ja numera går man väl lasta åtminstone lite i Model Y. När den kom fick man knappt skjutsa 3 fullvuxna män utan att passera maxlast (vilket är ett problem med många elbilar men MY var väl värst).

565 kg i lastvikt på vår - vet inte om det finns personbilar med så mycket mer? I början var det drygt 300 kg vilket inte är riktigt värdigt en stor bil. Vet inte om de gjorde så för att hålla nere totalvikten så att man får dra tyngre släp med B-kort, nu får vi bara dra drygt 800 kg utan B96/BE, då är det 1600 kg.

Edit: https://tjanstevikt.nu/ var en smidig sida, knappa in regnummer och få ut lastvikten. Touranen vi hade får lasta 632 kg, det är 1800 burkar öl! :)

OBS att 75 kg förare ingår i bilens tjänstevikt, så där kan man både tjäna och förlora lite. Miatan jag hade förut har en lastvikt på 110 kg..

Senast ändrad:
565 kg i lastvikt på vår - vet inte om det finns personbilar med så mycket mer? I början var det drygt 300 kg vilket inte är riktigt värdigt en stor bil. Vet inte om de gjorde så för att hålla nere totalvikten så att man får dra tyngre släp med B-kort, nu får vi bara dra drygt 800 kg utan B96/BE, då är det 1600 kg.

Edit: https://tjanstevikt.nu/ var en smidig sida, knappa in regnummer och få ut lastvikten. Touranen vi hade får lasta 632 kg, det är 1800 burkar öl! :)

OBS att 75 kg förare ingår i bilens tjänstevikt, så där kan man både tjäna och förlora lite. Miatan jag hade förut har en lastvikt på 110 kg..
Jag hade en Cheva Silverado ett tag som jag bara fick lasta 400kg på innan jag översteg maxvikten ?.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp