Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Snillen spekulerar ?Men för tredje gången: Tjänstebil används i dagligt tal för bilar som är finansierade via arbetsgivaren. Oftast är det förmånsbilar. Skillnaden är intressant endast i skatte-diskussioner och användningen av bilen. Det @Lingon kommenterade var försäkringspremien, då är inte skillnaden intressant, och han använde det (formellt felaktiga) begrepp som flest förstår.
Capische?
Edit: Det borde dessutom varit uppenbart när Lingon påstod att 99% är tjänstebilar. Nästan alla nya dyrare elbilar lär vara förmånsbilar. Några få tjänstebilar. Och några få privatköp.
Ja andelen var glada killgissningar, jag erkänner :-). Men 30% är i alla fall mycket mindre än 99% IMHO. Poängen var i alla fall: ta inte ordet ”tjänstebil” och förutsätt att den inte förmånsbeskattas. Och det tror jag de flesta håller med om.Snillen spekulerar ?
30% (2023 ytd) är inte direkt ”några få”. Kan rekommendera Mobility Sweden, där finns all statistik.
Du krånglar till det lite för mycket med begreppen. Förmånsbil innebär bara att den blir förmånsbeskattad. Tjänstebil brukar man kalla en bil som den anställde kör i tjänsten. En bil som bara körs i tjänsten kallar man i regel en företagsbil eller poolbil och denna måste ha en dedikerad parkeringsplats på jobbet.
En bil kan alltså vara både en tjänstebil och vara förmånsbeskattad iom att du får köra den privat medans en ren förmånsbil bara är just det, en förmån och du har därmed inte ett jobb som kräver bil.
Vad var förresten de 30%? Kanske 30% av elbilarna var köpta av fysiska personer? Jag hittar inte underlag för att skilja på pris, men har kanske inte letat tillräckligt. Notera då att jag påstod att några få av _de dyrare_ elbilarna (vad det nu är, 700k + kanske?) var köpta av privatpersoner. Tar jag stickprov verkar Polestar ha 90% juridiska köpare, Mercedes större modeller snarare 80.Snillen spekulerar ?
30% (2023 ytd) är inte direkt ”några få”. Kan rekommendera Mobility Sweden, där finns all statistik.
Du krånglar till det lite för mycket med begreppen. Förmånsbil innebär bara att den blir förmånsbeskattad. Tjänstebil brukar man kalla en bil som den anställde kör i tjänsten. En bil som bara körs i tjänsten kallar man i regel en företagsbil eller poolbil och denna måste ha en dedikerad parkeringsplats på jobbet.
En bil kan alltså vara både en tjänstebil och vara förmånsbeskattad iom att du får köra den privat medans en ren förmånsbil bara är just det, en förmån och du har därmed inte ett jobb som kräver bil.
Alla förstog men vem är alla .Jag har en tjänstebil men den står parkerad på arbetsplatsen det räknar jag som tjänstebil betalar inte ett Öre för den men vem behöver ha ett skrytobjekt på uppfarten som man inte Äger.Alla förstod vad han menade. Nästan.
Alla var i det här fallet alla utom du...Alla förstog men vem är alla .Jag har en tjänstebil men den står parkerad på arbetsplatsen det räknar jag som tjänstebil betalar inte ett Öre för den men vem behöver ha ett skrytobjekt på uppfarten som man inte Äger.
Utter menar nog av alla sålda elbilar. En hel del av de som köptes/leasades med bidraget förra året har ju levererats i år. 8 november 2022 såldes väl bilar motsvarande flera månaders försäljning, och många av de har nog levererats i är. Men sedan bidraget togs bort och räntorna återgått till normala nivåer är det nog färre medelsvenssons som skaffar ny bil privat.Vad var förresten de 30%? Kanske 30% av elbilarna var köpta av fysiska personer? Jag hittar inte underlag för att skilja på pris, men har kanske inte letat tillräckligt. Notera då att jag påstod att några få av _de dyrare_ elbilarna (vad det nu är, 700k + kanske?) var köpta av privatpersoner. Tar jag stickprov verkar Polestar ha 90% juridiska köpare, Mercedes större modeller snarare 80.
BTD Atto 3 (definitivt inte en av de dyrare) ligger snarare på 80-90% privatpersoner. Tesla Yligger med hyfsad andel privatköpare, den räknar jag inte längre till de dyrare. Så jag vildhåller att mitt spekulerande var ganska bra :-).
Alla förstog men vem är alla .Jag har en tjänstebil men den står parkerad på arbetsplatsen det räknar jag som tjänstebil betalar inte ett Öre för den men vem behöver ha ett skrytobjekt på uppfarten som man inte Äger.
Helt korrekt. Sen kan man enkelt kolla tidsperioder och även modeller, men drog bara en snabb koll på elbilar hittills 2023. Men om vi kollar dyrare modeller så ligger Model Y på 14k totalt varav ungefär 9k till juridiker. Volvo verkar däremot ha haft en antingen väldigt bra ingång på fysiska personer eller dåliga företagssäljare.Utter menar nog av alla sålda elbilar. En hel del av de som köptes/leasades med bidraget förra året har ju levererats i år. 8 november 2022 såldes väl bilar motsvarande flera månaders försäljning, och många av de har nog levererats i är. Men sedan bidraget togs bort och räntorna återgått till normala nivåer är det nog färre medelsvenssons som skaffar ny bil privat.
Volvo har ju valt en intressant väg där de från att vara ett standardval för tjänstebil inte ens hade någon som uppfyllde mina och arbetsgivarens mest grundläggande krav när jag skulle välja bil för nån månad sedan(eldriven och duger för familj). Nu var de inte aktuella ändå eftersom den Volvo jag har har varit så dålig, men att inte ha en eldriven rinligt stor familjebil fälller dem helt. De är på väg att rasa IMHO.Helt korrekt. Sen kan man enkelt kolla tidsperioder och även modeller, men drog bara en snabb koll på elbilar hittills 2023. Men om vi kollar dyrare modeller så ligger Model Y på 14k totalt varav ungefär 9k till juridiker. Volvo verkar däremot ha haft en antingen väldigt bra ingång på fysiska personer eller dåliga företagssäljare.
Jag behöver en bil i jobbet och en bil privat. Antingen kan jag skaffa en bil eller två. Varsågod för att jag ite eldar på inflationen ner än nödvändigt och sparar på miljön.Alla förstog men vem är alla .Jag har en tjänstebil men den står parkerad på arbetsplatsen det räknar jag som tjänstebil betalar inte ett Öre för den men vem behöver ha ett skrytobjekt på uppfarten som man inte Äger.
Ja och visst är det dumt att istället för att köra en gammal häck du betalat 100k för så kör du en ny elbil för 3k i månaden. Är väl totalt skit samma vem som äger den på pappret när man har full förfoganderätt till den? Men jag gissar att sdx bor i ett tält också, för vem behöver ett bo i ett skrytobjekt som banken ändå ”äger”?Jag behöver en bil i jobbet och en bil privat. Antingen kan jag skaffa en bil eller två. Varsågod för att jag ite eldar på inflationen ner än nödvändigt och sparar på miljön.
De flesta MY är dock LR för 670+, men jag förstår tanken.Volvo har ju valt en intressant väg där de från att vara ett standardval för tjänstebil inte ens hade någon som uppfyllde mina och arbetsgivarens mest grundläggande krav när jag skulle välja bil för nån månad sedan(eldriven och duger för familj). Nu var de inte aktuella ändå eftersom den Volvo jag har har varit så dålig, men att inte ha en eldriven rinligt stor familjebil fälller dem helt. De är på väg att rasa IMHO.
Tesla MY räknar jag inte heller som en dyr elbil (längre)
Sorry men bostaden är kontant betald liksom fordonen med så när räntan åker upp ett snäpp till så behöver jag inte oroa migJa och visst är det dumt att istället för att köra en gammal häck du betalat 100k för så kör du en ny elbil för 3k i månaden. Är väl totalt skit samma vem som äger den på pappret när man har full förfoganderätt till den? Men jag gissar att sdx bor i ett tält också, för vem behöver ett bo i ett skrytobjekt som banken ändå ”äger”?
Kul att bo på landet för dom som kan. Du är medveten om att du inte står med en ränterisk som tjänstebilsförare heller va?Sorry men bostaden är kontant betald liksom fordonen med så när räntan åker upp ett snäpp till så behöver jag inte oroa mig
En del tjänstebilar är sk personalbilar, och där märks räntan iofs. Så det beror lite på avtalKul att bo på landet för dom som kan. Du är medveten om att du inte står med en ränterisk som tjänstebilsförare heller va?
Du läste inte tillräckligt i tråden Tjänstebilen hämtas på arbetsplatsen lämnas där varje kväll och åker hem i min privata bil så varför skall man drabbas av ränterisk på ett fordon som står uppställd på arbets platsen och används enligt dom regler som finns + att det sitter digital körjournal .Kul att bo på landet för dom som kan. Du är medveten om att du inte står med en ränterisk som tjänstebilsförare heller va?
Grannarna hade e-tron 55 och har nu ioniq 5. De saknar kvalitetskänslan i audin. Men den gick kort...
Ingen vet.Hur är det möjligt?
Tillägg: Du borde kunna hitta billigare. De som ligger ute för 500k blir inte sålda. Och kolla utrustningen, har de bara proline-paket så saknar de backkamera och har fönstervevar bak (det sista var inte sant, men nästan).
Håll koll på KVD och se hur de budar runt 400-450k för de bilarna som högst.
Begpriset på Teslor kan nog hoppa till om tillflödet stoppas. Var de ska servas är en annan femma.
![]()
Strejken mot Tesla utökas – blockad mot 17 verkstäder
Natten mot fredag utvidgades IF Metalls strejk mot Tesla och arbetet med att serva elbilarna sätts i blockad på 17 verkstäder. Runt 500 personer omfattas nu av strejken, skriver TT.omni.se
Verkar långsiktigt.Vi som har nära till grannländerna kan boka service där. Mobilservice kan också utgå därifrån med dansk/norsk personal.
Framförallt om Musk lackar ur och drar sig ur Sverige.Begpriset på Teslor kan nog hoppa till om tillflödet stoppas. Var de ska servas är en annan femma.
![]()
Strejken mot Tesla utökas – blockad mot 17 verkstäder
Natten mot fredag utvidgades IF Metalls strejk mot Tesla och arbetet med att serva elbilarna sätts i blockad på 17 verkstäder. Runt 500 personer omfattas nu av strejken, skriver TT.omni.se
Verkar långsiktigt.
Nä inte alls. Men dom kommer nog försöka sig på sådant, för snart får dom väl inga fler reservdelar till Sverige när transporterna stoppas.
Jag får köpa mig en elspark om bilen går sönder.
Nej, personalbil är ett annat ord för förmånsbil bara. En tjänstebil används också i tjänsten och där ska du som anställd inte stå för ett leasingavtal.En del tjänstebilar är sk personalbilar, och där märks räntan iofs. Så det beror lite på avtal
Min tjänstebil står här i garaget och jag får köra den exakt hur mycket som helst privat. Körjournalen sköter jag manuellt, behöver inte vara digital. Verkar vara ett svårt koncept. Men vissa av oss har jobb med tjänstebil som inte bara är ett företagsfordon.Du läste inte tillräckligt i tråden Tjänstebilen hämtas på arbetsplatsen lämnas där varje kväll och åker hem i min privata bil så varför skall man drabbas av ränterisk på ett fordon som står uppställd på arbets platsen och används enligt dom regler som finns + att det sitter digital körjournal .
Nej, personalbil är ett annat ord för förmånsbil bara. En tjänstebil används också i tjänsten och där ska du som anställd inte stå för ett leasingavtal.
Kan förstå det. Jag hade en del kontakter med flera olika Hedin bil i samband med köp av bil i våras. Riktigt oimponerad av det företaget!Hedin bil tappade tydligen Kia på brister i slutkundsomdömena.
Tycker att många av de på KVD verkar ha tveksamt skick med mycket uppslag och repor, eller så är KVD:s besiktningsmän kinkiga. Eller så är det dem som inte tar hand om bilen som säljer visa KVD...
Det skulle ju förklara varför jag inte fick en offert efter tre försök…Hedin bil tappade tydligen Kia på brister i slutkundsomdömena.
Sen fixar de väl inte upp bilarna något heller utan säljer vad de får in? Medan en handlare kan trolla rätt mycket med skicket i den egna verkstan innan det ska säljas.De är notoriskt kinkiga vad jag förstått.
Ja, man undrar hur folk tar hand om bilarna. Men många är ju tjänste/förmånsbilar och då är det nog många som inte bryr sig.Sen fixar de väl inte upp bilarna något heller utan säljer vad de får in? Medan en handlare kan trolla rätt mycket med skicket i den egna verkstan innan det ska säljas.
Men håller med, 2-3 år gamla bilar i 500k-klassen som säljs på KVD med vanvårdsstatus som är helt onödig. Så ser det väl aldrig ut hos en riktig handlare i samma prisklass.
Jag har (försökt) sälja en bil på KVD en gång, och kan intyga att de är kinkiga. De är så kinkiga så de hittade en varningslampa som inte lyst under mina tiotusen mil med bilen… men det kan förstås ha varit otur.Ja, man undrar hur folk tar hand om bilarna. Men många är ju tjänste/förmånsbilar och då är det nog många som inte bryr sig.
Det varierar även mellan anläggningarna hur petiga de är. Den jag köpte för ett par år sedan (och sedan lämnade tillbaka) fr Södertälje såg för jävlig ut inuti. Det varken nämndes eller syntes på bilder, men såg ut som nån använt bilen som transportbil, repor och färgskav i inredningen både i bagage och baksäte. Utvändigt var den dock ok beskriven. Men nämndes inte heller att bromsbelägg i princip var dags att byta.
I Åkersberga verkar de dock vara bättre, både på beskrivningar och bilder.
Stämmer det verkligen? Är ju många Hedin fortsatt listade som återförsäljare på Kia Sveriges sida:Hedin bil tappade tydligen Kia på brister i slutkundsomdömena.
Olika anläggningar med egna avtal?Stämmer det verkligen? Är ju många Hedin fortsatt listade som återförsäljare på Kia Sveriges sida:
![]()
Hitta Kia återförsäljare
Hitta närmaste auktoriserade återförsäljare & verkstad direkt på karta eller via sökfunktion. Originalservice, ny eller begagnad bil – gör en bra affär du med!www.kia.com