[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men för tredje gången: Tjänstebil används i dagligt tal för bilar som är finansierade via arbetsgivaren. Oftast är det förmånsbilar. Skillnaden är intressant endast i skatte-diskussioner och användningen av bilen. Det @Lingon kommenterade var försäkringspremien, då är inte skillnaden intressant, och han använde det (formellt felaktiga) begrepp som flest förstår.
Capische?
Edit: Det borde dessutom varit uppenbart när Lingon påstod att 99% är tjänstebilar. Nästan alla nya dyrare elbilar lär vara förmånsbilar. Några få tjänstebilar. Och några få privatköp.
Snillen spekulerar ?
30% (2023 ytd) är inte direkt ”några få”. Kan rekommendera Mobility Sweden, där finns all statistik.
Du krånglar till det lite för mycket med begreppen. Förmånsbil innebär bara att den blir förmånsbeskattad. Tjänstebil brukar man kalla en bil som den anställde kör i tjänsten. En bil som bara körs i tjänsten kallar man i regel en företagsbil eller poolbil och denna måste ha en dedikerad parkeringsplats på jobbet.
En bil kan alltså vara både en tjänstebil och vara förmånsbeskattad iom att du får köra den privat medans en ren förmånsbil bara är just det, en förmån och du har därmed inte ett jobb som kräver bil.

Snillen spekulerar ?
30% (2023 ytd) är inte direkt ”några få”. Kan rekommendera Mobility Sweden, där finns all statistik.
Du krånglar till det lite för mycket med begreppen. Förmånsbil innebär bara att den blir förmånsbeskattad. Tjänstebil brukar man kalla en bil som den anställde kör i tjänsten. En bil som bara körs i tjänsten kallar man i regel en företagsbil eller poolbil och denna måste ha en dedikerad parkeringsplats på jobbet.
En bil kan alltså vara både en tjänstebil och vara förmånsbeskattad iom att du får köra den privat medans en ren förmånsbil bara är just det, en förmån och du har därmed inte ett jobb som kräver bil.
Ja andelen var glada killgissningar, jag erkänner :-). Men 30% är i alla fall mycket mindre än 99% IMHO. Poängen var i alla fall: ta inte ordet ”tjänstebil” och förutsätt att den inte förmånsbeskattas. Och det tror jag de flesta håller med om.
Men du har nog rätt, mitt påstående att tjänstebil är formellt fel var faktiskt inte sant ens…

Nu åker mellanchefs-Volvon ut!

Gav upp jakten på den perfekta bilen och köpte en billig Skoda Octavia mildhybrid istället. Tråkigt, men funkis och just billigt. Då betalar vi iaf inte en massa pengar för det tveksamma nöjet att vara missnöjda. Verkar spara 0,25 l per mil vid längre körningar och har exakt samma förbrukning på vanliga pendlarsträckan.

Elektrifieringen får vänta... Laddboxen sitter redo på väggen iaf.

Senast ändrad:
Snillen spekulerar ?
Vad var förresten de 30%? Kanske 30% av elbilarna var köpta av fysiska personer? Jag hittar inte underlag för att skilja på pris, men har kanske inte letat tillräckligt. Notera då att jag påstod att några få av _de dyrare_ elbilarna (vad det nu är, 700k + kanske?) var köpta av privatpersoner. Tar jag stickprov verkar Polestar ha 90% juridiska köpare, Mercedes större modeller snarare 80.
BTD Atto 3 (definitivt inte en av de dyrare) ligger snarare på 80-90% privatpersoner. Tesla Yligger med hyfsad andel privatköpare, den räknar jag inte längre till de dyrare. Så jag vildhåller att mitt spekulerande var ganska bra :-).

Alla förstod vad han menade. Nästan.
Alla förstog men vem är alla .Jag har en tjänstebil men den står parkerad på arbetsplatsen det räknar jag som tjänstebil betalar inte ett Öre för den men vem behöver ha ett skrytobjekt på uppfarten som man inte Äger.

Alla förstog men vem är alla .Jag har en tjänstebil men den står parkerad på arbetsplatsen det räknar jag som tjänstebil betalar inte ett Öre för den men vem behöver ha ett skrytobjekt på uppfarten som man inte Äger.
Alla var i det här fallet alla utom du...

Min blåa skoda är inte speciellt skrytig. Men jag behöver en bil privat och jag kör mycket i jobbet med. Då är en förmånsbil ganska najs. Klart billigare än att köpa en egen bil som ska stå på uppfarten all tid när jag är iväg och jobbar.

Vad var förresten de 30%? Kanske 30% av elbilarna var köpta av fysiska personer? Jag hittar inte underlag för att skilja på pris, men har kanske inte letat tillräckligt. Notera då att jag påstod att några få av _de dyrare_ elbilarna (vad det nu är, 700k + kanske?) var köpta av privatpersoner. Tar jag stickprov verkar Polestar ha 90% juridiska köpare, Mercedes större modeller snarare 80.
BTD Atto 3 (definitivt inte en av de dyrare) ligger snarare på 80-90% privatpersoner. Tesla Yligger med hyfsad andel privatköpare, den räknar jag inte längre till de dyrare. Så jag vildhåller att mitt spekulerande var ganska bra :-).
Utter menar nog av alla sålda elbilar. En hel del av de som köptes/leasades med bidraget förra året har ju levererats i år. 8 november 2022 såldes väl bilar motsvarande flera månaders försäljning, och många av de har nog levererats i är. Men sedan bidraget togs bort och räntorna återgått till normala nivåer är det nog färre medelsvenssons som skaffar ny bil privat.

Det är sant, bättre att det står ett skrytobjekt där som är köpt på avbetalning/lån.

Utter menar nog av alla sålda elbilar. En hel del av de som köptes/leasades med bidraget förra året har ju levererats i år. 8 november 2022 såldes väl bilar motsvarande flera månaders försäljning, och många av de har nog levererats i är. Men sedan bidraget togs bort och räntorna återgått till normala nivåer är det nog färre medelsvenssons som skaffar ny bil privat.
Helt korrekt. Sen kan man enkelt kolla tidsperioder och även modeller, men drog bara en snabb koll på elbilar hittills 2023. Men om vi kollar dyrare modeller så ligger Model Y på 14k totalt varav ungefär 9k till juridiker. Volvo verkar däremot ha haft en antingen väldigt bra ingång på fysiska personer eller dåliga företagssäljare.

Helt korrekt. Sen kan man enkelt kolla tidsperioder och även modeller, men drog bara en snabb koll på elbilar hittills 2023. Men om vi kollar dyrare modeller så ligger Model Y på 14k totalt varav ungefär 9k till juridiker. Volvo verkar däremot ha haft en antingen väldigt bra ingång på fysiska personer eller dåliga företagssäljare.
Volvo har ju valt en intressant väg där de från att vara ett standardval för tjänstebil inte ens hade någon som uppfyllde mina och arbetsgivarens mest grundläggande krav när jag skulle välja bil för nån månad sedan(eldriven och duger för familj). Nu var de inte aktuella ändå eftersom den Volvo jag har har varit så dålig, men att inte ha en eldriven rinligt stor familjebil fälller dem helt. De är på väg att rasa IMHO.

Tesla MY räknar jag inte heller som en dyr elbil (längre)

Jag behöver en bil i jobbet och en bil privat. Antingen kan jag skaffa en bil eller två. Varsågod för att jag ite eldar på inflationen ner än nödvändigt och sparar på miljön.

Jag behöver en bil i jobbet och en bil privat. Antingen kan jag skaffa en bil eller två. Varsågod för att jag ite eldar på inflationen ner än nödvändigt och sparar på miljön.
Ja och visst är det dumt att istället för att köra en gammal häck du betalat 100k för så kör du en ny elbil för 3k i månaden. Är väl totalt skit samma vem som äger den på pappret när man har full förfoganderätt till den? Men jag gissar att sdx bor i ett tält också, för vem behöver ett bo i ett skrytobjekt som banken ändå ”äger”?

Volvo har ju valt en intressant väg där de från att vara ett standardval för tjänstebil inte ens hade någon som uppfyllde mina och arbetsgivarens mest grundläggande krav när jag skulle välja bil för nån månad sedan(eldriven och duger för familj). Nu var de inte aktuella ändå eftersom den Volvo jag har har varit så dålig, men att inte ha en eldriven rinligt stor familjebil fälller dem helt. De är på väg att rasa IMHO.

Tesla MY räknar jag inte heller som en dyr elbil (längre)
De flesta MY är dock LR för 670+, men jag förstår tanken.

Ja och visst är det dumt att istället för att köra en gammal häck du betalat 100k för så kör du en ny elbil för 3k i månaden. Är väl totalt skit samma vem som äger den på pappret när man har full förfoganderätt till den? Men jag gissar att sdx bor i ett tält också, för vem behöver ett bo i ett skrytobjekt som banken ändå ”äger”?
Sorry men bostaden är kontant betald liksom fordonen med så när räntan åker upp ett snäpp till så behöver jag inte oroa mig

Sorry men bostaden är kontant betald liksom fordonen med så när räntan åker upp ett snäpp till så behöver jag inte oroa mig
Kul att bo på landet för dom som kan. Du är medveten om att du inte står med en ränterisk som tjänstebilsförare heller va?

Jag är så gubbsur och petig att jag sålde min 2018 VW, T-ROC 4-Motion 2,0 automat och köpte en A3. 2020. Sista modellen som gick att få med ANALOGA mätare. Skönt att slippa TV-paneler och blanka hårda ytor. Älskar min svarta A3. Snål är den också. (1,5 Tsi).

T-ROC:en klockade jag 6,5 till 100. Gick satan! Och den drog 0,57 om man körde från fjällen snålt. Annars mer... Meningslöst att gubbputtra med en bil som går satan.

Min A3 drog 0,5 efter att ha kört från sthlm till München. 97 km/h i snitt. ?

Sjukt snygg inredning tycker jag. S har lite sportigare stolar... Men vaffan.

Ps. Jag har växelspak också.

Bilagor

• 20231103_141726.jpg
    20231103_141726.jpg
    322.5 KB · Besök: 109
  • 20210809_104107~2.jpg
    20210809_104107~2.jpg
    727.1 KB · Besök: 100
Senast ändrad:
Kul att bo på landet för dom som kan. Du är medveten om att du inte står med en ränterisk som tjänstebilsförare heller va?
Du läste inte tillräckligt i tråden Tjänstebilen hämtas på arbetsplatsen lämnas där varje kväll och åker hem i min privata bil så varför skall man drabbas av ränterisk på ett fordon som står uppställd på arbets platsen och används enligt dom regler som finns + att det sitter digital körjournal .

Grannarna hade e-tron 55 och har nu ioniq 5. De saknar kvalitetskänslan i audin. Men den gick kort...

Hur kort tyckte de i praktiken? 20-35 verkar man få beroende på alla faktorer, men så var det ju med eSoulen, på mätaren en fin dag skulle den ge 45 men till fjällen på 29 mil kom vi inte i januari…

Tillägg: Du borde kunna hitta billigare. De som ligger ute för 500k blir inte sålda. Och kolla utrustningen, har de bara proline-paket så saknar de backkamera och har fönstervevar bak (det sista var inte sant, men nästan).

Det är vad jag väntar mig också. Ser ut att fortsätta falla, av goda skäl antar jag. Nya Enyaq ser inte dum ut heller. Priser långsamt neråt, prestanda långsamt uppåt. Gamla dyra tech-grejer är ingen bra investering.

714C513A-751B-4184-AAC9-EFE8EE81907E.jpeg

532A3079-B387-4C76-8E91-C5F320715FC3.jpeg

Senast ändrad:
Håll koll på KVD och se hur de budar runt 400-450k för de bilarna som högst.

Håll koll på KVD och se hur de budar runt 400-450k för de bilarna som högst.

Tycker att många av de på KVD verkar ha tveksamt skick med mycket uppslag och repor, eller så är KVD:s besiktningsmän kinkiga. Eller så är det dem som inte tar hand om bilen som säljer visa KVD...

Det kanske börjar bli läge att köpa elbil snart. Jag skulle iofs gärna se något lägre priser, men det är väl troligt att det fortsätter nedåt. Har t.ex. kommit ut en hel del nya Enyaq 100-150 tkr under vad de kostade för ett år sen, och marknaden för e-tron verkar närmast död.

Begpriset på Teslor kan nog hoppa till om tillflödet stoppas. Var de ska servas är en annan femma.

Vi som har nära till grannländerna kan boka service där. Mobilservice kan också utgå därifrån med dansk/norsk personal.

Nä inte alls. Men dom kommer nog försöka sig på sådant, för snart får dom väl inga fler reservdelar till Sverige när transporterna stoppas.

Jag får köpa mig en elspark om bilen går sönder.

Känns ovärt i Skåne, men vad vet jag, fimbulvintern kommer väl snart?

En del tjänstebilar är sk personalbilar, och där märks räntan iofs. Så det beror lite på avtal
Nej, personalbil är ett annat ord för förmånsbil bara. En tjänstebil används också i tjänsten och där ska du som anställd inte stå för ett leasingavtal.

Du läste inte tillräckligt i tråden Tjänstebilen hämtas på arbetsplatsen lämnas där varje kväll och åker hem i min privata bil så varför skall man drabbas av ränterisk på ett fordon som står uppställd på arbets platsen och används enligt dom regler som finns + att det sitter digital körjournal .
Min tjänstebil står här i garaget och jag får köra den exakt hur mycket som helst privat. Körjournalen sköter jag manuellt, behöver inte vara digital. Verkar vara ett svårt koncept. Men vissa av oss har jobb med tjänstebil som inte bara är ett företagsfordon.

Nej, personalbil är ett annat ord för förmånsbil bara. En tjänstebil används också i tjänsten och där ska du som anställd inte stå för ett leasingavtal.

Personalbil är i min värld ett specialfall av förmånsbil, och definitivt inte synonymt. Skattemässigt är det samma sak, men överenskommelsen mellan arbetstagare och arbetsgivare ser annorlunda ut. Åtminstone är det så både på mitt och min frus företag där båda uppläggen finns. Båda är relativt stora börsbolag…

Min personalbil används också i tjänsten, men med den skillnaden att arbetsgivaren inte kan kräva att jag gör det. Den betraktas alltså mellan oss nästan som en privat bil i den bemärkelsen. Men skattemässigt är det en ren förmånsbil.

Och jag hävdar fortfarande bestämt att ordet tjänstebil i dagligt tal används för många olika upplägg, även (och tom oftast, åtminstone i mina kretsar där tjänstebil i strikt bemärkelse är ovanligt men förmånsbil är vanligt) för någon variant av förmånsbil (Edit: som kanske inte ens används i tjänsten i vissa fall)

Senast ändrad:
Tycker att många av de på KVD verkar ha tveksamt skick med mycket uppslag och repor, eller så är KVD:s besiktningsmän kinkiga. Eller så är det dem som inte tar hand om bilen som säljer visa KVD...

De är notoriskt kinkiga vad jag förstått.

De är notoriskt kinkiga vad jag förstått.
Sen fixar de väl inte upp bilarna något heller utan säljer vad de får in? Medan en handlare kan trolla rätt mycket med skicket i den egna verkstan innan det ska säljas.

Men håller med, 2-3 år gamla bilar i 500k-klassen som säljs på KVD med vanvårdsstatus som är helt onödig. Så ser det väl aldrig ut hos en riktig handlare i samma prisklass.

Sen fixar de väl inte upp bilarna något heller utan säljer vad de får in? Medan en handlare kan trolla rätt mycket med skicket i den egna verkstan innan det ska säljas.

Men håller med, 2-3 år gamla bilar i 500k-klassen som säljs på KVD med vanvårdsstatus som är helt onödig. Så ser det väl aldrig ut hos en riktig handlare i samma prisklass.
Ja, man undrar hur folk tar hand om bilarna. Men många är ju tjänste/förmånsbilar och då är det nog många som inte bryr sig.

Det varierar även mellan anläggningarna hur petiga de är. Den jag köpte för ett par år sedan (och sedan lämnade tillbaka) fr Södertälje såg för jävlig ut inuti. Det varken nämndes eller syntes på bilder, men såg ut som nån använt bilen som transportbil, repor och färgskav i inredningen både i bagage och baksäte. Utvändigt var den dock ok beskriven. Men nämndes inte heller att bromsbelägg i princip var dags att byta.

I Åkersberga verkar de dock vara bättre, både på beskrivningar och bilder.

Ja, man undrar hur folk tar hand om bilarna. Men många är ju tjänste/förmånsbilar och då är det nog många som inte bryr sig.

Det varierar även mellan anläggningarna hur petiga de är. Den jag köpte för ett par år sedan (och sedan lämnade tillbaka) fr Södertälje såg för jävlig ut inuti. Det varken nämndes eller syntes på bilder, men såg ut som nån använt bilen som transportbil, repor och färgskav i inredningen både i bagage och baksäte. Utvändigt var den dock ok beskriven. Men nämndes inte heller att bromsbelägg i princip var dags att byta.

I Åkersberga verkar de dock vara bättre, både på beskrivningar och bilder.
Jag har (försökt) sälja en bil på KVD en gång, och kan intyga att de är kinkiga. De är så kinkiga så de hittade en varningslampa som inte lyst under mina tiotusen mil med bilen… men det kan förstås ha varit otur.

Nej de är ju oftast ombud, så om inte den som säljer (ofta företag och vagnparksägare) inte fixar upp bilarna så ser de ut som de gör.

Hedin bil tappade tydligen Kia på brister i slutkundsomdömena.
Stämmer det verkligen? Är ju många Hedin fortsatt listade som återförsäljare på Kia Sveriges sida:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp