[OT] Sketchup, hjälp.

LydiaHanke

Aktiv medlem
[OT] Sketchup, hjälp.
Håller på med en modell i SketchUp, en låda med 4 fack, men det håller krånglar lite.

Måtten stämmer inte, jag skriver in 3400mm och får 3408? Eller skriver 700 och får 433,3?

Tålamodet börjar tryta...

[OT] Sketchup, hjälp.
Japp, googla och kolla videos på youtube. Sen om du vill lära dig Cadda på-rikh-titt, regga dig på OnShape. De har också fina tutorials och även samarbete i samma fil, så det är enklare att få hands on handledning.

[OT] Sketchup, hjälp.
Ibland blir det konstiga mått beroende på projektionen. Kollaunder camera: kör du perspective, parallel projection eller two-point perspective? Kör på perspective så krånglar det inte. För säkerhets skull kan du även bygga rektangeln genom att dra linjer i stället för att använda rektangelverktyget. Det brukar jag alltid göra för att ha koll på i vilken ledd strecken hamnar.

[OT] Sketchup, hjälp.
Betydligt lättare att dra linjer, Toppen tips!

Tror att jag lyckades få till den:) Magic the Gathering låda.

Spelkort på vardera sida fram med hål så man ser vilken färg som ligger i, Tärningar+tokens i mitten och plats för två rullade spelmattor i det långa facket.

Ska bli kul o pröva 3d printern på jobbet.

Bilagor

• mtgbox2.jpg
    mtgbox2.jpg
    61.6 KB · Besök: 14
[OT] Sketchup, hjälp.
Det gjordes ju någon förändring i illustrator som innebar en ordentlig försämring för mig. Det var väl typ tio år sen. Men jag har fortfarande en massa ritningar i illustrator, som jag nu inte kommer åt. Tack och lov finns allt sparat som pdf.

[OT] Sketchup, hjälp.
Arkitekt här som använder Sketchup ofta. Kolla i model info om unit stämmer. Ska vara decimal milimeteres. Då ska du inte sktiva mm efter ciffran. Annars låter det konstigt. Har aldrig haft detta problem och garanterarr att det har inget att göra med kameran då jobbar jag endast i Perspektiv vy.

Enduor Fredrik - hälsningar till VCon, altid kul att jobba med er!

[OT] Sketchup, hjälp.
Någon som skulle kunna kasta ett öga på Modellen, är rätt lång print-tid så vore kul om det blev rätt!

Kul att lära sig något nytt, börjar till och med bli lite logiskt hur man ritar i 3d:)

Stödstrukturerna gör att tiden blir så pass lång, men dom behövs nog för dom "stora" platta ytorna.

Kan inte bifoga filen, men skickar gärna, mail, skype osv!

[OT] Sketchup, hjälp.
Jag kan tänka tredimensionellt, då går det.

EDIT: ... då går det nästan menar jag förstås. För när jag ritade upp det i sketchup i stället upptäckte jag att om jag skulle ha byggt enligt illustrator-ritningen hade jag fått krypa uppför trappan.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp