[OT] Slipa knivar

[OT] Slipa knivar
Kräver en del träning verkar det som och tar tid.
"Att slipa en egg innebär att man slipar fram en helt ny egg. När man skärper så gör man befintlig egg vass. I Japan krävs t.ex. 10 års lärlingsarbete hos en slipmästare för att själv få titulera sig slipmästare. Detta är med andra ord inget man bemästrar genom att slipa sina 4-5 köksknivar någon eller ett par gånger per år. Testa gärna själv och skicka samtidigt in 1 kniv till oss och jämför resultatet, de flesta lägger därefter stenarna på hyllan" "Att slipa på stenar är svårt, de flesta ger upp" https://www.knivbrev.se/knivskolan/slipstenar/
Hade jag slipat knivar så dåligt som knivbrev gör så skulle jag aldrig mer slipa en kniv.

En japansk kniv är sällan jättevass vid köp. Kunden förväntas lägga egen egg efter sina preferenser

[OT] Slipa knivar
Om det varning för nörderi i denna tråd då ska ni absolut inte börja googla på rakning med kniv. Det är nörderi på en ännu högre nivå.

Aldrig i livet att jag själv eller någon annan skulle få ha en rakkniv mot min hals. 😱 Spelar ingen roll hur bra det blir. Never!
Däremot har jag gått över till en safety razor från att tidigare kört med Sensor Excel, som har två blad. De nyare med uppåt 5 blad har jag aldrig gillat.

[OT] Slipa knivar
Är det facit om man vill ha vassa knivar utan att doktorera?
Visst, en tormek eller brynstenar är säkert smutt, men jag är inte intresserad av att lägga tid på att lära mig.
I dag håller jag mina knivar rimligt vassa med en keramisk brynstav.
Det enda jag kommit fram till i mina usla försök att vässa knivar är att det är helt jävla omöjligt att lyckas med moderna "superstål" (pulverstål gjorda för tillverkningsindustrins skärande bearbetning). Ju mjukare fulstål, desto enklare att få bra skärpa. Men den håller förstås inget vidare sen heller.
Vet inte dock om jag nånsin lyckats få nån kniv att bli så vass att den går att raka sig med, trots ihärdiga försök med diamantsten och läderstrigel.

[OT] Slipa knivar
För knivslipning krävs nymåne, woodo, vigvatten, besvärjelser och väldigt dyra maskiner. Bättre att köpa en ny billig kniv istället !

[OT] Slipa knivar
Exakt, usch vad läskigt. Man köper såklart någon billig engångshyvel som man använder några veckor.
För knivslipning krävs nymåne, woodo, vigvatten, besvärjelser och väldigt dyra maskiner. Bättre att köpa en ny billig kniv istället !
Och du kämpar på med trollandet.
En liten enkel fråga, hur gick det med Yonna?

[OT] Slipa knivar
Det enda jag kommit fram till i mina usla försök att vässa knivar är att det är helt jävla omöjligt att lyckas med moderna "superstål" (pulverstål gjorda för tillverkningsindustrins skärande bearbetning). Ju mjukare fulstål, desto enklare att få bra skärpa. Men den håller förstås inget vidare sen heller.
Vet inte dock om jag nånsin lyckats få nån kniv att bli så vass att den går att raka sig med, trots ihärdiga försök med diamantsten och läderstrigel.
Då tar man fram diamantskivorna

[OT] Slipa knivar
IMG_7489.webp

Hittar ut själv

[OT] Slipa knivar
Hade jag slipat knivar så dåligt som knivbrev gör så skulle jag aldrig mer slipa en kniv.
Men om dom då som driver ett företag, inte kan slipa knivar bra, då kan jag tro att det kanske inte är så lätt. Eller är det klåpare som jobbar där? Det är ju lite märkligt i så fall. Inbillar mig, att man har ett rätt stort intresse om man sysslar med sånt. Minns en alkis i Visby på 60-talet, Bommar-Bengt som cyklade omkring i Visby och slipade saxar och knivar.

Senast ändrad:
[OT] Slipa knivar
Men om dom då som driver ett företag, inte kan slipa knivar bra, då kan jag tro att det kanske inte är så lätt. Eller är det klåpare som jobbar där? Det är ju lite märkligt i så fall.
Personligen har jag varit nöjd de gånger jag lämnat in knivar där, men det är klart att de slipar knivarna bra mycket snabbare än vad jag gör för att få någon som helst ekonomi i det, och då blir ju felmarginalen större och omsorgen om varje kniv mindre.

Det är inte särskilt svårt att slipa knivar själv till en ok nivå, men det tar tid.

[OT] Slipa knivar
Nackdelen är väl dels att knivbrev slipar knivarna. Dvs de lägger dit en ny egg. Snabbt. Dvs det blir varmt och avverkas mycket material. Bra ekonomi för sliparen.

Skulle jag ta betalt för att slipa hade det varit olösligt. Det går långsamt, tar lite material och blir defintivt inte varmt.

[OT] Slipa knivar
ma härMen om dom då som driver ett företag, inte kan slipa knivar bra, då kan jag tro att det kanske inte är så lätt. Eller är det klåpare som jobbar där? Det är ju lite märkligt i så fall. Inbillar mig, att man har ett rätt stort intresse om man sysslar med sånt. Minns en alkis i Visby på 60-talet, Bommar-Bengt som cyklade omkring i Visby och slipade saxar och knivar.
Det upplevde jag också vid den tiden. Fast i Skaraborg. Varje sommar kom den ambulerande skärsliparen cyklande och erbjöd sina tjänster. Med slipsten monterad på pakethållaren som drevs av cykeln. Han brukade stanna någon dag och cyklade sen vidare till nästa ort.

[OT] Slipa knivar
Men de som tillverkar proffsknivar, använder de bryne vid tillverkningen?
Tillverkar man en kniv kan man väl forma det mesta innan härdningen. Nu är du inne på något helt annat. Vad fasen är en proffskniv?

Du får gärna skicka dina knivar till bandslipen. Jag tänker fortsätter slipa mina långsamt.

[OT] Slipa knivar
Då tar man fram diamantskivorna
Alltså det är inga problem att avverka material. Däremot är det av nån märklig anledning sjukt svårt att få eggen vass. Kanske för att den lätt bryts (på mikronivå) vid snäva vinklar, och förblir ganska trubbig vid brantare vinklar. Ser inte alls samma fenomen med enklare stål.

[OT] Slipa knivar
Alltså det är inga problem att avverka material. Däremot är det av nån märklig anledning sjukt svårt att få eggen vass. Kanske för att den lätt bryts (på mikronivå) vid snäva vinklar, och förblir ganska trubbig vid brantare vinklar. Ser inte alls samma fenomen med enklare stål.
Ska ärligt säga att jag har för dålig koll på olika stål.
Men mina fällkniven knivar har gått bra att slipa. Även spyderco som sägs ha rätt hårda stål.
Det är dock inte direkt kökskniv vinklar på dem.

I köket har jag mjukare stål som är väldigt enkla att hålla efter. Hårdaste är nog nån global kniv och den skapar inte några problem.

[OT] Slipa knivar
De knivar som var vanligast när vi slipade till restauranger var ett tyskt fabrikat, Giesser och med det här utseendet, sen hade några kockar egna dyrare japanska knivar som Global t.ex. Min egen favorit var helt klart de från Geisser, klockrena i allt från stål till utformning av blad och handtag och med bra balans i kniven, märktes att de var gjorda för att användas.

8455_26_b.jpg

[OT] Slipa knivar
[OT] Slipa knivar
Ska ärligt säga att jag har för dålig koll på olika stål.
Men mina fällkniven knivar har gått bra att slipa. Även spyderco som sägs ha rätt hårda stål.
Det är dock inte direkt kökskniv vinklar på dem.

I köket har jag mjukare stål som är väldigt enkla att hålla efter. Hårdaste är nog nån global kniv och den skapar inte några problem.
Global är väl rätt medelhårda bland hårda knivar. En rätt bra balans mellan hård och slipbar. Jag hade en betydligt hårdare kolstolskniv ett tag och den var avsevärt svårare att slipa. Gick en stor flisa ur den när jag trodde att den frysta broccolin hade tinat klart… hållit mig till mer moderat hårda knivar efter det.

[OT] Slipa knivar
De knivar som var vanligast när vi slipade till restauranger var ett tyskt fabrikat, Giesser och med det här utseendet, sen hade några kockar egna dyrare japanska knivar som Global t.ex. Min egen favorit var helt klart de från Geisser, klockrena i allt från stål till utformning av blad och handtag och med bra balans i kniven, märktes att de var gjorda för att användas.

8455_26_b.jpg
Faktiskt rätt nöjd med OBH som jag köpte för mer än 20 år sedan. MinoSharp funkar bra till den. Kan skära snyggt i ett pappersark och skär mig ofta, men med snygga snitt, har plåster på köksbänken. Vet inte i vilka lägen jag skulle behöva en ännu vassare kniv som hemmakock. Men ändå lite sugen på Global G-2 för att jämföra.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-12-07 kl. 20.53.38.webp
    Skärmavbild 2025-12-07 kl. 20.53.38.webp
    100.2 KB · Besök: 40
  • Skärmavbild 2025-12-07 kl. 21.15.05.webp
    Skärmavbild 2025-12-07 kl. 21.15.05.webp
    81.5 KB · Besök: 30
[OT] Slipa knivar
Global är väl rätt medelhårda bland hårda knivar. En rätt bra balans mellan hård och slipbar. Jag hade en betydligt hårdare kolstolskniv ett tag och den var avsevärt svårare att slipa. Gick en stor flisa ur den när jag trodde att den frysta broccolin hade tinat klart… hållit mig till mer moderat hårda knivar efter det.
Jag gillar att slipa den. Ruskigt vass. Men jag kan inte med ergonomin. Ja håller väldigt långt fram så den passar mig inte alls.

[OT] Slipa knivar
Man blir ju lite nyfiken på vad du jobbar med. Men en fryst broccoli borde väl en normal kniv klara av utan att gå sönder?

Tillbaka
Topp