[OT] Slipa knivar

[OT] Slipa knivar
Jag kör ett Lansky slipkitt med ett part stenar och en vinkelguide/klämma. Blir väldigt vasst och bra med dom och sedan strigla på en läderbit med autosol på.

Blir toppen, kostar väldigt lite. MEN ingen premium upplevelse att göra. Men vasst blir det.

[OT] Slipa knivar
Fast jag svarade på en fråga om Sharpmaker och där finns det två lägen för hur man ställer in stavarna och de två lägena är utmärkta med total slipvinkel 30 vs 40 grader. Hade jag svarat med din stil hade slutsatsen lika gärna kunnat vara att man bara kan använda Sharpmakern till yxor.
"Det enklaste är ju Googla dina knivar. Global och japanska knivar överlag brukar ha smalare blad och max 30 grader. Vanliga europeiska kockknivar brukar ha 40. Betvivlar också att Fiskars har hårdare stål än Global."

Du pratar om knivarna nämner ej sliten förens nästa stycket, och det ändrar inte betydelsen av denna iaf.

"Hade jag svarat med din stil hade slutsatsen lika gärna kunnat vara att man bara kan använda Sharpmakern till yxor."

Man förväntar sig att standardiserade mätenheter används om inte annat anges. Lite svårt att gissa sig till rätt om du eller någon annan får för sig en vacker att hitta på egna enheter.

[OT] Slipa knivar
Man blir ju lite nyfiken på vad du jobbar med. Men en fryst broccoli borde väl en normal kniv klara av utan att gå sönder?
Jag blir lite nyfiken på din fascination av vad folk jobbar med?

En japansk kniv chippar lätt ifall man försöker hacka något fruset.

"Det enklaste är ju Googla dina knivar. Global och japanska knivar överlag brukar ha smalare blad och max 30 grader. Vanliga europeiska kockknivar brukar ha 40. Betvivlar också att Fiskars har hårdare stål än Global."

Du pratar om knivarna nämner ej sliten förens nästa stycket, och det ändrar inte betydelsen av denna iaf.

"Hade jag svarat med din stil hade slutsatsen lika gärna kunnat vara att man bara kan använda Sharpmakern till yxor."

Man förväntar sig att standardiserade mätenheter används om inte annat anges. Lite svårt att gissa sig till rätt om du eller någon annan får för sig en vacker att hitta på egna enheter.
båda termerna används flitigt.
IMG_7502.webp

Vinkeln är inte så otroligt viktig. Du sliper frihand. Du kommer få en lite konvex egg. På en tunn kniv är eggen typ mindre än 0.5mm hög.

Folk är så otroligt nojjiga om slipning. Det är bara gnugga en kniv på en sten så blir det oftast fint efter lite träning.

[OT] Slipa knivar
Det har ingen berättat för mina global-knivar som används alldeles för ofte till att dela både kyckling, fisk och annat direkt från frysen.
Okej, förlåt. En tunn och hård japansk kniv. Inte en tjock och mjuk global.

Geometri och stålmässigt är en global närmre en västerländsk kniv än en tunn japansk

Exempel.
IMG_7505.webp

Senast ändrad:
[OT] Slipa knivar
Jag arbetar inom ett yrke där knivarna ganska snabbt ser ut såhär:

IMG_0879.webp

De här Hultaforsknivarna är jättevassa och kanonbra på alla vis, men det finns inget sätt att behålla dem sådana när uppgifterna mestadels är att skära markduk i anslutning till lera samt grada av plaströr. De går fort från "kniv" till "stålpinne". Förr när vi var 5-10 pers på företaget var det en jäkla åtgång på knivar och då skaffade jag en Kirunaslip som jag stod och slipade massvis med knivar på. Köpte dem i storpack med papphylsa på, lät personalen använda dem varpå de la dem i en låda som jag sen stod och terapiarbetade med på kvällarna ibland. Har nog åtminstone 30 knivar kvar även om vi nu bara är ett par stycken arbetare numer. När en ny kniv kostar typ 50 kr plus moms är det svårmotiverat att lägga arbetstid på slipning, men miljömedvetenheten kommer ibland före de ekonomiska aspekterna..

Man blir ganska bra på att slipa om man slipar mycket. Kockknivar har jag aldrig kört på maskin eftersom det är så kort slipfas och ruggigt lätt att ta med en vanlig japansk våtslipsten. Jag ser inget behov av mer avancerade slipgrejer än så - det är bara att prova lite och försöka följa befintlig slipfas om man är osäker (vilket kan vara svårt eftersom den som @jolov säger bara är typ 0,5 mm lång eller så). Det svåraste är att hålla samma vinkel på båda sidor kniven, men för det faktiska resultatet är det nog inte så väldans viktigt mer än att man är hyfsat nära.

Ska väl sägas att jag emellanåt använder ett vanligt stålbryne för köksknivar också, men med ett sådan "rättar man till" eggen snarare än att man utför någon slipning. Jag gör det när kniven är nyslipad, eftersom det bara är en redan vass kniv som har nytta av bryning. Ofta brukar mina knivar gå från att vara extremt vassa till att sakta förfalla under flera år utan någon större påverkan på arbetet i köket. Lagar mat hemma åtminstone 9 av 10 dagar, även om jag inte gör så jättemånga avancerade manövrar med just kniven kanske. Vissa saker görs mer avancerade än vad de behöver vara..

Edit: hamnade i verkstan. Deppigt med exakt noll slipade knivar men massor av oslipade. Tur att de inte har ett bäst-före-datum utan går att slipa när det finns tid..

IMG_0880.webp

IMG_0881.webp

Maskinen. Gissar att den är från 80-talet..
IMG_0882.webp

Senast ändrad:
[OT] Slipa knivar
Jag blir lite nyfiken på din fascination av vad folk jobbar med?

En japansk kniv chippar lätt ifall man försöker hacka något fruset.

båda termerna används flitigt.
Visa bilaga 807110

Vinkeln är inte så otroligt viktig. Du sliper frihand. Du kommer få en lite konvex egg. På en tunn kniv är eggen typ mindre än 0.5mm hög.

Folk är så otroligt nojjiga om slipning. Det är bara gnugga en kniv på en sten så blir det oftast fint efter lite träning.
Ta en kniv ur köket och gnugga den emot en sten en stund. Sen rakar du hala ansiktet och återkommer med upplevelsen.

[OT] Slipa knivar

Det är ju ett virus citat av johan44 som inte vet vilken inställning han ska använda i mitt första inlägg. Men nu är det slutdiskuterat med dig.

[OT] Slipa knivar
Vad tänkte du det ska visa?

Eggen jag vill ha på en rakkniv och eggen jag vill ha på en kökskniv är helt olika saker. Skulle aldrig vilja använda en så polerad egg i köket
Att med noggrannhet, tid och erfarenhet kan man nå häpnadsväckande resultat.
Nu är det extremt vilket var poängen.

En polerad egg har en annan känsla och kräver lite mer underhåll. Men ger snyggare snitt, vissa hävdar även bättre smak. Kanske inte jätte vanligt i svenska restaurang kök men borta i Japan är det standard skulle jag säga.

Ska jag hacka ner flera kilo grönsaker med tomat föredrar jag nog opolerad.
Dela efter som jag har Aogami 2 i min andra grönsaks kniv och gillar såg liknande greppet den ger.

[OT] Slipa knivar
Haha ja! Den är märklig men den gör ändå jobbet. Stenen och trissan är vinklade, ingen aning varför.
Slipytan på det man slipar blir mindre konkav genom det, vilket kan vara en vara en fördel. Tycker det är största nackdelen med enTormek-typ av slip med liten diameter på slipstenen som ger en konkav yta.

Senast ändrad:
[OT] Slipa knivar
Egentligen skulle man väl ha ett mikroskop, så att man kan se hur eggen ser ut och hur slipningen tar. Men har aldrig sett någon föreslå detta i otaliga knivslipsinlägg.

[OT] Slipa knivar
Det svåraste är att hålla samma vinkel på båda sidor kniven, men för det faktiska resultatet är det nog inte så väldans viktigt mer än att man är hyfsat nära.
Det här har jag löst genom att slipa mina knivar japanskt, dvs nästan bara på en sida. Sen ett kort drag på motsatt sida för att få bort grader bara. Det förenklar avsevärt. Efter några slipningar är även Ikea-knivar enkelsidiga...

[OT] Slipa knivar
Att med noggrannhet, tid och erfarenhet kan man nå häpnadsväckande resultat.
Nu är det extremt vilket var poängen.

En polerad egg har en annan känsla och kräver lite mer underhåll. Men ger snyggare snitt, vissa hävdar även bättre smak. Kanske inte jätte vanligt i svenska restaurang kök men borta i Japan är det standard skulle jag säga.

Ska jag hacka ner flera kilo grönsaker med tomat föredrar jag nog opolerad.
Dela efter som jag har Aogami 2 i min andra grönsaks kniv och gillar såg liknande greppet den ger.
Enda jag vet folk gillar polerade eggar är proteiner där snitten ska vara jätterena,
det är nog svårt att avgöra om kniven hade 2000 eller 8000grit sten...

Aogami2 är väl ett ok enklare stål, lättslipat men tar inte en lika bra egg som shirogami eller liknande.

Det här har jag löst genom att slipa mina knivar japanskt, dvs nästan bara på en sida. Sen ett kort drag på motsatt sida för att få bort grader bara. Det förenklar avsevärt. Efter några slipningar är även Ikea-knivar enkelsidiga...
Slipa japanskt "på en sida" är beroende på knivgeometri. En single bevel eller double bevel kniv ser rätt olika ut.

IMG_7508.webp

Där slipar man baksidan platt (uraoshi) och primäreggen (kireha) plant med befintlig geometri.

[OT] Slipa knivar
Slipa japanskt "på en sida" är beroende på knivgeometri. En single bevel eller double bevel kniv ser rätt olika ut.

Visa bilaga 807133

Där slipar man baksidan platt (uraoshi) och primäreggen (kireha) plant med befintlig geometri.
Jo jag vet att det egentligen inte är fullt så enkelt. Men båda mina "riktiga" knivar är enkelslipade från början så där är det korrekt. Och på ex en skalkniv eller knivarna jag har till oömma arbetsuppgifter märker jag ändå ingen skillnad. Men det blir ju i praktiken så att det som i din figur heter primary är kvar och det är bara den som heter secondary jag slipar över på ena sidan på de knivarna.

[OT] Slipa knivar
Förstår. Antar att det har mindre betydelse just pga de korta slipfaserna. Yxor kan tillverkas med enkel slipfas, höger eller vänster beroende på vad man vill uppnå. Min enda erfarenhet av enkelslipade knivar är brödknivar (som jag tror nästan alltid har bara en sida slipad) och de drar snett allt som oftast. Men gissar att det problemet är marginellt på vanliga kockknivar.

[OT] Slipa knivar
Förstår. Antar att det har mindre betydelse just pga de korta slipfaserna. Yxor kan tillverkas med enkel slipfas, höger eller vänster beroende på vad man vill uppnå. Min enda erfarenhet av enkelslipade knivar är brödknivar (som jag tror nästan alltid har bara en sida slipad) och de drar snett allt som oftast. Men gissar att det problemet är marginellt på vanliga kockknivar.
Finns en geometri som kallas 70/30 där du har lite assymetrisk bladgrometri, men justerar knivens skäregenskaper genom att slipa skäreggen/primäreggen assymetriskt också

Typ den här
IMG_7509.webp

Styr märkbart på hårda råvaror om den slipas symmetriskt.

[OT] Slipa knivar
Min enda erfarenhet av enkelslipade knivar är brödknivar (som jag tror nästan alltid har bara en sida slipad) och de drar snett allt som oftast. Men gissar att det problemet är marginellt på vanliga kockknivar.
Den plana oslipade ytan fungerar som mothåll och riktningen på skäret behålls enklare. Den slipade sidan viker undan skivan. Användbart för att skära tunna skivor av tex smörgåskorv, äpplen, potatis, ingefära etc.

Om skivorna är för tjocka kan den slipade sidan styra bladet åt motsatt håll.

Senast ändrad:
[OT] Slipa knivar
att resultatet kan bli att de drar snett beror enligt min åsikt på föraren mer än något annat. man kompenserar förstås för detta, precis som cyklisten som håller rakt spår på den sneda hällen, eller piloten som inte blåser av banan för att det kommer sidvind.

trots denna egenhet föredrar jag för köksbruk enkelslipade knivar modell brödknivar. som ejma skriver, det man skär loss viker av istället för att suga fast. det senare en mycket irriterande egenskap hos så kallade kockknivar.

den vågade tandningen är lätt att hålla skarp utan specialverktyg. som bonus på det minskar behovet av ständig återskärpning närmast drastiskt.

sedan att konceptet ses som primitivt av konnässörer är väl att betrakta som ett ytterligare plus i sammanhanget:)

så här går det till när en närstående treåring fixar tomatsallad....
IMG_2311.webp

[OT] Slipa knivar
att resultatet kan bli att de drar snett beror enligt min åsikt på föraren mer än något annat. man kompenserar förstås för detta, precis som cyklisten som håller rakt spår på den sneda hällen, eller piloten som inte blåser av banan för att det kommer sidvind.

trots denna egenhet föredrar jag för köksbruk enkelslipade knivar modell brödknivar. som ejma skriver, det man skär loss viker av istället för att suga fast. det senare en mycket irriterande egenskap hos så kallade kockknivar.

den vågade tandningen är lätt att hålla skarp utan specialverktyg. som bonus på det minskar behovet av ständig återskärpning närmast drastiskt.

sedan att konceptet ses som primitivt av konnässörer är väl att betrakta som ett ytterligare plus i sammanhanget:)

så här går det till när en närstående treåring fixar tomatsallad....
Visa bilaga 807147
Jag har lärt mig att tandade knivar med fördel används på "grönsaker med vaxartade skal", typ just tomat, men tillämpar inte det själv direkt.

Tillfällen man märker att brödkniven svänger är när man delar stor vattenmelon och när brödkniven är den längsta man har. Min är ganska flexibel och vattenmelon i ett drag är supersvårt att skära rakt med den kniven. Svårigheten i övrigt att använda en brödkniv kanske inte är direkt övermäktig...😛

[OT] Slipa knivar
Enda jag vet folk gillar polerade eggar är proteiner där snitten ska vara jätterena,
det är nog svårt att avgöra om kniven hade 2000 eller 8000grit sten...

Aogami2 är väl ett ok enklare stål, lättslipat men tar inte en lika bra egg som shirogami eller liknande.

Visa bilaga 807133

"Enda jag vet folk gillar polerade eggar är proteiner där snitten ska vara jätterena,"
-Exakt vissa skaldjur å fisk sänker du kvaliteten på om det ej är polerad egg.

"det är nog svårt att avgöra om kniven hade 2000 eller 8000grit sten..."
Det beror helt på erfarenheten hos användare.

"Aogami2 är väl ett ok enklare stål, lättslipat men tar inte en lika bra egg som shirogami eller liknande."

Det är långt ifrån ett enklare stål, både shiro och aogami är avancerad stål.
Shiro är mer lätt slipat enklare att få en bra egg pga oftare lägre hcr spann
Aogami håller ett högre hcr spann vilket gör att den håller skärpan längre och är mer tålig. Aogami är lite mindre rost benägen än shiro. Shiro kan även den som har dåligt tålamod se hur den börjar rosta.

Båda är mkt avancerade stål som används till olika saker pga deras olika metallurgiska egenskaper.

För den matlagning jag gör privat, är shiro helt klart det sämre valet. Vilket det också är för 99. 9% av den svenska befolkningen.

[OT] Slipa knivar
"Enda jag vet folk gillar polerade eggar är proteiner där snitten ska vara jätterena,"
-Exakt vissa skaldjur å fisk sänker du kvaliteten på om det ej är polerad egg.

"det är nog svårt att avgöra om kniven hade 2000 eller 8000grit sten..."
Det beror helt på erfarenheten hos användare.

"Aogami2 är väl ett ok enklare stål, lättslipat men tar inte en lika bra egg som shirogami eller liknande."

Det är långt ifrån ett enklare stål, både shiro och aogami är avancerad stål.
Shiro är mer lätt slipat enklare att få en bra egg pga oftare lägre hcr spann
Aogami håller ett högre hcr spann vilket gör att den håller skärpan längre och är mer tålig. Aogami är lite mindre rost benägen än shiro. Shiro kan även den som har dåligt tålamod se hur den börjar rosta.

Båda är mkt avancerade stål som används till olika saker pga deras olika metallurgiska egenskaper.

För den matlagning jag gör privat, är shiro helt klart det sämre valet. Vilket det också är för 99. 9% av den svenska befolkningen.

Syftade på personen som äter maten, och huruvida dom kan avgöra vilket korn eggen som skar maten är slipad med :)

Aogami håller en egg längre eftersom det har lite mer tungsten och krom tillsatt. Inte för att det är en annan hårdhet.
Shirogami tar en bättre egg för att det har en lägre halt tungsten och krom. Inte för att det är mjukare.
(#2 ligger väl 60-63 för shiro och 61-64 för aogami, så ett väldigt överlappande spann hårdhetsmässigt)

Bägge stålen är toppen. Men anses vara ett ”workhorse” stål, och inte något speciellt fancy.

Men vi är ju svenskar och har jättemånga roliga stål och otroligt duktiga knivmakare i landet. Så mer fokus ditåt :)

[OT] Slipa knivar
Dalman är ju jävligt duktig tycker jag. Sedan finns det väl ett gäng till som också gör fina grejer (typ Tobbe i Åre, knifesbylars, Marius smide)

[OT] Slipa knivar
Har du några exempel?
Fredrik Spåre
Isasmedjan
Patrik Carlvik
Birgersson
Heldqvist
Christian Dam
Mattias Lundberg
Marius
Dalman
KnivesbyLars

Är dom jag kommer att tänka på rakt av. Men finns ett helt gäng till.
Värt att nämna Erik på Shinogi också, han är inte en smed, men antagligen en av sveriges duktigaste knivslipare. Samarbetar med ett gäng svenska smedjer som skickar honom färdigsmidda blanks som han slipar in geometrin på och skaftar

Dalman är ju jävligt duktig tycker jag. Sedan finns det väl ett gäng till som också gör fina grejer (typ Tobbe i Åre, knifesbylars, Marius smide)
Zooma in på bilderna av åre-knivarna. Inte sällan det är kvarlämningar från kapskivan på rondellen

Och för dom som undrar vad jag gjorde under covid? Här har ni svaret

[OT] Slipa knivar
Fredrik Spåre
Isasmedjan
Patrik Carlvik
Birgersson
Heldqvist
Christian Dam
Mattias Lundberg
Marius
Dalman
KnivesbyLars

Är dom jag kommer att tänka på rakt av. Men finns ett helt gäng till.
Värt att nämna Erik på Shinogi också, han är inte en smed, men antagligen en av sveriges duktigaste knivslipare. Samarbetar med ett gäng svenska smedjer som skickar honom färdigsmidda blanks som han slipar in geometrin på och skaftar

Zooma in på bilderna av åre-knivarna. Inte sällan det är kvarlämningar från kapskivan på rondellen

Och för dom som undrar vad jag gjorde under covid? Här har ni svaret
Hearhear, Tobbe i Åre är väl inte mitt formspråk riktigt, däremot har jag kännt på några av dem som känns rätt bra.

[OT] Slipa knivar
Tungsten är skoj, i engelskan har metallen ett svenskt namn men i svenskan har den ett tyskt namn ....

Tjena!

Nja, Tungsten är ju mineralen man använder för att framställa Volfram, fast egentligen heter den Scheelit.
Cronstedt som upptäckte Tungsten gav mer än en mineral det namnet. Bispbergs Tungsten (Scheelit) och Bastnäs Tungsten (Cerit) så det var väl naturligt att dom fick andra namn.
Varför Engelskan håller fast vid Tungsten vet jag inte.

[OT] Slipa knivar
Har bla en Casström Järv 10. Fin kniv. Edit. När den börjar kännas slö får jag väl köpa några slipstenar och testa.
En sådan är väldigt mycket svårare att slipa än en kockkniv dessvärre. Lång slipfas (pga tjockt blad och en enda slipfas), plus brant böj vid spetsen. Samtidigt är de mest till för att klyva ved med så det är inte så noga.😛 Jag är så splittrad till de där knivarna (har tre stycken olika och gillar dem mycket mer än tex Fällkniven), men nästan alla verktyg som är bra på riktigt är bra på bara en enda sak. När man gör upp eld är denna typ av kniv härlig men ska men skära en gurka går det nästan inte..

[OT] Slipa knivar
Syftade på personen som äter maten, och huruvida dom kan avgöra vilket korn eggen som skar maten är slipad med :)

Aogami håller en egg längre eftersom det har lite mer tungsten och krom tillsatt. Inte för att det är en annan hårdhet.
Shirogami tar en bättre egg för att det har en lägre halt tungsten och krom. Inte för att det är mjukare.
(#2 ligger väl 60-63 för shiro och 61-64 för aogami, så ett väldigt överlappande spann hårdhetsmässigt)

Bägge stålen är toppen. Men anses vara ett ”workhorse” stål, och inte något speciellt fancy.

Men vi är ju svenskar och har jättemånga roliga stål och otroligt duktiga knivmakare i landet. Så mer fokus ditåt :)

Är något avundsjuk på dig. Du har en lång resa rent kunskapsmässigt och massor med nya saker att upptäcka.
Rekomenderar dig starkt att ta en vända över till Japan och käka massor med sashimi, sushi och annan fantastisk mat.
Besöka någon känd kniv makare och knivskipnings/matlagnings kurs.

Sen kanske du är mogen att fortsätta denna diskussion.

[OT] Slipa knivar
Som allround friluftskniv tycker jag hantverkarknivar med lite bredare blad i rostfritt är de bästa att använda, typ som den här, fast helst i starkare färg så att man inte tappar bort dem lika lätt. Sen det jag saknar ibland när jag är ute är en yxa, så funderar på att skaffa mig en av de här små, 300-600 gram
ProductImage74493334.jpg

[OT] Slipa knivar
Är något avundsjuk på dig. Du har en lång resa rent kunskapsmässigt och massor med nya saker att upptäcka.
Rekomenderar dig starkt att ta en vända över till Japan och käka massor med sashimi, sushi och annan fantastisk mat.
Besöka någon känd kniv makare och knivskipnings/matlagnings kurs.

Sen kanske du är mogen att fortsätta denna diskussion.
Vad ska jag lära mig? Att egghållning beror på hrc? 🤓

[OT] Slipa knivar
Prepare to sätta kaffet i vrångstrupen:

Jag använder samma kökskniv till allt i köket. Har aldrig förstått varför man "behöver" massa olika knivar för att skära matvaror. :unsure: Har absolut ingen aning om vad det är för kniv, men den är bekväm och verkar ha vettigt stål.

[OT] Slipa knivar
Prepare to sätta kaffet i vrångstrupen:

Jag använder samma kökskniv till allt i köket. Har aldrig förstått varför man "behöver" massa olika knivar för att skära matvaror. :unsure: Har absolut ingen aning om vad det är för kniv, men den är bekväm och verkar ha vettigt stål.
Haha, ja den här tråden ger väl dom där vibbarna om att det är en svår gräns att dra mellan nörderi och pretentiöst skitsnack. Så din motvikt utgör en bra balans. :giggle:

Tillbaka
Topp