[OT] Slipa knivar

[OT] Slipa knivar
Finns fortfarande i serien Briljera, men är tydligen utgående produkt. Det är så typiskt för många butiker i allmänhet att bra kvalitet i många fall ska utgå, och ersättas med billigare "skräp". Eller så kanske IKEA i framtiden lanserar någon ny serie med VG10-stål, man kan ju alltid hoppas.

Min känsla är att även det icke namngivna de har i 365 är ett rimligt bra stål, även om specen är mer okänd. Det är markant bättre än andra billiga knivar man kan ramla på från ex matbutiker.

[OT] Slipa knivar
Tjena!

Har inte koll på Victorinox, men skulle vara förvånad om dom sänkt sig i kvalitet.

Global är bra knivar men inte prisvärda alls. Hittar man dom på 50% rea så skulle jag säga att dom kanske är prisvärda.
Hur är definitionen på "bra kniv men inte prisvärd"? Vad gör dem "sämre än en annan kniv som är lika dyr"? (jag vet att det här är som att jämföra Orbea med Giant eller något annat märke eftersom jag är minst 15 år sen på bollen när det gäller balla cykelmärken)

[OT] Slipa knivar
Har ett antal victorinox och tycker de är helt suveräna för pengarna. Väldigt lätta att slipa och går att få nära rakbladsvassa. De håller sedan skärpan riktig bra. Ett japanskt stål går att få knasigt vass men det är också hårdare vilket gör att det är ett elände att slipa plus att man kan spräcka bladet om man är oförsiktig. Victorinox är dels jäkligt tålig men också enkel att återställa om man ändå lyckats sabba eggen. Den viker sig istället för att spricka, eftersom det är ett mjukare stål, vilket bidrar till att det är lättare att fixa. Det och det faktum att de inte kostar särskilt mycket gör att jag aldrig behöver vara rädd om den. Som en Volvo 240. Kör bara.

Gillar man handtagen, vilket jag gör, är det en bra kniv att både börja med och sedan ha som favoritkniv.

@n3wton, tocka? Hur tunn vill du ha den? Min 5.2060.20 *) är 2,40 mm där den är som tjockast, uppe vid handtaget. Tycker den är väldigt lätt och smidig att jobba med. Som jämförelse har jag en Wüsthof Ikon med samma bladlängd och den mäter 3,35. Den är bastant och känns klumpig i jämförelse.

*) Gillar den här skarp. Den är skapt som en stor kockkniv, samma handtag och höjd på bladet men kortare. Det gör den enkel att hantera till de flesta jobb i köket. Använder den till nästan allt förutom småjobb, då tar jag en grönsakskniv. Den stora kockkniven (samma serie men 25cm) ligger och surar i ett skåp någonstans. Det är ytterst sällan jag har något som inte går att lösa med 20 cm blad.
Mycket tyckande från mitt håll! Med tjocka menar jag nog att de verkar ha samma tjocklek över hela klingan, från ovankant ner till egg, och att det då behövs en ganska brant egg gentemot bladets tjocklek strax ovanför. En godtycklig kockkniv av annat märke har ju oftare två faser där den ena sträcker sig över hela bladet.

Men som sagt, mycket tyckande från min sida. Generellt tycker jag Victorinox känns "nätta" på ett bra sätt och jag har som sagt tittat på dem en del. Känslan kring att de inte går att få vassa är kanske mer baserad på att de inte är så vassa i butik, plus att den polerade klingan ger mig den känslan på något vis. Jag kan ju inte säga att det är så, men om man själv måste slipa kniven det första man gör så är det knappast en bra kniv för en ungdom aom ska flytta till eget boende.

Vad värre är är att de knivar jag tittat på, förutom den allra största kockkniven som är som en machete (dvs 25 centimeter eller så vilket vara behövs för att skära melon, typ), är att mina knogar slår i skärbrädan. De hade behövt vara högre i klingan för min del. Har ändå provat "alla" och då har de antingen varit för långa, eller för låga.

Ska sägas att i princip alla mina köksredskap och övrig inredning är tillverkade under perioden ~1850-1970, kanske ända upp till 1980. Av den anledningen gillar jag Victorinox som ändå ser lite ut som något som passar in i det, men just klinghöjden är det som gör "gamla knivar" värdelösa. Synd, eftersom annars varenda låda på en godtycklig loppis är fyllda av gamla svenska köksknivar.

Mycket svammel från min sida nu, hoppas något vettigt framgår..

[OT] Slipa knivar
Hur är definitionen på "bra kniv men inte prisvärd"? Vad gör dem "sämre än en annan kniv som är lika dyr"? (jag vet att det här är som att jämföra Orbea med Giant eller något annat märke eftersom jag är minst 15 år sen på bollen när det gäller balla cykelmärken)

Tjena!

Känsliga knivar som är alldeles för hårda, lätt att nagga och risk för sprickor. Det folk tror är bra är att dom håller skärpan länge, men för mig är inte det alltid bra kvalitet.
Skulle jämföra dom med S-Works, man betalar herrejössespengar för loggan inte för prestandan.

[OT] Slipa knivar
Tjena!

Känsliga knivar som är alldeles för hårda, lätt att nagga och risk för sprickor. Det folk tror är bra är att dom håller skärpan länge, men för mig är inte det alltid bra kvalitet.
Skulle jämföra dom med S-Works, man betalar herrejössespengar för loggan inte för prestandan.
Då är jag med. Har bara en globalkniv som jag fått och den är jag nöjd med, håller skärpan och är skapligt lätt att resa eggen på med kockstål (vilket är det du skriver men jag har inte lyckats ha sönder eggen så... vet inte vad jag önskar mer i en kniv än att de skär liksom :)). Dåligt med erfarenhet i övrigt, har en uppsättning wmf-knivar som jag är mindre nöjd med än globalen, generellt.

[OT] Slipa knivar
Känslan kring att de inte går att få vassa är kanske mer baserad på att de inte är så vassa i butik
Jag vill bara kommentera just det. Knivarna vi fick hem var jättevassa, på nivån att det var lätt att raka av stråna på diskborsten om man inte var försiktig. Jag har inte lyckats återskapa riktigt den skärpan (p.g.a. sliparens oförmåga eller att jag inte har tillräckligt finkornig slipsten om jag själv får gissa)

[OT] Slipa knivar
Tjena!

Global är ju tvärt om rätt snälla knivar med ett mjukare hårt stål man inte måste vara så sjukt noga med. Däremot är de inte speciellt sköna.

Referensramar är viktiga 😉

[OT] Slipa knivar
Global är ju tvärt om rätt snälla knivar med ett mjukare hårt stål man inte måste vara så sjukt noga med. Däremot är de inte speciellt sköna.

när du nu är i japan och vi pratar högvärdiga knivar påminner det om när vi två familjer 2012 på omvägar fick besöka svärdmakaren kunihira kawachi i hans smedja en bit upp i bergen. han visade generöst upp sina färdigheter under ett tre timmars besök

inte vilken svärdmakare som helst. t ex regalier till kejsaren på meritlistan.

ett all time high av studiebesök.
.

IMG_3928.webp

[OT] Slipa knivar
Jag har några victorinox som jag gillar och vi hittade ett set för drygt 2k på cervera. Dock är ju mina typ 30 år, såsom @simsons global. Att de var bra för 30 år sedan betyder ju inte att de är bra idag. Tydligen har 20-åringen sagt att "global inte är bra", vad han nu menar med det...
De har både stansade och smidda blad. Deras stansade har bra rykte och vinner ofta tester. Jag har bla deras konditorkniv med stansat blad och den skär både mjuka och hårda bröd utan problem. Dessutom lite längre (26 cm) än vanliga brödknivar (~21 cm) och fixar även stora limpor. Får ofta högt betyg i tester bla för den effektiva tandningen. Gör jobbet, men kanske inte den sexigaste.
Även deras kockkniv med stansat blad brukar få högt betyg.

Har 11 Globalknivar och flera har haft medioker slipning från fabrik. När de slipats om av en kompeten slipare har de vaknat till liv. Inte de bästa, men tillräckligt bra för att skära övermogna tomater utan att mosa ut innehållet. Används de inte som sickel på skärbrädan håller de skärpan länge.
Är ägaren inte beredd att ge en smidd kniv det underhåll den behöver är det bortkastade pengar.

Personer som inte är vana att att hantera vassa knivar kan skära sig ganska illa i fingrarna. Värt att tänka på innan rakbladsvassa knivar ställs ut i ett kök som delas av flera.

[OT] Slipa knivar

Jag gillar att slipa globalknivar. Enkla att få vassa och även fixa till misshandlade.
Men jag kan verkligen inte använda dem. Formen på handtaget fungerar inte alls för mig.

Tillbaka
Topp