[OT] Smart hem tråden

[OT] Smart hem tråden
i Z2M ska man visst numera kunna ändra cool down period.

1692906177826.png

Kan man det med Homey oxå tro?

[OT] Smart hem tråden
Jag har lite för stor gräsmatta med. Men nu kan homey varna om egon kört bort sig. Egon är gammal och osmart. Inga appar och sånt.
Inte laddat på 4h under 07-20, så får det pusha ett meddelande.

Screenshot_20230824_214607_Chrome.jpg

[OT] Smart hem tråden
Njäe. Köpte de var för sig. Varit resettat med. Kopplad till ikea gateway först.

Men nu kör jag bara homey

Behöver man egentligen flöden för detta? Så mycket enklare om sensor bara kan styra lampa utan att vara beroende av en fancy gateway.

(vet inte varför jag ens frågar, har minst sagt överkomplicerade flöden för alla mina)

[OT] Smart hem tråden
Behöver man egentligen flöden för detta? Så mycket enklare om sensor bara kan styra lampa utan att vara beroende av en fancy gateway.

(vet inte varför jag ens frågar, har minst sagt överkomplicerade flöden för alla mina)
flöden ger ju i alla fall möjlighet till fler villkor. Kanske onödigt att den tänder om det inte är mörkt t ex.

[OT] Smart hem tråden
flöden ger ju i alla fall möjlighet till fler villkor. Kanske onödigt att den tänder om det inte är mörkt t ex.
Finns ju den här flaggan iallafall i z2m.

Antar att den påverkas av en av dom små justerskruvarna på sensorn som jag snudd på glömt bort.

Aldrig testat hur den funkar, men kan ju vara värt, har iallafall en på ett ställe där det finns dagsljus

Bilagor

• Screenshot_20230825_074756_Home Assistant.jpg
    Screenshot_20230825_074756_Home Assistant.jpg
    157.2 KB · Besök: 46
[OT] Smart hem tråden
Borde gå att lösa med att se om den laddar eller inte. Ska bara lista ut hur :)

Man kan ju göra en virtuell knapp som slår till och ifrån beroende på strömförbrukning.
Ja, strömförbrukning är väldans kraftfullt. Man får se till att kalibrera det rätt bara så borde det fungera fint.

(jag var inne på Arduino-spåret själv men strök det tills vidare, men upptäckte hur kraftfullt det är iaf, kommer nog bli något annat med det sedan)

[OT] Smart hem tråden
Någon homey användare som har nått tips på hur jag ska få ihop ett flow som kollar om gräsklipparen laddat senaste 4timmarna. Mellan 07 och 20

[OT] Smart hem tråden
Plågar en nylevererad Sonoff SNZB-02 lite.

Det här är aningen bättre än dom utlovade max 40℃ ?
Hade tänkte bygga en egen ESP-baserad mätare till bastun, men dom här kanske kan göra jobbet.

Screenshot 2023-08-27 at 10.09.52.png

[OT] Smart hem tråden
Någon homey användare som har nått tips på hur jag ska få ihop ett flow som kollar om gräsklipparen laddat senaste 4timmarna. Mellan 07 och 20
Beror ju på en hel del; är gräsklipparen homey-ansluten och vilka triggers har den isf? Eller är det tänkt att ansluta laddstationen till ngn smart uppkopplad plug?

[OT] Smart hem tråden
Beror ju på en hel del; är gräsklipparen homey-ansluten och vilka triggers har den isf? Eller är det tänkt att ansluta laddstationen till ngn smart uppkopplad plug?
Ja, laddaren är kopplad och man ser tydligt när den laddar eller ej.
Har en virtuell knapp som är till eller från beroende på om den laddar eller ej med.

[OT] Smart hem tråden
Helt fräckt kastar jag mig in i tråden när jag såg den. Någon som haft problem med anslutning till Mill-element? Finns någon universallösning?

[OT] Smart hem tråden
Ja, laddaren är kopplad och man ser tydligt när den laddar eller ej.
Har en virtuell knapp som är till eller från beroende på om den laddar eller ej med.
Du kanske kan lösa det med en timer på fyra timmar som startas när laddningen avslutas i intervallet? Är timern noll är det mer än 4h sedan den laddades. Jag har ingen Homey så jag vet inte om det finns möjlighet att göra så, men en snabb sökning gav några träffar i alla fall.

[OT] Smart hem tråden
Du kanske kan lösa det med en timer på fyra timmar som startas när laddningen avslutas i intervallet? Är timern noll är det mer än 4h sedan den laddades. Jag har ingen Homey så jag vet inte om det finns möjlighet att göra så, men en snabb sökning gav några träffar i alla fall.
@marr är din klippare och därmed laddare Husqvarna, så att det är Husqvarna-appen som du tar informationen från till Homey? Eller via vad för pryl och därmed app pratar eller tänker du att Homeyn ska prata med?
1693169704657.png

[OT] Smart hem tråden
@marr är din klippare och därmed laddare Husqvarna, så att det är Husqvarna-appen som du tar informationen från till Homey? Eller via vad för pryl och därmed app pratar eller tänker du att Homeyn ska prata med?
Visa bilaga 649404
En gammal husqvarna, så ingen app alls.

Informationen tas från en shelly plugg med energi övervakning. Man får väldigt fina kurvor när den parkerar och laddar.

[OT] Smart hem tråden
En gammal husqvarna, så ingen app alls.

Informationen tas från en shelly plugg med energi övervakning. Man får väldigt fina kurvor när den parkerar och laddar.

Går det att kolla på medelvärdet från pluggen?
Vet inte om Homey har möjlighet att skapa "virtuella enheter" som räknar ut sådant.

Kolla medelvärdet över senaste 4 timmar, och är det under X watt så har den inte vart hemma.

[OT] Smart hem tråden
Går det att kolla på medelvärdet från pluggen?
Vet inte om Homey har möjlighet att skapa "virtuella enheter" som räknar ut sådant.

Kolla medelvärdet över senaste 4 timmar, och är det under X watt så har den inte vart hemma.
I Node Red med Home assistant hade jag använt "Trigger State" node och sagt <x W >4h. Finns det inte en motsvarande för Homey flows?

[OT] Smart hem tråden
Har lite koll på det här med olika sensorer och lämpliga sätt att plocka ut data från dem.
Vill plocka ut förbrukningsdata från elmätaren via P1-porten och ta vara på värdena, aktuella och historiska.
Finns en enkel läsare med Wi-Fi som skickar data via MQTT. Kan lyssna på MQTT med hjälp av Mosquito på min Synology NAS. Nu gäller det bara att kunna lagra och presentera datan på något sätt. Det skall inte styra någonting, bara finnas för jämförelse för att kolla om förbrukningen ökar eller minskar.
Skulle gärna vilja plocka ut inne- och utetemperatur för att lagra tillsammans med förbrukningsvärdet från elmätaren.
Detta för att få något slags temp/kwh-ratio. Har en väderstation från Netatmo som värdena skulle kunna plockas från, om det är lämpligt.

Kanske finns något smidigare sätt?

[OT] Smart hem tråden
Kanske faller utanför den här trådens syfte. Ngn hör med input kring bra sätt att styra mekanisk frånluft smart?
Byter takfläkt, vill ha grundflöde men sedan kunna öka vid dusch och matlagning. Har separat uthyrningsdel och hyresgästen skulle behöva kunna öka flödet när denne duschat. Tror jag skulle behöver styra från 3 olika platser, kök och dusch x2.
Ventfirman verkar inte ha erfarenhet att några lösningar för detta.
Tack på förhand

[OT] Smart hem tråden
Kanske faller utanför den här trådens syfte. Ngn hör med input kring bra sätt att styra mekanisk frånluft smart?
Byter takfläkt, vill ha grundflöde men sedan kunna öka vid dusch och matlagning. Har separat uthyrningsdel och hyresgästen skulle behöva kunna öka flödet när denne duschat. Tror jag skulle behöver styra från 3 olika platser, kök och dusch x2.
Ventfirman verkar inte ha erfarenhet att några lösningar för detta.
Tack på förhand
Hur menar du smart? Att det triggas automatiskt när luftfuktigheten i duschen/arna blir hög och sedan stängs av vid en lägre nivå? Går det stänga av och på takfläkten på något vis idag?

[OT] Smart hem tråden
Hur menar du smart? Att det triggas automatiskt när luftfuktigheten i duschen/arna blir hög och sedan stängs av vid en lägre nivå? Går det stänga av och på takfläkten på något vis idag?
Inser att jag var otydlig ?. Vill nog egentligen ha ngt trådlöst system så att jag kan öka varvtalet på fläkt från tre olika rum och sedan stänga av efter en stund. Vill nog helst styra manuellt i händelse av att vi eldar samtidigt och det kanske ryker in om fläkten går för fullt.
Fläkten idag regleras manuellt

[OT] Smart hem tråden
Inser att jag var otydlig ?. Vill nog egentligen ha ngt trådlöst system så att jag kan öka varvtalet på fläkt från tre olika rum och sedan stänga av efter en stund. Vill nog helst styra manuellt i händelse av att vi eldar samtidigt och det kanske ryker in om fläkten går för fullt.
=)

Har fläkten en vanlig elkontakt så är väl enklaste en fjärrstyrd kontakt och av/på via fjärrkontroll eller app?
Fast du skriver varvtal, då blir det ju genast mer komplicerat gissar jag, om det inte går att använda nån form av dimmer möjligtvis, beror ju helt på vad som styr varvtalet på fläkten.

[OT] Smart hem tråden
En vanlig Saleryd har analog input till varvtalsregleringen. De har en seriös lösning till det, men går ju bygga eget oxå. Enklast är att dra ner till en kabel (flytta potentiometern alltså, de har som tillbehör). Själv har jag varit sugen på att ha en fjärrstyrd digital potentiometer på vinden (arduino/Raspberry pi), men det har inte blivit av. Då skulle en kunna styra på lite allt möjligt skoj och spara en del pengar (men knappast tid).

[OT] Smart hem tråden
En sån här? https://www.clasohlson.com/se/Pax-Calima-badrumsflakt-vit/p/36-6228
Har själv en på toaletten, fungerar utmärkt.

[OT] Smart hem tråden
[OT] Smart hem tråden
vad pratar en sån för protokoll? Går den att styra från nåt annat än tillverkarens app?

Edit: Bara bluetooth? Det kräver ju då i många fall någon form av bluetooth-repeater...

Edit 2: och så var det väl fläkt för mekanisk frånluft TS var ute efter? Då lämpar sig nog inte en badrumsfläkt...
Ah, missuppfattning av mig. Ja bara blåtand och app.

[OT] Smart hem tråden
vad pratar en sån för protokoll? Går den att styra från nåt annat än tillverkarens app?

Edit: Bara bluetooth? Det kräver ju då i många fall någon form av bluetooth-repeater...

Edit 2: och så var det väl fläkt för mekanisk frånluft TS var ute efter? Då lämpar sig nog inte en badrumsfläkt...
Oavsett den fungerar till ovan önskan så kunde man styra den med Homey.

Bilagor

• Screenshot_2023-09-11-10-24-59-11_4bbfc4a7dd885a2bb189f300112a7ed4.jpg
    Screenshot_2023-09-11-10-24-59-11_4bbfc4a7dd885a2bb189f300112a7ed4.jpg
    31 KB · Besök: 47
[OT] Smart hem tråden
Jag har inte läst hela tråden, så svaret kanske redan finns här, men ändå
Vet någon om det finns någon bra inne+ute-termometer som kopplas med Wifi Tuya/Smart Life?
Den enda jag har klarat av att hitta är
shopping

Men den verkar inte kunna visa både inne och ute temp samtidigt.

[OT] Smart hem tråden
Jag har inte läst hela tråden, så svaret kanske redan finns här, men ändå
Vet någon om det finns någon bra inne+ute-termometer som kopplas med Wifi Tuya/Smart Life?
Den enda jag har klarat av att hitta är
shopping

Men den verkar inte kunna visa både inne och ute temp samtidigt.
Det är dåligt med smarta tempgivare med extern givare generellt, och med display i synnerhet. Smalnar du av det till tuya dessutom blir det inte lättare.
Jag har letat motsvarande men som pratar Zigbee men har tyvärr gått bet.

Tillbaka
Topp