johfo
Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
inte köpt det som kit? Har de inte sålt dom i paket? Lampor+fjärr kommer ju förkoppladeHmpf. Tror inte ja kopplat den direkt...
Ska testa imorgon och ta bort flowen och se vad som händer.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
inte köpt det som kit? Har de inte sålt dom i paket? Lampor+fjärr kommer ju förkoppladeHmpf. Tror inte ja kopplat den direkt...
Ska testa imorgon och ta bort flowen och se vad som händer.
Njäe. Köpte de var för sig. Varit resettat med. Kopplad till ikea gateway först.inte köpt det som kit? Har de inte sålt dom i paket? Lampor+fjärr kommer ju förkopplade
Njäe. Köpte de var för sig. Varit resettat med. Kopplad till ikea gateway först.
Men nu kör jag bara homey
flöden ger ju i alla fall möjlighet till fler villkor. Kanske onödigt att den tänder om det inte är mörkt t ex.Behöver man egentligen flöden för detta? Så mycket enklare om sensor bara kan styra lampa utan att vara beroende av en fancy gateway.
(vet inte varför jag ens frågar, har minst sagt överkomplicerade flöden för alla mina)
Finns ju den här flaggan iallafall i z2m.flöden ger ju i alla fall möjlighet till fler villkor. Kanske onödigt att den tänder om det inte är mörkt t ex.
Hmpf. Detta var ju knepigt att lösa. Finns inga bra val för shelly grejjerna att styra efter om den inte laddat..Jag har lite för stor gräsmatta med. Men nu kan homey varna om egon kört bort sig. Egon är gammal och osmart. Inga appar och sånt.
Inte laddat på 4h under 07-20, så får det pusha ett meddelande.
Visa bilaga 648603
Borde gå att lösa med att se om den laddar eller inte. Ska bara lista ut hur :)Du kanske kan bygga nån egen sensor med Arduino, det går bra att styra via Homey
Ja, strömförbrukning är väldans kraftfullt. Man får se till att kalibrera det rätt bara så borde det fungera fint.Borde gå att lösa med att se om den laddar eller inte. Ska bara lista ut hur :)
Man kan ju göra en virtuell knapp som slår till och ifrån beroende på strömförbrukning.
Skiftade lampa. Fungerade i tre dagar. Nu borta igen. Mycket märkligtLäggs till lampan går jättebra. Sen fungerar den en eller två dagar. Sen är den borta igen.
Tror jag ska testa med att byta lampa faktiskt.
Beror ju på en hel del; är gräsklipparen homey-ansluten och vilka triggers har den isf? Eller är det tänkt att ansluta laddstationen till ngn smart uppkopplad plug?Någon homey användare som har nått tips på hur jag ska få ihop ett flow som kollar om gräsklipparen laddat senaste 4timmarna. Mellan 07 och 20
Ja, laddaren är kopplad och man ser tydligt när den laddar eller ej.Beror ju på en hel del; är gräsklipparen homey-ansluten och vilka triggers har den isf? Eller är det tänkt att ansluta laddstationen till ngn smart uppkopplad plug?
I Homey? Fråga app utvecklaren eller kolla i forumet.Helt fräckt kastar jag mig in i tråden när jag såg den. Någon som haft problem med anslutning till Mill-element? Finns någon universallösning?
Du kanske kan lösa det med en timer på fyra timmar som startas när laddningen avslutas i intervallet? Är timern noll är det mer än 4h sedan den laddades. Jag har ingen Homey så jag vet inte om det finns möjlighet att göra så, men en snabb sökning gav några träffar i alla fall.Ja, laddaren är kopplad och man ser tydligt när den laddar eller ej.
Har en virtuell knapp som är till eller från beroende på om den laddar eller ej med.
@marr är din klippare och därmed laddare Husqvarna, så att det är Husqvarna-appen som du tar informationen från till Homey? Eller via vad för pryl och därmed app pratar eller tänker du att Homeyn ska prata med?Du kanske kan lösa det med en timer på fyra timmar som startas när laddningen avslutas i intervallet? Är timern noll är det mer än 4h sedan den laddades. Jag har ingen Homey så jag vet inte om det finns möjlighet att göra så, men en snabb sökning gav några träffar i alla fall.
En gammal husqvarna, så ingen app alls.@marr är din klippare och därmed laddare Husqvarna, så att det är Husqvarna-appen som du tar informationen från till Homey? Eller via vad för pryl och därmed app pratar eller tänker du att Homeyn ska prata med?
Visa bilaga 649404
En gammal husqvarna, så ingen app alls.
Informationen tas från en shelly plugg med energi övervakning. Man får väldigt fina kurvor när den parkerar och laddar.
I Node Red med Home assistant hade jag använt "Trigger State" node och sagt <x W >4h. Finns det inte en motsvarande för Homey flows?Går det att kolla på medelvärdet från pluggen?
Vet inte om Homey har möjlighet att skapa "virtuella enheter" som räknar ut sådant.
Kolla medelvärdet över senaste 4 timmar, och är det under X watt så har den inte vart hemma.
Hur menar du smart? Att det triggas automatiskt när luftfuktigheten i duschen/arna blir hög och sedan stängs av vid en lägre nivå? Går det stänga av och på takfläkten på något vis idag?Kanske faller utanför den här trådens syfte. Ngn hör med input kring bra sätt att styra mekanisk frånluft smart?
Byter takfläkt, vill ha grundflöde men sedan kunna öka vid dusch och matlagning. Har separat uthyrningsdel och hyresgästen skulle behöva kunna öka flödet när denne duschat. Tror jag skulle behöver styra från 3 olika platser, kök och dusch x2.
Ventfirman verkar inte ha erfarenhet att några lösningar för detta.
Tack på förhand
Inser att jag var otydlig ?. Vill nog egentligen ha ngt trådlöst system så att jag kan öka varvtalet på fläkt från tre olika rum och sedan stänga av efter en stund. Vill nog helst styra manuellt i händelse av att vi eldar samtidigt och det kanske ryker in om fläkten går för fullt.Hur menar du smart? Att det triggas automatiskt när luftfuktigheten i duschen/arna blir hög och sedan stängs av vid en lägre nivå? Går det stänga av och på takfläkten på något vis idag?
=)Inser att jag var otydlig ?. Vill nog egentligen ha ngt trådlöst system så att jag kan öka varvtalet på fläkt från tre olika rum och sedan stänga av efter en stund. Vill nog helst styra manuellt i händelse av att vi eldar samtidigt och det kanske ryker in om fläkten går för fullt.
Fläkten idag regleras manuellt
En sån här? https://www.clasohlson.com/se/Pax-Calima-badrumsflakt-vit/p/36-6228Inser att jag var otydlig ?. Vill nog egentligen ha ngt trådlöst system så att jag kan öka varvtalet på fläkt från tre olika rum och sedan stänga av efter en stund. Vill nog helst styra manuellt i händelse av att vi eldar samtidigt och det kanske ryker in om fläkten går för fullt.
Fläkten idag regleras manuellt
vad pratar en sån för protokoll? Går den att styra från nåt annat än tillverkarens app?En sån här? https://www.clasohlson.com/se/Pax-Calima-badrumsflakt-vit/p/36-6228
Har själv en på toaletten, fungerar utmärkt.
Ah, missuppfattning av mig. Ja bara blåtand och app.vad pratar en sån för protokoll? Går den att styra från nåt annat än tillverkarens app?
Edit: Bara bluetooth? Det kräver ju då i många fall någon form av bluetooth-repeater...
Edit 2: och så var det väl fläkt för mekanisk frånluft TS var ute efter? Då lämpar sig nog inte en badrumsfläkt...
Oavsett den fungerar till ovan önskan så kunde man styra den med Homey.vad pratar en sån för protokoll? Går den att styra från nåt annat än tillverkarens app?
Edit: Bara bluetooth? Det kräver ju då i många fall någon form av bluetooth-repeater...
Edit 2: och så var det väl fläkt för mekanisk frånluft TS var ute efter? Då lämpar sig nog inte en badrumsfläkt...
En swift app i HomeyOOh.
Hur får du datan från Swift?
Exakt, finns ju mängder med triggers i zwift-appen, och just nu styr jag fläktarna och belysningen i rummet. Men det kan finnas lite mer nyttigheter som jag inte tagit tag i ännu.En swift app i Homey
Attans, hade hoppats på att det fanns nån öppen lösning.En swift app i Homey
Det är dåligt med smarta tempgivare med extern givare generellt, och med display i synnerhet. Smalnar du av det till tuya dessutom blir det inte lättare.Jag har inte läst hela tråden, så svaret kanske redan finns här, men ändå
Vet någon om det finns någon bra inne+ute-termometer som kopplas med Wifi Tuya/Smart Life?
Den enda jag har klarat av att hitta är
![]()
Men den verkar inte kunna visa både inne och ute temp samtidigt.![]()
Tuya WiFi Temperature Humidity Sensor With LCD Display Smart Life Remote Monitor Indoor Thermometer Hygrometer Via Google Alexa
Only US$19.99, buy best tuya wifi temperature humidity sensor with lcd display smart life remote monitor indoor thermometer hygrometer via google alexa sale online store at wholesale price.www.banggood.com
Hurdå menar du? Du har inte homey?Attans, hade hoppats på att det fanns nån öppen lösning.
Nej, det är väl inte så ovanligt att inte ha?Hurdå menar du? Du har inte homey?
Tack för tipset. Visste inte att det fanns en Zwift koppling i Homey.Cykelrelaterat med Homey Pro!
Visa bilaga 662532
Nä, absolut inte. Det var en ärlig fråga. Jag blev nyfiken så jag inte missförstod dig bara.Nej, det är väl inte så ovanligt att inte ha?