Förstår att det är bekvämt.
Men känns lite som "allt det här men inget mer", eller?
När min HA var ny för 5 år sen hade jag bara 433MHz, och inte en tanke på zigbee, nu har jag stöd för zigbee.
Tror verkligen inte Homey är för alla
Homey är inte för alla. Några tycker den är för dyr, några andra att "det kan finnas begränsningar i framtiden", och några tycker kanske "ah, jag får inte bygga allting själv från scratch på min pensionärs tid", så du har helt rätt.
Jag var oxå i det svarta hålet förr och vägrade färdiga "Apple det bara funkar lösningar", men nu har jag barn och cyklar och lever livet istället.
Man får helt enkelt välja funktion efter hur mycket tid/pengar man har.
Har man inget smart hem idag och ska starta upp från scratch (nya pluggar lampor sensorer dörrhandtag osv) så tror jag att man ska börja enkelt och när man hittar begränsningar i sitt controller kan man levla upp till nått värre/bättre/nyare
Protokollen jag skrev var dom jag kom på fritt från knoppen.
Den pratar säkert fler språk och om man tex tar "det nya" som tex matter så är det nån variant av 2,4/5ghz wifi och där väll dit det drar. Mao behöver man kanske i framtiden inte byta en antenn/hårdvara när det kommer nya protokoll.
Men tar man förflyttning från den gamla 2019 Homey till 2024 så var det bara koppla in den nya, det kan oxå vägas in.
Några frågor till HA folket.
Hur gör ni med räckvidden, har ni nått ni kan sätta i garaget tex som förlänger alla språk?
MATTER, behöver ni en sticka till detta eller kör den på befintlig wifi-kort
Har ha nån lösning på IR? Tänker på dom som kör fjärrkontroll osv över Homey.
Om ni tex hittar en frän pryl på Aliexpress, hur tar ni reda på om ni kan få in den och alla dess funktioner in i HA. Litar ni då blint på att zigbee stickan tar allt som pratar zigbee?