[OT] Smart hem tråden

[OT] Smart hem tråden
På tal om Volvo.

Har en 940 som används rätt oregelbundet.
Nu har den för andra gången plötsligt ett helt urladdat batteri.
Efter förra gången mätte jag regelbundet under flera veckor, och spänningen höll sig där den skulle, så misstänker att det är något som händer plötsligt.

Skulle vilja få till nån slags fjärr-övervakning av batteriet, som jag sen bara kan låta vara i ett gäng månader.
Vad tusan kan man använda?

Står rätt nära huset, både Zigbee och Wifi skulle nog gå, men inte BT.

[OT] Smart hem tråden
Jag kör en ombyggd Sonoff SNZB-02 (ombyggd med 2xAA batterier i 3D-printat hölje) i ett termometerhus, typ sånt här:

Har funkat fint i 2 år nu
Fint, kanske skulle testa nåt sånt.. Mitt största problem är väl iofs att jag vill mäta temp o luftfuktighet i vår jordkällare, och det har enbart varit 433MHz som funkat, antar att tak o jord o bös skärmar av rätt bra (plus att dte är ~10m till närmsta (konstant strömsatta) Zigbee-enhet inomhus som kan agera mottagare.

En tanke jag har är att köra en 12V->5V-omvandlare (utebelysning på 12V) och köra nån wifilösning där inne, eller om man kan få mer kräm ur en Zigbee-sändarenhet (12V->3V då) på nåt sätt..

[OT] Smart hem tråden
På tal om Volvo.

Har en 940 som används rätt oregelbundet.
Nu har den för andra gången plötsligt ett helt urladdat batteri.
Efter förra gången mätte jag regelbundet under flera veckor, och spänningen höll sig där den skulle, så misstänker att det är något som händer plötsligt.

Skulle vilja få till nån slags fjärr-övervakning av batteriet, som jag sen bara kan låta vara i ett gäng månader.
Vad tusan kan man använda?

Står rätt nära huset, både Zigbee och Wifi skulle nog gå, men inte BT.

Ingen egen erfarenhet men jag hittade detta

[OT] Smart hem tråden
Trafikverkets stationer visar bara vad det är på den platsen det kan vara ett annat väder 300 meter bort.
Visst, men det beror ju på vad du ska använda det till beroende på vad du menar med "annat väder". Det är sällan det skiljer särskilt mycket i temperatur och vind med 300 meters mellanrum om du är på hyggligt flack terräng, vilket vi ju har utom i nordligaste delarna av landet.

Jag har kört med två stationer, 1 åt väster och en åt söder. Båda ca 3-4 km hemifrån. Det är sällan det är avgörande stor skillnad på vädret för det jag använder det till i alla fall. Jag använder vind och temp. När jag har varit inne och kollat så kan det skilja 0,5-1,0 grader C mellan stationerna och min egen termometer utanför dörren som mest, och vind-mässigt skiljer det som mest ett par sekundmeter.

Jag triggar tex att mina markiser ska dras in om vind eller vindbyar på någon av stationerna är över 8 sekundmeter. Detta har fungerat alldeles utmärkt. Detta har jag kört i något år nu.

[OT] Smart hem tråden
Fint, kanske skulle testa nåt sånt.. Mitt största problem är väl iofs att jag vill mäta temp o luftfuktighet i vår jordkällare, och det har enbart varit 433MHz som funkat, antar att tak o jord o bös skärmar av rätt bra (plus att dte är ~10m till närmsta (konstant strömsatta) Zigbee-enhet inomhus som kan agera mottagare.

En tanke jag har är att köra en 12V->5V-omvandlare (utebelysning på 12V) och köra nån wifilösning där inne, eller om man kan få mer kräm ur en Zigbee-sändarenhet (12V->3V då) på nåt sätt..
WiFi har nog inte så mycket bättre räckvidd än ZigBee.
Men kan du få dit en nätverkskabel och en klenspänning så kan du ju ha en zigbee-router på 5V eller 12V... mer komplicerat dock

Det går ju att köra en RFXtrx med HA och är det bara en sorts termometer kan man inaktivera alla andra protokoll och på så vis få lite bättre känslighet. Jag hade ju dock även problem med att den wifi-RFXtrx jag hade hängde sig, eller om det var HA-integrationen som hängde sig. Jag behövde starta om integrationen några gånger, ffa efter uppdateringar av HA och det glömde jag ibland. 433 är nog dags att försöka bygga bort om möjligt ändå.

Men testa en Zigbee-termometer med en meshande enhet så nära du kan få den innan du gör nån mer komplicerad lösning...

[OT] Smart hem tråden
Ett enkelt sätt att fixa HW borde vara en 12V=>USB omvandlare
Typ en sådan här kanske
513MGyZ6WGL._AC_SX679_.jpg

[OT] Smart hem tråden
@johfo Anledningen till att jag nämnde wifi är att mobilen får in signal från husets wifi där.. men den har troligtvis större/bättre antenn än en standard wifi-termometer åas..

Har fö även en RFXtrx :-D (eller en RFLink iofs, men typ samma lika tror jag?) .. men den har sämre mottagning än Telldus Tellstick, och får in signal från 433Mhz-sändaren i jordkällaren ytterst sällan. Bägge har externa antenner, men rflinken är lite mer ofördelaktigt placerad kanske. Funderar iofs på att labba med det och förhoppningsvis slänga bort Tellsticken helt, nån dag..

Ang. zigbee-mesh (svar även till @jonte987) så har jag testat med en IKEA Trådfri repeater i uterummet, vilket inte funkade, därför är jag skeptisk till den lösningen (en utelampa skulle hamna 2-3dm närmare).

Funderar lite på om man kan förstärka sändarenhetens signal på nåt sätt, hade gärna haft Zigbee där..

@HåkanC Tack för tipset, det var en sån jag syftade på så jag har redan en liggandes här. :-), om inte annat än för skojs skull..

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
Räckvidds problematiken kan man om man kör med Homey lösa med den gamla (2019) globen eller Homey Bridge.
Alt kanske ni ska prova Ikeas Zigbee förlängare, den som man stoppar in i en USB? Alla "fasta" Zigbees ska hjälpa till att mesha.

[OT] Smart hem tråden
Vet inte vad jag har i taket/lermassan ovanpå jordkällaren, en massa metallskrot kanske, så det mer eller mindre är en Faraday-bur där.. (Sagt halvt på skämt, kortfrekvens såsom 433Mhz verkar funka hyggligt som sagt.. men där har jag även större mottagare.)

..Skulle ju kunna testa med en riktad wifi-antenn om jag inte får in en eventuell wifi-sändare därifrån.

Sen finns det ju nån gräns på hur mycket tid jag borde lägga på det här, men så länge familjen inte svälter och jag kommer ut o cyklar då och då så känns det ok.

@j12d342 Har dessvärre redan testat med en sån (IKEA Trådfri repeater) utan lycka.

[OT] Smart hem tråden
Jag måste beställa lite gejor nu... Jag ser att man kan bygga om Schneiderbrytare osv vidare till återfjädrande med en fjäder för 48 spänn.... Det bör fungera - men det blir meck att få plats och att koppla in dosan bakom?

@jomper ?

Kollar på amazon men får man fri frakt så kanske det är trevligare att beställa från styrahem för någa 10or per per grej.

[OT] Smart hem tråden
[OT] Smart hem tråden
Ibland flyger dom iväg vid montering.
10-pack på Kjell.
Det var det jag insåg , och nu inser jag sakta att anledningen att jag har svårt att hitta shelly-brytare är att det inte behövs. Så länge det får plats fysiskt.

Jag pallar inte skruva isär bara för att kolla men Kjelle har fått in brytare i lager så får köra att köpa 1st för att testa.

[OT] Smart hem tråden
Det var det jag insåg , och nu inser jag sakta att anledningen att jag har svårt att hitta shelly-brytare är att det inte behövs. Så länge det får plats fysiskt.

Jag pallar inte skruva isär bara för att kolla men Kjelle har fått in brytare i lager så får köra att köpa 1st för att testa.
Shelly har riktigt små brytare idag, men även dom "större" vanliga får plats i en vanlig dosa såvida du inte flera klumpiga kopplingar och många kablar i dosan.
Man behöver inte ha åter fjädrande heller på alla "puckar" , i Shelly egna app ställer du in vilken funktion du har på knappen.

[OT] Smart hem tråden
Shelly har riktigt små brytare idag, men även dom "större" vanliga får plats i en vanlig dosa såvida du inte flera klumpiga kopplingar och många kablar i dosan.
Man behöver inte ha åter fjädrande heller på alla "puckar" , i Shelly egna app ställer du in vilken funktion du har på knappen.
Ja, jag inser att det är dags att börja skruva

[OT] Smart hem tråden
Apropå smart hem. En huelampa har pajat, samt nätadaptern till våran ledslinga på rätt kort tid. Slump eller fel hemma?
Om man bara har huelampor kan man integrera dom enkelt i något bättre system?

[OT] Smart hem tråden
Apropå smart hem. En huelampa har paja.ämä0,är h samt nätadaptern till våran ledslinga pårätt kort tid. Slump eller fel hemma?
Om man bara har huelampor kan man integrera dom enkelt i något bättre system?
Chansen är nog stor. Jag är sugen att testa en hue utomhus rörelsesensor.

Ett problem är nog att man inte får ut nya firmware

[OT] Smart hem tråden
Ser att instruktionerna bygger på den gamla elektriker policyn att om du inte begriper själv så är det bättre du gör fel än får en vettig instruktion.

Numera faller det på att nån googla. Läser man 10ggr till så verkar nedan korrekt

1000003994.webp

Eftersom

1000003995.webp

Men på bilden i hard copy så har de för säkerhets skull blankat ut interna kretsen. Går man online hittar man den

[OT] Smart hem tråden
Mm, nu minns jag att elen i källaren inte är omdragen och den förra ägaren eller ev. byggherren var färgblind / hade slut på brun sladd. Köpte dessutom en dosa som behöver neutral.
Jag vet inte varför jag inte kan reda ut sånt innan jag handlar men det verkar helt omöjligt.

[OT] Smart hem tråden

Stämmer bra det. icke fjädrande var default men jag hade redan klämt i en fjäder så får testa utan på nästa puck.

Ja, det var ju elegant med shelly men möjligen lite overkill med web servers osv

[OT] Smart hem tråden
Det går att bygga rätt mkt automation med bara shellys och deras scener så att saker som händer på en kan trigga actions och webhooks på en annan.

[OT] Smart hem tråden
Det går att bygga rätt mkt automation med bara shellys och deras scener så att saker som händer på en kan trigga actions och webhooks på en annan.
Ja, jag såg det. Det kan väl tänkas att man får nytta av det men just nu kör jag från HA.
Smidigt var det i alla fall.

Bara folk kommer ihåg att stänga av AP.

[OT] Smart hem tråden
Nu installerade jag ju Home Assistant på en gammal Dell-laptop med I5 och 16GB ram, helt klart overkill men det funkar bra. Men jag blev just varse att man kan installera vilken linux som helst i princip på en Chromebook med Intel. Måste ligga drivor med såna hemma hos folk som är EOL från Google.

Man behöver väl vara lite nördig eller målmedveten i alla fall då man måste uppgradera firmware men annars blir det ju en riktigt bra lösning. Lite synd att bara ha wifi kanske men det funkar säkert med USB-Ethernet. Men inbyggd UPS och bättre prestanda än en färdig HA Green utan att investera i ny hårdvara.

[OT] Smart hem tråden
Har ingen som helst erfarenhet av smarta hem, och har egentligen inte ett intresse av det. Men jag har ett eventuellt mögelproblem och skulle därför vilja ha minst 4 mätare av temperatur och luftfuktighet som ett led i att utreda/övervaka problemet. Gärna möjlighet till fler mätare, gärna möjlighet till att logga och ta ut data för att analysera statistik. Så, hur kan man göra det enklast? Finns väderstationer som erbjuder något sådant? Skaffar man någon form av "smart hem server" som man kopplar in div enheter till?

(Och man hör rykten om att det är dålig säkerhet på smart-hem-saker, riktigt?)

Tacksam för tips på enkla plug-n-play lösningar :)

[OT] Smart hem tråden
Har ingen som helst erfarenhet av smarta hem, och har egentligen inte ett intresse av det. Men jag har ett eventuellt mögelproblem och skulle därför vilja ha minst 4 mätare av temperatur och luftfuktighet som ett led i att utreda/övervaka problemet. Gärna möjlighet till fler mätare, gärna möjlighet till att logga och ta ut data för att analysera statistik. Så, hur kan man göra det enklast? Finns väderstationer som erbjuder något sådant? Skaffar man någon form av "smart hem server" som man kopplar in div enheter till?

Netatmo har väderstation där du kan koppla till tre st extra mätenheter.
Annars finns det billiga termometrar med mätning av luftfuktighet, kopplar upp via wifi och fungerar med Tuya.

[OT] Smart hem tråden
Shelly har släppt LoRa-prylar nu, räckvidd på flera kilometer. Och jag som fixade wifi i garaget för bara ett par månader sen och inte ens har hunnit ta tag i att kunna styra och övervaka porten via HA :-)

[OT] Smart hem tråden
Men jag har ett eventuellt mögelproblem och skulle därför vilja ha minst 4 mätare av temperatur och luftfuktighet som ett led i att utreda/övervaka problemet.
Om du har wifi-täckning kan du som @weldion skriver använda upp till 10(-15?) temp o hygrometer-sensorer (inkl mkt annat: lampor, uttag, mm, mm)
Jag har själv ett par sådana här liggandes i krypgrunden
eller
Jag tror det är sådana åtminstone, jag har haft dem sedan hösten -23 och har fått byta batteri (2st FR03) ungefär var 6e månad
Jag följer dem i Smart Life-appen som skall vara den samma som Tuya
https://apps.apple.com/se/app/smart-life-smart-living/id1115101477

Jag skulle bli förvånad om servrarna inte finns i Kina

[OT] Smart hem tråden
Shelly har släppt LoRa-prylar nu, räckvidd på flera kilometer. Och jag som fixade wifi i garaget för bara ett par månader sen och inte ens har hunnit ta tag i att kunna styra och övervaka porten via HA :-)
Det där var ju ganska coolt faktiskt!
Har helt missat det, har du koll på om det räcker med en LoRa enhet på det längre avståndet för att ansluta ett "kluster" av enheter, eller om alla behöver ha en LoRa modul?

Hittar inte så mycket dokumentation än.

[OT] Smart hem tråden
Hmm ja, det här med Shelly o LoRa får man kolla vidare på.

Det lilla jag läst mig till är att det behövs minst två LoRa-enheter (varav en då bör vara i stdwifi-range till routern), men att de i sin tur kan bilda "vanliga" meshnätverk. Kan vara helt fel dock. :-D

[OT] Smart hem tråden

Mögel problem det löser inte en väderstation utan en mögelhund fixar var du har möglet.

[OT] Smart hem tråden
Mögel problem det löser inte en väderstation utan en mögelhund fixar var du har möglet.
Kommer mögelhunden även berätta vid vilka tidpunkter och tillfällen RH ligger inom mögeltillväxt spannet och när man bör eller inte bör ventilera?

Personligen uppmuntrar jag till att skaffa sensorer och ta fram mätdata för att komma till insikt om rätt lösning.

Med risk för att låta som en trasig skiva skulle jag göra det med HA:

Med deras Zigbee/matter sticka, tror den heter ZBT.

Lokal server utan kinaservrar, lång livslängd/support yada yada, man får skaffa sig egen uppfattning.

Hårdvara till controllern kanske man får pynta upp dryga 2k, och lägga till lämpliga sensorer.

Det blir ett robust och långlivat system som man antingen bara mäter fuktkvot med men som kan göra i praktiken vad som helst, eller så sparar man ett par hundra på att köpa någon brandad kina replika som avlyssnar en och slutar uppdateras och blir skrot efter ett par år.

[OT] Smart hem tråden
Det är så det funkar med deras BT-enheter så det låter ju rimligt att det gör det även med LoRa.

Vet inte om det gäller Shellys implementation också, men:

"LoRa's range varies significantly based on environmental conditions and network configuration. While LoRa can theoretically achieve ranges of over 700km in ideal conditions, real-world ranges are typically in the range of 2-5km in urban areas, up to 15km in regular areas, and potentially 20km in suburban/rural zones. "

Om det är mätvärden man samlar in gör det ju inte så mycket om det inte är 100% stabilt..

Skulle vilja bygga en mätare för vattentemp, vore ballt att kunna sätta den på en boj med solpanel och sen sensorer på lite olika djup. Men jag skulle t.ex. även kunna övervaka saker i båten som ligger några hundra meter hemifrån. Bränslenivå, batteristatus, position..

[OT] Smart hem tråden
Du måste väl strömförsörja den shelly som LoRa-enheten sitter på, tänker att det kanske är knepigt i båten? Eller tänker jag fel?

edit: ah, en Shelly PM1 behöver bara 12V in alltså, så man skulle kunna driva den på en bilbatteri eller liknande...

[OT] Smart hem tråden
Hittade nån som testat på Youtube och räckvidden verkar vara flera kilometer även i tätbebyggt område. Men om jag förstår rätt så reläar den inte saker hur som helst utan det verkade som att man måste köra script på den som skickar informationen. Är osäker dock.

[OT] Smart hem tråden
Google ger rätt skralt med träffar än så länge. Ska bli väldigt kul att se vad folk bygger med det där! HA-träsket kan helt plötsligt växa rätt rejält!

[OT] Smart hem tråden
Någon som är intreserad av gamla 433MHz-grejer?

Telldus termometrar, inbyggnadsdimmers från Nexa och en bunt pluggar från blandade fabrikat?

Hämtas norra sthlm eller swisha för kartong och frakt typ (hoppas det här inte ses som illegal annonsverksamhet)

Tillbaka
Topp