[OT] Smart hem tråden
Kör det sen nån vecka. Var för slött att köra lokalt mot min HA (på RPI4 som sagt) så nu kör jag mot Nabu Casa cloud, och det funkar bra.
Funkar relativt bra (när man exponerat enheter och gett dem/areor vettiga alias), men stör mig på saker såsom att jag i nuläget inte får nåt svar på "what is the temperature outdoors?" (jag har tempgivare exponerade i arean "Outdoors") utan måste fråga "what is the temperature in the outdoors?". Kan vara nåt som går att få ordning på förvisso. Och det är ju en "preview edition".
Utöver den tveksamma grammatiken så klagar min sambo på hur muppig jag låter/ser ut när jag pratar konstlad engelska med enheten, men där ligger nog felet iaf delvis hos mig, eller min relation. :-)
Jag har också en RPi4, och är medveten om att den är för slö, så jag får köra mot cloud eller en "bra" anledning att uppgradera till RPi5
En sak jag tänkte testa med den är att bygga ringklocka. Jag har testat att trigga ringsignal med en Ikea Eventknapp, triggning går bra, men när jag testade gick det inte att få ut ljud på Sonos eller Google Home. Kanske går med denna?