Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att mappa en USB-enhet till en docker-container är inte så svårt. Jag använder följande rad i docker-compose.yaml för min zigbee2mqtt container.Ska man inte köra USB verkar alla metoder väldigt enkla.
devices:
# Make sure this matched your adapter location
- /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0:/dev/ttyUSB0
Docker eller ej är en rätt sekundär fråga. Vad har du tänkt köra på för maskin?OK, jag måste verkligen ta tag i att sätta upp HA. Är det dumt att köra HA i Docker?
Det här med att köra IoT på eget nät.Ja, det verkar finnas begränsningar om man kör i Docker , vissa tillägg fungerar inte t.ex. Det finns färdiga VM-Images med HassOS (deras egen dist) som nog är rätt smidiga att köra med. Då går det ju att komma åt USB också om man vill men i nuläget kör jag bara Shelly via Wifi.
Sen borde jag verkligen styra upp mitt nätverk hemma och flytta IoT-prylarna till ett eget nät med lite mera begränsade pratmöjligheter utåt.
Ja, men det finns ju många variabler på den raden. Det kanske går direkt eller så får man googla i 3 dagar.Att mappa en USB-enhet till en docker-container är inte så svårt. Jag använder följande rad i docker-compose.yaml för min zigbee2mqtt container.
YAML:devices: # Make sure this matched your adapter location - /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0:/dev/ttyUSB0
Docker eller ej är en rätt sekundär fråga. Vad har du tänkt köra på för maskin?
Ja, precis det är/var poängen med unraid. Back inte day var det inte gratis tror jag.Jo jag kör Hyper-V på min laptop det funkar fint. Skulle kunna vara en lösning, det finns en Windows 10-licens till maskinen om jag inte minns helt fel. Men jag inbillar mig att Linux helt utan GUI är lite mera resurssnålt.
UnRaid har ganska finurligt system för RAID-lagring som går att bygga ut med diskar i varierande storlek. Men det har även fint stöd för både VM:s och Docker, körde det förut och det är lite mera slutanvändarvänligt eller hur man säger jämfört med t.ex. Proxmox.
Ska du köra annat på den också?En Dell Optiplex 7050 uSFF med 16GB RAM och 6-kärning CPU, om jag minns rätt. Det var några år sen den var igång. kanske Proxmod eller TrueNAS Scale i grunden. Eller UnRAID. Vill egentligen ha så lite pyssel som möjligt.
Det är inte för termometerns skull.Det här med att köra IoT på eget nät.
Jag förstår, men ändå inte. Varför? Är det illa om en temperatur-sensor läcker?
Låter ju rimligt.Det är inte för termometerns skull.
Utan för den dagen någon smyger in ett eget script i byggkedjan, och din smarta brödrost plötsligt börjar angripa dina datorer och telefoner på samma nät.
Ska du köra annat på den också?
Det smidigaste för "så lite pyssel som möjligt" är att installera HAOS på systemet, sen sköter det sig mer eller mindre själv.
Är i grunden helt dockerbaserat, men det slipper man tänka på som användare.
Finns visst stöd för att köra egna containrar bredvid.
Jo jag har lite annat jag vill kunna köra i docker-containers och kunna spinna upp VM:s vid behov. Därav tanken på att köra HAOS i en egen VM, det borde vara så nära egen hårdvara som det går. Enligt HA:s egen matris finns det begränsningar med att köra i en container.
Alternativt helt enkelt köpa en HA Green för en tusenlapp. Men det finns ju fördelar med att köra virtuellt med snapshots, enkelt att flytta till ny hårdvara och säkert annat jag inte tänker på.
Jag får leta upp matrisen, den har jag missat.Jo jag har lite annat jag vill kunna köra i docker-containers och kunna spinna upp VM:s vid behov. Därav tanken på att köra HAOS i en egen VM, det borde vara så nära egen hårdvara som det går. Enligt HA:s egen matris finns det begränsningar med att köra i en container.
Alternativt helt enkelt köpa en HA Green för en tusenlapp. Men det finns ju fördelar med att köra virtuellt med snapshots, enkelt att flytta till ny hårdvara och säkert annat jag inte tänker på.
VMWare hade jag inte vågat hoppa på i nuläget, de nya ägarna verkar ha bränt många broar och jag vet att licenskostnaderna för VMWare på jobbet t.ex. har mångfaldigats med nya licensmodellen de infört. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det kommer ske samma sak med den fria "personal use"-licensen, om det inte redan hänt.
På jobbet ska vi ha fasat ut VMWare mer eller mindre helt och hållet inom ett par år. Och det är hundra- om inte tusentals servrar som snurrar där + ganska många hundra klienter för speciella behov.
Jag får leta upp matrisen, den har jag missat.
Det är just den 1000 lappen vs. en massa meck som jag funderar på.
Enligt tidigare inlägg i tråden är det väldigt enkelt med backup - ny Installation - restore.
Jag hade gärna själv haft en server istället för NASen men eftersom jag ansett mig behöva en Windows maskin har jag nöjt mig med hyper-v och win10. Ska kolla om jag kan byta ut det mot vmw's nya gratis "for personal use". Sist jag kollade player så var den väldigt bra.

- The system must be 64-bit capable and be able to boot using UEFI.
- Most systems produced in the last 10 years support the UEFI boot mode.
Det är det vi/jag gör. Det finns färdig disk så det tar så lång tid som det tar för dig att sätta upp configen.Vad händer om man kör HAOS på en VM?
Nån som är mindre lat än mig kan ju testa![]()
Då känns det ju som helt rätt väg, sålänge man löser USB-stöd till sin VM.Det är det vi/jag gör. Det finns färdig disk så det tar så lång tid som det tar för dig att sätta upp configen.
Några minuter senare kunde man logga på och den hade hittat ett antal devices på nätet automatiskt.
PS.
Har man ett eget nät för iot så måste man till börja med ha två nät på HA antar jag och då måste man begripa lite mer.
Helt klart. Ett väldigt aktuellt exempel är att jag har ett gäng IKEA-knappar/dimmers kopplade via Zigbee2MQTT (addon som körs i HA), och som sen utför diverse saker (tänder/släcker lampor ffa, men även annat). Nu i dagarna kom en uppdatering (Zigbee2MQTT 1.4.x -> 2.x) som gjorde att dessa helt slutade fungera, pga att man bytt metod på nåt sätt.. Man har flaggat för att detta ska hända i changelog osv, men det blev ändå nån timmes grävande i forum innan jag fick igång knapparna igen. Som tur var var inte sambon hemma, hon är redan måttligt imponerad när nån lampa inte går attt tända med vanliga knappen..Det man ska tveka lite på är att en del add-ons säkert kan ge samma upplevelse som jag har av QNAP. Vill man inte ha det som hobby så ska man nog vara försiktig med vilka add-ons man installerar eller välja Homey.
Jag ser i forumet att det är det vanliga tugget......som det brukar vara i open source. "Patches are welcomed"
Jag uppfattar det som USB bara är ett problem i hyper-v. Jag vet själv att i vmw player funkade det väldigt bra att ge access till en USB device. I server miljö har jag sämre koll.Då känns det ju som helt rätt väg, sålänge man löser USB-stöd till sin VM.
Och enkelt att sedan flytta det till dedikerad hårdvara om man skulle vilja.
Jag routar fritt från mitt device-nätverk in i HA.
Där har man ändå hyfsat ok autentisering. Det är nog inte just den enheten jag är orolig för angrepp på.
Ja, precis och "det är inga problem" enligt forum, och det håller jag med om man har tid och lust att hålla på med det.Helt klart. Ett väldigt aktuellt exempel är att jag har ett gäng IKEA-knappar/dimmers kopplade via Zigbee2MQTT (addon som körs i HA), och som sen utför diverse saker (tänder/släcker lampor ffa, men även annat). Nu i dagarna kom en uppdatering (Zigbee2MQTT 1.4.x -> 2.x) som gjorde att dessa helt slutade fungera, pga att man bytt metod på nåt sätt.. Man har flaggat för att detta ska hända i changelog osv, men det blev ändå nån timmes grävande i forum innan jag fick igång knapparna igen. Som tur var var inte sambon hemma, hon är redan måttligt imponerad när nån lampa inte går attt tända med vanliga knappen..
(Kortsiktig lösning var att lägga till en enable_legacy-flagga i Zigbee2MQTTs configuration.yaml - märk väl att HAs egen huvudconfigfil heter samma sak, men det är inte där flaggan ska ligga - långsiktigt är det att byta blueprint/automation..)
Det blir helt klart begränsat med lampor utan fysisk knapp för vår del. Ska HA ligga som en bonus ovan på så kan det nog fungera. Homey verkar ha mindre Yale support än HA så nästa steg är att utvärdera det i HA.Jag försöker verkligen i möjligaste mån att ha fysisk styrning av Shelly-grejorna också.
Jag tyckte snarare att det var en exemplariskt uppdatering, med tanke på hur mycket gammalt som städades bort.Helt klart. Ett väldigt aktuellt exempel är att jag har ett gäng IKEA-knappar/dimmers kopplade via Zigbee2MQTT (addon som körs i HA), och som sen utför diverse saker (tänder/släcker lampor ffa, men även annat). Nu i dagarna kom en uppdatering (Zigbee2MQTT 1.4.x -> 2.x) som gjorde att dessa helt slutade fungera, pga att man bytt metod på nåt sätt.. Man har flaggat för att detta ska hända i changelog osv, men det blev ändå nån timmes grävande i forum innan jag fick igång knapparna igen. Som tur var var inte sambon hemma, hon är redan måttligt imponerad när nån lampa inte går attt tända med vanliga knappen..
(Kortsiktig lösning var att lägga till en enable_legacy-flagga i Zigbee2MQTTs configuration.yaml - märk väl att HAs egen huvudconfigfil heter samma sak, men det är inte där flaggan ska ligga - långsiktigt är det att byta blueprint/automation..)
Vad är skillnaden?Läsa change loggar har låg WAF. HA core lägger ut att pyton 3.x.y inte har stöd från version Z i gui. Det har lite högre WAF