Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack! Det var det jag trodde. Då får jag byta till återfjädrande och köra en shelly-puck bakom tror jagOsäker, men tror inte det. Det är nog serien som heter Exxact som gäller. Men nu pratar jag om komplett dimmer som exempel, köper du puckar och lägger i dosan istället kanske det finns möjligheter att använda renova-prylar.
Det går fint med fjädrarna. Kul att plejd har virddimmer till renova men inte schneider själva.Det ska gå att sätta fjäder i renova också
![]()
Schneider Electric Impulsfjäder för strömbrytare 10-pack - Schneider Electric Impulsfjäder för strömbrytare 10-pack
Tiopack med impulsfjädrar för Schneider. Gör en vanlig strömbrytare till en brytare med återfjädring. Passar Schneiders Exxact-, Trend-, Renova-, Quick-Rot-, Aqua-Tren-, Senso- och Trend Solid-serierwww.kjell.com
Det finns ju Wiser-puckar vad jag vet, så det bör ju fungera med återfjädrande.Tack! Det var det jag trodde. Då får jag byta till återfjädrande och köra en shelly-puck bakom tror jag
Jo, men jag menade att du ju lika gärna kan köpa wiser-puckar som shelly.Tänker att jag inte behöver köpa byta till wiser när jag redan har renova. Utan köper till fjäder och en shellypuck för dimmade taklampor.
Men var väl otydlig som vanligt. Konstigt det där. I mitt huvud var det supertydligt hur jag menade…
Edit: och tack för svar som vanligt!
Ah, du tänker så.Jo, men jag menade att du ju lika gärna kan köpa wiser-puckar som shelly.
(Spelar väl mindre roll, men om du anammar min teori om att det är en stabilare framtidssäkring med Schneider-produkter för fasta installationer.)
Och givet vad shelly, iaf hittills, signalerat kring öppenhet och hur de hanterar sina enheter gissar och hoppas jag att de släpper nån version av öppen källkod innan de konkar om de hamnar där.Skall man framtidssäkra känns det ju rimligare att se till att hålla sig till något öppet protokoll bara. Zigbee kommer ju stödjas av massor med system hur länge som helst.
Wiser verkar ju iofs vara zigbee bakom kulisserna. Har inte orkat luska reda på om man kan koppla dem direkt till någon annan zigbee-Controller men eftersom de inte dolt att det är zigbee så gissar jag att det går toppen.
Det är väl helt ok att köra över wifi men man blir ju oftast beroende av en server då. Det är ju den som är problemet. Men shelly kanske inte kräver det (iaf inte vid varje avläsning / ändring)Det finns redan tredjepartsprogramvara till Shelly, vet inte om det finns till alla nyare varianter men till de flesta iallafall.
För min del personligen är det här med protokoll osv överspelat, ser inga nackdelar med att köra via wifi när det går och om det är batteridrivna sensorer eller strömställare så kör jag BLE.
Varför då egentligen? Har inte behövt det någonsin. Visst hade det funnits kanalisation färdig så hade jag kanske dragit det, men med den stabilitet vi har utan så är det inte värt något jobb att fixa med det.Viktigast är att dra fram cat till alla tv etc
Man kan ju be elektriker att dra nolla till alla brytare.
Viktigast är att dra fram cat till alla tv etc
Då var du tidigt ute med Chromcast för de sista varianterna Chromecast Ultra och Chromecast med Google TV har ju ethernetanslutning.Kabel till stationära datorer, skrivare, ha-server. Från början även till tv men chromecast pajade det.
Hmm, det hade ju varit en lösning, men isåfall får gärna nån med koll på riktigt bekräfta det. :-D ..Ser att zigbeeprylen tar 100-240V in iaf..Det går väl (väl = jag vet inte och klickade inte på länken) att styra zigbee grejen med en vanlig brytare precis som om man dimmade en lampa?
Mm, precis, så har jag ju tänkt att styra den för det mesta (dels automatiskt beroende på t. ex. luftfuktighet i badrum, men dels via zigbeedimmer/direkt i HA .. ), men just här skulle jag gärna ha en failsafe metod också.Har man ingen lämplig dosa så finns det både remote brytare och fjärrkontroll men då är man beroende av att systemet är uppe
Mäter väl partiklar och då bör väl ångan räknas?Din effektmätare skulle jag verkligen vilja ha, är sugen på att automatisera köksfläkten efter vilken effekt som spis och ugn använder. Delar av familjen är inget vidare på att sätta på fläkten.
Kanske finns nån luftkvalitesensor man kan använda iofs, funkar de på vattenånga?
Låter tveksamt; ånga är väl så sett bara en nivå av luftfuktighet. Men det kanske finns någon med kombinerad/inbyggd hygrostat?Mäter väl partiklar och då bör väl ångan räknas?
Men styr den verkligen ut 0-10V, som är det jag behöver för att reglera frånluftsfläkten?Teoretiskt skulle denna kanske funka (men jag vet inte hur det funkar i verkligheten)
![]()
Schneider Exxact Wiser Zigbee Vriddimmer LED 130W
Schneider Exxact Wiser Zigbee Vriddimmer LED 130W hittar du online på Elbutik.se!www.elbutik.se
Nä, så är det nog inte. Feltänkt.Men styr den verkligen ut 0-10V, som är det jag behöver för att reglera frånluftsfläkten?
Ser lite ut som Jan Lööf.
Är Jan Emanuel och hans fem tvillingbröder med i HA..?