[OT] Smart hem tråden

[OT] Smart hem tråden
Det går väl att köra med flera Shelly av billigaste modell också? Finns hållare för DIN-skena att printa.

Det är rätt magiskt att tro att man kan börja ta lika mkt betalt som den potentiella besparingen.

[OT] Smart hem tråden
Osäker, men tror inte det. Det är nog serien som heter Exxact som gäller. Men nu pratar jag om komplett dimmer som exempel, köper du puckar och lägger i dosan istället kanske det finns möjligheter att använda renova-prylar.
Tack! Det var det jag trodde. Då får jag byta till återfjädrande och köra en shelly-puck bakom tror jag

[OT] Smart hem tråden
Det ska gå att sätta fjäder i renova också
Det går fint med fjädrarna. Kul att plejd har virddimmer till renova men inte schneider själva. 😂

[OT] Smart hem tråden
Med shelly funkar det utan fjäder. Det är t.o.m med default men lätt att ändra.

Ser man inte lampan kör jag utan fjäder annars är det trevligt med.

[OT] Smart hem tråden
Tänker att jag inte behöver köpa byta till wiser när jag redan har renova. Utan köper till fjäder och en shellypuck för dimmade taklampor.

Men var väl otydlig som vanligt. Konstigt det där. I mitt huvud var det supertydligt hur jag menade…

Edit: och tack för svar som vanligt!

[OT] Smart hem tråden
Tänker att jag inte behöver köpa byta till wiser när jag redan har renova. Utan köper till fjäder och en shellypuck för dimmade taklampor.

Men var väl otydlig som vanligt. Konstigt det där. I mitt huvud var det supertydligt hur jag menade…

Edit: och tack för svar som vanligt!
Jo, men jag menade att du ju lika gärna kan köpa wiser-puckar som shelly.

(Spelar väl mindre roll, men om du anammar min teori om att det är en stabilare framtidssäkring med Schneider-produkter för fasta installationer.)

[OT] Smart hem tråden
Jo, men jag menade att du ju lika gärna kan köpa wiser-puckar som shelly.

(Spelar väl mindre roll, men om du anammar min teori om att det är en stabilare framtidssäkring med Schneider-produkter för fasta installationer.)
Ah, du tänker så.

Bra tanke iofs. Men är ju (rimligt) lätt att byta puck bakom om det slutar funka.

Ska fnula lite på vilken puck antar jag

[OT] Smart hem tråden
Skall man framtidssäkra känns det ju rimligare att se till att hålla sig till något öppet protokoll bara. Zigbee kommer ju stödjas av massor med system hur länge som helst.
Wiser verkar ju iofs vara zigbee bakom kulisserna. Har inte orkat luska reda på om man kan koppla dem direkt till någon annan zigbee-Controller men eftersom de inte dolt att det är zigbee så gissar jag att det går toppen.

[OT] Smart hem tråden
Skall man framtidssäkra känns det ju rimligare att se till att hålla sig till något öppet protokoll bara. Zigbee kommer ju stödjas av massor med system hur länge som helst.
Wiser verkar ju iofs vara zigbee bakom kulisserna. Har inte orkat luska reda på om man kan koppla dem direkt till någon annan zigbee-Controller men eftersom de inte dolt att det är zigbee så gissar jag att det går toppen.
Och givet vad shelly, iaf hittills, signalerat kring öppenhet och hur de hanterar sina enheter gissar och hoppas jag att de släpper nån version av öppen källkod innan de konkar om de hamnar där.

Såvitt jag förstått det är deras puckar baserade på esp32 eller liknande och då kan man väl flasha med annan firmware om behovet finns.

Hursomhelst, blir intressant att se hur många såna puckar som fortfarande lever som de borde om typ 10-15 år

[OT] Smart hem tråden
Det finns redan tredjepartsprogramvara till Shelly, vet inte om det finns till alla nyare varianter men till de flesta iallafall.

För min del personligen är det här med protokoll osv överspelat, ser inga nackdelar med att köra via wifi när det går och om det är batteridrivna sensorer eller strömställare så kör jag BLE.

[OT] Smart hem tråden
Jag behöver dra om elen hemma om några år och funderar på om jag ska bygga in smartheten med tex plejd eller wiser/zigbeepuckar. Eller fortsätta med ett dumt elnät med zigbeelampor och några puckar bakom vägguttag.

Plejd lockar inte alls. Relativt låst, litet svenskt system. Eller bygger det på något större bakom?

Magkänsla just nu är att hålla nätet relativt dumt, och bygga smartheten med HA, det känns mest framtidssäkert. Några relän/mätare på DIN vill jag ha in för att kunna punktmäta tex värmepump.

Nåja jag har åtminstone till januari att fundera, när nästa rotpott faller in.

[OT] Smart hem tråden
Det finns redan tredjepartsprogramvara till Shelly, vet inte om det finns till alla nyare varianter men till de flesta iallafall.

För min del personligen är det här med protokoll osv överspelat, ser inga nackdelar med att köra via wifi när det går och om det är batteridrivna sensorer eller strömställare så kör jag BLE.
Det är väl helt ok att köra över wifi men man blir ju oftast beroende av en server då. Det är ju den som är problemet. Men shelly kanske inte kräver det (iaf inte vid varje avläsning / ändring)

[OT] Smart hem tråden
Det beror ju på vad man vill göra. Strömbrytare lokalt kan du köra via wifi eller direkt via BT om du har de nyare modellerna, helt utan cloud eller server. Vill man göra lite mera avancerade saker så går en hel del att göra via deras egen cloudserver. Men mest flexibilitet får man förstås med t.ex. HA i bakgrunden.

[OT] Smart hem tråden
Viktigast är att dra fram cat till alla tv etc
Varför då egentligen? Har inte behövt det någonsin. Visst hade det funnits kanalisation färdig så hade jag kanske dragit det, men med den stabilitet vi har utan så är det inte värt något jobb att fixa med det.

Däremot kan jag lägga oceaner av tid för att dölja kablar i mesta möjliga mån. Bilder från senaste dagarnas bonus-projekt inför om-tapetsering. :giggle:
(Lägg märke till wiser jalusi-brytaren vänster om fönstret. Den var startskottet till att det nog blir tapetsering av hela bottenvåningen. Smart-hem-projekt är inte utan konsekvenser.)
1754496567419.webp

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
Jag har kabel till alla accesspunkterna (utom den i carporten den får sitta där och skämmas), det är en bra start.

Kabel till stationära datorer, skrivare, ha-server. Från början även till tv men chromecast pajade det.

[OT] Smart hem tråden
Tror det är sådana jag har, både vanliga och 4K. SÅ gamla är de inte. Har en äldre Chromecast (utan Google TV) också som är många år äldre, från 2019 kanske. Och en Chromecast Audio, de är tydligen eftertraktade numera.

[OT] Smart hem tråden
Skulle vilja mäta elförbrukning på vår (relativt) gamla NIBE-bergvärmepuimp, som saknar API osv. Finns det nåt sätt att mäta på trefas som inte kräver elektriker (eller Relevant Utbildning) o koppla in grejer? Bryr mig inte om per fas utan totalförbrukning räcker gott. Och helst nån zigbeepryl, men även wifi är väl acceptabelt.

Detsamma på spisen, när jag tänker efter.

[OT] Smart hem tråden
..En helt annan fråga, och gäller kanske snarare el än smarta hem, men har ju fått bra svar på sånt tidigare så jag testar igen:

Kommer skaffa en frånluftsfläkt som styrs via 0-10V-ingång, och då har jag tänkt att koppla en Zigbee-dimmer (denna) för primär styrning.

För att öka sambo-acceptansen hade det varit guld om det även gick att styra om zigbeenätverket (och/eller HA) går ner.

Finns det nåt sätt att även koppla in en vriddimmer (typ denna) och sen nån "mellanenhet" som ser till att senaste signalen skickas vidare (dvs av zigbeedimmer och vriddimmern) till frånluftsfläkten..? Eller nån annan snygg lösning på detta..?

[OT] Smart hem tråden
Det går väl (väl = jag vet inte och klickade inte på länken) att styra zigbee grejen med en vanlig brytare precis som om man dimmade en lampa?

Har man ingen lämplig dosa så finns det både remote brytare och fjärrkontroll men då är man beroende av att systemet är uppe

[OT] Smart hem tråden
Det går väl (väl = jag vet inte och klickade inte på länken) att styra zigbee grejen med en vanlig brytare precis som om man dimmade en lampa?
Hmm, det hade ju varit en lösning, men isåfall får gärna nån med koll på riktigt bekräfta det. :-D ..Ser att zigbeeprylen tar 100-240V in iaf..

Har man ingen lämplig dosa så finns det både remote brytare och fjärrkontroll men då är man beroende av att systemet är uppe
Mm, precis, så har jag ju tänkt att styra den för det mesta (dels automatiskt beroende på t. ex. luftfuktighet i badrum, men dels via zigbeedimmer/direkt i HA .. ), men just här skulle jag gärna ha en failsafe metod också.

[OT] Smart hem tråden
Ingen aning om lösningen själv men var tvungen och kolla om det var möjligt och hittade detta svaret.

Clip-on strömtänger (icke-invasiva energimätare)

T.ex. Shelly EM med 50A eller 120A strömtänger, eller liknande från andra märken (Emporia, Efergy, m.fl.).

De knäpps runt inkommande faser till värmepumpen, utan att man behöver bryta strömmen.

Kräver dock att du kommer åt kablarna till pumpen, innan de går in i själva enheten.

För trefas räcker det ofta att sätta en tång på en fas och multiplicera, men det blir inte helt exakt (speciellt vid obalans eller varierande belastning). Vill du ha mer korrekt mätning sätter du en tång på varje fas och låter mätaren summera.

[OT] Smart hem tråden
Din effektmätare skulle jag verkligen vilja ha, är sugen på att automatisera köksfläkten efter vilken effekt som spis och ugn använder. Delar av familjen är inget vidare på att sätta på fläkten.

Kanske finns nån luftkvalitesensor man kan använda iofs, funkar de på vattenånga?

[OT] Smart hem tråden
Din effektmätare skulle jag verkligen vilja ha, är sugen på att automatisera köksfläkten efter vilken effekt som spis och ugn använder. Delar av familjen är inget vidare på att sätta på fläkten.

Kanske finns nån luftkvalitesensor man kan använda iofs, funkar de på vattenånga?
Mäter väl partiklar och då bör väl ångan räknas?

[OT] Smart hem tråden
Ser att IKEA Dirigera nu klarar av köra tredjeparts Matter. Har inte provkört det än, men då känns Dirigera som ett prisvärt nav.

[OT] Smart hem tråden
Mäter väl partiklar och då bör väl ångan räknas?
Låter tveksamt; ånga är väl så sett bara en nivå av luftfuktighet. Men det kanske finns någon med kombinerad/inbyggd hygrostat?

Själv välkomnar jag ångan när jag kokar ägg, då det är lagom att torka rent undersidan av fläkten och få med lite fett samtidigt. :)

[OT] Smart hem tråden
..Och ja, autostyra köksfläkten borde man kanske också kolla på. I nuläget tänkte jag iaf låta köksfläktens strömförbrukning (som jag mäter) reglera frånluftsfläkten - de går i samma kanal, så om man kör köksfläkt utan frånluftsfläkten så blåser man in matoset i badrummen...

Det finns ju [zigbee]CO2-mätare, kanske får montera en sån och en luftfuktighetsmätare och kolla om man kan få till nån vettig korrelation mot att det lagas mat av olika slag. ..Och/eller mäta illuminansen. :-)

[OT] Smart hem tråden
Ikea dirigera fråga, kan jag ha lampor som styrs av både timer och ikeas rörelsesensor?
(ex utebelysningen går på timer normalt (kvällstid), men när timern släcker på natten så kan sensorn tända dessa om någon går in i trädgården)
Fick aldrig detta att funka på min Ikea gateway med den gamla sensorn, därav min fråga. Funderar på byta gatewayen men till vad är frågan...

Tillbaka
Topp