[OT] Smart hem tråden

[OT] Smart hem tråden
Vad är det för shelley pluggar ni har?

Jag har bara en plug, denna tror jag

Den funkar bra men en stor nackdel med att sno zigbee devices från andra eco system är att det verkar vanligt att man behöver app och kanske t.o.m hub för att uppdatera.
mIna shelley puckar har web och auto update

[OT] Smart hem tråden
IMG_1040.webp

[OT] Smart hem tråden
Kan hända jag är trött i hjärnan av veckans arbete, men jag är inte riktigt med på logiken i dina senaste inlägg….. menar du att kaffebryggare i regel fungerar eller raka motsatsen eller menar du att så fort det klassas som en maskin så är det ngt magiskt i ordet i sig som gör att det inte fungerar?
Jag tänker på alla dessa dyra Espressomaskiner för hemmabruk som folk har och vill skryta med.
Det går att trolla fram max en kopp, sen är det något som ska fyllas på, spillbricka ska tömmas, nån slang ska avkalkas, etc, och inga av serviceintervallen verkar vara i sync med varandra.

Dom flesta maskiner blir sämre av att bli cloudberoende, men kaffemaskiner är liksom redan där.

[OT] Smart hem tråden
Jag jobbade på ett ställe där nätverket var av bristande kvalitet och när det låg nere blev det kö vid kaffeautomaten.
Då muttrades det i kön att den dag även kaffeautomaterna blev nätkoppplade blev det strejk!
Tur att jag har en enkel Rancilio Silvia, säkert 20 år och kör en rengöring i månaden eller så. Den bara tuffar på.

[OT] Smart hem tråden
Vad är det för shelley pluggar ni har?

Jag har bara en plug, denna tror jag

Den funkar bra men en stor nackdel med att sno zigbee devices från andra eco system är att det verkar vanligt att man behöver app och kanske t.o.m hub för att uppdatera.
mIna shelley puckar har web och auto update
Behovet av att uppdatera något alls i en zigbee apparat är väl väldigt begränsat. Wifi kan jag förstå att man är beroende av att hålla uppdaterad dock.

[OT] Smart hem tråden
Shelly pluggar; senaste generationen har ganska starkt ljus vad gäller ”led-indikeringen”. Har för mig att jag sett någonstans att det går att ställa in, men hittar ingen inställning i appen. Någon som vet?

Under Settings:

1765660112379.webp

Dock inte senaste generationen utan förra tror jag. Shelly Plug S.

[OT] Smart hem tråden
Under Settings:

Visa bilaga 807782

Dock inte senaste generationen utan förra tror jag. Shelly Plug S.
Tack. Det verkar ju dock vara en salig blandning av olika möjligheter beroende på version. Och ett ui i appen som är ett litet äventyr att klicka sig fram till olika inställningar. Och det som lurat mig är nog även att det verkar som att inställningsmenyn inte finns om inte pluggen är ansluten (isatt i uttag.)

Edit: lite kompletterande insikter.

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
Kollar på tapo p115 (plug från TP). Kjelle har inga shelly plugs.
Ska gå att intgrera utan hub men som jag fattar det så är det via cloud API (nice try MSS)

[OT] Smart hem tråden
Jag har några wifi-bytare som styrs av Smart Life-appen, det finns många att välja på tex denna för 100 SEK
tidigare i höstas var den elmätare för stereo o TV-anläggningen, men denna månad styr den en adventsstjärna
Jag har även några E14 och E27-lampor som styrs av samma app, allt funkar utan problem.
Jag kör Deltaco, funkar bra inomhus. Men utomhusbrytaren jag köpte för två år sedan bytte jag mot en ny eftersom den inte klarade av att hålla fast stickproppen, något jag inte varit med i någonsin i de billigaste av uttag. Den nya hade samma problem, så en hemmagjord patentlösning (ett gäng buntband) fick lösa det.
Nu, två år senare, köpte jag en ny till ljusslinga ute. Den hade exakt samma problem. Så på två år har de inte lyckats lösa felet att den inte funkar alls, men fortsätter sälja.

[OT] Smart hem tråden
Jag kör Deltaco, funkar bra inomhus. Men utomhusbrytaren jag köpte för två år sedan bytte jag mot en ny eftersom den inte klarade av att hålla fast stickproppen, något jag inte varit med i någonsin i de billigaste av uttag. Den nya hade samma problem, så en hemmagjord patentlösning (ett gäng buntband) fick lösa det.
Nu, två år senare, köpte jag en ny till ljusslinga ute. Den hade exakt samma problem. Så på två år har de inte lyckats lösa felet att den inte funkar alls, men fortsätter sälja.
Jag har en utomhusbrytare sedan -23 som har fungerat utan problem, en Cleverio som jag har köpt hos Kjell
En äldre och lite större variant av den som säljs nu
709219_50990.tif

Jag har även några wifi-styrda Cleverio E14 o E27 LED-lampor som även de har fungerat utan problem sedan -23

[OT] Smart hem tråden
Osram säljer Matter-utebrytare under märket Ledvance med energimätning, funkar OK med Homey men visar/lagrar inte effektförbrukning vilket kan vara appen. Funkar bra med styrning vilket är prio 1.

[OT] Smart hem tråden
Inte fritt från problem det heller.

Mina växtlampor har alltid lite snyggt tänds en i taget med lite slumpmässig spridning kring klockan 08.

Nu tänds dom fortfarande med en slumpvis offset, men alla samtidigt. Dagens ilandsproblem 😢
Jag gillar inte programmeringen men att lägga till device har funkat bra.

Jag har lyckats tända släcka inom intervall. Det enda konstigt som hänt är att automatiseringar jag stängt av hoppade igång av sig själv.

Det jag vill fixa är att skilja på dag, natt, kväll och morgon. Samt semester eller inte

[OT] Smart hem tråden
Bra pris på IKEA Inspelning (Zigbee stickpropp, energimätning) nu, 69kr/st. Utgår snart ur sortimentet då de går över till Matter.

Finns även varianten utan energimätning, ännu billigare.
Med det namnet kan jag inte sluta tänka på det där skämtet från DDR-Tyskland..

En man var på jobbresa och bodde på ett hotell. Under frukosten hör han en grupp män högljutt berätta politiska skämt och skratta gott. Upprörd och något rädd för att något ska hända männen vill han skrämma dom så att dom förstår allvaret, så han går över till disken och ber servitören att komma med fyra koppar te med exakt två sockerbitar var om exakt 4 minuter. Servitören nickar förstående. Mannen går sedan tillbaka till männens bord och harklar sig, böjer sig ned till ett närliggande vägguttag och säger ”Kamrat Major, fyra koppar te med två sockerbitar till bordet tack!” och sätter sig vid sitt bord igen. Männen skrattar åt skämtet men sätter sedan skrattet i halsgropen när servitören sedan kommer in med fyra koppar te med två sockerbitar vardera. Det är sedan tyst från männen vid bordet.

Mannen känner sig nöjd och går sedan och lägger sig på kvällen. När han vaknar nästa morgon är männen borta. Förvånad så frågar han servitören vad som hänt med männen, och servitören berättar att Stasi gjorde en räd igår kväll och förde bort männen för sina politiska skämt. Mannen blir alldeles frusen av rädsla och frågar varför inte han själv blev bortförd. ”Nä förstår du, kamrat Major uppskattade verkligen ditt skämt med tekopparna!”.

[OT] Smart hem tråden
Risken är att man behöver nya ikea hubben för att uppdatera dem.

Tror inte min sticka har mer än zigbee men ser att moderna har zigbee/matter/thread så blir väl att köpa ny vid tillfälle.

Hur gör man när man flyttar? Skruvar man ur alla puckar och tar med sig?
Göra en handover låter inte lönsamt eller kul.

[OT] Smart hem tråden
Risken är att man behöver nya ikea hubben för att uppdatera dem.

Tror inte min sticka har mer än zigbee men ser att moderna har zigbee/matter/thread så blir väl att köpa ny vid tillfälle.

Hur gör man när man flyttar? Skruvar man ur alla puckar och tar med sig?
Göra en handover låter inte lönsamt eller kul.
Vad menar du med det nya IKEA-navet?
Den gamla IKEA Dirigera, den som funnits i några år nu, har stöd för Matter.

[OT] Smart hem tråden
Ok, jag har nog för föra då.

Hur som helst så kan man köpa en ikea zigbee och lägga till direkt till HA men för att uppdatera behöver man köpa hubben. Tror jag
Kör inte HA utan kör HP och jag håller på med ett test just nu för att använda mitt IKEA Dirigera-nav som förlängning av mina styrda enheter.
Har den inkopplad som Matter-nav mot HP och har de allra flesta IKEA-prylarna kopplade direkt in i HP. Sedan har jag några saker som är kopplad till Dirigera, men som dyker upp som vanligt i HPs enhetshanterare.
Kikade genom versionerna på enheterna och de har alla samma samma version, oberoende direktkoppling till Dirigera eller ej.

Kan vara en slump, eller så uppdateras de i HP också.

Fungerar i alla fall fint med Dirigera som Matternav till HP. Skall placera Dirigera i min verkstad när jag fått dit en nätverkskabel för att styra lite enheter där.

[OT] Smart hem tråden
Kör inte HA utan kör HP och jag håller på med ett test just nu för att använda mitt IKEA Dirigera-nav som förlängning av mina styrda enheter.
Har den inkopplad som Matter-nav mot HP och har de allra flesta IKEA-prylarna kopplade direkt in i HP. Sedan har jag några saker som är kopplad till Dirigera, men som dyker upp som vanligt i HPs enhetshanterare.
Kikade genom versionerna på enheterna och de har alla samma samma version, oberoende direktkoppling till Dirigera eller ej.

Kan vara en slump, eller så uppdateras de i HP också.

Fungerar i alla fall fint med Dirigera som Matternav till HP. Skall placera Dirigera i min verkstad när jag fått dit en nätverkskabel för att styra lite enheter där.

I teorin kan säkert HP uppdater dem. Att de uppdaterar sig själv rimmar illa med att de inte är en säkerhetsrisk. Förhoppningsvis är de inte ute och surfar på nätet.

Jag tror inte HA uppdaterar eftersom ingen versionsinformation exponeras.

[OT] Smart hem tråden
Varför behöver du uppdatera den?
Det är inte en wifi grej som har tillgång till något egentligen.
Vad har min herre för hotprofil egentligen ;)

Jag gissar att Ikea lagar diverse buggar och kan lägga till funktioner allt eftersom. Behöver inte vara säkerhetsrelaterat.

Jag har de flesta av mina Ikea- och hue-prylar ligga i Ikea dirigera. Vissa av dessa styr jag från HA, när jag vill ha mer komplicerad styrning än på och av på timer.

Tex har jag en ikea plugg som ligger i Dirigera. Den styrs av en automation i HA med en aqara fuktsensor i HA. När det är fuktigt i krypgrunden slår luftavfuktaren på, den slår av när fukten sjunkit under en specad nivå.

Edit : den kickade in igår

Screenshot_20251218-090754.webp

[OT] Smart hem tråden
I teorin kan säkert HP uppdater dem. Att de uppdaterar sig själv rimmar illa med att de inte är en säkerhetsrisk. Förhoppningsvis är de inte ute och surfar på nätet.

Jag tror inte HA uppdaterar eftersom ingen versionsinformation exponeras.
Det verkar fiinas ikea OTA uppdateringar publicerade av IKEA iaf.
Så tredjeparts controllers verkar iaf teoretiskt kunna uppdatera dem utan dirigera.

Har i ett av mina boenden kört massor med ikea prylar direkt i HA utan att någonsin koppla dem till en ikea-hub och det fungerar kalas.
Men visst skulle det kunna tillkomma funktionalitet vid uppdatering.

[OT] Smart hem tråden
Den största delen av mina IKEA Trådfri-prylar har aldrig kopplats upp mot Dirigera, bara direkt in i HP.
Har dammat av min Dirigera när den fick Matterstöd och skall egentligen mest agera antenn nere i verkstaden.
Enheter kommer att läggas till i IKEA-appen för att få kontakten med Dirigera-navet, sedan kommer all styrning att ske i HP.

[OT] Smart hem tråden
Om det fungerar bra i dirigera så kan det nog vara prisvärt. I den gamla var det mycket som inte fungerade att styra från HA via ikea API men som funkade bra om man la in grejorna direkt i HA som zigbee devices.
Jag minns inte vad, kanske nåt med motion sensors som inte fanns i API.

[OT] Smart hem tråden
Om det fungerar bra i dirigera så kan det nog vara prisvärt. I den gamla var det mycket som inte fungerade att styra från HA via ikea API men som funkade bra om man la in grejorna direkt i HA som zigbee devices.
Jag minns inte vad, kanske nåt med motion sensors som inte fanns i API.

Med Dirigera finns ingen egen Ikeaintegration. De kopplar via homekit-integration

Screenshot_20251218-092327~2.webp

Tillbaka
Topp