[OT] Smart hem tråden

[OT] Smart hem tråden
fick pris på ivt idag får jag fråga vad du fick

geo 612c - 140kakor ink installation -rot 15k = 125, vet inte om dem ska uppfinna värmepumpen på plats eller vad dem ska göra med 45000:- i arbetstid, antar jag ej får köpa pump för 95 och köra löpande installation (som borde göras på en dag)
Nu var det ju luft/vatten 9kw och det skulle kosta ungefär samma efre rot.

Jag har offert på en nibe på 12kw för närmare 150 000.
Jag behöver kolla m itv om de står för 9kw och vad en större skulle kosta

[OT] Smart hem tråden
På vilket sätt är det dåligt? Jag har 20+ st, de är inte särskilt pratiga av sig och att bara finnas där gör inget ont.
Nä, det är väl inget problem utom som nu precis när jag har ett helvete att reda ut vilka mac som är vilka. Framöver kommer jag att dokumentera det. Det är inte shelly som är problemet utan yale.

Å ena sidan föredrar jag shelly å andra sidan är det lite overkill med en full web server.

Nu var shelly inget alternativ för elementen och zigbee har också funkat bra. Enda frägetecknet är auto update

[OT] Smart hem tråden
Ok, jag fick med besvär på termostat på Giacomini ventilen.
ingen manual finns men här finns i alla fall lite ledtrådar

Ser ut som man ska ha i en förläggningspin men det stört omöjligt att få i gängan med pinnen monterad. Utan gick det. Håller på att testa om den funkar utan pinn men tar en jävla tid för golvet att kallna. elektroniken är nöjd och säger att det funkar.

Nästa katastrof är att jag glömt att jag inte har samma ventiler uppe som i källaren. Jag har själv bytt i källaren från kran utan termostat och vet att det är M30 men uppe har jag nåt mög som heter Danfoss RA.

Det måste ha varit M30 i huset 1972 och på 80 talat har någon kommit på att man ska ha termostat och det är bättre att tömma hela systemet och byta till RA än att bara skruva på termostat på M30?
Och nu behöver jag M30 igen. Lysande stickan.

Ja, det finns adapter till det också men jag får det inte att funka
1772570625916.webp

än.

[OT] Smart hem tråden
Snart kommer jag att kunna koppla upp mig mot min vattenmätare. Är i och för sig uppkopplad mot den sedan några dagar tillbaka, men tydligen läses min mätare av med hjälp av en mätarbil som åker runt och samlar in datan.
Det blir för sällan för min del så jag hörde av mig till vattenbolaget med den synpunkten.
Nu är jag inbokad på att få en ny mätare som skickar data över mobilnätet.

Redan integrerat mot Homey Pro. Kommer jag även få larm från vattenmätare som jag kan styra på.
Kommer troligen att sätta in ett servo på huvudkran som Homey Pro kan manövrera vid läckagelarm.

[OT] Smart hem tråden
Snart kommer jag att kunna koppla upp mig mot min vattenmätare. Är i och för sig uppkopplad mot den sedan några dagar tillbaka, men tydligen läses min mätare av med hjälp av en mätarbil som åker runt och samlar in datan.
Det blir för sällan för min del så jag hörde av mig till vattenbolaget med den synpunkten.

Redan integrerat mot Homey Pro. Kommer jag även få larm från vattenmätare som jag kan styra på.
Kommer troligen att sätta in ett servo på huvudkran som Homey Pro kan manövrera vid läckagelarm.

Ofta sopbilen som samlar in värde när den ändå kör runt.

[OT] Smart hem tråden

Satte in vattenfelsbrytare för några veckor sedan, som ju ger ungefär det där (och lite till) och som lirar med Homey. Tyvärr är mitt försäkringsbolag ett av få som inte ger rabatt på hemförsäkringen vid sådan installation. Men vill ändå tipsa om det eftersom jag tror att de flesta bolag ger rabatt eller kanske till och med står för en stor del av installationskostnaden, och det är en ganska skön pryl att ha installerad utöver att det är kul med uppkopplade prylar. :)

[OT] Smart hem tråden
Jag tänkte faktiskt installera en Shelly Flood i köket, med sensorkabel som täcker både diskmaskin och under diskhoarna. Eventuellt en ännu längre kabel alt en till sensor under kyl/frys.

[OT] Smart hem tråden
Satte in vattenfelsbrytare för några veckor sedan, som ju ger ungefär det där (och lite till) och som lirar med Homey. Tyvärr är mitt försäkringsbolag ett av få som inte ger rabatt på hemförsäkringen vid sådan installation. Men vill ändå tipsa om det eftersom jag tror att de flesta bolag ger rabatt eller kanske till och med står för en stor del av installationskostnaden, och det är en ganska skön pryl att ha installerad utöver att det är kul med uppkopplade prylar. :)
Räcker långt med att bara behöva torka upp någon liter vatten istället för att behöva koppla in försäkringsbolaget.
Där jag har min hemförsäkring kan man dock få ett bidrag för installationen.

[OT] Smart hem tråden
Jag tänkte faktiskt installera en Shelly Flood i köket, med sensorkabel som täcker både diskmaskin och under diskhoarna. Eventuellt en ännu längre kabel alt en till sensor under kyl/frys.
Jag är maniskt förskräckt för vattenskador. Inte bara pga kostnader, utan för besvär och tidsåtgång. Så jag har utöver vattenfelsbrytaren även läckagelarmspuckar på ett par ställen i huset, bland annat under köksinredningen. Dock utan sensorkabel vilket hade varit att föredra just i köket för att täcka just både diskbänken och diskmaskinen. Men man lär sig så länge man lever.

Det fina med vattenfelsbrytaren är förövrigt bland annat att den gör läckagetest varje natt för att se om det förekommer något smygande mindre läckage någonstans i huset.

[OT] Smart hem tråden
Räcker långt med att bara behöva torka upp någon liter vatten istället för att behöva koppla in försäkringsbolaget.
Där jag har min hemförsäkring kan man dock få ett bidrag för installationen.
Absolut, men blir det verkligen bara någon/några liter med sensor med den typen av larm, som väl bara mäter flöde/förbrukning?

[OT] Smart hem tråden
Absolut. Har den någon inbyggd programvara/funktion för läckage-indikation, eller får du mecka ihop något själv i Homey?
Vattenmätaren kan rapportera läckage som Homey kan fånga upp och styra på. Har nu några puckar som ligger utplacerade vid t.ex. diskmaskin och som larmar via Homey.
Nu är bara nästa steg att sätta ett servo för att manövrera avstängningskranen. Är tänkt att jag skall styra den via Homey.

[OT] Smart hem tråden
Vattenmätaren kan rapportera läckage som Homey kan fånga upp och styra på. Har nu några puckar som ligger utplacerade vid t.ex. diskmaskin och som larmar via Homey.
Nu är bara nästa steg att sätta ett servo för att manövrera avstängningskranen. Är tänkt att jag skall styra den via Homey.
Men då kanske den har lite bättre läckage-kontroll i klass med vattenbrytare ändå jmf vad jag tänkte, även om den själv inte stänger flödet.

Ja, jag har två puckar i köket för att täcka upp både inkommande vatten vid diskbänken och längre bort i en vinkel där diskmaskinen står.
Dessa köptes innan jag installerade vattenbrytaren, hade jag haft brytaren så hade det nog bara varit en puck i köket.

Men de jag nu har är kopplade till homey så att både jag och ett par personer till får en telefon-avisering vid vattenlarm. Så jag har två olika aviseringar till telefon, ett för larm via brytaren och ett om det larmar från puckarna. Puckarna är Schneider wiser.

Har erfarenhet av någon variant som jag inte minns namnet på som var som en självhäftande sticka med 10-års inbyggt batteri, samt även en fibaro-puck. Båda dessa var inte helt tillförlitliga, så därför gick jag över på Schneider för ett par år sedan då jag har bra erfarenhet av deras produkter i övrigt, och dom har varit 100% när jag testat koppling osv under de 2-3 åren jag haft dem.

Men som sagt, hade hellre haft med slinga/sensorkabel, vilket även är det som ofta säljs/erbjuds när man köper tex ny diskmaskin numer. Är nytt krav i "Säker vatten" sedan i år, och då ska det vara en typgodkänd produkt, så det kan ju vara rimligt att kika efter typgodkända sensorer om man ändå ska köpa något.

[OT] Smart hem tråden
Anledningen till att jag vill visa både current temp och set temp är att annars skruvar "folk" upp skiten fast ventilen redan är öppen men vattnet är för kallt (eller värmen håller på att öka)
Det man egentligen behöver är att spärra ändring lokalt av set temp uppåt när ventilen redan är öppen.

Med källare vill man också ha lite värme på under sommaren för att undvika rå känsla. Samma med golvärme i badrum egentligen.
Hade behövt tillgång till vatten temp så attt alla relevanta termostat öppnas max när vattnet går ner mot 29 -30 nåt. Så länge utetemp styr vatten så kan man i värsta fall gå den vägen.

[OT] Smart hem tråden
Jag är maniskt förskräckt för vattenskador. Inte bara pga kostnader, utan för besvär och tidsåtgång. Så jag har utöver vattenfelsbrytaren även läckagelarmspuckar på ett par ställen i huset, bland annat under köksinredningen. Dock utan .
Ska ta tag i ordentliga såna där lådor under kyl/frys (där har jag flera gånger varit med om lite vatten pga igensatt dränering) och diskmaskin (där har jag en ful ikealåda som sticker fram, numera ska det var kant runtom + läckagevarnare vill jag minnas).

10-års-batteripuck har jag lagt in i ett schakt där jag själv varit och meckat lite för att säkerställa att det verkligen håller tätt. Klarar det 10 år så kommer det fortsätta vara tät tror jag.

[OT] Smart hem tråden
10-års-batteripuck har jag lagt in i ett schakt där jag själv varit och meckat lite för att säkerställa att det verkligen håller tätt. Klarar det 10 år så kommer det fortsätta vara tät tror jag.
Om 10 år är du nära pensionär och behöver ändå något att pyssla med, så en vattenskada kanske ändå är välkommen? ;)

[OT] Smart hem tråden
På tal om att behöva nåt att pyssla med - eller inte.

Måste snart ta beslut om panna.
Nibe har ett vad som verkar vara ett seriöst API och enligt uppgift så sparar jag 800-1200 kwh per år jämfört med IVT.
Det skiljer 33 000 vilket då kanske tar 25 år att spara in.

Är det 33 000 roligare att ha en Nibe?

En del av priskillnaden kan vara för att IVT är på 9kw med Nibe är 12 eller 16.
De två säljare som är rimligt seriösa menar att 9-10 räcker men Nibe har ingen mindre än 12 som funkar.
Baserat på det så får jag nog utesluta 16kw killen. Han har också gjort en beräkning att jag ska spara 21000kwh men jag har 18000 nu.

1772890441084.webp

[OT] Smart hem tråden
På tal om att behöva nåt att pyssla med - eller inte.

Måste snart ta beslut om panna.
Nibe har ett vad som verkar vara ett seriöst API och enligt uppgift så sparar jag 800-1200 kwh per år jämfört med IVT.
Det skiljer 33 000 vilket då kanske tar 25 år att spara in.

Är det 33 000 roligare att ha en Nibe?

En del av priskillnaden kan vara för att IVT är på 9kw med Nibe är 12 eller 16.
De två säljare som är rimligt seriösa menar att 9-10 räcker men Nibe har ingen mindre än 12 som funkar.
Baserat på det så får jag nog utesluta 16kw killen. Han har också gjort en beräkning att jag ska spara 21000kwh men jag har 18000 nu.

Visa bilaga 818521
Då har du kommit ikapp precis när du troligen måste byta panna igen?

[OT] Smart hem tråden
Är nytt krav i "Säker vatten" sedan i år, och då ska det vara en typgodkänd produkt, så det kan ju vara rimligt att kika efter typgodkända sensorer om man ändå ska köpa något.
Det där typgodkännandet verkar inte direkt vara någon färdig standard de tagit, jag håller på att möblera om i köket och hittar noll och inga sensorer som är märkta med det typgodkännandet, inte så det går att läsa sig till åtminstone. Inte de försäkringsbolagen själva säljer heller...

Jag gör iofs ingen ändring av vatteninstallationen mer än att jag lossar blandaren för att byta bänkskiva, men tänkte ändå det var en vettig grej att komplettera med så billiga som de är.

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
Jag vet inte hur mycket som går på värme men det är 216 kvm hälften källare.
Jag tycker ändå att det verkar mkt, åtminstone om du har vattenburen värme.
Detta ffa jmf med det uselt isolerade 150m²(+80m² källare) hus jag har haft
Där hade vi med direktverkande el en total årsförbrukning på 20.500-22.000kWh
under de år vi bodde där. Det var ett hus byggt 1968 och riktigt dåligt isolerat,
det var väl inte så att det fladdrade i gardinerna inne när det blåste ute, men inte långt ifrån
På sommaren gjorde den usla isoleringen att det var närmare 30° i sovrummet på kvällarna!

Hade jag bott kvar hade det blivit både extraisolering, nya fönster och (åtminstone en luft/luft-)värmepump.

En ny panna ska tydligen vara effektivare
Det hoppas åtminstone din plånbok.

[OT] Smart hem tråden
Jag tycker ändå att det verkar mkt, åtminstone om du har vattenburen värme.
Detta ffa jmf med det uselt isolerade 150m²(+80m² källare) hus jag har haft
Där hade vi med direktverkande el en total årsförbrukning på 20.500-22.000kWh
under de år vi bodde där. Det var ett hus byggt 1968 och riktigt dåligt isolerat,
det var väl inte så att det fladdrade i gardinerna inne när det blåste ute, men inte långt ifrån
På sommaren gjorde den usla isoleringen att det var närmare 30° i sovrummet på kvällarna!

Hade jag bott kvar hade det blivit både extraisolering, nya fönster och (åtminstone en luft/luft-)värmepump.

Det hoppas åtminstone din plånbok.
Uppåt 20 000 räknas ändå som normalt för 4 personer. Sen värms barnens pool lite på sommaren. Jag har runt 900 per månad på sommaren..

[OT] Smart hem tråden
Uppåt 20 000 räknas ändå som normalt för 4 personer.
Det är väl för en villa med direktverkande el?
Med bergvärme borde det väl minska till åtminstone under 13.000

Sen värms barnens pool lite på sommaren. Jag har runt 900 per månad på sommaren..
Om din förbrukning är onormalt hög trots bergvärmepump går förstås inte att komma fram till såhär över internet en lördagskväll.
Men kanske det finns mer att spara med andra åtgärder än enbart bergvärmepumpsbyte?

[OT] Smart hem tråden
Det är väl för en villa med direktverkande el?
Med bergvärme borde det väl minska till åtminstone under 13.000

Om din förbrukning är onormalt hög trots bergvärmepump går förstås inte att komma fram till såhär över internet en lördagskväll.
Men kanske det finns mer att spara med andra åtgärder än enbart bergvärmepumpsbyte?
Luft vatten, inte berg. Det var nån annan som skulle köpa berg

[OT] Smart hem tråden
Lite off topic. Men enligt min alpstuga måste jsg göra något åt sovrummet.

För att få mörkt har vi mörkläggningsgardin istället för dörr. Ingen ventilation i sovrummet.
Har ett hål i golvnivå för utluft från portabel ac. Men det är igentäppt för att inte dra kallt vintertid.

Hur löser jag ventilation i mitt sovrum?

[OT] Smart hem tråden
För att få mörkt har vi mörkläggningsgardin istället för dörr. Ingen ventilation i sovrummet.
Har ett hål i golvnivå för utluft från portabel ac. Men det är igentäppt för att inte dra kallt vintertid.

Jag har prioriterat ventilation och har för att kunna sova valt bort mörkläggningsgardin utan istället valt att använda
Sovmask.webp

Sovmask
Säljs billigt på tex Biltema för endast 50 SEK

[OT] Smart hem tråden

Lite förenklat så är det ju bara att välja på inkommande kall luft eller en omfattande ventilationslösning. Har du ingen ventilation i övrigt tex i dusch/wc?

[OT] Smart hem tråden

Hur är huset i övrigt ventilerat? Gamla hus brukar ju ha en liten ventil under fönstret. Inte så energieffektivt kanske men rätt nice rent inomuhsklimatmässigt.

[OT] Smart hem tråden
Hur är huset i övrigt ventilerat? Gamla hus brukar ju ha en liten ventil under fönstret. Inte så energieffektivt kanske men rätt nice rent inomuhsklimatmässigt.
Jaddu. Vet inte exakt. Men hus från 50 talet.
Mesta ventilations spjällen sitter runt murstocken. Samt ventilation i badrummet. Källaren har flera ventiler. Inga problem med inomhusklimatet i övrigt. Men blir instängt i sovrummet. (vintertid) på sommaren har vi fönstret öppet då är de inga problem.

[OT] Smart hem tråden
Jaddu. Vet inte exakt. Men hus från 50 talet.
Mesta ventilations spjällen sitter runt murstocken. Samt ventilation i badrummet. Källaren har flera ventiler. Inga problem med inomhusklimatet i övrigt. Men blir instängt i sovrummet. (vintertid) på sommaren har vi fönstret öppet då är de inga problem.
50-talet är väl i gränslandet när man började med ventiler skulle jag gissa, tidigare var det ju mer otäta hus och uppvärmning med skorsten som löste det hela. Spaltventiler som @Rattnalle nämnde är en lösning som fortfarande används, och har man radiatorer under fönstren så finns det modeller med en strumpa som leder merparten av luften in bakom radiatorn så att luften blir lite uppvärmd. Men generellt är spaltventiler ingen kanon-lösning.

I ditt fall skulle jag nog gissa att det enklaste är en ytterväggs-ventil helt enkelt. Och så får du nog stå ut med att det kommer in lite kall luft. Men du sätter ju in en ventil så du kan justera in flödet, så du inte behöver ha mer kalluft än nödvändigt.

Om det är ditt permanentboende så hade jag övervägt att börja skissa på och kika på en riktig FTX-ventilation (värmeväxlare, med till- och frånluft) eller kanske en frånlufts-värmepump.

Vi har en riktig FTX-installation. Och jag mätt luftkvalitén i sovrummet med "nästan stängd dörr" under några dygn ganska nyligen, och luftkvalitén sjunker snabbt i sovrummet trots att det känns bra.
Två av nätterna drog jag igen dörren utan att stänga den, och trots tillufts-don ("ventil") inne i sovrums-taket med kontinuerligt luftflöde blev det enligt nedan.

1773005331539.webp

[OT] Smart hem tråden
Lite förenklat så är det ju bara att välja på inkommande kall luft eller en omfattande ventilationslösning. Har du ingen ventilation i övrigt tex i dusch/wc?

Yes. Det normala idag är att ha frånluft (mekanisk, med eller utan återvinning av värmen) i kök, badrum, klädkammare och tilluft i alla andra rum. Köp (ellre låna, finns ofta på hygglo!) en Airthings och låt den mäta syrehalten, jag gissar på att den är "sådär" på natten.

Vi har (byggt 2005-2006) tilluft via en slits under fönstret där värmen leds med en plåtgrej ner under radiatorerna och släpps in genom dem. Funkar OK, känner inget direkt kallras. Med ett undantag, och det är när vinden ligger på (öppet läge).

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
Jomper menar koldioxidhalten. Har du ont om syre är något allvarligt fel ;-)

Men friskluft in i sovrummet är bra. Moderna ventiler sprider rätt okej och det är bra med svalt i sovrummet. Frånluft någonstans. Är det en gammal murstock från olja- eller kokstiden som inte används hela tiden så behövs någon forcerad ventilation, badrumsfläktar kan ju få gå hela tiden. Hjälper inte det, så får en ta nästa steg enligt inlägg ovan. Koldioxidmätare är intressant.

[OT] Smart hem tråden
Är det ena högt är det andra lågt, gissar jag :-)

Vi har en gardin som hänger för fönstret där tilluften är, gissar på att det egentligen inte heller är optimalt. Speciellt inte när det brukar landa 1-3 barn och hund i vår säng under natten..

Tillbaka
Topp