[OT] Snökaos i Göteborg

[OT] Snökaos i Göteborg
Lite intressant är det att trots att det knappt finns folk i Norrland, så verkar det som om de sällan kör av vägen (trots att det är konstant snökaos). Och ta-skoter-till-jobbet-om-det-är-en-dm-snö-på-vägarna-teorin funkar inte. Alldeles för mycket isbjörnar för att man ska åka skoter till jobbet...! :)

[OT] Snökaos i Göteborg
Problemet idag var nog inte att det var mycket snö idag... (det kasnke kommer imorn) utan att snön var mycket halare än vad den ser ut, bussarna t.ex som inte har några dubbdäck får ju ofta problem i vår backiga stad.

Men något kaos idag har iaf inte jag varit med om...

//Oskar

[OT] Snökaos i Göteborg
Sen kaaaaanske man borde klargöra att de där bilderna ser ut att vara från precis när det har blivit ljust (ca halv sju här nere, inte halv tolv som i norrland). När jag åkte till skolan låg det väl 10 - 15cm i alla fall.

[OT] Snökaos i Göteborg
Jävla tur att man har bil nu när spårvagnaran har fuckat precis hela dagen. Från morgon till kväll. Jag önskar verkligen spårvagnarna hade varit pålitliga, för bilen bör hällst stå.

[OT] Snökaos i Göteborg
Stålis skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har bott i götet i 20 år och kan säga som
> så att det är mest tidningarna som tycker det
> är snökaos.

Tror att det finns en viss sanning i det. Nu kan man höra om snökaoset redan INNAN det har snöat. När det väl kommer så märker man knappt av det, men det är klart att tidningarna vill sälja...

[OT] Snökaos i Göteborg
Jahapp, så har man varit med om en spårvagnsurspårning! 9:an jag skulle åka hem med gick snett i växeln på Mariagatan. Det var andra gången idag som en vagn spårade ur där. Tur att det kom en 11:a några minuter senare! Det är lite kallt att gå en halvtimme i snö och blåst klockan 21:00 i Göteborg!

Problemet i Göteborg är att man blandat spårvagnar och gummihjulstrafik lite osmart. Om en växel ligger nedsänkt i asfalt, och körs över av många bilar, så packas snön ner i den. Växlarna har elektrisk uppvärming (oftast), men den orkar inte smälta undan snön när det kommer för mycket på en gång. Efter ett tag är växelhuset fullt med snö, och växeltungan kan inte slutat tätt längre. Efter det kommer urspårningen som ett brev på posten.

Man skulle helt enkelt lagt en del växlar lite tidigare. Vid Mariagatan hade det räckt med 20 meter tidigare, och parallella spår en bit fram till själva korsningen.

Så svaret på frågan vad som orsakar åtminstone en del av problemet är: Snålhet.

Redigerad: Tiden, tiden...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Snökaos i Göteborg
Mathias skrev:
> "Snön var mycket halare än det ser ut."
>
> I rest my case.

LOL, så sant...
jo, jag övningskörde på just den gatan vid 11-tiden idag och även om det inte handlar om någon djupare snö så var det inte asfalt man åkte på utan de 2cm snömodd som täckte hela körbanan
Kaos? nä, inte för bilarna (kanske köbildning men det är ju inte samma som kaos)

däremot förstår jag inte varför det även direkt efter 2 snöröjningsmaskiner har passerat fortfarande ligger kvar nån cm tjockt lager skit på vägen (eller hur de tänkt sig att man skall cykla på cykelbanor som det ligger snövallar på)
nej en cykel ute på en väg täckt med ett (tunnt) snömoddslager håller inte TdF-vinnande hastighet, vilket inte heller hjälper köbildningen

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Snökaos i Göteborg
Själv fick man traska hem från jobbet igår, tog ca 1,5 timmar... varför? Jo se här..

Ändhållplats för min buss...
DSC00013.JPG ht=544

Kraftig sväng och lite uppförslut klarade tydligen inte föraren av... Vilket resulterade i att inga andra bussar kunde vända där..
DSC00014.JPG ht=544

[OT] Snökaos i Göteborg
Vem var det jag mötte vid Linnéplatsen runt 8.30 idag med ruskigt tjocka (snö?)däck? Ungefär som på bilden i början av den här tråden.
Cykel gick hur bra som helst där det var skottat. Där det inte var skottat gick det hur dåligt som helst. Härligt svettig på jobbet.

Bussarna kör som idioter även när det är halt.

[OT] Snökaos i Göteborg
Det går inte riktigt att jämföra snökaos i olika städer. I Stockholm och Göteborg blir det mycket mer kaos eftersom det åker några hundratusen bilar genom de städerna varje morgon. Uppe i norrland åker det i snitt tre bilar så stöket kan omöjligt bli lika stort.
I norrland bor det förövrigt bara författare och fyllon.
/J

[OT] Snökaos i Göteborg
Ja precis bigmollo, det är ju det jag har försökt säga hela tiden. Jag är insnöad idag förresten. Hemskt att vädret ska hindra en från att gå till skolan.

[OT] Snökaos i Göteborg
Det är ju lätt att säga när man sitter här uppe i norrbotten, Hur kan det bli kaos med så lite snö?
Men Bigmollo har nog rätt

Förutom nu det sista :)

[OT] Snökaos i Göteborg
Det är ju för fan löjligt. Några centimeter snö har det kommit och folk kör i diken stup i kvarten. Pinsamt är vad det är. Det blir ju inte bättre heller av att media skrämmer upp folk som om det är domedagen som är här.
Sen har vi ärkepuckona som skottar som tror dom är guds gåva till mänskligheten. För när trafiken går så långsamt som den gör, så kanske det inte riktigt är läge att ställa sig och blockera en hel väg med plogen bara för att snacka med en kollega. Suck.
Jag antar att det bara är en tidsfråga innan vi även i Sverige skräms upp så till den milda grad av media så som man gör i "landet för de fria" i väst, så att vi knappt vågar gå på muggen utan att använda säkerhetsbälte.

[OT] Snökaos i Göteborg
Snöröjningen var aldrig menad att vara Göteborgs stolthet märkte jag idag... Det var bitvis krångligt att cykla de 10km enkel väg till jobbet. Förbi Slottskogsvallen cyklade jag ute på leden, och förbi Slottskogen hela vägen till Hissingen funkade cykelbanorna kalasbra. Förbi Backaplan var det bussfilen som gällde och resten av vägen blev det trottoaren...
Tur att det inte är mycket folk ute så dags på morgnen. Det blir besvärligare på väg hem i eftermiddag.

Inne i stan på väg hem igår låg jag bakom en V70 T5 med sommardäck. Där har vi en del av källan till pinsamheterna. Den genomsnittlige bilisten i Göteborg är en idiot. Det sker nån märklig förvandling när Göteborgaren kliver in i sin bil från att vara rolig och trevlig till att vara konstruktiv i klass med Una-bombaren...

[OT] Snökaos i Göteborg
plumse skrev:
> Snöröjningen var aldrig menad att vara
> Göteborgs stolthet märkte jag idag... Det var
> bitvis krångligt att cykla de 10km enkel väg
> till jobbet. Förbi Slottskogsvallen cyklade jag
> ute på leden, och förbi Slottskogen hela vägen
> till Hissingen funkade cykelbanorna kalasbra.
> Förbi Backaplan var det bussfilen som gällde och
> resten av vägen blev det trottoaren...
> Tur att det inte är mycket folk ute så dags på
> morgnen. Det blir besvärligare på väg hem i
> eftermiddag.

15 km från Gamlestaden till Volvo PVH:
Cykelvägar helt OK, om man bortser från en del drivor på tvärsen från snöplogar som korsat här och var...ibland fick man ta moddiga, spåriga bilvägar, men det är skoj när det går på härsan och tvärsan då och då. Då håller man sig koncentrerad och alert. Var kul ända fram till Biskopsgårdens industriområde, där började sen cykelvägen längs norrleden upp till Volvo.... Där är det som vanligt skandal. Samma visa varje gång det snöar : ( Den cykelvägen röjer man nog sist på hela Hisingen, tar alltid en eller två extra dagar innan man kommer på att det faktiskt finns folk som cyklar till jobbet på Volvo också. Sen tillkommer det roliga att cykelvägen går en halv meter från leden, så snöplogarna hade skickat upp några ton tung, saltblöt snö över hela cykelbanan, ovanpå nysnön.
Cyklade väl 40-50 meter totalt, med spinnande bakhjul och framhjulet vinglades hit och dit. Men när pedalerna slår i snön då blir det fiasko till slut. Så sista kilometrarna sprang eller gick jag med cykeln i knähög snömodd...vurpade t.o.m. då : ) Där sprack morgonens tidschema.

[OT] Snökaos i Göteborg
bigmollo skrev:

> I norrland bor det förövrigt bara författare
> och fyllon.

- I Canada finns det bara horor och hockeyspelare
- Verkligen? Min fru kommer därifrån.
- Jaha, vilket lag spelade hon i då?

[OT] Snökaos i Göteborg
som göteborgare så tål jag nog att säga att det är tidningarna endast som kallar snö för snökaos. inte så många andra refererar till situationen vi har nu som snökaos.

tidningsordlista
2 snöflingor = kommande snökaos
lite snö = snö kaos
mkt snö = snö kaos
5 meter snö = snö kaos

[OT] Snökaos i Göteborg
Lågflyga skrev:
> Har just cyklat en tyngre transport för en kund
> med slix, men det gick bra! Orkade inte byta i
> går kväll...

Sedär, en överlevande. Hur känns det?

[OT] Snökaos i Göteborg
så här mycket snö är det nu, kvart över tolv ungefär. det är en riktig vargavinter vi fått...

notera att det är en snubbe som flyttar i billabongshorts. ISTIDEN ÄR ÖVER OSS!!!

Bilagor

• SNB13417.JPG
    SNB13417.JPG
    84.9 KB · Besök: 23
[OT] Snökaos i Göteborg
Snö i Gbg eller Sthlm = kaos och riksnyhet...
Snö i norra Sverige = och.... det är faktiskt vinter...
Mycke´ snö på Öland = fåk = skitroligt (saknar en riktig fåk, det var längesen)

/steen

[OT] Snökaos i Göteborg
nenja skrev:
> Lågflyga skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har just cyklat en tyngre transport för en
> kund
> > med slix, men det gick bra! Orkade inte byta i
> > går kväll...
>
>
> Sedär, en överlevande. Hur känns det?

Jodå, det gick bra! Fast det var jobbigt att borsta av både kärra och cykel efter dagen. Kanske, kanske skall sätta på dubbdäck. Fast å andra sidan så skall alltihop regna bort på söndag.

[OT] Snökaos i Göteborg
Om vi göteborgare är dåliga på snö så ska ni veta att de nya italienska spårvagnarna inte fungerar alls nu när det är minusgrader :D

[OT] Snökaos i Göteborg
Såg inget snökaos i dag. Snarare såg trafiken ut att flyta på bättre än vanligt, och det var lite glesare trafik än normalt.

Cyklingen gick fint också. Lite framdrivningsförluster på snö och is, men inget extremt. Saltade cykelbanor i ganska stor utsträckning, såg det ut som, dock inte på Götaälvbron.

[OT] Snökaos i Göteborg
Om man lät bli att salta så fort det blir kallare än tio plusgrader och la energin på att ploga riktigt när det blir snö så hade det funkat bra. Det är ju all modd som gör att det blir så spårigt o halt på vägarna.....

[OT] Snökaos i Göteborg
Ploga sen salta - utmärkt resultat!

Det var så fint på vägarna hem, tyckte jag i dag. Inget moddigt eller så alls, utom på min lilla gatstump, men där är det skugga och obefintligt med trafik (ingen genomfartstrafik), plus att det varken saltas eller plogas (utom i extremfall).

[OT] Snökaos i Göteborg
Nu äre fint väder att tälta i!
Om en vecka bär det av till Vaktovare, 5 nätter i tält på väg mot Nikkaloukta.
Förhoppningsvis finns det lite mer snö där än i göteborg..
Annars får man ju ta med batteriborrhammare för att få ner tältspiken! :<

Här i umeå har vi för övrigt ca 30 cm snö..
Och då menar jag alltså pudersnö ovan på snökakan där under!

Tillbaka
Topp