plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Snöröjningen var aldrig menad att vara
> Göteborgs stolthet märkte jag idag... Det var
> bitvis krångligt att cykla de 10km enkel väg
> till jobbet. Förbi Slottskogsvallen cyklade jag
> ute på leden, och förbi Slottskogen hela vägen
> till Hissingen funkade cykelbanorna kalasbra.
> Förbi Backaplan var det bussfilen som gällde och
> resten av vägen blev det trottoaren...
> Tur att det inte är mycket folk ute så dags på
> morgnen. Det blir besvärligare på väg hem i
> eftermiddag.
15 km från Gamlestaden till Volvo PVH:
Cykelvägar helt OK, om man bortser från en del drivor på tvärsen från snöplogar som korsat här och var...ibland fick man ta moddiga, spåriga bilvägar, men det är skoj när det går på härsan och tvärsan då och då. Då håller man sig koncentrerad och alert. Var kul ända fram till Biskopsgårdens industriområde, där började sen cykelvägen längs norrleden upp till Volvo.... Där är det som vanligt skandal. Samma visa varje gång det snöar : ( Den cykelvägen röjer man nog sist på hela Hisingen, tar alltid en eller två extra dagar innan man kommer på att det faktiskt finns folk som cyklar till jobbet på Volvo också. Sen tillkommer det roliga att cykelvägen går en halv meter från leden, så snöplogarna hade skickat upp några ton tung, saltblöt snö över hela cykelbanan, ovanpå nysnön.
Cyklade väl 40-50 meter totalt, med spinnande bakhjul och framhjulet vinglades hit och dit. Men när pedalerna slår i snön då blir det fiasko till slut. Så sista kilometrarna sprang eller gick jag med cykeln i knähög snömodd...vurpade t.o.m. då : ) Där sprack morgonens tidschema.