[Ot] snökaos

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
[Ot] snökaos
Jag fyllde år igår, snön är den bästa present som jag någonsin fått!

Snökaos vet jag inte om jag vill kalla det. Minns Gävle -98! Bandvagnar på stadens gator och militärens landsningsbana-snöslungor på E4. Blev ens hemvärnet nyttjade i Stockholm nu? Det är ju raska gossar med skidförsedda motorcyklar och spadar.

[Ot] snökaos
jonas-ni sa:
ForesterGuy sa:
Kommunerna i norr satsar pengar på att utbilda ungdomar som sen flyttar söderöver...

Det är det där som gör att jag inte kan förstå varför stockholmarna inte kan köra bil så fort det blir vitt på marken.

Vi som är inflyttade kan bara köra i vinterväglag när vi har vägen för oss själva eftersom alltid kör på bredställ.

[Ot] snökaos
Det gnälls att betala till Norrland... Det måste ju vara långt värre att betala till Malmö! Där har vi en kommun som inte kommer att gå plus under min livstid, minst.

[Ot] snökaos
Hep sa:
Hade vi sluppit skänka bort våra skattepengar till en massa lantisar.

Missvisande. Det är resten av landet som "jobbar ihop" till Stockholm. Men det är bra att det funkar så, för landet är bra på att producera, Stockholm är bra på att leda och administrera, vilket ger en bra helhet.

[Ot] snökaos
ForesterGuy sa:
Makten sa:
Sluta kivas! Sänk skatterna så kan landsbygden, inklusive norrland, blomstra. Klart som fan att det behövs "utjämning" när staten stjäl hälften av folks möjliga inkomster och gör företagsamhet olönsamt.

Den tillfälliga värnskatten har hängt med i 21 år nu...

För att inte tala om oms/mons som infördes tillfälligt 1960...

[Ot] snökaos
Foss sa:

Snökaos vet jag inte om jag vill kalla det. Minns Gävle -98! Bandvagnar på stadens gator och militärens landsningsbana-snöslungor på E4. Blev ens hemvärnet nyttjade i Stockholm nu? Det är ju raska gossar med skidförsedda motorcyklar och spadar.

I Stockholm finns väl fan inga soldater. Bara syltryggar med scarf och lattekaffet i högsta hugg.

[Ot] snökaos
Fältprästen sa:
bigmollo sa:
Problemet är inte att folk inte kan köra bil i snö utan att det är så enorma mängder människor som förflyttar sig varje dag att minsta störning gör kaos i trafiken. Det räcker med en stillastående lastbil för att skapa kilometerlånga köer. Det lär inte bli bättre i framtiden heller eftersom det byggs överallt i Stockholm.
Så rubriken borde egentligen vara trafikkaos istället för snökaos.

Ja, egentligen.

[Ot] snökaos
Prästbol sa:
Hep sa:
Hade vi sluppit skänka bort våra skattepengar till en massa lantisar.

Missvisande. Det är resten av landet som "jobbar ihop" till Stockholm. Men det är bra att det funkar så, för landet är bra på att producera, Stockholm är bra på att leda och administrera, vilket ger en bra helhet.

Möjligt att det är missvisande ur en del synvinklar, men inte mindre sant för det.

[Ot] snökaos
Haha, jodå. Det finns iaf ett gäng FMCK-are som säker är sugna på att vara samhället behjälpliga. Dom bär ju pistol numer så dom är väl ändå att fortfarande se som soldater.

Konkret sa:
Foss sa:

I Stockholm finns väl fan inga soldater. Bara syltryggar med scarf och lattekaffet i högsta hugg.

[Ot] snökaos
Foss sa:
Haha, jodå. Det finns iaf ett gäng FMCK-are som säker är sugna på att vara samhället behjälpliga. Dom bär ju pistol numer så dom är väl ändå att fortfarande se som soldater.

Konkret sa:
Foss sa:

Dom kan man fanimej lita på! Fmck det är fanimej grejer det. var jädrigt sugen på att gå med vid ett tillfälle.

[Ot] snökaos
ForesterGuy sa:
Makten sa:
Sluta kivas! Sänk skatterna så kan landsbygden, inklusive norrland, blomstra. Klart som fan att det behövs "utjämning" när staten stjäl hälften av folks möjliga inkomster och gör företagsamhet olönsamt.

Den tillfälliga värnskatten har hängt med i 21 år nu...

Värnskatten drabbar iofs stockholmare i högre utsträckning än landsbygdsbor...

[Ot] snökaos
dtrolle sa:
Började söka statistik på olyckor, trafikförseningar, skadade och annat för att visa att vi Stockholmare visst vet hur man hanterar snön och att det bara är en fråga om köteori ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Köteori ) och allt handlar om att genomflödet stoppas av lastbilarna som står still och sen går allt åt h-e men tappade orken då det blir mycket om och men.

Men stötte på den här artikeln. Och utan bussar och lastbilar så gissar jag att gårdagen hade varit mycket smidigare.
https://www.motormannen.se/common/docs/Motor/Motor_artiklar/Vinterdack_tunga_fordon.pdf
Det har varit lag på vinterdäck på tunga fordon sen 2012 om jag minns rätt, tyvärr gäller den bara för drivaxlarna. Ett problem är dock att det kommer upp bilar från sydligare länder med däck gjorda för deras förhållanden som fortfarande är m+s märkta men väldigt hårda och sämre grepp i snö.

Jag är imponerad över er som orkar färdas på vägarna i Stockholm, själv skyr jag det som pesten och undviker det så långt det bara går. Kaos är ju normaltillståndet hos er.

[Ot] snökaos
Det finns en film från snöstormen i Gävle. Mysit! Det bästa med dessa "katastrofer" är att folk lugnar sig, tar sig tid och pratar med varandra.

[Ot] snökaos
Var i Katterjåkk 1993 (Kiruna) och 2.65m snödjup, fick skotta oss ut ur stugorna varje morgon, snön bara vällde ner och ner. Sen var jag med om -49C i Karesuando 1999 men jag kan säga ett det var mycket kallare på andra ställen.

Körde från min styvfar med min nya Toyota Avensis 1999, -49C, bilen gick inget vidare alls, lät som en moped och det gick inte hålla rutorna isfria så jag fick stanna typ var 3:e mil så bilen fick tina upp sig.

Efter ett tag kom jag på att jag kunde riva sönder min Sony Trinitron skärmlåda och lägga den som skydd framför kylaren och nu gick det bättre, kom till Kiruna, åt middag hos brorsan. Fortsatte sen mot Umeå.

Efter Svappavaara i en dal hände nånting konstigt, bilen började låta som en mopedmotor igen, rutorna isade igen och växelspaken gick inte rubba trots min sony skärmlåda som skydd för kylaren.

Jag stannade en stund med motorn igång sen tänkte jag att jag har alltid funderat på om man kan pinka när det är så här kallt, alltså fryser strålen eller ej. Så jag gick ur bilen och det var en så konstig känsla, det kändes som värmen sögs ur kroppen, inte som man frös utan som värmen sögs ur kroppen, jättekonstig känsla dock strålen frös inte men det var det kallaste jag någonsin varit med om överhuvudtaget.

Fortsatte sen mot Töre och där var det bara minus 28, det var som att komma till kanarieöarna kändes det som och sen fortsatte jag mot Umeå och där var det bara typ -20 :D.

[Ot] snökaos
"and if you tell that to the young people today, they won't believe you..."

?

Scale60 sa:
Var i Katterjåkk 1993 (Kiruna) och 2.65m snödjup, fick skotta oss ut ur stugorna varje morgon, snön bara vällde ner och ner. Sen var jag med om -49C i Karesuando 1999 men jag kan säga ett det var mycket kallare på andra ställen.

Körde från min styvfar med min nya Toyota Avensis 1999, -49C, bilen gick inget vidare alls, lät som en moped och det gick inte hålla rutorna isfria så jag fick stanna typ var 3:e mil så bilen fick tina upp sig.

Efter ett tag kom jag på att jag kunde riva sönder min Sony Trinitron skärmlåda och lägga den som skydd framför kylaren och nu gick det bättre, kom till Kiruna, åt middag hos brorsan. Fortsatte sen mot Umeå.

Efter Svappavaara i en dal hände nånting konstigt, bilen började låta som en mopedmotor igen, rutorna isade igen och växelspaken gick inte rubba trots min sony skärmlåda som skydd för kylaren.

Jag stannade en stund med motorn igång sen tänkte jag att jag har alltid funderat på om man kan pinka när det är så här kallt, alltså fryser strålen eller ej. Så jag gick ur bilen och det var en så konstig känsla, det kändes som värmen sögs ur kroppen, inte som man frös utan som värmen sögs ur kroppen, jättekonstig känsla dock strålen frös inte men det var det kallaste jag någonsin varit med om överhuvudtaget.

Fortsatte sen mot Töre och där var det bara minus 28, det var som att komma till kanarieöarna kändes det som och sen fortsatte jag mot Umeå och där var det bara typ -20 :D.

[Ot] snökaos
Själv är jag en sådan där äcklig djävel som både bor och jobbar i innerstad. Gångavstånd dessutom. Kommer säkert blir återinkarnerad som en halt torsk som får springa 10 mil till skolan varje dag. Men som kompensation för detta framtida lidande gick jag runt och tittade på när bilarna stod stilla och cyklisterna ramlande. Skadeglädjen är en enda sanna glädjen. Ho ho. Snart är det Jul! :P

[Ot] snökaos
Foss sa:
"and if you tell that to the young people today, they won't believe you..."

?

Scale60 sa:

Precis inte nog att frös som fan vi var tvungna att stiga upp före vi gick till sängs och sen bodde vi ett hål i gatan som vi var tvungna att slicka ren varje morgon ... har något minne att vi köpte en död papegoja och sen försvann dom bästa bitarna i alladin askarna.

Jag levde när livet fortfarande var värt att leva :D.

...

Senast ändrad:
[Ot] snökaos
Jag cyklade genom stan tidigt onsdag morgon (avfärd 05.45), från Skanstull till Danderyd, och fram till Danderyds kommungräns såg jag totalt ett snöröjningsfordon – en traktor vid KTH. Östgötagatan var bilfri på grund av städnatt, ett ypperligt tillfälle att få bort snö kan man tycka, men all snö låg kvar. Götgatan, Birger Jarlsgatan och Valhallavägen helt oplogade. Cykelbanorna vid slussen och Skeppsbron var delvis plogade. Vid den tiden hade det kommit närmare 20 cm snö. Det finns fog för att tro att det brustit i beredskapen då det dagen efter vid samma tid var mängder med snöröjningsfordon ute.

Som boendes i Norrlands inland (35% kommunalskatt – sug på den) så är man van vid att snösvängen drar igång innan det slutat snöa. Nog blir det problem även här vid stora snömängder på kort tid, men beredskapen känns bättre.

[Ot] snökaos
Foss sa:
Blev ens hemvärnet nyttjade i Stockholm nu? Det är ju raska gossar med skidförsedda motorcyklar och spadar.

Till och med vi blir drabbade i Stockholm, en övning som började i onsdags kväll blev uppskjuten hela tre timmar. Mest för att ledningen inte ville att vi skulle ut och fastna i rusningen. En hel del fordon blev dock bärgade av vårt folk på väg till övning.
Och vägarna på övningsfälten var exemplariskt snöröjda i torsdags morse!

[Ot] snökaos
N_sandstrom sa:
Foss sa:
Blev ens hemvärnet nyttjade i Stockholm nu? Det är ju raska gossar med skidförsedda motorcyklar och spadar.

Till och med vi blir drabbade i Stockholm, en övning som började i onsdags kväll blev uppskjuten hela tre timmar. Mest för att ledningen inte ville att vi skulle ut och fastna i rusningen. En hel del fordon blev dock bärgade av vårt folk på väg till övning.
Och vägarna på övningsfälten var exemplariskt snöröjda i torsdags morse!

Gjorde FMCK någon insats? Kanske kunde varit läge att förse "nödställda" som satt fast i köer med hjälp. Jag har mest upplevt kaoset genom radion men det verkar som vissa satt fast under väldigt många timmar.

Fantastiska skidspår i Ursvik btw :)

[Ot] snökaos
Peth sa:
Jag cyklade genom stan tidigt onsdag morgon (avfärd 05.45), från Skanstull till Danderyd, och fram till Danderyds kommungräns såg jag totalt ett snöröjningsfordon – en traktor vid KTH. Östgötagatan var bilfri på grund av städnatt, ett ypperligt tillfälle att få bort snö kan man tycka, men all snö låg kvar. Götgatan, Birger Jarlsgatan och Valhallavägen helt oplogade. Cykelbanorna vid slussen och Skeppsbron var delvis plogade. Vid den tiden hade det kommit närmare 20 cm snö. Det finns fog för att tro att det brustit i beredskapen då det dagen efter vid samma tid var mängder med snöröjningsfordon ute.

Som boendes i Norrlands inland (35% kommunalskatt – sug på den) så är man van vid att snösvängen drar igång innan det slutat snöa. Nog blir det problem även här vid stora snömängder på kort tid, men beredskapen känns bättre.

Intressant betraktelse!
Något av en bekräftelse på man misstänkte när man trampade in vid 8-rycket.

[Ot] snökaos
Scale60 sa:

Ha, det var väl ingenting! I dag åkte jag tunnelbana!

Slå det om du kan!

;-)

Tillbaka
Topp