Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Köpeavtal funkar som utan solceller. Kan binda etc. Sälj har jag inte sett något annat än spotpris */- några ören. Kan skilja rätt mycket, när mitt förra bolag sänkte till -25 öre bytte jag till ett bolag som betalar +5 öre. 30 öre skillnad ger för mig 3000 kr/år…Hur funkar det med elhandelsavtal när man har solpaneler på en villa? Är det per automatik spotpris på både det man köper och säljer?
Jag hann teckna ett 5-årsavtal innan priserna stack förra hösten och lyckades på så vis köpa mig lite tid innan jag måste börja ta tag i detta med solpaneler.
Vi bor litet på 69 kvadrat i hus som håller den vattenburna värmen bra så investeringsmässigt är det här en dålig affär. Jag gör det mest för att det är kul att elda,skorstenen ändå måste renoveras och för att jag har för mycket ved och annat skräp.+1, enorm skillnad. Du behöver nog kalibrera om hjärnan så att du inte eldar för mycket i taget.
Skulle ju stå iläggen, men inläggen blev minst lika bra.Japp. Var lite försiktig med inläggen i början bara så att det inte överhettar.
Ja, det tar alldeles för mycket tid… Om man tar ner en björk, sågar, klyver, staplar, flyttar till vedbod, bär in, eldar. Oj vad dålig timlönen blir.. talar tyvärr av egen erfarenhet ?Att elda med ved blir lätt en hobby.
Bra nyfiken, varför betalar nån mer än spotpris? Är det för att du levererar grön premium-el?Köpeavtal funkar som utan solceller. Kan binda etc. Sälj har jag inte sett något annat än spotpris */- några ören. Kan skilja rätt mycket, när mitt förra bolag sänkte till -25 öre bytte jag till ett bolag som betalar +5 öre. 30 öre skillnad ger för mig 3000 kr/år…
Mao du kan fortfarande ta tag i solen. Bra fastpris på köp och spotpris på sälj kan ju bli riktigt bra?
Ja några ören är väl för att det är grön el. I övrigt antar jag det är en helhetsbild, jag köper ju el av samma leverantör…Bra nyfiken, varför betalar nån mer än spotpris? Är det för att du levererar grön premium-el?
Vissa bolag erbjuder spotpris+x öre under en begränsad tid (första året till exempel).Bra nyfiken, varför betalar nån mer än spotpris? Är det för att du levererar grön premium-el?
Gäller det om du redan har paneler?Skeleftekraft hade tidigare ett avtal där man kunde använda nätet som batteri, dvs att den el du producerade på sommaren kunde du konsumera resten av året. Men det var lite för bra för att vara sant.
Telge energi ger spot + 10 öre om du binder på tre år.
Verkar som att man inte ska känna sig säker med bundet avtal heller...Jag hann teckna ett 5-årsavtal innan priserna stack förra hösten och lyckades på så vis köpa mig lite tid innan jag måste börja ta tag i detta med solpaneler.
Sent svar, men blev intresserad av faktisk payback på vår snläggning efter läst din fråga.Är det bara jag som har svårt att räkna hem solpaneler rent ekonomiskt som villaägare?
Produktionern när den behövs som mest (november-mars) minskar extremt mycket av vad jag kan läsa. En 11kW-anläggning producerar 11k kWh per år ger ca 800kWh under denna period runt Uppsala.
Lagring är inte heller aktuellt då kostnaderna för batterier är väldigt höga. Ett batteri på ca 10kWh går lös på 125k. Nya elbilar kan dock användas som lagring då det går att koppla upp dom på husets elnät, men den biten kan jag för lite om. Är det ett alternativ och fungerar det?
Det går så klart att sälja elen men problemet med det är att när produktionen är hög så är spot-priset lågt vilket ger sämre betalt.
Hade varit lättare om jag flyttade till Spanien inser jag, dessutom finns det bra cykling där :)
Sent svar, men blev intresserad av faktisk payback på vår snläggning efter läst din fråga.
Vår anläggning har i snitt producerat 20kWh per dag, i ganska precis utslaget på ett år.
Vad kostar en kWh i snitt på ett år vet jag inte men vi har jävlarimig rörligt elpris, så jag höftar med 2kr/kWh. (Det enda fina med rörligt pris är att vi säljer kWh-överskottet till "bra" pris)
...så 2*20*365 ~15'000kr per år.
Anläggningen kostade ca.110'000 så ca 8år innan break-even.
Kanske hade varit roligare att haft pengarna på Avanza i åtta år? Men just nu känns det lika bra/åthelvete som rörligt elpris för mig som konsument. Blä!
Enda missen vi gjorde var att att inte installera mer effekt på fler takytor.
Sen var huvudorsaken faktiskt miljö-tänk.
mvh
Emil
Tack! Intressant kalkyl. Jag har själv satt mig ner och räknat igenom detta och inser att det dels är en investering som höjer värdet på fastigheten och som sparar pengar varje år eftersom mängden el som säljs på sommaren ändå blir en hel del. Nu har jag en diskussione med säljare och det ser ut som att leverans kan ske i april!Sent svar, men blev intresserad av faktisk payback på vår snläggning efter läst din fråga.
Vår anläggning har i snitt producerat 20kWh per dag, i ganska precis utslaget på ett år.
Vad kostar en kWh i snitt på ett år vet jag inte men vi har jävlarimig rörligt elpris, så jag höftar med 2kr/kWh. (Det enda fina med rörligt pris är att vi säljer kWh-överskottet till "bra" pris)
...så 2*20*365 ~15'000kr per år.
Anläggningen kostade ca.110'000 så ca 8år innan break-even.
Kanske hade varit roligare att haft pengarna på Avanza i åtta år? Men just nu känns det lika bra/åthelvete som rörligt elpris för mig som konsument. Blä!
Enda missen vi gjorde var att att inte installera mer effekt på fler takytor.
Sen var huvudorsaken faktiskt miljö-tänk.
mvh
Emil
Ja batteri kan bli lönsamt. Om elpriset är kvar på de 50 ören det var i min kalkyl blir avbetalningstiden så lång att det i praktiken blir olönsamt. Just nu är det ju rejält mycket bättre än kalkyl även om skattereduktionen försvinner.Vad händer när skattereduktionen på såld el försvinner?
Blir det olönsamt då, nån som funderat/ räknat på det.
Jag är inte insatt men hur fungerar det då.
Edit: kan det då bli mera lönsamt att köpa till ett batteri.
En fråga till. Om man köper till ett batteri i efterhand när solcellerna redan är installerade, får man även då göra avdrag på 50% på batteriet.
Är du säker på det? I så fall har jag missuppfattat det. Det har ju iofs skett någon form av förändring av bidraget sedan det var aktuellt för min del att sätta mig in i det.Som jag förstått det, får man endast avdraget i samband med installation av cellerna.
Är du säker på det? I så fall har jag missuppfattat det. Det har ju iofs skett någon form av förändring av bidraget sedan det var aktuellt för min del att sätta mig in i det.
Det är verkligen inte solklart. Kanske värt att ställa SKV en fråga på ämnet.Hehe, nej. Om man läser Sveasolar, så tolkar jag det som att man måste installera batteri tillsammans med celler för att få bidrag.
Om man läser på skatteverket kan jag tolka det som att man får bidrag för eftermonterat batteri...
![]()
Godkända arbeten – grön teknik
En privatperson kan få skattereduktion när hen installerar grön teknik.www.skatteverket.se
Solcellsbatteri - Lagra solenergi och spara pengar
Med batterier kan du lagra solenergi och ta tillvara på den egenproducerade elen. Läs mer om hur du kan spara pengar och bli mindre beroende av elbolagensveasolar.com
Ja batteri kan bli lönsamt. Om elpriset är kvar på de 50 ören det var i min kalkyl blir avbetalningstiden så lång att det i praktiken blir olönsamt. Just nu är det ju rejält mycket bättre än kalkyl även om skattereduktionen försvinner.
Tänk på att skattereduktion bara täcker upp till netto 0, säljer du mer än du köper får du ingen reduktion på överskottet.
Framförallt, tycker jag, är det synd att inte "kunna" bygga för maximal produktion utifrån tillgänglig yta.Om man tänker sig att man överdimensionerar sitt system efter vad man kan producera och inte begränsar sig till vad man gör av med, så förstår jag att man inte får skattereduktion för överskottet. Hur hårt slår detta på kalkylen?
Det är lite synd att inte bygga så stort man kan iom att installationskostnader per watt blir lägre ju större man bygger. Och vem vet hur länge skattereduktionen är kvar så som den är utformad idag?
Jag är inte insatt men börjar fundera på solceller nu när elpriserna gått upp så kraftigt.
Det slår nog inte så hårt på kalkylen om du inte har ett enormt tak, en rejäl huvudsäkring och knappt använder el.Om man tänker sig att man överdimensionerar sitt system efter vad man kan producera och inte begränsar sig till vad man gör av med, så förstår jag att man inte får skattereduktion för överskottet. Hur hårt slår detta på kalkylen?
Det är lite synd att inte bygga så stort man kan iom att installationskostnader per watt blir lägre ju större man bygger. Och vem vet hur länge skattereduktionen är kvar så som den är utformad idag?
Jag är inte insatt men börjar fundera på solceller nu när elpriserna gått upp så kraftigt.
Därtill riskerar man att bli elproducent (mikroproducent).Det slår nog inte så hårt på kalkylen om du inte har ett enormt tak, en rejäl huvudsäkring och knappt använder el.
Däremot kan nätbolaget ta avgift för produktion. Vet att Ellevio varit tydliga med att de tar det första året man överproducerar. Vet inte hur mycket månadsavgiften påverkas, men en liten överproduktion kan bli en förlustaffär (sälj en kWh mer än du köper, men få ökad abonnemangskostnader hela året)
Framförallt, tycker jag, är det synd att inte "kunna" bygga för maximal produktion utifrån tillgänglig yta.
De två anläggningar jag varit delaktig i att installera hade kunnat producera 5-6 gånger så mycket el som de gör idag.
+1.Ja det känns väldigt märkligt, hoppas det ändrar sig framöver. Nu när det snackas mycket om att vi behöver mer elproduktion i södra Sverige för att minska på flaskhalsar så tycker man att det kan vara en del i att lätta på trycket lite.
Ja det känns väldigt märkligt, hoppas det ändrar sig framöver. Nu när det snackas mycket om att vi behöver mer elproduktion i södra Sverige för att minska på flaskhalsar så tycker man att det kan vara en del i att lätta på trycket lite.
Såg den artikeln igår.Verkar som att man inte ska känna sig säker med bundet avtal heller...
![]()
Ministern: ”En fråga för rättsväsendet”
Flera elbolag undersöker nu möjligheten att riva redan bundna avtal med privatkunder, rapporterar Ekot. Det skulle i så fall göras genom en hänvisning till klausulen ”force majeure”. Samtidigt beräknas elpriserna stiga kraftigt i vinter. Räkningen för en normalvilla i södra Sverige kan hamna på...www.expressen.se
Det där låter som att man vill undersöka närmare, om jag skulle slå slag i saken och investera ok något år. Finns det bra källor på var i landet som nätet är mättat?Mjo, men mikroproduktion är inte enbart till godo för elnäten, det ska tas hand om också. På vissa håll är det redan tekniskt mättat och stopp.
Många kan inte köra på full effekt på sina celler idag för vi hinner inte med att bygga om näten för att ta emot effekten och få rätt på kortslutningsströmmar osv.
Hör med din nätägare.Det där låter som att man vill undersöka närmare, om jag skulle slå slag i saken och investera ok något år. Finns det bra källor på var i landet som nätet är mättat?
Tja, det verkar vara många elhandelsbolag som sålt billig el till fasta priser utan att hedga sig. Gissar att en del inte kommer att överleva vintern. Med eller utan kreditgarantier. ?Såg den artikeln igår.
Idag hade lokala nätblaskan en artikel om detta där någon herre på "mitt" elbolag bedyrade att man "aldrig ens snuddat vid tanken på att försöka riva upp ingångna avtal".
Vi får se vad som händer. Tydligen krävs det juridisk prövning av varje enskilt fall, vilket borde vara ganska tidsödande.
Just nu handlar ju allt om att försöka köpa sig lite tid och se vad som händer.
Ja, och konkar bolaget kan man ju stå där och vifta med sitt avtal hur mycket man vill ?Tja, det verkar vara många elhandelsbolag som sålt billig el till fasta priser utan att hedga sig. Gissar att en del inte kommer att överleva vintern. Med eller utan kreditgarantier. ?
![]()
Miljarder i krisstöd för att undvika finanskris
Regeringen aviserar hundratals miljarder i garantier till elbolagen för att avvärja en potentiell finanskris. – Om de skulle hamna i en likviditetskris skulle det kunna få återverkningar i det finansiella systemet och i värsta fall också bli en finanskris, säger statsminister Magdalena Andersson...www.svd.se
Det där gränsar ju till bedrägeri. Säkrar inte bolaget sig kan priserna gå ner och ägarna bli rika - eller går priserna upp, företaget går i konkurs och ägarna går glatt vidare och låter kunder och skattebetalarna stå för notan.Tja, det verkar vara många elhandelsbolag som sålt billig el till fasta priser utan att hedga sig. Gissar att en del inte kommer att överleva vintern. Med eller utan kreditgarantier. ?
![]()
Miljarder i krisstöd för att undvika finanskris
Regeringen aviserar hundratals miljarder i garantier till elbolagen för att avvärja en potentiell finanskris. – Om de skulle hamna i en likviditetskris skulle det kunna få återverkningar i det finansiella systemet och i värsta fall också bli en finanskris, säger statsminister Magdalena Andersson...www.svd.se
Tycker hela hisorien luktar en rutten cover-up. Det finns en myndighet med ansvar för att övervaka den typen av risker på Nasdaq Commodities. Den myndigheten har uppenbarligen brustit i sin övervakning. Den ytterst ansvarige personen satt med på presskonferensen och skall snart bli ny riksbankschef.Det där gränsar ju till bedrägeri. Säkrar inte bolaget sig kan priserna gå ner och ägarna bli rika - eller går priserna upp, företaget går i konkurs och ägarna går glatt vidare och låter kunder och skattebetalarna stå för notan.