[OT] Solpaneler

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Solpaneler
En minst lika stor anledning är att elbolag och nätägarbolag inte får några pengar och kan ta ut vinst om en kopplar ifrån sitt hus från nätet.

Den här mannen sparar solenergi på sommaren för att värma upp sitt hus på vintern. En prototyp och tyvärr inte än så länge kommersialiserad. Borde vara perfekt för flerbostadshus, företag och inte bara villaägare. Tänk så många byggnader i industriområden som skulle vara perfekta för en sådan helt grön och hållbar energi.

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
En minst lika stor anledning är att elbolag och nätägarbolag inte får några pengar och kan ta ut vinst om en kopplar ifrån sitt hus från nätet.

Den här mannen sparar solenergi på sommaren för att värma upp sitt hus på vintern. En prototyp och tyvärr inte än så länge kommersialiserad. Borde vara perfekt för flerbostadshus, företag och inte bara villaägare. Tänk så många byggnader i industriområden som skulle vara perfekta för en sådan helt grön och hållbar energi.

Mr vätgas i artikeln bor ju ovanpå en maskinhall på 300kvm med all utrustning som behövs för att vara offgrid i hans fall som ungkarl...

Om inte är det ett bra exempel på att det krävs för lager kapacitet/resurser för att gå helt off-grid.

[OT] Solpaneler
Mr vätgas i artikeln bor ju ovanpå en maskinhall på 300kvm med all utrustning som behövs för att vara offgrid i hans fall som ungkarl...

Om inte är det ett bra exempel på att det krävs för lager kapacitet/resurser för att gå helt off-grid.
Cool lösning. Men är inte så övertygad om att vi vill ha vätgastankar överallt i samhället ?

[OT] Solpaneler

I texten står det att utrustningen rymms i ett antal containrar så snarar 100kvm. Och då är hela villan 500kvm. En normalvilla är hälften så stor så möjligt att det krävs 50kvm yta för en självförsörjande anläggning.

[OT] Solpaneler
I texten står det att utrustningen rymms i ett antal containrar så snarar 100kvm. Och då är hela villan 500kvm. En normalvilla är hälften så stor så möjligt att det krävs 50kvm yta för en självförsörjande anläggning.

I storstadsområdena är inte 50kvm gratis...

Dock har jag en krypgrund på ca 30 kvm och 30 kubikmeter som kanske skulle kunna användas. Men tex ett hus på platta har inte det.
Om vätgaslagring är en framtid så behöver man även ta hänsyn till att bygga billiga kvm för lagringen.

[OT] Solpaneler
Som du säger kan en ta yta som inte har någon funktion i nuläget. Många har garage till att förvara onödiga gamla prylar som inte används när det skulle kunna vara energilager. Vill en vara självförsörjande kan säkert många hitta ekonomi och vinst i att ge plats för det.

[OT] Solpaneler
I storstadsområdena är inte 50kvm gratis...

Dock har jag en krypgrund på ca 30 kvm och 30 kubikmeter som kanske skulle kunna användas. Men tex ett hus på platta har inte det.
Om vätgaslagring är en framtid så behöver man även ta hänsyn till att bygga billiga kvm för lagringen.
Sex containrar verkar det vara enligt artikeln. Det har du väl plats för på tomten? ?

[OT] Solpaneler
Jag erkänner att jag överdrev:) Men jag har läst om reportaget så får jag att hans vätgas lager kräver 3 container, sedan har han ett batterilager på 144kWh.

[OT] Solpaneler
När hörde du av dig om en offert och vilken firma var det.
För någon månad sen till eon. Tryckte iväg några till förra helgen (eller förra igen, allt är grått) till bland annat sveasolar och nån annan som nämdes här.

Jag hade inte räknat med att någon skulle lösa det lite snabbt så får man en plan för nästa år så är jag nöjd med det.

[OT] Solpaneler
Trelleborg sticker ut hakan och satsar på vätgas. Sveriges första tankstation, blir spännande att följa. Är väl främst kollektivtrafik och kommunala arbetsfordon om jag läst rätt.

[OT] Solpaneler
För någon månad sen till eon. Tryckte iväg några till förra helgen (eller förra igen, allt är grått) till bland annat sveasolar och nån annan som nämdes här.

Jag hade inte räknat med att någon skulle lösa det lite snabbt så får man en plan för nästa år så är jag nöjd med det.

Jag skickade till eon (inget svar) Sveasolar (de har svarat, men inte bokat tid) och Sesol (de svarade och bokade tid snabbt, och kommer på onsdag) alla utskick skedde för ca en månad sedan.

[OT] Solpaneler
Testanläggningar och prototyper för att prova koncept ser annorlunda ut än färdiga konsumentlösningar. Det är inte en kommersialiserad anläggning än utan ett litet nytänkande företag med visioner som provar något nytt.

Trelleborg sticker ut hakan och satsar på vätgas. Sveriges första tankstation, blir spännande att följa. Är väl främst kollektivtrafik och kommunala arbetsfordon om jag läst rätt.
Nä, minst tredje eller fjärde vätgasstationen, finns i Mariestad, Arlanda och Göteborg. Just i sommar har flera bolag fått stöd för att bygga vätgastankstationer på ett femtontal platser i Sverige. Har för mig att Eslövs också ska satsa på vätgas eller om det var något annat kommunalt bostadsbolag i Skåne. Det bubblar i vätgasvärlden.

24 vätgastankstationer till 2025 är det. https://www.naturvardsverket.se/om-...yggnad-av-tankstationer-for-fossilfri-vatgas/

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
I de 43 kWs anläggningar jag har varit involverat i att bygga under min yrkestid har det varit ett krav att montera en brandkårsbrytare intill räddningstjänstens angreppsväg. Det kan vara ett lokalt krav men känns fullt rimligt. I mindre anläggningar skall afak monteras en säkerhetsbrytare före växelriktaren även om brytaren i växelriktaren uppfyller kraven för säkerhetsbrytare. Där handlar det om synbarhet.

*
Det går fö att ordna med någorlunda billig och säker automatik med hjälp av kontaktor med NO-funktion i produktionskedjan, där spolen aktiveras av inkommande spänning. Bryts denna bryts även produktionsanläggningen. Givetvis måste separat brytare monteras i kretsen.

[OT] Solpaneler
Vet inte riktigt vad du menar, nu är ju allt installerat och klart.
26 paneler på 320w och 4 optimerare för skugga.

Statistiken har jag koll på, en av mina favoritsysslor, att göra kurvor och staplar på allt som går!
(i söndags förbrukade jag 71kWh, snittar på 19200 helår på de sex år huset stått)
Intressant, gsb!
Hur stor uppvärmd yta har du?

[OT] Solpaneler
I kväll så fick jag en offert på 32 st. moduler/475w. Ska tydligen ge 15 700 kwh/år om det är skuggfritt.
209 000:-
Edit: vad tror ni om det priset ni som har eller är på gång att handla solceller.

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
I kväll så fick jag en offert på 32 st. moduler/475w. Ska tydligen ge 15 700 kwh/år om det är skuggfritt.
209 000:-
Edit: vad tror ni om det priset ni som har eller är på gång att handla solceller.
Fan 475W? Jag har precis installerat och då var 410W sweet spot mellan pris och effekt.

Firman menade dock att ”du kommer nog vilja byta paneler innan dom är slut ändå pga teknikutvecklingen…”

Edit - vi gav 170kkr för 24 paneler och ett batteri. Så 209 verkar rimligt isch? Vilken leverantör?

[OT] Solpaneler
Firman menade dock att ”du kommer nog vilja byta paneler innan dom är slut ändå pga teknikutvecklingen…”

Det här läget ju väldigt intressant. Den uppfattning jag fått är den rakt motsatta - vi har nått en nivå på teknikensom innebär att det visserligen sker förbättringar fotfarande. Men inte i den omfattning vi sett tidigare, utan köper man idag köper man grejer som står sig.

Det vore kul att veta om de har täckning för ett sådant uttalande eller om det mest handlar om att kunna slå en signal om några år och sälja en ny anläggning. Det senare låter illa ur klimatsunpunkt.

[OT] Solpaneler
Fan 475W? Jag har precis installerat och då var 410W sweet spot mellan pris och effekt.

Edit - vi gav 170kkr för 24 paneler och ett batteri. Så 209 verkar rimligt isch? Vilken leverantör?
Vad som är sweetspot har alltid det givna svaret ”det beror på”. Har du ont om lämplig yta är det värt att betala mer per kWp eftersom du då kan få in mer. Har du gott om yta men liten säkring är läget annat.
Själv valde jag att betala extra för att få 360w för bara 1,5 år sen…

[OT] Solpaneler
Blev uppringd igår. De var skeptiska till att montera på gammalt tak och vill räkna på 30 år.

Det är också anledningen att jag inte monterar för länge sen men de senaste månaderna har jag fått motsatt information......

[OT] Solpaneler
Blev uppringd igår. De var skeptiska till att montera på gammalt tak och vill räkna på 30 år.

Det är också anledningen att jag inte monterar för länge sen men de senaste månaderna har jag fått motsatt information......
Lite samma situation jag befinner mig i. Betongpannor från -79 som säkert är i gott skick för sin ålder men stört omöjligt att få en takfirma att komma ut och kika. Standardsvaret är att de inte ger ut fler offerter i år...

[OT] Solpaneler
Lite samma situation jag befinner mig i. Betongpannor från -79 som säkert är i gott skick för sin ålder men stört omöjligt att få en takfirma att komma ut och kika. Standardsvaret är att de inte ger ut fler offerter i år...

Det är bara olika bud hit och dit. Massor av folk har lagt paneler på samma tak redan och jag har hört livslängt på paneler så lågt som 15 år vilket låter vansinnigt det med.

Är det nu 30 år så fattar jag också att man inte ska lägga det på mitt tak men då blir frågan varför alla andra gör det. Säljaren menade att hon var ärligare än de andra.....

[OT] Solpaneler
En kompis satte paneler på sitt halvgamla tak för några år sedan. Det ångrar han fett nu när de måste plockas ner för att åtgärda taket. De kommer ju gå att montera tillbaka, men takjobbet blir rejält dyrt.

[OT] Solpaneler
De som lägger på äldre tak kanske räknar med att det tar 8-10 år att gå plus minus noll, allt efter det är vinst även om man måste byta tak efter 15 år.

[OT] Solpaneler
Det här läget ju väldigt intressant. Den uppfattning jag fått är den rakt motsatta - vi har nått en nivå på teknikensom innebär att det visserligen sker förbättringar fotfarande. Men inte i den omfattning vi sett tidigare, utan köper man idag köper man grejer som står sig.

Det vore kul att veta om de har täckning för ett sådant uttalande eller om det mest handlar om att kunna slå en signal om några år och sälja en ny anläggning. Det senare låter illa ur klimatsunpunkt.
Alltså jag tänkte ju inte byta, dom ska ju hålla i 25 år så det är planen.

Men som någon annan skrev var det 360W per panel som ”gällde” för bara ett par år sedan. 460W, som verkar vara det nya, är ju 30% bättre.

Om man om 10 år har 1000W paneler kan det ju vara värt att byta. Kanske sälja gamla till nån större solfarm eller nåt

[OT] Solpaneler
En kompis satte paneler på sitt halvgamla tak för några år sedan. Det ångrar han fett nu när de måste plockas ner för att åtgärda taket. De kommer ju gå att montera tillbaka, men takjobbet blir rejält dyrt.
Blir det dyrt alltså?
Vet du vad som driver priset?

Att sätta upp panelerna gick ju väldigt snabbt hos oss. 2 man 1 knapp dag och då drog de kablarna också.
Att koppla in anläggningen kräver ju elektriker men här mest att koppla ur, så det borde vara gjort på en timme + ställtid.
Byggnadsställningen är redan på plats när man ska byta tak.

Jo nog kostar det pengar, det är självklart. men det borde enligt min killgissning vara en mindre kostnad.

[OT] Solpaneler

Men som någon annan skrev var det 360W per panel som ”gällde” för bara ett par år sedan. 460W, som verkar vara det nya, är ju 30% bättre.

Om man om 10 år har 1000W paneler kan det ju vara värt att byta. Kanske sälja gamla till nån större solfarm eller nåt
Nu har jag inte följt den utvecklingen de senaste 18 månaderna. Men när jag köpte var skillnaden mellan 320 (då standard) och 360 W till liten del effektiviteten och till större del storlek. Det måste man ju ha med sig när man jämför effekten - är de lika stora? Är dagens 460W-paneler ännu större eller har effektiviteten tagit ett rejät kliv?

[OT] Solpaneler

Är det inte panelerna som blivit större också?
Vi har 460W paneler men det fanns att välja på med mindre effekt. De var inte lika clean i designen men ungefär samma W/kvm (verkningsgrad)

[OT] Solpaneler
Mitt ladutak har eternitpannor(Eller nåt motsvarande. En telefonsäljare ville inte prata mer efter att jag berättat det. Inga solpaneler på eternit var svaret. Får väl lägga plåt

[OT] Solpaneler

Jag kan ha fattat fel men 30% mer watt är bara att panalerna är 30% större, inte att panelerna blivit effektivare eller fått högre verkningsgrad.

Hittade svaret: "effekten på solpanelerna ökat väsentligt. För bara något år sedan var 250 – 300 W-paneler vanligt, medan man idag använder 350 – 400 W. Den största bidragande faktorn till detta är dock att man idag använder större solpaneler, snarare än med förbättrad verkningsgrad."

[OT] Solpaneler
Jag kan ha fattat fel men 30% mer watt är bara att panalerna är 30% större, inte att panelerna blivit effektivare eller fått högre verkningsgrad.

Hittade svaret: "effekten på solpanelerna ökat väsentligt. För bara något år sedan var 250 – 300 W-paneler vanligt, medan man idag använder 350 – 400 W. Den största bidragande faktorn till detta är dock att man idag använder större solpaneler, snarare än med förbättrad verkningsgrad."

Jag vet inte hur det fungerar men på min offert står det 69kvm monterad yta och den ytan ska ge 15 700 kwh/år.
Jag har inte sett så mycket/kvm innan, kanske har missat något.

[OT] Solpaneler

Ah! Då är jag inte lika imponerad av förbättringen… :-)

Man lär sig något nytt varje dag

Tillbaka
Topp